Näinhän tekisi riemumielin ihan jokainen puolue, jos vain olisi pieninkään mahdollisuus.
Ei kai kukaan kuvittelekkaan jotain muuta?
Niin. Uskon kyllä, että moni puolue (varsinkin pienemmät) ajattelee tällaisessa tilanteessa Suomen edun ajavan oman poliittisen agendan edelle. Usein vain ajatellaan, että oma agenda on sama kuin Suomen etu.
Demariagenda tosin tuntuu olevan lähinnä valta ja verkostoituminen, joten siinä ei ole hirveästi yhtymäkohtia Suomen etuun (muu kuin se, että vallassa saa olla tutut kaverit). Ja reiluuden nimissä, kyllä valta-asemiin verkostoituminen auttaa kaikkia puolueita, mutta muilla se tuntuu olevan enemmän keino päästä lähemmäksi omaa päämäärää, kun taas demareilla valta tuntuu olevan se päämäärä. Tai tällaisena demaripuolue ainakin minulle näyttäytyy. Kokoomus palvoo markkinoita, keskusta maataloutta, vihreät ympäristöä, vasemmisto ideologiaa, persut suomalaisuutta, rkp ruotsalaisuutta, kristilliset raamattua (todella ihme jos en tällä yksinkertaistuksella suututa aivan kaikkia) ja demarit taas... liittoja ja verkostoja, eli valtarakenteita. Toki demarien vaaliohjelmat tarjoilee velkarahalla unelmia ja kakkua kaikille (kokoomus hoitakoon velan myöhemmin, kun itse istutaan oppositiossa 4 vuotta jäähyllä sulattemassa vatsaa), mutta tämäkin tuoksahtaa lähinnä lyhyen tähtäimen populismilta, jolla ylläpidetään kansansuosiota.
Ja periaatteessa tämä on ihan hyvä, koska se asettaa demarit yleisesti aika keskelle poliittista kenttää - ilman vahvaa omaa agendaa, kykeneväisiä yhteistyöhön monien eri puolueiden ja agendojen kanssa. Ja se, ettei puolueella ole vahvaa yhteistä agendaa, takaa sen, että puolueessa voi oikeasti olla yksillöllisten ajatuksien diversiteettiä, joka yleisesti ottaen on hyvä asia. Mutta aina välillä joku Rinteen kaltainen vasemmalle kallellaan oleva vahva idealisti pääsee uimaan valtaan ja alkaa Stalinin tavoin tukahduttaa toisinajattelijat lähettää heidät Siperiaan... korjaan Brysseliin, eikä näin demarit ei olekaan enää niin keskellä poliittista karttaa. Ja vaikka moni ajattelee Rinteen ajan olevan ohi Marinin myötä, niin Rinne porsastelee edelleen puolueen johdossa vahvasti verkostoituneena.
Moni voi olla näkemykseni kanssa eri mieltä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että tällaisena demarit minulle nykypäivänä näyttäytyvät. Eikä minua niinkään pelota tämä korona, vaan se, että tätä maata rakentavat kriisin jälkeen ihmiset, jotka eivät välttämättä ymmärrä taloutta parhaalla tavalla. Ainakin jos hallituksen toimia ennen koronaa tarkastellaan.