Tämä on keskustelua joka pistää oikeasti vihaksi.
Miten vitussa omaisuuden suoja voisi toimia, että kun minä maksan tulonsiirtoina sosiaalitukea 10% nykyisille eläkeläisille, niin omaisuudensuoja jollain sairaalla logiikalla koskisi näiden rahojen osalta nykyisiä elälekeläisiä ja eikä minua. Ne on minun rahojani ja minun omaisuuttani.
Näin se logiikka silti toimii. Ja nyt on ratkaisuksi haettu lähinnä kolme asiaa:
1. Työllisten määrän lisääminen (maahanmuutto, muut yksittäiset toimenpiteet)
2. Elinaikakerroin pienentää työeläkelain mukaisia vanhuuseläkkeitä useita prosentteja
3. Työeläkkeelle jäädään entistä vanhempana
Työn määrä siis lisääntyy, mutta tulevat eläkkeet pienenevät myös. Tavoitteena on, että työntekijät korvaisivat elinaikakertoimen eläkettä pienentävää vaikutusta työskentelemällä pidempään. Tuosta seuraa, että suhteessa nyt eläkkeellä oleviin, tulevat eläkeläiset maksavat enemmän aiemmin eläkkeellä olevien kuluja ja vähemmän omiaan kuin aiemmin eläkkeelle jääneet. Tätä ei voi tarkkaan arvioida vuosikymmenien päähän, koska muutoksia todennäköisesti tulee.
Nyt 20-vuotias (2000 syntynyt) siirtyy eläkkeelle noin 68 vuoden ikäisenä. Työeläke on kerrottu elinaikakertoimella 0,866.
Eläkettä pitäisi tulla noin 63 prosenttia sitä edeltäneestä palkasta. Alkupalkka tälle vuodelle oli 3 500 ja eläke sitten aikoinaan 3 700 euroa.
En usko. Nousevat eläkeet, kasvava elinaika sekä pienentynyt syntyneiden määrä yhdessä liian matalan työperäisen maahanmuuton kanssa kertovat pikemminkin siitä, että oletukset eivät toimi. Lupausta ei tulla lunastamaan, nobelisti Holmströmiä mukaillen lainatakseni.