Tämähän ei liity Sanna Marinin hallitukseen mitenkään, mutta halusin tuoda oman, eläkeläisen mielipiteeni ansiokkaaseen ja mielenkiintoiseen eläkekeskustelun (en löytänyt varsinaista eläkkeisiin liittyvää ketjua).
Taustana kerrottakoon, että olen nuorehko työeläkeläinen, joka tekee nykyään pienimuotoista yritystoimintaa. Aikoinaan parikymppisenä päätin uravalinnastani, jossa eräänä kriteerinä oli mm. alhainen eläkeikä. Kyllä, ajattelin näin nuorena - olen turvallisuus- ja joidenkin mielestä myös mukavuushakuinen.
...
Omissa laskelmissani saan eläkettä 30 vuoden päästä about 0 euroa kuukaudessa. Se ei mua harmita pätkääkään, mutta se harmittaa, että lähitulevaisuudessa mun palkastani tehdään 10% tulonsiirto suoraan nykyisille eläkeläisille. Verojen ja muiden lisäksi.
Lainauksessa (ei kohdistu
@Myyrä än) minua häiritsee yleinen käsitys, että te (me) työssäkäyvät maksaisimme suoraan jotain nykyisille eläkeläisille - kädestä suuhun. Jos näin olisi, työeläkekassat olisivat tyhjiä suurimman osan aikaa. Kukin on maksanut työssä olleessaan eläkemaksuja kerryttääkseen yhteistä eläkevarallisuutta, jotta eläkkeitä voidaan maksaa myös tulevaisuudessa.
Kuitenkin, jos uskomme Eläketurvakeskusta (ETK) niin nykyiset eläkevarat ovat noin 218mrd€, vuotta aiemmin n. 196mrd€. Kasvu perustunee korotettuihin eläkemaksuihin, mutta ennen kaikkea sijoitustuottoihin (23,9mrd€).
Tällä hetkellä voisimme poistaa eläkemaksun kokonaan - jos niin haluttaisiin. Ainakin muutamaksi vuodeksi (5mrd€ alijäämäisyys). Haluammeko purkaa tämän vararahaston (Rinne) ja menettää sijoitustuottoja?
...
Tuosta seuraa, että suhteessa nyt eläkkeellä oleviin, tulevat eläkeläiset maksavat enemmän aiemmin eläkkeellä olevien kuluja ja vähemmän omiaan kuin aiemmin eläkkeelle jääneet. Tätä ei voi tarkkaan arvioida vuosikymmenien päähän, koska muutoksia todennäköisesti tulee.
Nyt 20-vuotias (2000 syntynyt) siirtyy eläkkeelle noin 68 vuoden ikäisenä. Työeläke on kerrottu elinaikakertoimella 0,866.
Eläkettä pitäisi tulla noin 63 prosenttia sitä edeltäneestä palkasta. Alkupalkka tälle vuodelle oli 3 500 ja eläke sitten aikoinaan 3 700 euroa.
...
Tulevaisuutta on paha ennustaa. Tällä hetkellähän, vuodesta 2014 lähtien eläkemenot ovat eläkekekassojen tuloja suurempia eli jo nyt syömme tavallaan aikanaan kerättyjä varoja. Toisaalta "suuret ikäluokat" ovat valitettavasti katoavaa tai joidenkin mielestä toivottavaa?
"Eläkettä pitäisi tulla n. 63%...". Pitäisi ja pitäisi, mutta mihin tämä perustuu? Käsittääkseni, riippuen siitä puhummeko netto/bruttoeläkkeestä, eläke on noin 55-60% ilman omia yksityisiä eläkejärjestelyitä.
Minulla piti olla aikoinaan eläketulo n. 66% normiansioista, veroprogression vuoksi netto n, 70% - no ei ole.
Kovasti kuulostaa suurten ikäluokkien syyllistämiseltä, että he ovat eläkerasitteena. He kuitenkin rakensivat tämän niin kutsutun hyvinvoinnin - eikä ne eläkkeet oikeasti niin suuria ole suurimmalla osalla suurten ikäluokkien eläkeläisiä.