Mainos

Sanna Marin

  • 1 055 699
  • 8 944

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Katsoisin mielummin mitä hallitusohjelmissa oli luvattu ja miltä lopputulema näytti hallituskauden päätyttyä. Jos Sipilän hallituksella oli 5 kärkihanketta, katsoisin mikä konkreettinen tavoite niissä oli ja sitten arvioidaan miltä tulos näyttää kauden päätyttyä. Lopulta kunkin hallituksen pääministeri olisi arvioitu sillä perusteella kuinka hyvin he saavuttivat itse asettamansa tavoitteet, välittämättä siitä kuinka tulokset ovat tehty.
Tämä on mielestäni se koko hallituksen tilinpäätös. Jos sieltä hallituksesta halutaan tarkastella yksittäisen ministerin toimia (tässä tapauksessa pääministerin), täytyy pohtia miten hän hoiti omat tehtävänsä ja oman roolinsa hallituksessa, ei yhdessä päätetyn hallitusohjelman sisältöä. Toki olet oikeassa siinä, että jos esim tavoitteesta jäädään, niin se on isoimmin tietenkin pääministerin epäonnistumista, koska hänen tehtävänsä on valvoa sen toteutumista.
Johtajuudesta on tullut luettua parikin kirjaa, mutta täällä vallalla oleva käsitys johtajuudesta ei aina täsmää nykyjohtajuuden kanssa. Esimerkiksi Vapaavuorta on pidetty hyvänä ja aikaansaavana johtajana, mutta samalla hän huutaa ja nöyryyttää alaisiansa muiden nähden. Täällä varmasti mielipiteet jakautuvat Vapaavuoren metodeista, ja siksi jättäisin johtajuuden kokonaan pois arvioinnista.
Miksi jättäisit johtajuuden pois pääministerin kykyjen arvioinnista jonkun Vapaavuoren takia? Kuka täällä oikeasti pitää alaisilleen huutamista tai nöyryyttämistä hyvänä johtajuutena? Eiköhän sellainen käytös tahraa mukavasti Vapaavuorenkin kilpeä. Ja jos "mutkuillaan" tähän jotain Vapaavuoria, niin miten se Marinin tyyli heittää somessa joku hallituksen alainen virkamies julkisesti bussin alle koko kansan katsellessa on yhtään jalompaa? Jos mietitään sitä mitä useimmat suomalaiset pitävät hyvänä johtajuutena, niin uskoisin vastuunkantokyvyn olevan iso asia. En muista toista pääministeriä tai edes ministeriä, joka olisi uhriutunut ja syytellyt asioista yhtä paljon julkisesti kaikkia muita. Se heikensi isosti ainakin omaa käsitystäni Sanna Marinin johtajuudesta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kansanedustaja Marin. Mielestäni Marin oli erinomainen kansanedustaja, sillä hän osasi edustaa ja edistää erittäin hyvin hänen äänestäjäkuntansa ja puolueensa etua. Hän on loistava esiintyjä ja osasi puhua selkeästi. Erinomainen influensseri.
Kyllähän nämä samat vahvuudet olivat Marinilla myös pääministerinä. Hän oli erinomainen edustushenkilö maailmalla. Vaikka jotkut hehkuttivat Marinia tässä jo ihan naurettavuuksiin saakka, varsinkin kun selvisi ettei hän jatka pääministerinä ja siitä tehtiin surutyötä, niin kyllä Marin Suomelle myönteistä huomiota toi. Se on sitten eri asia, miten pitkäkestoinen tuon vaikutus on. Ei Marinkaan olisi voinut loputtomiin ratsastaa sillä, että hän on maailman nuorimpia pääministereitä ja vielä nainen.

