Tähän vielä, että kyllä minustakin päitä pitää tippua, jos maskiselvitys on poliittisesti ohjattu.
Jos tuollaista selviää, oikea paikka tilaajille olisi vankila. Ero ministerin tehtävistä ei riitä mihinkään.
Tähän vielä, että kyllä minustakin päitä pitää tippua, jos maskiselvitys on poliittisesti ohjattu.
Kyllä, tai siis tutkinta ja mahdollinen syyte toki ensialkuun.Jos tuollaista selviää, oikea paikka tilaajille olisi vankila. Ero ministerin tehtävistä ei riitä mihinkään.
Kyllä, tai siis tutkinta ja mahdollinen syyte toki ensialkuun.
Totta kai politikoi, ja siis kuuluukin tehdä sitä. Jotenkin vaan tuntuu, että monelta jää nyt tämä puoli kokonaan hahmottamatta, ja pöyristellään tätä maskisuosituksen antamattomuutra jonain massiivisena virheenä ja rikoksena kansaa kohtaan. Jos maskiselvitys osoittautuu tilatuksi, niin se tässä rikos on. Suosittelemattomuudelle oli perusteet niin maskivarannon kuin tautitilanteenkin perusteella.Olisi historiaa jos Kokoomus ei politikoi. Kevään oli mentävä ilman sitä. Nyt ei ole enää mahdollista. Kiuru on maalina ja en usko, että syyttä. Tavoite on kaataa hallitus noin suuressa kuvassa.
Mutta suutariksi jää. Kenties onneksi.
Kertokaas meikälle miksi koronakriisin hoito henkilöityyy perhe- ja peruspalveluministeri Kiuruun, eikä sosiaali- ja terveysministeri Pekoseen, jota harvemmin näkee julkisuudessa?
Joo. Ilmeisen häikäilemätön henkilö Kiurun on oltava. Täysin omaa mutuilua, mutta ministerien titteleistä voisi kuvitella Pekosen olevan se kenen tätä showta pitäisi johtaa.Varmaan juuri siksi: Kiuru on ollut jatkuvasti tyylilleen uskollisena työntämässä lärviään framille. Pekonen taas... niin, kuka ihmeen Pekonen?
Hesarissa oli taannoin hyvä juttu kiurusta; jännä nähdä pystyykö sulkemaan itsensä tässä keississä ulkopuolelle kuten tuppaa tekemään aina kun asiat eivät mene suunnitellusti.
Joo. Ilmeisen häikäilemätön henkilö Kiurun on oltava. Täysin omaa mutuilua, mutta ministerien titteleistä voisi kuvitella Pekosen olevan se kenen tätä showta pitäisi johtaa.
Itseasiassa täysin sama. Taisin jopa tälle palstalle kirjoittaa aikaisemmin ”STM Kiurusta” eikä kukaan edes tajunnut korjannut virhettäni.Itsellekin tuli hieman yllätyksenä se millä tittelillä Kiuru tätä hommaa vetää: Jotenkin olin ajatellut, että Sosiaali- ja terveysministeri on se primus motor. Mutta näköjään Kiuru otti tilan ja ajan haltuun jättäen Pekosen soittelemaan kakkosviulua (tämä tuskin haittaa Pekosta tällä hetkellä).
Tämä on hyvä kysymys. Yksi teoria on, että Pekosen yksinkertaisuudesta ja typeryydestä on niin laaja konsensus, että se että vastuu asetettasiiin hänelle olisi jo niiden vika, jotka sen tekevät. Hän on enemmän sellainen tukityöllistetty. Hänelle ei vasemmistoliitosta löydy myöskään sellaista mentoria, joka voisi häntä kantaa taustalla. Kiuru sitä vastoin on demari, jolla on laajemmat hartiat (sekä fyysisesti että vertauskuvallisesti) kantaa vastuuta eikä vähiten siksi, että Marin on vähintään henkisesti sitoutunut henkilökohtaisesti vastaamaan hänestä ja esim paikkaamaan hänen päättömät lausuntonsa.Kertokaas meikälle miksi koronakriisin hoito henkilöityyy perhe- ja peruspalveluministeri Kiuruun, eikä sosiaali- ja terveysministeri Pekoseen, jota harvemmin näkee julkisuudessa?
Tämä hallituspohja oli alkuun mieluinen, koska uskoin demarien olevan vähän enemmän keskellä, mutta nyt vaikuttaisi Suomen edulta mikäli hallitus kaatuisi. Itse en pohjaa tätä mielipidettä näihin korona-ajan päätöksiin, vaan toimiin ennen koronaa, joita ei ilmeisesti pidetty kovin nerokkaina etenkään talousväen mielestä. Kauhistuttaa se, että juuri tämä poppoo pääsee päättämään mitä niillä elvytysmiljardeilla tehdään.Olisi historiaa jos Kokoomus ei politikoi. Kevään oli mentävä ilman sitä. Nyt ei ole enää mahdollista. Kiuru on maalina ja en usko, että syyttä. Tavoite on kaataa hallitus noin suuressa kuvassa.
