Itse jopa vähän epäilen tilatuksi, niin arkijärjen vastainen se on. Todistaminen on toinen asia, ei ehkä onnistu. Ja jos onnistuisi, niin silloinpa minusta pitäisi puhua jo koko hallituksen kaatumisesta. Vaikka Kiuru ykkösmaali, niin olisiko tällaista tapahtunut ilman PM:n hyväksyntää? Ja vaikka olisi, niin olisiko silloin johtaminen mennyt jo liian pahasti metsään?
Jos pitäisi arvata, kuten teenkin, onko tilattu kertomalla lopputulos kirjoittajalle etukäteen vai ei, arvaisin, että ei ole. Sen sijaan valitsemalla sopiva tekijä, saadaan siististi haluttu tulos ilman varsinaista käskyä tuottaa haluttu tulos. Tämä kuulostaisi todennäköisemmältä, ja on politiikassa hyvin tuttu toimintatapa.
Tämä hallituspohja oli alkuun mieluinen, koska uskoin demarien olevan vähän enemmän keskellä, mutta nyt vaikuttaisi Suomen edulta mikäli hallitus kaatuisi. Itse en pohjaa tätä mielipidettä näihin korona-ajan päätöksiin, vaan toimiin ennen koronaa, joita ei ilmeisesti pidetty kovin nerokkaina etenkään talousväen mielestä. Kauhistuttaa se, että juuri tämä poppoo pääsee päättämään mitä niillä elvytysmiljardeilla tehdään.
Kyllä. Hallituksen kaatuminen voisi hyvin olla Suomen etu. Mutta olettaen, että ei tulisi uusia vaaleja, Halla-aho nousisi kokoamaan hallitusta. Saattaisi käydä niin, että Halla-ahosta tulisi pääministeri ja Orposta valtiovarainministeri. Ulkoministeriksi kepulainen, kristillinen tai joku muu. Kokoomuksen kannatus saattaisi arvatakseni laskea alle 15 prosentin. Tiukassa olisi nykyinen, 16-18 prosenttia.
On parempi odottaa, että Kokoomuksessa Orpo vaihtuu puheennjohtajaan, joka valitsee toimivan markkinatalouden ja siirtää Kokoomuksen edes Ruotsin demarien kantaan markkinatalouslinjaltaan. Parempi olisi tietenkin, jos Kokoomuksen markkinatalouslinja olisi paljon enemmän kuin Ruotsin demarien.
Yllä oleva vapaasti mukaillen Soininvaaraa, joka on kelvollisesti Kokoomuksen määritellyt.
Ja kun en itse luota Halla-ahoon ja Perussuomalaisiin vaihtoehtona, en osaa nähdä hyvänä hallitusta, jossa Orpon Kokoomus olisi kakkosena Halla-ahon johtaessa. Toki tämä on politiikasta kiinni, myönnän. Halla-aho on siivonnut puoluettaan, mutta hänen (Halla-ahon) jälkeen en oikein tiedä, mistä edes 5-6 kunnollista ministeriä saisivat kasaan esimerkiksi tukemaan Kokoomuksen EU-politiikkaa ja talouspolitiikkaa.