Marinille pitäisi keksiä joku Suomi-lähettilään tehtävä. Sellaisessa hänestä olisi varmasti hyötyä ja sellaisessa hän olisi hyvä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pääministeri Marin. Pääministerin tehtävä on periaatteessa johtaa valtioneuvostoa ja hallitusta. Pohtiessamme Marinin pätevyyttä hallituksen johtajana, johtaminen nousee keskiöön, ja se kuinka hyvin koemme, että Suomen politiikkaa hänen pääministeri kaudellaan johdettiin. Ulkoiset seikat tekivät vertailusta haastavaa aiempiin pääministereihin verrattuna, mutta näimme silti minkälaista johtajuutta haasteiden edessä harjoitettiin. Kantoiko pääministeri kuinka hyvin vastuuta, vai tyytyikö heittelemään virkamiehiä bussin alle pitääkseen oman kilpensä kiiltävänä?
Mielipidettäsi en edes yritä horjuttaa ja olet käynyt nyt laajasti läpi eri näkökulmat Marinista. Tartun tähän yhteen kohtaan, koska ulkopuolelta johtajuutta katsotaan aika eri tavalla kuin sisäpuolelta. Joidenkin (huom. ei kaikkien) kansalaisten mielestä Marin ei kantanut vastuutaan, mutta viime hallitus vaikutti kuitenkin sisäisesti aika eheältä kokonaisuudelta tähän uuteen verrattuna. Toki aika sitten näyttää, miten tällä hallituksella menee kokonaisuutena, mutta jos nyt katsoo ministerien ja hallituspuolueiden yhteistoimintaa viime kaudella, niin voisin sanoa Marinin onnistuneen johtamaan tuota kokonaisuutta aika mielettömän hyvin. Lähtikö joku hallituksesta kaatamaan ja kampittamaan Marinia jossain vaiheessa? Lähtivätkö muut hallituspuolueet pois pääministerin luota, kun hän viime kesänä ajautui jauhojengi-kohuunsa?

Joko Marinilla oli "liian hyvin koko hallitus hanskassa" tai sitten hänen kollegansa pitivät hänen johtamistavastaan. Harvinaisen vähän hallituksen sisältä tuli soraääniä Marinista. Oppositiosta totta kai senkin edestä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lähtikö joku hallituksesta kaatamaan ja kampittamaan Marinia jossain vaiheessa? Lähtivätkö muut hallituspuolueet pois pääministerin luota, kun hän viime kesänä ajautui jauhojengi-kohuunsa?
Kyllähän Saarikko ja kepu kiukuttelivat useampaankin otteeseen, mutta jotenkin nämä kiukuttelut onnistuttiin vaimentamaan. Oman näkemykseni mukaan Marinin hallituksen yhtenäisyys ei ollut missään vaiheessa kovin vakavasti uhattuna. Siinä mielessä Orpon hallituksen tilanne näyttää paljon huonommalta, kun yksi mikropuolue onnistuu viemään junan lähes raiteilta. Jos tuo oli Marinin hyvän johtajuuden ansiota, niin sitten se varmaankin oli. Pitää kuitenkin muistaa, että Marin oli ja on todella suosittu, sellaisen pääministerin selän takana on hyvä olla. Ei sellaista lähdetä helposti potkimaan nilkoille.
 
Mielipidettäsi en edes yritä horjuttaa ja olet käynyt nyt laajasti läpi eri näkökulmat Marinista. Tartun tähän yhteen kohtaan, koska ulkopuolelta johtajuutta katsotaan aika eri tavalla kuin sisäpuolelta. Joidenkin (huom. ei kaikkien) kansalaisten mielestä Marin ei kantanut vastuutaan, mutta viime hallitus vaikutti kuitenkin sisäisesti aika eheältä kokonaisuudelta tähän uuteen verrattuna. Toki aika sitten näyttää, miten tällä hallituksella menee kokonaisuutena, mutta jos nyt katsoo ministerien ja hallituspuolueiden yhteistoimintaa viime kaudella, niin voisin sanoa Marinin onnistuneen johtamaan tuota kokonaisuutta aika mielettömän hyvin. Lähtikö joku hallituksesta kaatamaan ja kampittamaan Marinia jossain vaiheessa? Lähtivätkö muut hallituspuolueet pois pääministerin luota, kun hän viime kesänä ajautui jauhojengi-kohuunsa?

