Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 680 023
  • 21 453
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä ihmiset keksivät vaikka mitä syitä sille, miksi heidän pitäisi maksaa vähemmän veroja tai saada enemmän tukia. Enkä sinällään lähde kommentoimaan yksittäistapauksia, kun en tiedä taustoja.

Sen verran kuitenkin sanon, että jos taloudessa on kaksi työssäkäyvää, usein on myös varaa ylläpitää vähintään yhtä autoa.

Toistaiseksi kyllä on. Kaksikymmentä vuotta vanhaa. Jos se pitäisi vaihtaa uuteen lataushybridiin, olisi minun viisaampaa heittäytyä tukien varaan. Vai oletko sitä mieltä, että parempituloisen puolison pitäisi kustantaa puenituloisen työssäkäynti vähän niinkuin harrastuksena?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No jaa, eiköhän tässä kannata olla ihan maltillinen ja vain pien askelin reivata tätä perinteistä asutuspolitiikkaamme rationaalisempaan suuntaan. Ei hampaat irvessä pidä pitää kaikki syrjäseutuja asuttuina, mutta on ihan järkevää, ettemme tee mitään drastisia muutoksia ja kylvä lisää tyytymättömyyttä ja syrjäytymistä. Maakuntakeskuksia tulee ehdottomasti tukea ja pitää elinvoimaisina.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siinä on osin se idea, että TA:n ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja, ja TT saa rahan ns. puhtaana käteen. Hk. aikanaan oli TA, joka maksoi urakka- ja muut lisät km- ja päivärahoina, molempia hyödyttävä ratkaisu. Sitten tietysti TT:lle huono ratkaisu, jos iso osa palkasta kikkaillaan korvauksiksi, ei kerrytä eläkettä tai muutakaan ansiotuloon perustuvia asioita.
Suomessa eläkemaksut ovat niin suurelta osalta veroa nykyisille eläkeläisille, eli vaikka eläke ei kertyisi niin jos TT sijoittaa rahat itse, niin kannattaa ehdottomasti.

Yksi helppo keino kikkailun vähentämiseksi olisi muuttaa kilometrikorvaus verolliseksi. Progressiivisen verotuksen maassa se eiv vähän ajaviin vaikuttaisi mutta sitten kun kilometrejä alkaa tulemaan useampia kymppitonneja kuussa niin sitten vaikuttaisi. Varmaan parhaat Suomessa pääsevät lähelle 100 000 kilsaa. Jos kilometrikorvaus on 40 000€ ja tyypillä on sähköauto, niin 30 000€ saa lyhennyksiin/tuloa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No jaa, eiköhän tässä kannata olla ihan maltillinen ja vain pien askelin reivata tätä perinteistä asutuspolitiikkaamme rationaalisempaan suuntaan. Ei hampaat irvessä pidä pitää kaikki syrjäseutuja asuttuina, mutta on ihan järkevää, ettemme tee mitään drastisia muutoksia ja kylvä lisää tyytymättömyyttä ja syrjäytymistä. Maakuntakeskuksia tulee ehdottomasti tukea ja pitää elinvoimaisina.

Maakuntakeskusten tukeminen on järkevää monella tavalla. Lisäksi en äkkiseltään löytänyt yhtään länsimaata, jossa ei tuettaisi ns. maakuntia. Joskus on mainittu USA, mutta sekään ei pidä paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No jaa, eiköhän tässä kannata olla ihan maltillinen ja vain pien askelin reivata tätä perinteistä asutuspolitiikkaamme rationaalisempaan suuntaan. Ei hampaat irvessä pidä pitää kaikki syrjäseutuja asuttuina, mutta on ihan järkevää, ettemme tee mitään drastisia muutoksia ja kylvä lisää tyytymättömyyttä ja syrjäytymistä. Maakuntakeskuksia tulee ehdottomasti tukea ja pitää elinvoimaisina.

