Hesarin pääkirjoituksessa (tilaajille) ammutaan oikeuskansleri Pöystiä kovilla. Ja syystä. Oikeuskansleri on ottamassa kantaa ja sähläämässä eikä pysy roolissaan. Oikeuskansleri on ongelma hallitukselle.
Muutama lainaus pääkirjoituksesta:
"Miksi Marin oli saanut Pöystiltä ja muilta hallitusta lakiasioissa neuvovilta sen käsityksen, että valmiuslain pykälät toisivat hallitukselle toimivaltaa ilman käyttöönottoasetuksia? Nyt oikeusministeriö ja samat asiantuntijat arvioivat asian uudelleen – vaikka koko ajan olisi pitänyt olla selvää, että valmiuslakia voi tulkita vain yhdellä tavalla."
"Pöysti kuvasi maanantaina Ylen A-studiossa pääministerin virhettä viestinnän ongelmaksi. Ongelma on kuitenkin hänen oma roolinsa. Oikeuskanslerin pitäisi keskittyä laillisuusasioihin, mutta ainakin julkisuudessa oikeuskansleri on alkanut puhua kuin olisi mukana epidemiaa kukistavassa tiimissä."
"On virkistävää, että oikeuskansleri avaa edeltäjiään enemmän ajatuksiaan julkisuudessa. Pöysti on kuitenkin laventanut rooliaan tavalla, joka herättää kysymyksiä. Hän on esimerkiksi kritisoinut lakiesityksiä perustuslakivaliokunnan kuulemisissa, vaikka oikeuskanslerin työn ydintä on valmistaa lakiesitysten juridisen pohjan pitävyys jo ennalta."
"Oikeuskansleri on hallituksen päätösten laillisuusvalvoja, joka on mukana, kun päätöksiä tehdään. Jos oikeuskanslerilla on huomautettavaa, suun pitää aueta valtioneuvoston istunnossa. Nyt hallituksen ja oikeuskanslerin välillä on jännite, joka uhkaa jo heikentää hallituksen koronarajoitustoimien uskottavuutta."
Perustuslain 108 §:stä
Oikeuskanslerin tehtävänä on valvoa valtioneuvoston ja tasavallan presidentin virkatointen lainmukaisuutta. Oikeuskanslerin tulee myös valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
Oikeuskanslerin on pyydettäessä annettava presidentille, valtioneuvostolle ja ministeriöille tietoja ja lausuntoja oikeudellisista kysymyksistä.
Kun Pöysti ei saa suutaan auki hallituksessa, Marin ottaa osumaa sitten Pöystin toimimattomuudesta. Pöystin ongelma on myös se, että hänellä on jo aiemmalta uraltaan historiaa omavaltaisesta toiminnasta Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajana 2007-2015, jossa hän nosti
ilman avointa virkahakua Tytti Yli-Viikarin ensin esikuntapäälliköksi ja sitten ylijohtajaksi. Pöystin takkiin on tullut sen verran ruttoa, että jatkossa Pöysti on kärjekkäällekin arvostelulle avointa riistaa ja Pöystiä tullaan kivittämään jatkossakin armotta. Kun Hesarin pääkirjoituksessa nyt arvostellaan (painavasta syystä) Pöystiä, niin oikeuskanslerista on tullut Marinille rasite. Marinin olisi nyt syytä painostaa Pöysti pihalle (uhrilammas), jonka päälle voisi vierittää osan koronan viestintäongelmista ja paikalle tulee sitten nimittää uusi oikeuskansleri, joka pysyy omalla tontillaan, joka hoitaa tonttinsa niin, että toimintaan voidaan luottaa. Ongelma vaan on siinä, että jos Pöystiltä kysytään, hän ei ole lähdössä minnekään ennen viran määräaikaisuuden (viisi vuotta) päättymistä (2022). Isompi ongelma kuin Pöystin tuhraantunut maine on se, ettei hän ole hoitanut hommiaan. Pääministerin on vaikea toimia tilanteessa, jossa oikeuskanslerin toimintaan ei voi luottaa.