Joko Marinilla oli "liian hyvin koko hallitus hanskassa" tai sitten hänen kollegansa pitivät hänen johtamistavastaan. Harvinaisen vähän hallituksen sisältä tuli soraääniä Marinista. Oppositiosta totta kai senkin edestä.
Ihminen joka heittää julkisesti bussin alle syyttömän ”alaisen” ei voi kovin hyvä johtaja olla.

Ja eikö sieltä kyllä hallituksen sisältäkin ihmetelty sitä kun Marinin johtajuus puuttui joissakin asioissa (esim Kiuru sai huseerata koronan suhteen)
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Marinille pitäisi keksiä joku Suomi-lähettilään tehtävä. Sellaisessa hänestä olisi varmasti hyötyä ja sellaisessa hän olisi hyvä.
Samaa mieltä. Erittäin lahjakas yksilö. Veikkaan vaan, että menee isompien ja rahakkaampien tehtävien mukana pois Suomi-politiikasta.

Joko Marinilla oli "liian hyvin koko hallitus hanskassa" tai sitten hänen kollegansa pitivät hänen johtamistavastaan. Harvinaisen vähän hallituksen sisältä tuli soraääniä Marinista. Oppositiosta totta kai senkin edestä.
Harvemmin niitä soraääniä hallituksen sisältä pitäisi tullakaan. Siellä oli vihervasemmisto toteuttamassa politiikkaansa, sekä Keskusta ja RKP syli täynnä karkkia, joten kukapa siellä olisi venettä halunnutkaan keikuttaa. Kyllä niitä vääntöjä tuli, mutta enemmän Vihreiden ja Keskustan välille - joka on luonnollista, koska intressit olivat usein päinvastaisia. Mutta oikeassa olet siinä, että johtajuutta katsotaan eri tavalla sisältä päin kuin ulkopuolelta käsin, mutta kun kyseessä on koko kansan pääministeri (tai pitäisi olla), niin sitä johtajuutta olisi hyvä näyttää myös ulospäin, ja muillekin kuin sille omalle ideologiselle nurkkaukselle ja äänestäjäkunnalle.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi jättäisit johtajuuden pois pääministerin kykyjen arvioinnista jonkun Vapaavuoren takia?
Lähinnä sen takia että ihmiset pitävät häntä hyvänä johtajana, mutta eivät ymmärrä mitä johtajuus on. Toiseksi, se miten pääministerimme hoitavat tehtäviä verhojen takana on näkymätöntä kaikille muille ja arvioimme heidän johtajuuttaan julkisen kuvan perusteella. Emme siis oikeasti tiedä kuinka he keskustelevat, kommunikoivat tai rakentavat luottamusta hallitusjäsenten kesken. Orpon johtajuutta on haukuttu rasismikohussa ja kehuttu Stubbin valinnassa presidenttiehdokkaaksi pelkästään lopputuleman perusteella. Kukaan meistä ei ole ollut paikalla arvioimassa Orpon johtajuutta silloin kun päätöksiä on tehty.