Nimenomaan näin. Käsitykseni mukaan sellainen syrjäseutu kuin Etelä-Pohjanmaa on monella mittarilla maan elinvoimaisinta seutua. Väestön uusiutuvuus taas on korkeimmillaan vähän pohjoisempana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toistaiseksi kyllä on. Kaksikymmentä vuotta vanhaa. Jos se pitäisi vaihtaa uuteen lataushybridiin, olisi minun viisaampaa heittäytyä tukien varaan. Vai oletko sitä mieltä, että parempituloisen puolison pitäisi kustantaa puenituloisen työssäkäynti vähän niinkuin harrastuksena?
Katsoin että reilulla kymppitonnilla saisi plugarin Saksasta. On siis vähän kallista vielä mutta tulee tuollaisen käyttö helposti yli tonnin edullisemmaksi vuodessa, joten on se 20 vuoden aikavälillä kannattavaa mikäli työmatka-ajoa tulee yli 100 km päivässä ja vähintään toisessa päässä sen saa ladattua
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nimenomaan näin. Käsitykseni mukaan sellainen syrjäseutu kuin Etelä-Pohjanmaa on monella mittarilla maan elinvoimaisinta seutua. Väestön uusiutuvuus taas on korkeimmillaan vähän pohjoisempana.
No siis Etelä-Pohjanmaahan ei ole syrjäseutua vaan tunnetun maailmankaikkeuden keskus, mutta noin yleisenä pointtina niin maakuntakeskusten ympärille voidaan hyvin rakentaa elinvoimainen maaseutu.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Haapala luo vähän painetta Kepun suuntaan. Paras osio tekstissä oli muistutus edellisen opposition, nykyisen hallituksen ja erityisesti pääministerin kaksilla rattailla ajelu koskien kuntavaalien ja kehysriihen aikataulutusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Haapala luo vähän painetta Kepun suuntaan. Paras osio tekstissä oli muistutus edellisen opposition, nykyisen hallituksen ja erityisesti pääministerin kaksilla rattailla ajelu koskien kuntavaalien ja kehysriihen aikataulutusta.

Haapala on tällä kertaa mun silmin väärässä. Useamman kerran. IS-tentissä Saarikko halusi Vanhasen jatkavan. Perusteli sen osuvasti. Saarikko ei siis vahvistanut ministerikierrätystä. Toiseksi, Kepu ei pysy hallituksessa ministerikiiman takia. Vaan vallan, maakuntakeskusten ja kaiken sen, mitä Kepu ehtii vielä parissa vuodessa hoitaa.

Vanhasta parempaa kepulaisministeriä ko. postiin on vaikea löytää. Toki tämä saattaa olla ongelma kepulaisittain. Vanhanen on liian pätevä.
 
Toiseksi, Kepu ei pysy hallituksessa ministerikiiman takia. Vaan vallan, maakuntakeskusten ja kaiken sen, mitä Kepu ehtii vielä parissa vuodessa hoitaa.

Juurikin näin. Ilman toivoa maakuntahimmelin rakentamisesta keskusta ei olisi hallitukseen edes lähtenyt ja olisi lähtenyt hallituksesta jo ajat sitten, jos himmelin rakentaminen ei olisi onnistunut.

Mitään uutta keskusta ei tosin tule enää saamaan vaan toimii vihervasemmiston päätösten hyväksyjänä hallituskauden loppuun saakka. Keskustalaisten ulinaa voi seurata Twitterissä, mutta kun asioista äänestetään, niin kannattavat vihervasemmiston esityksiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Katsoin että reilulla kymppitonnilla saisi plugarin Saksasta. On siis vähän kallista vielä mutta tulee tuollaisen käyttö helposti yli tonnin edullisemmaksi vuodessa, joten on se 20 vuoden aikavälillä kannattavaa mikäli työmatka-ajoa tulee yli 100 km päivässä ja vähintään toisessa päässä sen saa ladattua

Varmaan saisi. Ymmärrän heti, että viestisi on kirjoitettu vähän isompia palkkoja tienaavilla käsillä. Sinällään tuo koko lataushybridi oli itseltäni heikko esitys, koska Helsingin asunnossamme (joka on nyt vuokrattuna muille) ei ole mitään mahdollisuutta ladata autoa. Eikä muuten ole siinä taloyhtiössä tulossakaan, joten olen kadunvarsipysäköinnin varassa.

Toinen asia on se, että tuollainen kymppitonnin omaisuuserähän pitäisi jo vakuuttaa omien töppäilyidenkin varalta, eikä se ole ihan ilmaista sekään. Luultavasti sen hankkiminen tapahtuisi velalla, ei säästöillä jne...

Tuossa nyt muutamia syitä, miksi me pienituloiset ajamme jopa vanhemmilla autoilla kuin mitä meillä olisi sinällään varaa hankkia.

Lisäksi olen erittäin huolissani autoilun kustannusten jyrkästä nostamisesta siksi, että se on vaihtoehdolle (minun tapauksessani VR jolla kuljin Helsingistä töihin 75-80% työmatkoista) lisence to print money. Julkisten liikennevälineiden kilpailukyvyn vaaliminen olisi ensisijaisin tapa vähentää autoilua minun pelikirjassani. Nyt kyitenkin sekä VR että HSL ovat tehneet lippu-uudistuksia, jotka parantavat auton kilpailukykyä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Varmaan saisi. Ymmärrän heti, että viestisi on kirjoitettu vähän isompia palkkoja tienaavilla käsillä. Sinällään tuo koko lataushybridi oli itseltäni heikko esitys, koska Helsingin asunnossamme (joka on nyt vuokrattuna muille) ei ole mitään mahdollisuutta ladata autoa. Eikä muuten ole siinä taloyhtiössä tulossakaan, joten olen kadunvarsipysäköinnin varassa.

Toinen asia on se, että tuollainen kymppitonnin omaisuuserähän pitäisi jo vakuuttaa omien töppäilyidenkin varalta, eikä se ole ihan ilmaista sekään. Luultavasti sen hankkiminen tapahtuisi velalla, ei säästöillä jne...

Tuossa nyt muutamia syitä, miksi me pienituloiset ajamme jopa vanhemmilla autoilla kuin mitä meillä olisi sinällään varaa hankkia.

Lisäksi olen erittäin huolissani autoilun kustannusten jyrkästä nostamisesta siksi, että se on vaihtoehdolle (minun tapauksessani VR) lisence to print money.
Tekisi mieleen Krista Mikkosen -hengessä sanota, että tuollaisia omaisuuserien vakuuttamia varten ei tarvitse luoda uusia mekanismejä, sillä kasko on jo keksitty, mutta ymmärrän että jotain kustannuksia siihen liittyy. Käytetyille autoilla saa myös suhteellisen edullisia lainoja, mutta jos latausmahdollisuutta ei ole, niin sittenhän tuo on no go.

Hybridi on myös "vakuutettu" bensan hinnan kallistumista varten, mutta toki muitakin pikku jekkuja valtiovalta voi keksiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tekisi mieleen Krista Mikkosen -hengessä sanota, että tuollaisia omaisuuserien vakuuttamia varten ei tarvitse luoda uusia mekanismejä, sillä kasko on jo keksitty, mutta ymmärrän että jotain kustannuksia siihen liittyy. Käytetyille autoilla saa myös suhteellisen edullisia lainoja, mutta jos latausmahdollisuutta ei ole, niin sittenhän tuo on no go.

Hybridi on myös "vakuutettu" bensan hinnan kallistumista varten, mutta toki muitakin pikku jekkuja valtiovalta voi keksiä.

Kyllä minulla tuossa vanhuksessakin "kasko" on. Kutsun sitä turvaväliksi tai sopivaksi tilannenopeudeksi. Se on maksuton ja lisäksi pienentää polttoaineen kulumista.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Siinä on osin se idea, että TA:n ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja, ja TT saa rahan ns. puhtaana käteen. Hk. aikanaan oli TA, joka maksoi urakka- ja muut lisät km- ja päivärahoina, molempia hyödyttävä ratkaisu. Sitten tietysti TT:lle huono ratkaisu, jos iso osa palkasta kikkaillaan korvauksiksi, ei kerrytä eläkettä tai muutakaan ansiotuloon perustuvia asioita. Toki nämä kikkailut eivät kestä päivänvaloa, mutta ainakin osasyy on Suomen korkea verotus (tavallaan "tilaisuus" tekee varkaan).
Näillä on kikkailtu myös jääkiekon parissa iät ja ajat. Esimerkkinä Mestis-pelaaja jonka synnyin-/kotikaupunki oli länsirannikolla ja Mestis-joukkue itäisessä Suomessa. Kaveri ohjattiin pitämään kirjansa lännessä ja ehdotettiin että valtaosa liksasta muodostuisi siitä että kaveri kerran viikossa ajelisi”kotiinsa ja takaisin”. Ei ollut mikään Yksittäistapaus ja rohkenen epäillä että näitä löytyy vieläkin. Kyllä tuossakin pariin tonniin/kk päästiin työnantajalle edullisimmalla ”maksutavalla”.

Mitä sähköautoihin tulee niin hankintahinta on toistaiseksi liian kova. Katsoin nuo nyt tulevat tarjokkaat läpi ja meidän tarpeilla hinnat ovat alkaen 50 000€. Nuo halvimmat alkaen mallit ei maistu eikä myöskään ne pienemmän akuston versiot. Niissä pienimmissä malleissa ei tila meidän perheelle riitä. Lisäksi kotitalo on vanha niin vaadittaisiin sähkötöremontti että millään järkevällä vauhdilla tuota saisi ladattua. Säästö nykyiseen Toyotan kevythybridiin, tai miksi lie tuota ei plugaria haluatte kutsua, ajossa jää pieneksi verrattuna näihin 8-10 litraa / 100km kuluttavien autoihin verrattuna ettei tuokaan houkuttimena toimi. Aikamoista taivaanrannanmaalailua oli taas tämän yhden ministerin puheet siitä että säästöä kertyy ovista ja ikkunoista niin paljon että parin vuoden ajoilla maksaisi täyssähköauto itsensä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lisäksi olen erittäin huolissani autoilun kustannusten jyrkästä nostamisesta siksi, että se on vaihtoehdolle (minun tapauksessani VR jolla kuljin Helsingistä töihin 75-80% työmatkoista) lisence to print money. Julkisten liikennevälineiden kilpailukyvyn vaaliminen olisi ensisijaisin tapa vähentää autoilua minun pelikirjassani. Nyt kyitenkin sekä VR että HSL ovat tehneet lippu-uudistuksia, jotka parantavat auton kilpailukykyä.

Lainaan itseäni. Liikkumispolitiikassakin pitäisi muistaa, että kilpailu on se elementti, joka hintoja alentaa. Edulliset joukkoliikennepalvelut ovat työllisyyspolitiikkaa ja tärkeää taloudellisen eriarvoisuuden vähentämistä. Tietenkään veronmaksajien ei tule maksaa kaikkea.

Mikä on se kilpailuosapuoli joukkoliikenteen kanssa kun matka ylittää ympärivuotisen pyöräilyn mahdollisuuden?
Se on kaksi eri autoilutapaa. Toisaalta halvin käyttäminen (sähköauto jne), toisaalta halvin hankkiminen ja ylläpito (minun edustamani tonnin autoilla ajaminen). Näiden kummankin ryhmän etua katsomalla vaalitaan ihan kaikkien, myös niiden joilla ei autoilu vaihtoehtoa ole, järkevän hintaista joukkoliikennettä ja pidetään työssäkäyntiäkin osaltaan kannattavana.
 
Katsoin että reilulla kymppitonnilla saisi plugarin Saksasta. On siis vähän kallista vielä mutta tulee tuollaisen käyttö helposti yli tonnin edullisemmaksi vuodessa, joten on se 20 vuoden aikavälillä kannattavaa mikäli työmatka-ajoa tulee yli 100 km päivässä ja vähintään toisessa päässä sen saa ladattua
Off topic, mutta tuohan on Opel eikä auto. Katso nyt hyvä mies sieltä joku oikea brändi eikä saksan ladaa.
 

molari

Jäsen
Kyse ei mielestäni ole siitä, etteikö kilometrikorvauksia tulisi maksaa nykyisellä palkka- ja autoverotuksella jatkossakin. Talon autoissa on hyvät puolensa. Ja huonot. Molemmista on kokemuksia.

Nostin esille korvausten tason, sillä laskentatavasta riippuen km-korvauksilla maksetaan autoa aika mukavasti:


Ei tuo ainoa laskelma ole, mutta eiköhän me kaikki voida myöntää, että suuntaa-antava kuitenkin. Minusta liioitteleva, mutta tuohon suuntaan. Ja kun näin on, tilanne johtaa outoihin ajoihin. Viisi ihmistä samasta työpaikasta menee 100 km päähän palaveriin, ja jokainen omalla autolla, ellei valvontaa ole. Tästäkin on kokemusta.

Ansaintana tarkoitin enemmän mainitsemaani tapaa maksaa palkkoja km-korvauksina. Näitä on ollut ja on edelleen. Julkisuudessa myös aina silloin tällöin. Mieleen tulee mm. eräs kiinteistövälitysketju.

Tuo laskelma on kyllä "asteikon alapäästä", tässä jutussa on vertailtu erilaisia tilanteita ja autoja ja päädytty n. 0,3-0,4 €/km haarukkaan kustannuksissa. Vaikka nykyisessä tilanteessa olen hieman saamapuolella, niin melkoista nappikauppaa homma silti on. Yleensä taitaa olla vielä niin, että henkilöt, joille maksetaan isoja km-korvauksia, niin sieltä löytyy myös isot verotettavat ansiotulot, ainakin omalla kohdalla kilometrien määrä korreloi hyvin ansiotuloja, kun kauppa käy, kilometrejä kertyy. Erikseen sitten nämä Lakeen Asuntohumaukset, sun muut.

Se ehdotuksesi, että km-korvausta verotettaisiin, olisi hyvä, jos veroaste olisi n. 10 % vähemmän.

linkki Yle:n juttuun: Kuinka paljon autoilu maksaa? Yle pyysi ja Autoliitto laski esimerkit – "Itsensä huijaamista, jos ajattelee vain käyttökustannuksia" | Yle Uutiset | yle.fi
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yleensä taitaa olla vielä niin, että henkilöt, joille maksetaan isoja km-korvauksia, niin sieltä löytyy myös isot verotettavat ansiotulot, ainakin omalla kohdalla kilometrien määrä korreloi hyvin ansiotuloja, kun kauppa käy, kilometrejä kertyy.

Onnittelut! Oma kokemus on erilainen. Ne, jotka tienaavat 200 000 tai ylikin, eivät nosta kilometrikorvauksia lainkaan, vaan ajavat firman autolla, jos itse ajavat ylipäätään työmatkoja. Kyydissä kyllä istutaan.

Ehkä tämän täysin turhan keskustelun kilometrikorvauksista voisi päättää osaltani siihen, että mielikuvilla mennään tässäkin. Tuo 0.43 ei edes riitä ja autoilu sen kun kallistuu koko ajan... Vastaavasti jos ajaa 30 000 vuodessa ja saa 12 900 verottomana käteen, uudella sähköautolla vihreän ministerin väite toteutuu todella muutamassa vuodessa.
 
Itse koen ongelmana sen että enempää töitä ei kannata tehdä kun valtio vie leijonan osan lisätuloista. Suomalainen vasemmistoyhteiskunta kannustaa laiskuuteen.

Jos teet firmalle millin enemmän ja verottajan jälkeen koostut siitä sata euroa nettona, ei paljoa motivoi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse koen ongelmana sen että enempää töitä ei kannata tehdä kun valtio vie leijonan osan lisätuloista. Suomalainen vasemmistoyhteiskunta kannustaa laiskuuteen.

Jos teet firmalle millin enemmän ja verottajan jälkeen koostut siitä sata euroa nettona, ei paljoa motivoi.
Tämä on tietenkin totta, mutta se pitäisi ratkaista alentamalla ansiotuloverotusta ja erityisesti keskituloisten jyrkkää progressiota eikä tarjoamalla keinoja kiertää sitä,
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Itse koen ongelmana sen että enempää töitä ei kannata tehdä kun valtio vie leijonan osan lisätuloista. Suomalainen vasemmistoyhteiskunta kannustaa laiskuuteen.

Jos teet firmalle millin enemmän ja verottajan jälkeen koostut siitä sata euroa nettona, ei paljoa motivoi.
Eli verottaja vie 99,999%? Kuulostaa vähän epäilyttävältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös