Alkupääoma olisi tottakai saatu eläkemaksusta. Jos se olisi alusta alkaen ollut 10-15% eikä esim 5% niin emme olisi tässä tilanteessa vaan maksu voisi olla sama edelleenkin, jolloin sivukulut olisivat matalammat ja työllisyysaste olisi korkeampi. Nyt maksu on 22-23% ja laskelmien mukaan tulevien sukupolvien pitäisi maksaa 30%+ jotta paramidi ei romahtaisi. Minä en usko, että tuohon koskaan mennään vaan sitä ennen on eläkkeitä jätetty yksinkertaisesti maksamatta.
Kyllä minä ainakin suosittelen omille lapsilleni että laskevat tarkkaan onko mitään järkeä sijoittaa konkurssikypsään yhtiöön vaan tekevät järkevät valintansa ajoissa. Vanhemmat sukupolvet kusivat tämän homman heidän puolestaan eikä heillä ole mitään velvollisuutta elättää vanhempia sukupolvia. Karma is bitch pl isot sukupolvet jotka ovat pääsemässä kuin pankkirosvot veräjästä.
Se että varoja on 218 mrd on hienoa siihen asti kun mietitään sitä, että eläkevastuita on 644 mrd:
www.stat.fi
Siispä tehdään jotain hyvää tuleville sukupolville, ja nostetaan nyt omaa työeläkemaksuamme 30%:tiin vaivainen 5% korotus?
Ai ei?
Tässä on vähän sama ongelma kuin isoisoisän maakaupoissa. Miksi hän ei ostanut kymmenen hehtaarin tonttia, kun maa maksoi vain markan neliö. Nyt tuo nosto 10%-15% tuntuu mitättömältä, mutta tuon ajan palkoissa se oli erittäin merkittävä ero.
Velvollisuuksiin voi itse kukin suhtautua haluamallaan tavalla. Jos aiempien ikäluokkien eläkkeitten maksu ei nappaa, niin pistetään lukukausimaksut tasolle, jolla erotus katetaan. Lapsilisät voisi olla valtion takaamaa lainaa, jonka sitten työikäisenä maksaa korkoineen takaisin. Nyky-yhteiskunnassa muuttujia on niin paljon, että yhden yksittäisen tekijän oikeudenmukaisuutta on aika vaikea hahmottaa. Suomi on selvinnyt aika monesta vaiheesta historiassaan, enkä usko, etteikö selviäisi jatkossakin. Se on mulle yksi ja sama, kuinka kukin mukulansa kasvattaa. Suotavaa toki olisi, että jos se ruoho on nyt vihreämpää siellä aidan toisella puolella, niin siellä pysyttäisiin myös sen rusehtuessa, ellei tuomisina ole oma toimeentulonsa/eläkkeensä.
Ja eläkevastuiden eräpäivä oli?
Meinaatko, etä Suomi lopettaa päivänä x eläkkeenmaksunsa, ja jo nyt on oltava kassassa rahat tuota päivää varten?
Termi on lainsäädännöllinen kuvattaessa yksittäisen eläkekassan vastuita ja niiden kattamista kassan lopetuspäivänä.
Vuonna 2007 rahastoissa oli fyrkkaa 124,8 miljardia ja 2019 218miljardia. Enkä näe syytä, miksi tuo potti ei jatkaisi kutakuinkin kasvuvauhtiaan. Tuohon summaan on laskettava lisäksi noin 23miljardia/v työeläkemaksuista, mikä kattaa tämänhetkisistä vuosittaisista työeläkemenoista valtaosan. En näe syytä paniikkiin tuostakaan.