Eli jos tavoitteena olisi luoda mittaristo pääministerin tehtävän arvioimiseen, johtajuus on siihen liian abstrakti käsite.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eli jos tavoitteena olisi luoda mittaristo pääministerin tehtävän arvioimiseen, johtajuus on siihen liian abstrakti käsite.
Ymmärrän näkökulmasi. Minusta silti johtajuus ei ole abstraktikäsite. Sitä voi tehdä eri tavoin - passiivisesti, agressiivisesti, esimerkin kautta, mutta johtajuus on johtamista ja tulokset ovat konkreettiset. Viime hallitus voi jossain määrin piiloutua globaalien kriisien taakse, mutta isossa kuvassa siellä oli paljon hallituksen sisäisiä kriisejä joissa hallituspuolueet syyttelivät toisiaan milloin mistäkin. Ne saatiin sammutettua, ja näissä Marin kyllä on hyvä ja kivenkova neuvottelija, mutta itse näkisin heikon johtajuuden pitkälti ruokkineen sitä, että sooloilua eri suuntiin tapahtui. Kiuru ja Marinkin oli jossain vaiheessa julkisesti tukkanuottasilla keskenään. Ja vasemmisto varmasti ajattelee, että hallitus suoriutui hyvin kun se viljeli ennätysmäärät rahaa eri suuntiin, eikä mikään hajonnut isommin valtiontaloutta lukuunottamatta, mutta kyllä niissä suunnitelmissa oli alunperin leikkauksiakin, joiden toteuttamisessa takkuiltiin. Yksi hyvä esimerkki oli ne kulttuurileikkaukset, jotka jo ilmoitettiin tapahtuvaksi, mutta peruttiin sen jälkeen kun Marin oli bilettänyt kulttuuriväen kanssa. Kurvinen ja Keskusta eivät varmasti nähneet tätä kovin hyvänä johtamisena ja hallitussuunnitelmien toteuttamisena.

Mutta meillä on tässä johtamiskysymyksessä vain eri mielipide. Johtaminen oli vain yksi osa-alue monista, joissa koin Marinin epäonnistuneen pääministerinä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mielestäni Marinin poliittisen johtajuuden kritisointi ei ole erityisen vahvalla pohjalla. Puolueessaan hän otti nopeasti täysin kiistattoman johtoaseman, hallitusta hän vei mieleiseensä suuntaan ja Ukrainan sodan osalta hän nousi vahvaksi mielipidejohtajaksi Euroopassa. Kansainvälisesti Marinin mielipiteitä kuunnellaan enemmän, kuin kenenkään toisen suomalaisen poliitikon mielipiteitä koskaan on kuunneltu. Stubb pääsee tässä lähimmäksi.

Suomen poliittinen kulttuuri on muuttunut eurooppalaiseen suuntaan. Poliittinen kilpailu on ulospäin paljon näkyvämpää, kuin ennen ja ulospäin näytettävän konsensuksen aika on ohi. Siksi poliitikoista menestyy ne, jotka saavat kilpailijat mukautumaan tahtonsa: puolueiden sisällä ja välillä, hallituksen sisällä sekä hallituksen ja opposition välillä.

Osittain samoilla perusteilla olen täysin valmis kehumaan myös Riikka Purran poliittista johtajuutta. Myös hän otti puolueessaan valintansa jälkeen nopeasti kiistattoman johtajan aseman, vaikka oli periaatteessa hankalassa paikassa persujen keskuudessa jumal-asemassa olleen Halliksen seuraajana. Lisäksi hän on hallituksessa pyörittänyt rulettia aika lailla mielensä mukaan. Itsekään en olisi uskonut tätä tapahtuvan, vaan ajattelin, että Kokoomus vie hommaa kokemuksellaan mielin määrin vaikkei Orpo johtajuudellaan vakuuttanut ennen hallitusneuvottelujakaan.

Se, että myöntää poliitikon vahvan poliittisen johtajuuden, ei tarkoita sitä, että pitäisi tämän ajamasta politiikasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En arvosta Marinin tai Purran johtajuutta yhtä korkealle kuin @BitterX yllä, mutta vain Marinin johtajuudesta - ketjun aihehenkilöstä - pari sanaa.

Minusta Marinin johtajuus perustui lähinnä femiiniseen johtamiseen. Hänestä taitavasti someen valitut ja usein syötetyt kuvat korostivat naiseutta ja laihaa mannekiini-lookia läpi pm-kauden ja taitavat korostaa edelleen. Femiininen johtaminen nosti Marinin SDP:n miesvaltaisesta ay-pohjaisesta läskijohtajien massasta ja teki Marinista tähden politiikkaan. Ja tämä teki hänestä myös kansainvälisen tähden. Jos Rinne olisi puhunut ihmisoikeuksista samat tekstit, ketään ei olisi kiinnostanut edes SDP:n johtoryhmässä.

Yhteisöjohtajuudesta Marin sai hallituskumppaneiltaan ja HS:n aikanaan julkaisemassa jutussa muiltakin heikon tai keskinkertaisen arvosanan.
 

Jeffrey

Jäsen
Marinin johtajuutta arvioidessa lienee syytä muistaa myös se mitä se johtajuus on. SDP suojeli omaa ykköstykkiääm negatiivisilta asioita ja Marin sai tehtäväkseen melko simppeleitä ja yksioikoisia johtotehtäviä. Hankalampien asioiden tai ristiriitojen ilmetessä tuotiin eri ketjun kaverit kehiin ja/tai vieriteltiin vastuuta viranomaisille ja muille tahoille.

Perinteinen johtajuus, tai ainakin miten sen itse miellän, on juurikin hankalien asioiden läpivientiä, vastuunkantoa yms. epämieluisien asioiden tekemistä. Helpoilla hetkillä ja menestyksen tullessa sitten vetäytyä itse taka-alalle ja antaa muiden nauttia oman työnsä hedelmistä. Nyt Marin nimenomaisesti vei itse kunnian muiden töistä ja tiukassa paikassa vieritti työt ja kunniattomuudet muille.

Toki omassa hänelle asetetussa roolissa Marin toimi ihan ok, mutta en toivoisi tämänkaltaisen johtajuuden yleistyvän yhteiskunnassa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Yhteisöjohtajuudesta Marin sai hallituskumppaneiltaan ja HS:n aikanaan julkaisemassa jutussa muiltakin heikon tai keskinkertaisen arvosanan.

Minusta nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä presidentiltä vaaditaan eri tyyppistä johtajuutta, kuin pääministeriltä tai puoluejohtajalta.

En usko, että hallitukset enää koskaan tulevat johtamaan ikään kuin koko kansaa tai toimimaan "kansaa yhdistävänä tekijänä". Siinäkin ajassa - kun näin vielä oli - oli omat hyvät puolensa, mutta ehkäpä eurooppalaiseen parlamentarismiin laaja konsensusajattelu ei laajasti ottaen sovi. Tässä mielessä presidentti voisi toimia jatkossa enemmän ikäänkuin yhdistävänä voimana ja yhteisöjohtana. Toisin siis, kuin Ranskassa ja Yhdysvalloissa, joissa presidentti on myös hallituksen johtaja.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Marinin johtajuutta arvioidessa lienee syytä muistaa myös se mitä se johtajuus on. SDP suojeli omaa ykköstykkiääm negatiivisilta asioita ja Marin sai tehtäväkseen melko simppeleitä ja yksioikoisia johtotehtäviä. Hankalampien asioiden tai ristiriitojen ilmetessä tuotiin eri ketjun kaverit kehiin ja/tai vieriteltiin vastuuta viranomaisille ja muille tahoille.

Perinteinen johtajuus, tai ainakin miten sen itse miellän, on juurikin hankalien asioiden läpivientiä, vastuunkantoa yms. epämieluisien asioiden tekemistä. Helpoilla hetkillä ja menestyksen tullessa sitten vetäytyä itse taka-alalle ja antaa muiden nauttia oman työnsä hedelmistä. Nyt Marin nimenomaisesti vei itse kunnian muiden töistä ja tiukassa paikassa vieritti työt ja kunniattomuudet muille.

Toki omassa hänelle asetetussa roolissa Marin toimi ihan ok, mutta en toivoisi tämänkaltaisen johtajuuden yleistyvän yhteiskunnassa.
Krista Kiurua puolustelematta hän esim. oli Marinin uskollinen aseenkantaja, joka hyötyi kaveristaan ja kaveri hyötyi hänestä, koska Krista otti paljon paskaa niskaan.

Rumasti yleistäen tulee mieleen kaverukset, joista toinen on suosittu ja viehättävä ja jolla on vähemmän suosittu ja viehättävä kaveri, joka pääsee kaverinsa siivellä moniin paikkoihin ja
hyötyy omalla tavallaan.

Suosittu kaveri ottaa hyödyn toisen ponnistuksista ja saa ne käännettyä omiksi ansioikseen. Kun jotain menee vikaan, viehättävä henkilö onnistuu luistamaan vastuustaan ja yhtäkkiä (lähes) kaikki ovat sitä mieltä, että jos ei juuri tuo aseenkantaja niin ainakin joku muu vähemmän viehättävä yksilö on syyllinen.

Selvennyksenä vielä, että kuvio toimii sukupuolesta riippumatta.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielestäni Marinin poliittisen johtajuuden kritisointi ei ole erityisen vahvalla pohjalla. Puolueessaan hän otti nopeasti täysin kiistattoman johtoaseman, hallitusta hän vei mieleiseensä suuntaan ja Ukrainan sodan osalta hän nousi vahvaksi mielipidejohtajaksi Euroopassa. Kansainvälisesti Marinin mielipiteitä kuunnellaan enemmän, kuin kenenkään toisen suomalaisen poliitikon mielipiteitä koskaan on kuunneltu. Stubb pääsee tässä lähimmäksi.
Näistä mikään ei kuulu edellä pohtimiimme pääministerin tehtäviin. Marin oli taitava influensseri, kansanedustaja ja puoluejohtaja, mutta pääministeri on virka, jonka kuuluisi johtaa valtioneuvostoa, valvoa hallitusohjelman toimeenpanoa ja johtaa EU-politiikkaa. Hallituksen sisältöpolitiikkaan yritin olla edellä puuttumatta, ainoastaan tapaan, jolla hän suoritti pääministerin virkaa sellaisena kuin se on ennalta määrätty.

En usko, että hallitukset enää koskaan tulevat johtamaan ikään kuin koko kansaa tai toimimaan "kansaa yhdistävänä tekijänä". Siinäkin ajassa - kun näin vielä oli - oli omat hyvät puolensa, mutta ehkäpä eurooppalaiseen parlamentarismiin laaja konsensusajattelu ei laajasti ottaen sovi. Tässä mielessä presidentti voisi toimia jatkossa enemmän ikäänkuin yhdistävänä voimana ja yhteisöjohtana. Toisin siis, kuin Ranskassa ja Yhdysvalloissa, joissa presidentti on myös hallituksen johtaja.
Äärilaidat totta kai tykkää polarisaatiosta, ja ikävä kyllä tämä eripuraa kylvävä meininki jota Marin oli tämän kansan johtavana poliitikkona myös edistämässä, tuntuu vain kasvavan. Olen samaa mieltä siinä, että presidentti voisi ja pitäisi olla jatkossa enemmän se kansakunnan yhdistävä voima ja yhteisöjohtaja - varsinkin kun hän on se kansan demokraattisesti äänestämä johtohenkilö. Marinin kaltainen influensseri sopisi mielestäni paremmin juuri presidentiksi edustamaan Suomea, kuin pääministeriksi edustamaan hallitusta, johon sopisi enemmän kokemusta ja laajaa asiaosaamista omaava henkilö, jolla on esiintymistaidon sijaan kykyä hahmottaa kokonaisuuksia ja tehdä kipeitäkin päätöksiä kun sellaisia tarvitaan. Vaikka Marin on monelle messias, niin näkihän sen eduskuntavaaliväittelyissäkin, että hänen vahvuutensa ei ollut asiaosaaminen, vaan esiintyminen, johon hän kykenikin taitavasti fokuksen yleensä siirtämään.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eihän 'veivaukseen' tähän voi kuin lainata Billy Parabellumia:

"No kun kuuskin vuotta kuluu, niin mikä sä oot?
Mikä mä oon?
Sä oo muuta ku rupinen kurppa.
Se on hirveetä kattoo"
 

Animal

Jäsen
Mielestäni Marinin poliittisen johtajuuden kritisointi ei ole erityisen vahvalla pohjalla. Puolueessaan hän otti nopeasti täysin kiistattoman johtoaseman, hallitusta hän vei mieleiseensä suuntaan ja Ukrainan sodan osalta hän nousi vahvaksi mielipidejohtajaksi Euroopassa. Kansainvälisesti Marinin mielipiteitä kuunnellaan enemmän, kuin kenenkään toisen suomalaisen poliitikon mielipiteitä koskaan on kuunneltu. Stubb pääsee tässä lähimmäksi.
Ymmärtääkseni Marinin mielipidejohtajuudesta tai kuinka paljon hänen mielipiteitään kuunnellaan kansainvälisesti ei ole juurikaan näyttöä tai todisteita. Pikemminkin päinvastoin, sillä Hornet puheet Zelenskyille ovat juuri sellaista ulkopoliittista puhetta ja "mielipidevaikuttamista", mitä ei saisi sota-aikana esiintyä. Ansiot Marinilla ovat enemmänkin edustuksellisia. Ja tämän sanon tuota roolia yhtään vähättelemättä, sillä tuollakin on nykyisessä maailmantilanteessa on ollut paikkansa.

Eihän Marinia voi nyt hyvällä tahdollakaan verrata mielipidevaikuttajana vaikkapa Presidentti Niinistöön, joka on sukkuloinut ympäri maailmaa Suomen NATO -jäsenyyteen ja Ukrainan tukemiseen liittyen ja vuoden sisään isännöinyt Bidenin ja Zelenskyin Suomen vierailut.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Hornet puheet Zelenskyille ovat juuri sellaista ulkopoliittista puhetta ja "mielipidevaikuttamista", mitä ei saisi sota-aikana esiintyä.
Eikös tätä nyt tee jo kaikki muutkin? Sitä ei vain enää arvostella samalla tavalla.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös tätä nyt tee jo kaikki muutkin? Sitä ei vain enää arvostella samalla tavalla.
Kuka muu poliitikko on herättänyt samalla tapaa sotaa käyvässä valtiossa "turhaa toivoa" räikeästi valehtelemalla? Ainakin itsellä mennyt tuollaiset ohi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka muu poliitikko on herättänyt samalla tapaa sotaa käyvässä valtiossa "turhaa toivoa" räikeästi valehtelemalla? Ainakin itsellä mennyt tuollaiset ohi.
Milloin Marin lupasi ne koneet Ukrainalle? Mun käsityksen mukaan ainoa lupaus oli että asiasta voidaan keskustella.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kuka muu poliitikko on herättänyt samalla tapaa sotaa käyvässä valtiossa "turhaa toivoa" räikeästi valehtelemalla? Ainakin itsellä mennyt tuollaiset ohi.
Marin sanoi että olisi hyvä aloittaa asiasta keskustelut. Mikä siinä on räikeää valetta? Ja lisäsi että Suomen on turvattava ensisijaisesti oma puolustuksensa. Mikä siinä on räikeää valetta?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Marin sanoi että olisi hyvä aloittaa asiasta keskustelut. Mikä siinä on räikeää valetta? Ja lisäsi että Suomen on turvattava ensisijaisesti oma puolustuksensa. Mikä siinä on räikeää valetta?

Ei kai tällaisessa tarvitse olla kuin hieman vikaa luetun- tai kuullun ymmärtämisessä ja asia näyttäytyy ihan eri tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös