Sanna Marinin hallitus

  • 2 596 408
  • 21 526

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja soppa sakenee, nyt Päivi Lipponen sanoo VNK:n puhuvan ns. muunneltua totuutta. ”Itse ostin perheemme ruuat, siivosin ja kokkasin ja maksoimme jopa vuokraa asunnosta. Miksi VNK yrittää kaataa tämän meidän niskaan?
Päivi Lipposen historialla suhtautuisin aika varauksella... Rasisminvastainen marssi, Ollila ja Wahlroos eivät leiki hänen kanssaan mutta leikkivät porvariston kanssa -tapaus, sopeuttamiseläkeellä kikkailu sekä lasten laittaminen huippukouluun mamukoulun sijasta (vrt. marssi).

Jos Päivi Lipponen on eri mieltä, se mielestäni vahvistaa VNK:n puhuvan totta. Hän on varmasti ihan pätevä historianopettaja, mutta politiikka olisi kannattanut jättää Paavolle (joka on harvinaisen tehokkaasti romuttanut perintönsä).
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mutta osaltani ei tästä enempää. Asia on vastenmielinen siinä suhteessa, että Marin saa hieman turhaankin tässä osumia. Pääsyylliset löytyvät muualta.

Jopa minä kaikessa hallituksen arvostelussani pystyn ymmärtämään, että nuorelta pääministeriltä voi tämänkaltainen mennä ohi ilman pahaa tarkoitustakin. Se ei ole ydinasia.

Sen sijaan oppirahoja maksetaan nyt muuten esimerkiksi toimintatavoissa. Jos itse kaikessa moraaliposeeraa äärimmäisyyksiin viedyn hyvyyden esimerkkinä, lopulta vain kerjää suunsoittoa ja kuittailua, kun tällaisia epäkohtia paljastuu.

Mikäli omassa pelikirjassa on lähinnä veronkorotukset ja niissä vastuunkannon vaatiminen, kannattaa Voguen kuvausten sijaan uhrata vapaampi päivä varmisteluun, ettei itse jää nolosti kiinni mistään, mitä ei ehkä tullut ajatelleeksikaan.

Ja seuraavan kerran, kun ei ole pääministeri, ei kannata kirjoittavaa vinoilevaa twiittiä aivan jokaisesta silloisen pääministerin askeleesta. Pahimmillaan Sipilä tai muu hallitus ei noussut työpaikan ulkoportaita ilman, että maamme nykyisellä johtajalla olisi ollut siitä valitettavaa.

Vaikka Raamattu ei ole suosittu nykyisessä sosialismissamme, sieltä kannattaisi muistaa kylvön ja niiton laki.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ei ole pääministeri pyytänyt lisäaikaa veroilmoituksen jättämiseen kiireeseen vedoten eli siitäkin pitäisi tulla seuraamuksia. Nyt vaikuttaa siltä, että Marinilla ei ihan putkeen mene nämä asiat, jotka kaikilta muiltakin vaaditaan. Jos ei kykene toimimaan normaalien yhteiskunnan sääntöjen ja ohjeiden mukaan, voi siinä tapauksessa kyseenalaistaa myös kyvykkyyden pääministerin virkaan.

Pääministeri Sanna Marin (sd) kertoi IS:lle keskiviikkona haluavansa selvyyden siihen, miten pääministerin ateriaetuun suhtaudutaan verotuksessa.

Marin mainitsi samalla, ettei hän ole vielä ennättänyt toimittaa verohallintoon veroilmoitusta viime vuodelta.

Marinin kommentti herätti ihmetystä, sillä henkilöasiakkaan esitäytetyn veroilmoituksen määräpäivät olivat tänä keväänä 4.5., 11.5. ja 18.5.

Selitys tuli illalla.

– En ole ehtinyt korjata esitäytettyä veroilmoitusta ajoissa. Minulla olisi ollut veroon tehtävä vähennys ilmoitettavana. Myöhässä tehtävästä ilmoituksesta voidaan periä myöhästymismaksu. Nyt haluan saada varmuuden siitä, miten pääministerin ateriaetuun suhtaudutaan verotuksessa. Täytän veroilmoituksen, kun tämä selviää. Toivottavasti asiaan saadaan selvyys nopeasti, Marin viestitti.

Marin ei tarkentanut, mistä vähennyksestä oli kysymys. Jos pääministerin ateriaetu katsotaan verolliseksi, voi seurauksena olla jäännösveroja eli mätkyjä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaankaan kyse ei ole siitä, mitä päätöksiä Marin perheineen on tehnyt vaan miltä se näyttää varsinkin äänestäjille.Minusta tuo ei näytä hyvältä.
Minusta tuntuu että ainakin tällä palstalla asiasta ovat pahastuneet ihan muut kuin hänen äänestäjät. Toki kateus on monille sellainen voimavara että esimerkiksi keski-ikäistä naista voi risoa se että nuori urallaan pärjännyt nuorempi nainen saa kaiken helpommin kuin itse.

Ei ole pääministeri pyytänyt lisäaikaa veroilmoituksen jättämiseen kiireeseen vedoten eli siitäkin pitäisi tulla seuraamuksia.
Eikös nykyisin veroilmoitus ole "jötetty" ihan automaattisesti? Sen voi netissä käydä tarkistamassa ja tehdä siihen muutoksia tiettyyn päivämäärän mennessä, mutta jos ei tee mitään se katsotaan jätetyksi. Muutospyyntöjä siihen voi toki tehdä saadun määräpäivän jälkeenkin, ihan normaali käytäntö sekin, en minä ainakaan ole mitään sakkoja saanut myöhemmin täydentämisistä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ilmankos Marin tarvitsee äböyt 300€ kuussa aamupaloijin, kun liksa 17k ja bonarit päälle ei riitä, kun miehen firmalla on satoja tuhansia velkaa. Eiku.

Taitaa jäädä ukon velat muiden maksettavaksi kun startupit on ajettu alas. Näillä veijareilla on jatkuvasti uutta matoa koukussa
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
YLE on yhä hiljaa. SDP eikä varsinkaan Sanna Marin eivät tee virheitä. Ei suurperheen äiti ehdi käymään kaupassa. Aiheeton kohu. Asiantuntijan lausunto on vain mielipide, jos se ei tue demareiden ideologista viitekehystä. Muuten kyllä fakta.

Näinköhän näillä aamupalarahoilla rahoitettiin eräälle aatetoverille viety ruokakassikin?! Ei yllättäisi. Ruokakasseja PM ehtii jakamaan, muttei ei ehdi kauppaan, kun siitä ei saa poliittisia irtopisteitä.
Sanna Marin oven takana ruokalähetyksen kanssa – kadulle lyyhistyneen kansanedustajan toipilasilta sai odottamattoman käänteen Linkin takaa löytyy uutinen PM:n "hyväntekeväisyysteosta".
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Otapa kauppakuitti käteen ja katso, mitä kaikkea informaatiota siitä saat ostosten lisäksi:
- kauppa
- osoite
- päivämäärä
- kellonaika
- Y-tunnus
- myyjä (usein koodattuna, joskus jopa nimellä!)
- lisäksi kuittityypistä riippuen tunnisteet maksutapahtumalle
- muuta koodattua informaatiota, jota voi kaupan järjestelmän hakkeroimalla lukea

Tiedustelu perustuu massadatan käyttöön. Tuhat tuollaista kuittia antaa jo selvän kuvan rutiineista. Pahimmassa tapauksessa rajaa käytetyt liikkeet muutamaan tai vain yhteen. Mielestäni valtiojohtajien turvallisuutta ei kannata vaarantaa, vaikka Vladimir Kalsarimyrkyttäjällä ei juuri nyt olisikaan mitään aikeita käydä Marinin kimppuun. Jollakin muulla saatta joskus olla. Mutta kuten sanottu, suomalaiset tuppaavat olemaan kovin naiiveja näissä asioissa.

Itse asiasta olen todennut, että tuo kymppi per vierailu Kesärantaan pitäisi pistää verotukseen palkanlisäksi: vielä ehtii viime vuoden verotukseen tämän korjaamaan. Mitään kuitteja sen sijaan ei pidä lähteä esittelemään iltapäivälehtien sivuilla. Koko ajatus on syvästi typerä.
Jos tuo on ongelma niin silloin pitäisi olla tehtynä turvallisuusselvitykset niiden kauppojen henkilökunnalle missä näitä Sannan ostoksia käsitellään.
Voin kertoa ei muuten varmasti ole tehtynä kun mitään syytä siihen ei ole.

Lisäksi Sanna tuskin itse käy siellä kaupassa vaan hoitaa sen muita reittejä niin miten tässä tulee rutiinit selville?
Toisekseen se syökö pääministeri kaurapuuroa vai vegesmoothien aamupalaksi ei ole vieraanvallan tiedustelun kannalta mikään, erikoinen juttu samat saa selville kyllä muutenkin.

Jos Niinistö voi käydä höntsäämässä jäillä niin Marinin kauppakuitit ovat turvallisuusongelma?
Kyse ei ole kymppi per vierailu vaan 300€/kk, joka tekee merkittävästi enemmän eli oikeasti tuolla maksatetaan kaikki Marinin perheen ruokailut.
 

Aapee79

Jäsen
@Telaketju He asuvat Kesärannassa, eivät kyläile siellä. Mikä siinä on, kun et sitä tajua, vaan viljelet tuota samaa shittii kyläilyistä kokoajan? Ja onhan sinulle siitä jo monesti sanottu, mutta ne viestit olet toki skipannut välistä, kuten kunnon SDP:n edustajan pitääkin. Epämiellyttävät asiat lakaistaan maton alle.

@Jani82 Ei se 300 nyt ihan kaikkiin ruokiin kuitenkaan riitä enkä usko, että Marinin tuloilla ruoka on sikanautaa ja makaronia. Älä jumiudu nyt siihen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Vaikka tämä ilmeisesti demarihuumoria onkin, kertoo Saarikon ulkonäön vetäminen mukaan jotain...

Joo, epäonnistunutta huumoria se oli ja pieleen meni. Harvoin huono huumori myöskään paranee sillä, että huonoa vitsiä yrittää selittää auki, mutta kun minulle on niin demarimaisen vaikea myöntää omaa epäonnistumista, niin pakko vielä yrittää.

Yritin vinoilla ulkonäkökeskeisyydelle ja erityisesti sille, että hämmästyttävän monille kansalaisille nimenomaan naispoliitikkojen ulkonäkö näyttää olevan mieliä kuohuttava asia. Siksi siellä luki se ulkonäkökeskeisenä aikana. Joillekin Marin on upea nuorekas ja energinen esikuva, joka pukeutuu tyylikkäästi ja hoitaa maan asiat upeasti. Joillekin hän on häikäilemätön omaa etua ajava tytönhupakko, joka vain haluaa paistatella tissivakoaan lehdissä julkisuuden maksimoimiseksi, (jotta saisi kerättyä itselleen ja perheelleen mahdollisimman paljon etua muiden veronmaksajien rahoista, koko kuukauden ruokakuluja myöten).

Saarikon mukaanvetäminen oli epäonnistunut ajatuspieru. Todellinen riman alitus. Sitä ei pysty selittämään, se oli todella paska. Häpeän ja pyydän anteeksi Annikalta, jos hän tämän luki. Anteeksi, olin ajattelematon ja typerä.
 

Aapee79

Jäsen
No pienenä verrokkina voin kertoa, että ihan perusruokia itse valmistamalla tuolla 300€/kk elättää pk-seudulla kyllä 3 henkisen perheen. Siinä kun vielä miettii, että mitä todennäköisimmin Marin puolisoineen syö päivässä vähintään kerran muualla kuin kotona, niin ei tuo ole edes haasteellista.

Elättää ihan varmasti, en minä sillä. En vaan usko, että noilla tuloilla syödään ihan mitä sattuu ja joukossa on varmasti kalliimpaa ja laadukkaampaa. Meidän kaksikolla menee lähemmäs 600, kun syö "priimaa" ja välillä lihatiskiltä eikä olla lähellekään mitään Marinin tuloluokassa. Se oli minun idea.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
YLE on yhä hiljaa. SDP eikä varsinkaan Sanna Marin eivät tee virheitä. Ei suurperheen äiti ehdi käymään kaupassa. Aiheeton kohu. Asiantuntijan lausunto on vain mielipide, jos se ei tue demareiden ideologista viitekehystä. Muuten kyllä fakta.

Näinköhän näillä aamupalarahoilla rahoitettiin eräälle aatetoverille viety ruokakassikin?! Ei yllättäisi. Ruokakasseja PM ehtii jakamaan, muttei ei ehdi kauppaan, kun siitä ei saa poliittisia irtopisteitä.
Sanna Marin oven takana ruokalähetyksen kanssa – kadulle lyyhistyneen kansanedustajan toipilasilta sai odottamattoman käänteen Linkin takaa löytyy uutinen PM:n "hyväntekeväisyysteosta".

YLE:n hiljaisuus alleviivaa valtiollisen median roolin ongelmallisuutta. Yli viidensadan miljoonan budjetilla ei saada journalismia, ainakaan tutkivaa journalismia kuin valikoiden. Kaikkia pillupäiväkirjoja kyetään tuottamaan yleveronmaksajien iloksi. Onhan tämä nyt aivan absurdia, että pääministerin, pääministerin kanslian, ym. selkeä opportunismi, asioiden peittely ja suoranainen valehtelu ei kiinnosta Suomen yleisradiota? Olkoon sitten kyse suuresta (elvytyspaketin kylkeen tilattu "nootti"?) tai pienestä asiasta (aamupalat), mutta jos toimitaan vähintäänkin moraalittomasti omia periaatteita ja linjapuheita vastaan, se on politiikassa aina ykkösluokan uutisaihe. Poliitikkojen pitää elää luottamuksesta. Sipilää savustettiin aiheesta ja aiheetta Terrafame-kohussa. Juttuja tehtiin niin innokkaasti, että otsallaan näki kyseessä olevan poliittiset intohimot, mikä ei ole toimittajille eduksi. Mutta journalistit olivat liikkellä, vaikka sitä tulta tai savuakaan ei oikein löytynyt. Jos Sipilän kohdalla tähtäimessä oli suuri asia, niin Kanervan Ilkan kohdalla oltiin juorulehtien tasolla. Mutta niin vain YLE ratsasti mukana ja Kanerva lähti, tekstarien aiheuttaman luottamuspulan tähden...

Täällä mm. @Cobol on analysoinut ansiokkaasti aamupalagaten vaiheita ja merkityksiä. Sitten @Telaketju ja moni muu valkopesee parhaansa mukaan. Keskustelupalsta tämä tietysti on, mutta @Vellihousu toteaa: Koska minulla ei ole enempää aikaa väitellä kahden tusinan persun kanssa.... Aika härskiä leimata Marinin kriitikot persuiksi. Itse en ole koskaan äänestänyt persuja, demareita joskus kyllä. Joko nämä valtioneuvoston eri ministeriön suojissa toimineen sananvapauden kansalaispaneelin urkintavoimat ja vastatrollit, ovat täydessä vauhdissa ja pystyvät vastamaalittamaan todelliset sekä kuvitelut taantumukselliset, tarkoitan perussuomalaiset voimat netin syöväreistä?

Mutta jotta ei mennä vain Marinin kimppuun, niin kuten IL uutisioi, valtioneuvoston kansliasta kerrottiin edun perusteluksi lain seitsemäs pykälä, jonka mukaan ministereille ”korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä”. Tämän mukaan siis kaikille ministereille kuuluu aamupalaetu? Ajattelin vaan, että uutena kaverina Kurvinen ei tätä ehkä tiedä, mutta voisi ihan itse tehdä ostoksensa Atrian tehtaanmyymälässä Seinäjoella, kohteliasta se on viedä vähän aamupala-kasvismakkaraa, kun menee Kesärannan saunan aamulöylyvieraaksi (IL: Ohjeen mukaan myös Kesärannan saunan jääkaappia täytetään valtion varoilla samalla menettelyllä kuin pääministeriperheen aamiaistarpeetkin hankitaan). Varmaan sen kuitin voi sitten näyttää Liskin Jarnolle kysyttäessä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jälleen kerran tässä Marinin "aamiasgatea" seuranneena nousee esille yksi asia. Miten helvetin vaikea on valtion hallinnossa tehdä aivan yksinkertaisia pelisääntöjä. Mikäli aamupalat kuuluu pääministerin työsuhde-etuihin, niin miksi sitä ei voi suoraan kirjata hänelle kuuluvaksi etuudeksi? Nyt mennään taas siellä harmaalla alueella, jossa tämä etuus on olemassa ja epäselvää on miten sitä on käytetty. Marin tekee itsestään pellen näillä veroilmoitus vänkäilyillään "haluan selvittää mahdolliset veroseuraamukset ennen veroilmoitukseksen jättämistä" Bullshit! Marinilla oli vain ja ainoastaan tarkoitus ottaa etuudet vastaan ilman mitään veroseuraamuksia. No vasurilla on aina käsi toisen taskulla ja toinen käsi heiluttelee soo soo sormea kaikille nettoveronmaksajille. Omat etuudet käytetään kyllä sentilleen, josta tämä on taas hyvä esimerkki.

Olen itse sitä mieltä, että kyllä pääministerin tai presidentin kuluja voidaan kuitata valtion piikkiin. Ovat he kuitenkin 24/7 töissä, joten nämä muutamat sataset kuukaudessa ei paljon valtion kassaa rokota. Eriasia on sitten se, että miten se tehdään. Tämäkin asia olisi voitu hoitaa ihan asiallisesti ilman mitään turhia kohuja, jos vaan Marin olisi hoitanut asian ilman vasemmistolaista ideologiaa, eli olisi itse ollut se nöyrä veronmaksaja.
 

Analyzer

Jäsen
Päivi Lipposen historialla suhtautuisin aika varauksella... Rasisminvastainen marssi, Ollila ja Wahlroos eivät leiki hänen kanssaan mutta leikkivät porvariston kanssa -tapaus, sopeuttamiseläkeellä kikkailu sekä lasten laittaminen huippukouluun mamukoulun sijasta (vrt. marssi).

Jos Päivi Lipponen on eri mieltä, se mielestäni vahvistaa VNK:n puhuvan totta. Hän on varmasti ihan pätevä historianopettaja, mutta politiikka olisi kannattanut jättää Paavolle (joka on harvinaisen tehokkaasti romuttanut perintönsä).

Lipponen on vaatinut VNK:lta asiasta korjauspyyntöä. Asia tultaneen tarkistamaan, joten ainakin Lipponen on sitten todella hölmö, jos ei puhu tässä totuutta. Koska tulee jäämään siitä takuulla kiinni.
 

Analyzer

Jäsen
Mielenkiintoinen tuo Päivi Lipposen ärähdys muutenkin. Jos väite on tosi, että Lipposet eivät ole käyttäneet etuutta, on se huono imagojuttu Marinille. Tämä ulostulo pitää aihetta taas myös pinnalla. Nyt on jo ennakkoäänestys käynnissä. Vahinkoa demareille tästä kyllä tulee. Marin on demareiden kasvot ja ääni myös kaikessa vaalimainonnassa.

Paavo Lipponen on kuitenkin avoimesti puolustanut Marinin politiikkaa mediassa. Sikäli ihmettelen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos katsotaan isompaa kuvaa, onko veronmaksajien velvoite maksaa Marinin perheen ruokailuja? Ainakaan laista ei tällaista kohtaa löydy. Mitä tulee valtioneuvoston kanslian ohjeisiin, nekin ovat varsin selvät. Seitsemännen pykälän mukaan valtioneuvoston jäsenelle korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä.

Aamiaistarvikkeet eivät ole ylimääräinen kustannus.

Kyse on maan tavasta, jolla vieritetään veronmaksajille kuulumattomia kuluja veronmaksajien piikkiin Marinin nettopalkan kasvattamiseksi.

Mielenkiintoinen tuo Päivi Lipposen ärähdys muutenkin. Jos väite on tosi, että Lipposet eivät ole käyttäneet etuutta, on se huono imagojuttu Marinille. Tämä ulostulo pitää aihetta taas myös pinnalla. Nyt on jo ennakkoäänestys käynnissä. Vahinkoa demareille tästä kyllä tulee. Marin on demareiden kasvot ja ääni myös kaikessa vaalimainonnassa.

Paavo Lipponen on kuitenkin avoimesti puolustanut Marinin politiikkaa mediassa. Sikäli ihmettelen.

Päivi Lipponen ottaa etäisyyttä kun näkee poliittisesti hukkuvan äärivasemmistolaisen. Marinin ideologia on kaiketi kaukana Lipposen perheen ideologiasta erityisesti nyt, kun Paavo Lipponen puolustaa Venäjän toimia (mm. Krim) ja Marin tuomitsee ne.

Vaikka muuta voisi luulla, Paavo Lipponen on kaukana Sanna Marinista.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kauppakuitit olisikin julkisia, niin mitä me sillä tiedolla tekisimme? Maitoa, jugurttia, leipää, kaurapuuroa. Jos maito on Arlaa, silloin PM on isänmaan petturi. Toisaalta, jos kauppareissulla ostoskoriin olisi eksynyt terveyssiteitä tai pari tukkupakkausta XXL kortsuja, siitä seuraavaa pienimunasieluista kohua ei mikään taho pystyisi estämään.

Hyvä esimerkki verottajan määritelmästä: viestissä #13 651 on määritelty Ravintoetu. " Ateriana ei pidetä työnantajan tarjoamaa aamupalaa, kahvia ja kahvileipää eikä työnantajan järjestämää virvoketarjoiluja. Jos kahvitarjoilu on kuitenkin niin runsas, että se korvaa normaalin lounasruoan, kyse on ravintoedusta. "

Runsas kahvitarjoilu? 150kg AY-jyrälle ja 50kg PM:lle ilmeisesti ravintoetu määritellään ja tulkitaan erikseen. Kun täällä nyt vedotaan siihen että päättävissä asemissa olevien henkilöiden "pitää vaan tietää", eihän tarvittavaa pilkunnussimisen tasoa voida vaatia keneltäkään muulta kuin asiantuntijoilta.

Onko vika PM:ssä, hänen työnantajassaan vai epäselvissä vero-ohjeissa?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kyllä tämä Lipposen ärähdys aiheuttaa kolhua entisestään Marinille. Tuossa jutussa kun keskeisenä oli se, että Lipposet olisivat mahdollisesti myös käyttäneet etua samassa mittakaavassa mitä Marin, ja näin yritettiin Marinin toimia pehmitellä. Näin ei sitten ollutkaan. Marin koitti löyhästi selitellä, että hän on toiminut kuin aiemmatkin pääministerit. Ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ei varmaankaan. Rutiinia on mm. tietty kauppa ja tietyt tuotteet.

Höntsä on satunnaista. Ruokailu ja ostostottumukset rutiineja.
Jos Sanna ei käy itse siellä kaupassa niin se ei muodosta mitään turvallisuus uhkaa, varsinkin kun siellä kaupan tai tukun päässä ei ole varmasti tehty mitään turvallisuus selvityksiä jolloin vetoaminen turvallisuuteen on hätävalhe.
Höntsän muodostama turvallisuus uhka on isompi kuin etäshoppailun.

No, ei makseta. Mulla on perhe ja tiedän tämän. Ei nyt ihan mitä tahansa Jaakko ja pavunvarsi -juttuja kannata yrittää syöttää, vaikka yleisö oliskin otollista.
Kyllä pyörittää jos haluaa minulla on perhe ja tiedän sen.

Sanna ei varmasti syö kotona kahta kertaa päivässä ja tuskimpa mieskään, varsinkin kun eivät jokapäivä asu Kesärannassa.
Kyllä 300€/kk pyörittää helposti kolmihenkisen perheen perusarkea ei tee mitään ongelmaa kun lapsi noin pieni.


Tuota matalaotsaista sontaa se sitten olisi. Itse en halua tietää kenenkään aamupalan sisältöä ja säälin syvästi niitä, joita tällainen tieto elähdyttää.
Et ilmeisesti vieläkään ymmärrä sitä mistä on kyse, joko asia on yksityinen jolloin tuo on verotettava etu tai se pääministerin virkatehtävään liittyvä asia, jolloin se on julkinen.
Ilmeisen vaikea ymmärtää tämä ja turvallisuuteen tuo ei liity millään tavalla, turvallisuuteen liittyisi jos Sanna kävisi itse siellä kaupassa jota on tuskin itse tehnyt.

Se, että marinin esikunta yrittää salata kuitteja asiasta ja se on tehty vasta Kulmunin "kärähdyksen" jälkeen vaikuttaa juuri siltä mitä se on eli jälkien peittelyltä. Ei se mitä se on vaan se miltä se julkisesti näyttää, pääministerin tulisi olla tässä esimerkki ei se, joka piilottaa kaiken kun se ei näytä hänen kannaltaan hyvältä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Eli kun on sitä mieltä, että:
a) Aamupalaetu verotukseen palkanlisänä
b) Kenenkään ja varsinkaan valtiojohtajien aamupalan ostoskuitit eivät ole julkinen asia

Valkopesee. Ja on demari. Huoh.

Tässä on oikeastaan tämä keskustelu ja Marinin tuomio tiivistettynä:



Huoh? Mitä se on?

Kohdasta a). Käsittääkseni sinä olet tuonut tähän verrokiksi omien työreissujesi hotelliaamupalat. Nehän eivät ole palkanlisä, eikä Marin Kesärannassa ole työreissulla, vaan asuu siellä perheensä kanssa. Itse olen asunut ulkomailla useassa eri työnantajien kustantamassa vakituisessa asunnossa, mutta aamupalatarjoilu puuttui, koska kyseessä oli juuri vakitunen asunto.

Kohdasta b). Julkisin varoin tehdyt hankinnat ovat aina julkisia, ellei ole perusteita (esim. puolustusvoimat) salata niitä. Kuten kohdassa a) vertaamasi hotellien aamupalatarjoilun sisältö on aina julkisesti saatavilla, silloinkin kun se on tarjottu politiikoille.

Marin nyt vaan jää kiinni niistä asioista, joista osoittelee tikulla muita. Tätäkö tuo huoh tarkoitti? Videolinkkiä en ymmärtänyt, muuta kuin kansankomissaariksi pukeutunut Petelius jakaa savolaisella murteella oikeutta. Sopii ehkä enemmän vasemmistodemarille, huoh?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Onkohan tämä noin viides kerta, kun kerron, että mielestäni tämän edun tulisi olla verotettava palkanlisä. Keskustelu ei etene.

Pääministerin virkatehtäviin liittyvät asiatkaan eivät muuten ole julkisia. Esimerkiksi Marinin soittamien puheluiden vastaanottaja ja kesto, puhumattakaan sisällöstä, eivät ole julkisia, vaikka puhelinlasku meneekin verovaroista. (Ja nyt sitten odotan, kun joku tulee seuravana kertomaan, että on se tyhmä kun rinnastaa aamupalan puheluihin).
Niin ja minä olen sanonut, että se on joko yksityinen jolloin siitä kuuluu maksaa verot tai virkaan liittyvä asia, jolloin se on julkinen kun kyse on hankinnoista.
Jos kyse on yksityisestä asiasta Sannan olisi pitänyt nostaa käsi ylös virheen merkiksi, tätä ei tapahtunut enkä odota sitä tapahtuvan myöskään tulevaisuudessa.

Ovat tietyssä vaiheessa salaisia mutta eivät todellakaan kokonaisuudessaan, kuten jo tänä keväänä on nähty. Sannan esikunta vaan yrittää näitä epämukavia asioita salata milloin milläkin perusteella ja usein ilman mitään oikeaa perustetta.

Pääministerin hankinnat sen sijaan ovat lähtökohtaisesti julkisia elleivät ne liity turvallisuuteen, johon ruokaa ei voida kyllä millään mittarilla Suomessa laskea. Vaan ovat valvontajärjestelmiä, turvamiehiä yms. ei siis ruokaa.
 

Analyzer

Jäsen
Jos katsotaan isompaa kuvaa, onko veronmaksajien velvoite maksaa Marinin perheen ruokailuja? Ainakaan laista ei tällaista kohtaa löydy. Mitä tulee valtioneuvoston kanslian ohjeisiin, nekin ovat varsin selvät. Seitsemännen pykälän mukaan valtioneuvoston jäsenelle korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä.

Aamiaistarvikkeet eivät ole ylimääräinen kustannus.

Kyse on maan tavasta, jolla vieritetään veronmaksajille kuulumattomia kuluja veronmaksajien piikkiin Marinin nettopalkan kasvattamiseksi.



Päivi Lipponen ottaa etäisyyttä kun näkee poliittisesti hukkuvan äärivasemmistolaisen. Marinin ideologia on kaiketi kaukana Lipposen perheen ideologiasta erityisesti nyt, kun Paavo Lipponen puolustaa Venäjän toimia (mm. Krim) ja Marin tuomitsee ne.

Vaikka muuta voisi luulla, Paavo Lipponen on kaukana Sanna Marinista.

Lipposet ovat toki oikeistodemareita. Ja Marin äärivasemmistoa. Mutta silti Paavo L on toistuvasti asettunut tukemaan Marinia ja mm. vaatinut demareiden sisältä hänelle enemmän tukea.

Olen miettinyt että miksi ja tullut siihen lopputulemaan, että Eurooppa-politiikka yhdistää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sillä, etteikö tämä aamupalahommakin kuuluisi istuvan hallituksen asioihin, mutta jos vähän nyt muitakin otsikon mukaisia teemoja käsiteltäisiin, niin mitäs mieltä jengi on näistä ministerinvaihdoksista? Kulttuurin puolella ei varmaan tarvitse ainakaan henkeä pidätellä sen suhteen, että jotain ymmärrystä tulisi aiempaa enempää. Eipä taida myöskään talouden ymmärrys valtionvarainministeriössä oleellisesti tämän myötä lisääntyä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lipposet ovat toki oikeistodemareita. Ja Marin äärivasemmistoa. Mutta silti Paavo L on toistuvasti asettunut tukemaan Marinia ja mm. vaatinut demareiden sisältä hänelle enemmän tukea.

Olen miettinyt että miksi ja tullut siihen lopputulemaan, että Eurooppa-politiikka yhdistää.

Olet tässä mielestäni oikeassa. Ehkä se on Eurooppa, joka yhdistää. Ja tällä linjalla on varsin moni suomalainen. Itsekin koen SDP:n Eurooppa-näkemykset varsin kohtuullisiksi.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielenkiintoinen tuo Päivi Lipposen ärähdys muutenkin. Jos väite on tosi, että Lipposet eivät ole käyttäneet etuutta, on se huono imagojuttu Marinille.
Uskoisin, ettei useimmat olisi käyttäneet tätä "etuutta" - ainakaan Marinin mittasuhteissa, ja perustelen sitä kohta. Lainaan ensin katkelman hesarin jutusta;

Maininta pääministerin virka-asunnon Kesärannan aamiaisedusta löytyy Valtioneuvoston kanslian ohjeista vuodelta 2019. Ravitsemuspalveluihin liittyvät kohtuulliset kulut maksetaan ohjeen mukaan valtion varoista ja laskutetaan pääministerille osoitetuista määrärahoista.

”Pääministerin asuessa virka-asunnossa, sisältäen myös lyhyet yöpymiset, voi edustustilojen myyntipalvelusta tai suoraan palvelukoordinaattorilta tilata etukäteen kylmiöön aamiaistarvikkeita sekä kylmänä toimitettavia aterioita, jotka on mahdollista lämmittää itse Kesärannassa”, ohjeessa todetaan."



Uskoisin, että useimmille tulee tuosta sanamuodosta "voi tilata", ja siitä, että kohtuulliset kulut laskutetaan lopulta pääministerille osoitetuista määrärahoista, että kyseinen lauseke on enemmänkin tarkoitettu satunnaiseksi mahdollisuudeksi kiireiselle pääministerille (varsinkin kun harvemmin asuvat Kesärannassa vakituisesti täyttelemässä jääkaappia), kuin jatkuvaksi eduksi pääministerin perheelle. Pääministerin määrärahoja ei tietääkseni ole tarkoitettu pääministerin perheelle - ainakaan päivittäisellä tasolla. Rinnastan tämän siihen, että ravintoloissakin olen joskus nähnyt vaihtorahapurkin kassan vieressä, jossa lukee "voi ottaa". Useimmat käsittävät sen niin, että jos jää muutama sentti vajaaksi, voi laittaa käden purkkiin, ei niin, että voi surutta kipata purkin sisällön taskuunsa, koska siinä lukee "voi ottaa".

En tiedä mitä Sanna Marin on tässä ajatellut, ja miten häntä on informoitu (ja ymmärrettävästi demarit yrittävät sälyttää syytä mahdollisimman paljon informaation niskaan). Mutta kyllä voisi olettaa Marinillekin ajatuksen nouseen mieleen, että onkohan pääministerin oikeasti tarkoitus juoksuttaa palvelukordinaattoria hänen perheensä päivittäisten aterioiden eteen. Hän on kuitenkin ensimmäinen pääministeri pitkään aikaan, joka aktiivisesti asuu Kesärannassa, ja samalla ensimmäinen, joka on näiden mahdollisten palveluiden äärellä jatkuvasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Itse asiasta olen todennut, että tuo kymppi per vierailu Kesärantaan pitäisi pistää verotukseen palkanlisäksi: vielä ehtii viime vuoden verotukseen tämän korjaamaan. Mitään kuitteja sen sijaan ei pidä lähteä esittelemään iltapäivälehtien sivuilla. Koko ajatus on syvästi typerä.
Mitkä muut kuitit ja kulut mielestäsi valtion johtavien poliitikkojen pitäisi voida salata turvallisuusperustein? Vai eikö suoraan tehdä eliitille omat kaupat kuten DDR:ssä ja varmaan NL:ssäkin oli?

Ensinäkin, kuka on sanonut, että kaupan osoitetta ja nimeä ei voi salata? Ei minua kiinnosta lainkaan ainakaan. Sen sijaan kiinnostaa mitä on ostettu. Sitähän siellä nyt halutaan salata. Luultavasti kaljaa ja punkkua kun ei kerrota.

Lopuksi vielä, että Sanna Marin on kansainvälisesti katsottuna ns. hyödyllinen ääliö, eikä kenelläkään ole intressiä tehdä hänelle mitää maan rajojen ulkopuolella. Kotimaan sekopäät ovat asia erikseen, mutta kun Marin liikkuu aina turvamiehet mukanaan, niin tuskinpa ne tyhjällä muovipullolla heittelyä vakavampaa saavat aikaan.

Luet muuten liikaa dekkareita tai tiedonantajaa. Vaihda välillä laatuaviisiin kuten Aku Ankka tai tietokirjoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös