Tästä on ennenkin jatkoajassa keskusteltu ja se on tyrmätty muutaman käyttäjän, mm mursun, toimesta argumentilla "Jos ihmisille antaa vapauden valita, he saattavat valita väärin"Perhevapaauudistuksessa tavoitteena on tasa-arvo ja uudessa mallissa käytetään sukupuolineutraalia kieltä eikä puhuta enää isästä ja äidistä. Kuitenkin uudistuksen yhtenä tavoitteena on nimen omaan isien jääminen kotiin nykyistä enemmän. Ei oikein aukea uudistuksen logiikka tältä osin. Tasa-arvoisempaa olisi ollut antaa perheiden itse päättää miten vapaansa käyttävät. Itse olen isänä käyttänyt molemmista lapsista kaikki vanhempainvapaani ja ollut hoitovapaallakin eli omalta osaltani tämä malli olisi minua henkilökohtaisesti hyödyttänytkin, mutta yleisesti ottaen pidän mallia tältä osin outona. Sinänsä on hyvä, että isän jäämistä kotiin kannustetaan, mutta mallin pitäisi olla mahdollistava eikä pakottava. Enemmän pitäisi olla joustoa siihen miten perheet vapaansa käyttävät ja uuden mallin 2kk on siihen melko lyhyt.
Eli toisinsanoen se on tyrmätty siitä pelosta että naiset käyttäisivät koko myönnetyn vapaan.