Mutta suutariksi jää. Kenties onneksi.
Itse jopa vähän epäilen tilatuksi, niin arkijärjen vastainen se on. Todistaminen on toinen asia, ei ehkä onnistu. Ja jos onnistuisi, niin silloinpa minusta pitäisi puhua jo koko hallituksen kaatumisesta. Vaikka Kiuru ykkösmaali, niin olisiko tällaista tapahtunut ilman PM:n hyväksyntää? Ja vaikka olisi, niin olisiko silloin johtaminen mennyt jo liian pahasti metsään?
Tämä hallituspohja oli alkuun mieluinen, koska uskoin demarien olevan vähän enemmän keskellä, mutta nyt vaikuttaisi Suomen edulta mikäli hallitus kaatuisi. Itse en pohjaa tätä mielipidettä näihin korona-ajan päätöksiin, vaan toimiin ennen koronaa, joita ei ilmeisesti pidetty kovin nerokkaina etenkään talousväen mielestä. Kauhistuttaa se, että juuri tämä poppoo pääsee päättämään mitä niillä elvytysmiljardeilla tehdään.
Vaikea on nähdä, että nykyinen hallitus kaatuisi ja mikäli näin tapahtuisi, että Keskusta sitten hyppäisi opposition kanssa seuraavaan hallitukseen. Pidän todennäköisyyksiä häviävän pieninä ja se olisi Kepulle suoranainen itsemurha. Tässä valitettavasti nyt joudutaan katsomaan, että kuinka kauan kestää, että viimesetkin demarien äänestäjät tajuaa nykyisten demarien olevan vasemmistoliitton sisarpuolue. Sama koskee vihreitä. Kummastakaan ei ole enää vähääkään sitä mitä ne oli jäljellä. Voisivat kaikki kulkea samalla nimellä ja kukaan ei huomaisi mitään eroa.Kyllä. Hallituksen kaatuminen voisi hyvin olla Suomen etu. Mutta olettaen, että ei tulisi uusia vaaleja, Halla-aho nousisi kokoamaan hallitusta. Saattaisi käydä niin, että Halla-ahosta tulisi pääministeri ja Orposta valtiovarainministeri. Ulkoministeriksi kepulainen, kristillinen tai joku muu. Kokoomuksen kannatus saattaisi arvatakseni laskea alle 15 prosentin. Tiukassa olisi nykyinen, 16-18 prosenttia.
On parempi odottaa, että Kokoomuksessa Orpo vaihtuu puheennjohtajaan, joka valitsee toimivan markkinatalouden ja siirtää Kokoomuksen edes Ruotsin demarien kantaan markkinatalouslinjaltaan. Parempi olisi tietenkin, jos Kokoomuksen markkinatalouslinja olisi paljon enemmän kuin Ruotsin demarien.
Yllä oleva vapaasti mukaillen Soininvaaraa, joka on kelvollisesti Kokoomuksen määritellyt.
Ja kun en itse luota Halla-ahoon ja Perussuomalaisiin vaihtoehtona, en osaa nähdä hyvänä hallitusta, jossa Orpon Kokoomus olisi kakkosena Halla-ahon johtaessa. Toki tämä on politiikasta kiinni, myönnän. Halla-aho on siivonnut puoluettaan, mutta hänen (Halla-ahon) jälkeen en oikein tiedä, mistä edes 5-6 kunnollista ministeriä saisivat kasaan esimerkiksi tukemaan Kokoomuksen EU-politiikkaa ja talouspolitiikkaa.
En mitenkään tyrmää tätä ajatusta, mutta ainakin seuraavia epäilyksiä herää:Yksi voisi olla asiakasmäärän säätely. Aukioloaika olisi vapaa, mutta asiakasmäärä pienempi ja sitä tuttua kerääntymistä myyntipisteen ääreen "tänne vielä yksi" ei saisi tehdä. Rajoituksia on joka tapauksessa syytä ottaa käyttöön, koska tartunnoista sen verran paljon on muidenkin maiden selvityksissä yökerho- ja ravintolaperäisiä.
Sen verran korjaisin, että kyllä voidaan räätälöidä vaikka millaisia lakeja jos sille olisi halua. Halusta on ollut enemmän pulaa kuin mistään muusta.En mitenkään tyrmää tätä ajatusta, mutta ainakin seuraavia epäilyksiä herää:
1) Kuka valvoo tilannetta?
2) Kuinka kannattavaa on pitää putiikki auki, jos asiakkaita saa olla vain hyvin rajattu määrä? Ainakin keväällä oli puhetta, että moni kuppila ei pyöri kauaa, jos asiakkaita ei päästetä sisään normaalisti
3) Miten tämä ehkäisisi sitä, että ihmiset ovat kännissä harkitsemattomia ja hakeutuvat toistensa läheisyyteen? MItä työkaluja baarinpitäjällä on tilanteen korjaamiseen?
Tässä on epäilemättä myös se ajatus taustalla, että tätä kautta yökerhot eivät ole auki. Niille kun ei voi mitään erityiskieltoa räätälöidä.
Toki voidaan, mutta se kestää. Ja mikäli niin tehdään, niin seuraava rutinan aihe on jo valmiina: miksi hallitus moukaroi yökerhoja, kun baarissa voi yhtä lailla altistua?Sen verran korjaisin, että kyllä voidaan räätälöidä vaikka millaisia lakeja jos sille olisi halua. Halusta on ollut enemmän pulaa kuin mistään muusta.
Kyllä, rutinaa tulee aina se on täysin varmaa. Koska mikään ei ole niin varmaa kuin se, että joku valittaa kuitenkin jostain. Suurin osa lopuista sitten tekee ainoastaan parhaansa kiertääkseen niitä sääntöjä ja lakeja, jotta ei tarvitsisi noudattaa niitä ja se pieni vähemmistö yrittäisi toimi ohjeiden mukaan ja kärsisi eniten.Toki voidaan, mutta se kestää. Ja mikäli niin tehdään, niin seuraava rutinan aihe on jo valmiina: miksi hallitus moukaroi yökerhoja, kun baarissa voi yhtä lailla altistua?
Vaikea on nähdä, että nykyinen hallitus kaatuisi ja mikäli näin tapahtuisi, että Keskusta sitten hyppäisi opposition kanssa seuraavaan hallitukseen. Pidän todennäköisyyksiä häviävän pieninä ja se olisi Kepulle suoranainen itsemurha. Tässä valitettavasti nyt joudutaan katsomaan, että kuinka kauan kestää, että viimesetkin demarien äänestäjät tajuaa nykyisten demarien olevan vasemmistoliitton sisarpuolue. Sama koskee vihreitä. Kummastakaan ei ole enää vähääkään sitä mitä ne oli jäljellä. Voisivat kaikki kulkea samalla nimellä ja kukaan ei huomaisi mitään eroa.
En mitenkään tyrmää tätä ajatusta, mutta ainakin seuraavia epäilyksiä herää:
1) Kuka valvoo tilannetta?
2) Kuinka kannattavaa on pitää putiikki auki, jos asiakkaita saa olla vain hyvin rajattu määrä? Ainakin keväällä oli puhetta, että moni kuppila ei pyöri kauaa, jos asiakkaita ei päästetä sisään normaalisti
3) Miten tämä ehkäisisi sitä, että ihmiset ovat kännissä harkitsemattomia ja hakeutuvat toistensa läheisyyteen? MItä työkaluja baarinpitäjällä on tilanteen korjaamiseen?
Tässä on epäilemättä myös se ajatus taustalla, että tätä kautta yökerhot eivät ole auki. Niille kun ei voi mitään erityiskieltoa räätälöidä.
Jos ja kun konkurssien määrä/vuosi on käytännössä aika vakiotasolla, niin jos määrä pysyy Koronankin aikaan vakiotasolla, voidaan todeta, että kyseessä oli siis täysin normaali tilanne ja vallitseva tilanne ei ole ollut syyllinen. Konkurssit on kuitenkin täysin luonnollinen osa markkinataloutta. Jos Koronalla olisi ollut merkitystä niin konkurssien määrässä olisi pitänyt näkyä piikkiä, vaan kun ei näkynyt.En halua asiasta sen kummemmin alkaa vänkäämään, mutta oletko nyt sitä mieltä ettei Korona jo kevään ja alkukesän aikana aiheuttanut Suomessa satoja konkursseja?
Eihän kokonaismäärillä ole väliä, vaan niillä mihin nuo tehdyt toimet on suoraan vaikuttaneet, kuten mm.ravintolat.
Mielestäni viestisi sisältää aika hyviä pointteja, varsinkin tuon pöydissä istumisen osalta. Onhan se voi voi jos ei pääse tanssilattialle hillumaan ja kiehnäämään toisia vasten, mutta sellaista se elämä joskus on. Pöytiintarjoilu ja asiakaspaikat pöytien mukaan ja pöydillä turvavälit. Jos ei toimi niin 30 päivää ovet säppiin. Valitettavasti vaan tarvittaisiin lisää valvojia, kun niillä on vähän liikaa hommaa muutenkin.Enpä yksityiskohtia osaa sanoa, mutta ajattelin, että mitä jos katsoisivat Ranskasta ja Saksasta mallia. Tuttavan mukaan henkilökunta käyttää maskia, asiakkaat eivät. Pöytiä ja tuoleja on tasan se, mitä saa sisään ottaa ja baaritiski on kiinni. Norkoilla ja seisoa ei voi, joten ylibuukkausta ei tule. Osassa ravintoloita oli vielä erilaista estettä turvavälejä noudattavien pöytien välillä, kuten kukkaistutuksia, pleksejä yms, ja paikallaan tulee pysyä tai poistua (ovi, wc), ja silloinkin kahden vai puolentoista metrin turvaväliä noudattaen.
Jos tämä ei onnistu Suomessa, miten Suomessa urheilussa onnistuu 4 000 ihmisen ottaminen HIFK-Kärpät peliin, ja vaeltamisen estäminen ja palvelut suoraan sektoreittain.
Kyllä täällä oikeasti osataan, tietenkin. Kitinä johtuu paljolti siitä, että etätyö laittaa ongelmia aiemmille isoille ruokapaikoille ja tartuntojen leviäminen heijastuu ihmisten haluun bilettää yökerhoissa. Suoran tuen sijasta hallitus voisi alentaa ruuan alv:n 14 -> 4 prosenttiin, niin saisi väkeä liikkeelle ja ihmiset saisivat toivon mukaan ruokansa hieman halvemmalla.
En ole uusia vaaleja pitänyt minään vaihtoehtona. Lähinnä sitä, että Keskusta toteaa kurssin liian vaaralliseksi ja loikkaa RKP:n kanssa uuteen hallitukseen Kokoomuksen ja Perussuomalaisten kanssa. Tällöin Kokoomus olisi johtava puolue, ja varmaan Lepomäkikin voisi pikku hiljaa hypätä ohjaksiin. Orpo vaikuttaa olevan parhaillaan jonkinlainen kurasuojus, joka kerää osumia oppositio-ajan yli. Uskoisin, että siellä kerätään parhaillaan momenttumia uudelle kärjelle.Kyllä. Hallituksen kaatuminen voisi hyvin olla Suomen etu. Mutta olettaen, että ei tulisi uusia vaaleja, Halla-aho nousisi kokoamaan hallitusta.
Ja epidemiankin osalta hallituksen toimien vaikutus ei ole ihan niin suuri, kuin jotkut yrittävät uskotella. Ihan kuin koko kävijämäärän lasku olisi sulkujen ja rajoitusten vaikutusta. Unohtuu, että epidemian ollessa pahimmilllaan ihmiset lopettavat ravintoloissa käymisen ihan oma-aloitteisesti, eikä siinä hallituksen määräykset vaikuta mitään. Totta kai täyssulku keväällä tietysti vaikutti paljon, mutta isosti ne määrät olisi pudonneet ilman rajoituksiakin.Jos ja kun konkurssien määrä/vuosi on käytännössä aika vakiotasolla, niin jos määrä pysyy Koronankin aikaan vakiotasolla, voidaan todeta, että kyseessä oli siis täysin normaali tilanne ja vallitseva tilanne ei ole ollut syyllinen. Konkurssit on kuitenkin täysin luonnollinen osa markkinataloutta. Jos Koronalla olisi ollut merkitystä niin konkurssien määrässä olisi pitänyt näkyä piikkiä, vaan kun ei näkynyt.
Voihan sitä sitten laittaa niin ja näin monta niistä konkursseista sen ja tän asian syyksi jos haluaa, mutta lähtökohtaisesti kaikki on johtuneet huonosta liiketoiminnasta, ei vallitsevasta epidemiasta.
Juuri näin, näkeehän sen tuolla Liiga-halleissakin. Tosin sitten voi väittää, että media yms. pelottelee ja siksi ihmiset ei uskalla yms. Selittelyjä löytyy aina. Muistan keväältä hyvin sen yhden vaateliikkeen omistavan naisen haastattelun. Liike auki oli valmis palvelemaan yksilöllisesti, ei riskejä mutta ei kuitenkaan asiakkaita. Edellisellä viikolla oli ollut jotkut kantisten iltamat ja liike täynnä, seuraavalla viikolla ei asiakkaan asiakasta.Ja epidemiankin osalta hallituksen toimien vaikutus ei ole ihan niin suuri, kuin jotkut yrittävät uskotella. Ihan kuin koko kävijämäärän lasku olisi sulkujen ja rajoitusten vaikutusta. Unohtuu, että epidemian ollessa pahimmilllaan ihmiset lopettavat ravintoloissa käymisen ihan oma-aloitteisesti, eikä siinä hallituksen määräykset vaikuta mitään. Totta kai täyssulku keväällä tietysti vaikutti paljon, mutta isosti ne määrät olisi pudonneet ilman rajoituksiakin.