Mainos

Sanna Marinin hallitus

• 2 669 009
  • 21 464

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Hallitus mistään vastuussa, eduskunta päättää.

Viimeksi eilen eduskunnassa Saarikko muistutti, että lain lopullisesta muodosta ja läpimenosta päättää eduskunta, ei hallitus.

Myös Marin vedonnut em seikkaan aiemmin. Eikös tämä melko falskia kun hallituksella selkeä enemmistö eduskunnassa?
Tällä hetkellä näyttää siltä kuin Suomi on/olisi todellinen banaanivaltio jota hallitsee kaksikko Marin/Kiuru ja muut hallituksessa ovat todellisia sätkynukkeja. Oppositio äksyilee sen kuin kerkiää, mutta heillä on vain virallinen muodollinen räksyttäjän rooli areenalla.

Toivottavasti äänestäjät heräävät painajaisunistaan ja vetävät oikeat johtopäätökset tästä pelleilystä ennen seuraavia kolmea valtakunnallisia vaaleja. Muutoin ei hyvää seuraa.

Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Tässähän olisi ollut keskustalle hyvä paikka laajentaa kannatusta isoissa kaupungeissa puolustamalla stadilaisia yrittäjiä ja torpata tai muuttaa esitystä. Olisi toivonut hallitukselta sen verran ihmisen sukuelintä, että olisi laittanut itse erikoisliikkeet kiinni. Nyt annetaan oikeus ammatinharjoittamiseen mutta kikkeliskokkelis kielletään asiakkaita käymästä kaupoissa.

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Nyt täytyy kyllä sanoa, että olen pettynyt hallituksen toimintaan. Viime keväänä kaikki näytti hyvältä, nyt ei enää. Ulkonaliikkumiskielto on poliittinen ja ilmeisen helppo päätös kepulle. Kuten Soininvaarakin laski, vaikutuslaskelmien mukaan, vaikutus on sama kuin jos rokotteet priorisoitaisiin tautikeskittymiin eikä aluepoliittisin perusten myös sinne missä tautia ei ole. Päätös ulkonaliikkumisen rajoittamisesta on siis poliittinen. Ja siihen päälle vielä hihhuleiden erityiskohtelu niin eipä kyllä kiinnosta hallituksen päätökset. Saarikko sanoi kun häneltä kysyttiin mitä toimia hallitus aikoo tehdä uskonnollisista tilaisuuksista levinneiden tautiketjujen torjumiseen, että ”kirkon väki on toiminut vastuullisesti ja heidän kanssaan on käyty hyviä keskusteluita”. Eli minä en siis ole toiminut vastuullisesti eikä minun kanssani pysty käymään hyviä keskusteluita siksi minulle on määrättävä pakkotoimia. Pitäkää tunkkinne.

Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Tässähän olisi ollut keskustalle hyvä paikka laajentaa kannatusta isoissa kaupungeissa puolustamalla stadilaisia yrittäjiä ja torpata tai muuttaa esitystä.
Se olisi niin läpinäkyvän valheellista että tuskin toimii. Kepulta on turha odottaa mitään toimia tai esityksiä, jotka olisivat stadilaisten etu. Sellaisia ei olla koskaan vielä nähty.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tässähän olisi ollut keskustalle hyvä paikka laajentaa kannatusta isoissa kaupungeissa puolustamalla stadilaisia yrittäjiä ja torpata tai muuttaa esitystä. Olisi toivonut hallitukselta sen verran ihmisen sukuelintä, että olisi laittanut itse erikoisliikkeet kiinni. Nyt annetaan oikeus ammatinharjoittamiseen mutta kikkeliskokkelis kielletään asiakkaita käymästä kaupoissa.
Tämä on todella törkeää pelleilyä. Vastuuta ei oteta vaan lusmuillaan pää pensaassa ja vieritetään vastuu muille. Erimielinen ja riitaisa hallitus ei kykene toimimaan suomalaisten yhteisten etujen mukaisesti.

Keskustalta olen odottanut ihan toisenlaista otetta hallituksessa. Paljon puhetta/vaatimuksia on ollut, mutta omien tavoitteiden takana ei olla loppuun asti vaan luismuillaan onnellisesti Marinin selän takana.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mutta ymmärtäkää nyt Saarikon ja Keskustan vaikeutta toimia, eduskunta päättää kuten Saarikko sanoi. Mutta Markus Lohi kertoi painokkaasti, että hallitus pimittää tietoja eduskunnalta. Ei se sitten ole helppoa tehdä päätöksiä. Hmm.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Tämä on todella törkeää pelleilyä. Vastuuta ei oteta vaan lusmuillaan pää pensaassa ja vieritetään vastuu muille. Erimielinen ja riitaisa hallitus ei kykene toimimaan suomalaisten yhteisten etujen mukaisesti.

Tämä on se, mitä ehkä eniten myös itse ihmettelen näissä eilisessä "mitä liikkumisrajoitusten aikana saa tehdä ja mitä ei" -linjauksissa. Syntyy siis käytännössä tilanne, jossa erikoisliikkeet joutuvat itse päättämään pysyvätkö auki vai ovatko kiinni, kun ihmiset eivät saa käytännössä tulla niihin. Näin ollen kaikki tappiot kaatuvat liikkeiden itsensä niskaan, mutta valtiovallalla ei ole teknisesti ottaen pennin jenin vertaa korvausvelvollisuutta, koska niitä ei ole mahtikäskyllä määrätty kiinni. Eli kyllä väkisinkin syntyy mielikuva yrittäjyyttä vihaavasta puna-viherhallituksesta..

Muutoinhan kokonaistilannetta voi pitää jopa hilpeänä. Tässä tuore juttu joka otsikoitu miten annetaan vastauksia liikkumisrajoitusten kysymyksiin. Käytännössä siis jutussa Suomen tunnetuin rikosoikeuden professori osin ihan arvailee miten asiat olisivat: että mikä nyt "rinnastettaisiin" mihinkin, miten hän "uskoisi" jonkin olevan tai miten jokin tilanne "saattaisi tietyissä tapauksissa olla"

Saako huollattaa autoa, käydä Alkossa tai ostaa vaatteita? 18 kysymystä ja vastausta liikkumisrajoituksista - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tässä väkisinkin syntyy sellainen fiilis, että sosialistilla on todella iso työ edessään, että saisi tästä eteenpäin koskaan enää ääntäni. Eipä ole kyllä saanut tähänkään mennessä muistaakseni kertaakaan, mutta nyt se välimatka vain kasvaa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos "kotipitäjäsi" on tosiaan Helsinki tai Turku, niin voin kertoa, että hiihtokelit ovat ohi. On se taatusti maailman suurin vääryys, ettei pääse hinkkaamaan ruohoa upouusilla suksilla, jotka on voinut hankkia mieleisestään urheilukaupasta. Uskomantonta, tosiaan.

Arvelisin että Helsingissäkin, mutta ainakin Espoossa ja Vantaalla hiihdetään edelleen hyvissä oloissa. Tykkilumilla aivan varmasti pääsiäisen ylikin.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se, mihin jostain syystä on nyt mahdoton vastata selkeästi edelleen on, mitä tapahtuu kun poikkeusperuste päättyy. Eli kun ihminen menee rajoitusalueelta laillisesti pois vaikkapa Espoosta Kirkkonummelle kauppaan tai työtehtävää suorittamaan, voiko hän sen jälkeen matkustaa Lappiin. Lain kirjaimen mukaan voi, mutta jopa poliisitarkastaja Arvelin antoi ymmärtää toista (todeten siis, etteivät ala kysellä maakunnissa mistä ihmiset ovat ja millä asialla - mutta että lain mukaan voisivat niin tehdä).

Näyttäisi olevan syntymässä jälleen tilanne, jossa viranomaisviestinnässä halutaan antaa ymmärtää jonkin olevan kiellettyä, vaikka se olisi sallittua. Näinhän kävi monessa asiassa viime keväänä, ja OKV:n/OAM:n moitteet tulivat perään.

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Krista Kiuru sanoi eilen eduskunnassa, että 2% tartunnoista löytyy rajatarkastuksissa.
Samaan aikaan kerrotaan että noin 700-800 rekkakuskia kulkee rajojen yli testaamatta päivittäin.
Voisiko näitä asioita yhdistää, ihmettelen.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Parhaiten taudin hillinnässä onnistuneet maat ovat yleensä selvinneet vähimmillä taloudellisilla vaurioilla. Suomi vs. Ruotsi on tässä erinomainen vertailupari, koska ovat monessa suhteessa hyvin toistensa kaltaisia, mutta koronastrategialtaan hyvin erilaisen tien valinneita.

Tähän mennessä...on kuitenkin ymmärtääkseni aika hyvä ja yhdenmukainen näkemys että Ruotsi nousee tästä aikaisemmin jaloilleen ja kokonaisvertailun voi tehdä vasta pidemmällä pandemien jälkeen.

E: En vastusta kaikkea rajoittamista mutta siltä osin kun osaan asiaa miltään osin kuvailla niin nyt pitäisi kohdistaa toiminta kaikilta osin ongelmiin ja on ollut esimerkiksi aivan vitun käsittämätöntä tuo rajatouhu. Omat asentajat ovat käyneet pitkin viime vuotta Etelä-Afrikassan, Uruguaissa, Chilessä, Tsekissä, Saksassa, Itä-Vallassa, Ranskassa.... eikä tasan yhteenkään maahan päässyt ilman lähtömaan alle 72 tuntia vanhaa koronatestiä. Sen lisäksi jokaisessa maassa on ollut pakollinen hotellikaranteeni ennen töihin ja tehtaaseen pääsyä. Meiniköhän meillä ihan näin hienosti.
Paljastan myös että näistä asennuksista seurasi 0 tartuntaa ja jokainen on käynyt vapaaehtoisessa testissä heti Suomeen palattuaan ja pitänyt kotimaassa karanteenin päälle tuplatestillä lyhennettynä.

Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Taloudellisesti näin voi ollakin, sillä usein syvempää kuoppaa seuraa ripeämpi nousu, mutta siihen tietysti vaikuttaa sekin tosiseikka, että Ruotsin talous on rakenteellisesti Suomea vahvempi ja monipuolisempi. Inhimillisten kustannusten arvioiminen "nousussa" on sitten aika tavalla mahdotonta: miten arvottaa sitä, että Ruotsissa koronakuolemia on jo nyt ollut yli 13 000, kun Suomessa samaan aikaan hieman yli 800.

Joo, en tiedä tarkkaan Ruotsin tilastoja kuolleista mutta jos ovat pääasiassa samaa +80 ikäluokkaa monisairasta kuin Suomessakin niin enpä tiedä. Yleensä tuon ikäiset ihmiset kuolevat kuka mihinkin. Aina kun omainen kuolee niin se on läheisille tragedia, eikä sitä sovi vähätellä.
EI sovi myöskään vähätellä sitä jos vähävaraiseen lapsiperheen ainoa työssäkäyvä lomautetaan ja lapselle pitää kertoa, että meillä ei tänään ole varaa juoda kuin vettä. Kyllä yksittäiset aikuiset pärjäävät ja pitää pärjätä. Jos vaakakupissa on se kuoleeko +80 ikäinen ihminen vai koveneeko huonoa lapsuutta elävän lapsen elämä vielä lisää niin minä olen valmis valitsemaan 100/100 aina ensimmäisen. Talous on kaikkiaan seikka joka johtaa tai ei johda hyvinvointiin.
On hyvin vaikea seurata läheltä yhden täysin kusessa olevan ravintoloitsijan taistelua aikaa vastaan kunnassa jossa on 9 koronatapausta vuoden aikana.

Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Joo, en tiedä tarkkaan Ruotsin tilastoja kuolleista mutta jos ovat pääasiassa samaa +80 ikäluokkaa monisairasta kuin Suomessakin niin enpä tiedä. Yleensä tuon ikäiset hmiset kuolevat kuka mihinkin. Aina kun omainen kuolee niin se on läheisille tragedia, eikä sitä sovi vähätellä.
EI sovi myöskään vähätellä sitä jos vähävaraiseen lapsiperheen ainoa työssäkäyvä lomautetaan ja lapselle pitää kertoa, että meillä ei tänään ole varaa juoda kuin vettä. Kyllä yksittäiset aikuiset pärjäävät ja pitää pärjätä. Jos vaakakupissa on se kuoleeko +80 ikäinen ihminen vai koveneeko huonoa lapsuutta elävän lapsen elämä vielä lisää niin minä olen valmis valitsemaan 100/100 aina ensimmäisen. Talous on kaikkiaan seikka joka johtaa tai ei johda hyvinvointiin.
On hyvin vaikea seurata läheltä yhden täysin kusessa olevan ravintoloitsijan taistelua aikaa vastaan kunnassa jossa on 9 koronatapausta vuoden aikana.

Itse en niin kantaisi lapsista huolta. Itse lama-ajan lapsena tiedän sen itse ettei lapsi sitä välttämättä huomaa jos lompakosta putoaa pohja pois. Okei, vanhemman vastuu tässä korostuu merkittävästi, mutta ei kokislasin vaihtuminen vesilasiin oikeasti lasta kovin kauaa harmita, tai jos makaronilaatikon liha vaihtuu naudasta sikanautaan.

Matalapalkkalaisille ja matalapalkan alapuolella eläville esimerkiksi opiskelijoille kriisi on kauaskantoinen. Jos et kykene investoimaan elämääsi ja pahimmassa tapauksessa elät velaksi, on tästä suosta ylöspääsy monien vuosien urakka. Vaikka selviäisitkin kituutellen siitä hetkestä. Me kaikki tarvitsemme elämäämme erilaisia hyödykkeitä ja erilaisia investointeja. Mikäli näitä et tee - on ne sinulla edessä ennemmin tai myöhemmin. Jos et investointeja tee - ei niiden tarve mihinkään poistu vaan ne on edessä tulevaisuudessa, itseasiassa niiden määrä kasvaa kokoajan. Jos sieltä lompakosta se pohja putoaa, säästät ensimmäisenä näistä investoinneista, jotka siirtyvät ja kasaantuvat tulevaisuuteen ja rasittavat talouttasi silloin aiheuttaen kurjuutta elämään.

Suomen verotuksella näiden investointien tekemiseen käytettävä rahoitus on varsin pientä, eli se ns. löysä raha kuukauden tulojen ja menojen jälkeen. Oma arvioni on, että esimerkiksi 5 vuotta yliopistossa opiskelleella ja valmistuneella menee ainakin 2-4 vuotta stabiiliin päästäkseen oman talouden osalta, mikäli on omavaraisesti opiskellut eikä ole kyennyt hankintoja tekemään. Tietysti tämä tekijä hankaloituu pitkälle pitkälle tulevaan mikäli olet joutunut lainottamaan omaa elämääsi puutteellisten tulojen aikana. Jos sinulle on kertynyt edes 2 000 euroa luottoja, koitappa tuota maksaa pois jollain 2,5k bruttoansioilla, josta hyvä jos jää mitään käteen verojen ja enempivähempi pakollisten menojen jälkeen. Luojan kiitos edes korot ovat alhaalla, tosin jos työsi menetät et saa matalakorkoista lainaa vaan on otettava se kalliimpi jossa mahdollisesti tuolla palkalla maksat kuukausittain pois ainoastaan sen kertyneen luoton.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis en voi mennä kotipitäjän kivijalkaurheilukauppaan ostamaan esim suksia, jota vetää yrittäjä kolmannessa sukupolvessa, mutta voin mennä ostamaan ne prismasta. Yrittäjä saa valtion velkarahalla ”kohtuullisen korvauksen. Samassa Stockalle ei myöskään saa mennä, koska se ei ole välttämätöntä, mutta Alkoon ja sinne Prismaan saa mennä.

Uskomatonta

Vitun osuuskauppa sen kun jatkaa ennätystuloksen takomista samalla kun erikoisliikkeet ottavat turpiin joka käänteessä, siellä on aina osattu tällainen peli. Voidellut poliitikot ovat sallineet osuuskaupan ylivallan, jolle ei enää loppua näy.

Pandemian ylivoimaiset voittajat: S-Ryhmä (ja Kesko). Kaikkea on ja rahaakin riittää. Häviäjiä sitten kaikki muut ehkä pyöräilyliikkeitä lukuun ottamatta.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Näyttäisi olevan syntymässä jälleen tilanne, jossa viranomaisviestinnässä halutaan antaa ymmärtää jonkin olevan kiellettyä, vaikka se olisi sallittua. Näinhän kävi monessa asiassa viime keväänä, ja OKV:n/OAM:n moitteet tulivat perään.
Tähän nimenomaan ei ole enää varaa. Tai no...suomalaiset äänestäjät näyttävät olevan sen verran idiootteja että ehkä siihen taas on. Toisten mielestä tällaisten pelkkien suositusten lainvoimaisina kieltoina esittäminen on pelkkää valehtelua ja harhaanjohtamista josta kuuluisi rangaista esittävää tahoa vaikka tarkoitus olisikin hyvä.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itse en niin kantaisi lapsista huolta. Itse lama-ajan lapsena tiedän sen itse ettei lapsi sitä välttämättä huomaa jos lompakosta putoaa pohja pois. Okei, vanhemman vastuu tässä korostuu merkittävästi, mutta ei kokislasin vaihtuminen vesilasiin oikeasti lasta kovin kauaa harmita, tai jos makaronilaatikon liha vaihtuu naudasta sikanautaan.
Kyllä huomaa samantien kun harrastuksiin ei enää mennäkään. Ei tässä limsoista ja vesistä ole kyse. 80- luvulla kun itse olen ollut lapsi harrastusmaksut olivat hyvin nimellisiä, ei todellakaan ollut tällaisia kk-maksuja mitä nykyisin. Mulla palaa kahden pikkupojan harrastusmaksuihin 300eur kuussa ja tuohon kausi-/seura-/jäsenmaksut vuositasolla päälle. Kummallakin vain kaksi harrastusta. Mitäpä veikkaat huomaisivatko jos lompakosta putoaisi pohja pois? Ja harmittaisiko vähän erilailla kuin makaroonilaatikon jauhelihan vaihto halvempaan?

Muu pohdinta sitten olikin erinomaista.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Ilmeisesti sakon uhalla asetetuilla perusikeuksien rajoittamisella halutaan lähettää kansalaiselle viesti, kuten vaikka Suna Kymäläinen tällä viikolla Politiikkaradiossa sanoi ja mitä muutenkin tunnutaan viestivän.
En ole juristi, mutta perusoikeuksien rajoittamisen viimesijaisuus sopii kovin huonosti viestinnän haasteiden ratkomiseen.'
Jos jotain voi päätellä esityksen aiheuttamista reaktioista, niin melkoisen iso määrä ihmisiä ei nyt osta tätä hallituksen esitystä. Tavoitteiden saavuttaminen kuitenkin edellyttää, että ihmiset kokevat nämäkin rajoitukset tarkoituksenmukaisina ja hyvin perusteltavissa olevina.

Ehkäpä eduskunnassa sitten arvioidaan olisiko -25 % kontakteja saavutettavissa muilla perusoikeuksia vähemmän loukkaavilla keinoilla.

Jeffrey

Jäsen
Kyllä huomaa samantien kun harrastuksiin ei enää mennäkään. Ei tässä limsoista ja vesistä ole kyse. 80- luvulla kun itse olen ollut lapsi harrastusmaksut olivat hyvin nimellisiä, ei todellakaan ollut tällaisia kk-maksuja mitä nykyisin. Mulla palaa kahden pikkupojan harrastusmaksuihin 300eur kuussa ja tuohon kausi-/seura-/jäsenmaksut vuositasolla päälle. Kummallakin vain kaksi harrastusta. Mitäpä veikkaat huomaisivatko jos lompakosta putoaisi pohja pois? Ja harmittaisiko vähän erilailla kuin makaroonilaatikon jauhelihan vaihto halvempaan?

Muu pohdinta sitten olikin erinomaista.

Nojoo... Ehkä oma pohdinta ei ollut universaalisti jokaisen tilanteeseen sopivaa. Toki itse olin siitä onnellisessa asemassa aikanaan, että palloa potkittiin lähikentällä joka tosin vaihtui edullisempaan ja vanhemmat oli kykeneväisiä kustantamaan myös sisarusten huomattavasti kalliimmat harrastukset vaikka pankki ulosmittasi sen mitä ulosmitattavissa oli ja lompakosta se pohja tippui pois. Tietysti lama-aikaan oli se tilanne, että se kosketti laajemmin kaikkia - madalsi myös elinkustannuksia (vuokrat?) ja sitä kautta mahdollisti vähemmän kurjaa eloa - toisaalta korkotaso oli myös hyvin eri.

Toisaalta, on varmasti myös kurjemmassa tilanteessa olevia lapsia kuin heitä joilla on kaksi harrastusta. Ja siis tätä en nyt halua vittuiluna esittää, vaan yleisempänä huomiona. Omassa päässäni asetin oman näkemykseni eri tasolle.

Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Helppoa ne tavoitteet olisi saavuttaa, jos ihmiset olisivat älykkäämpiä. Mutta näillä mennään, valitettavasti.

Ihana kevyesti suhtaudut siihen, että ennen näin vakavaa perusoikeuksien rajoittamista kaikki muut keinot pitäisi olla jo käytetty.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Avoimen henkilöpalvonnan keskellä on melko raikas tuulahdus lukea kriittinen, mutta kiihkoton arvio hallituksen ja hallitsijoiden ongelmakohdista. Kiperää palautetta asioista.

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avoimen henkilöpalvonnan keskellä on melko raikas tuulahdus lukea kriittinen, mutta kiihkoton arvio hallituksen ja hallitsijoiden ongelmakohdista. Kiperää palautetta asioista.

Erinomainen kirjoitus. Demarien strategia, ostetaan kannatus velalla alkaa aueta myös mediaan. Pitkään siinä meni.

Pistää miettimään että miksi meillä on näin paskat turhakepoliitikot.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ihana kevyesti suhtaudut siihen, että ennen näin vakavaa perusoikeuksien rajoittamista kaikki muut keinot pitäisi olla jo käytetty.
Minulle riittävät nämä nykyiset ohjeet, määräykset ja suositukset. Niin riittää uskoakseni enemmistölle kansalaisista. Osa jengistä etsii kuitenkin epätoivoisesti porsaanreikiä säännöistä, osa ei välitä paskaakaan ja osa ei ymmärrä höykäsen pölähtämää koko koronasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy