Sanna Marin

  • 1 017 903
  • 8 762

moelsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on Niinistön versio. Hän nykyään mielellään maalailee kuvaa, että oli ”etujoukoissa” aistimassa muuttunutta Venäjää ja Putinia.

Todellisuudessa Niinistö oli 2010-luvun suurin NATO-keskustelun jarruttaja yhdessä Erkki Tuomiojan kanssa.

Hän heräsi tilanteeseen vasta, kun se kaikista pahin skenaario muuttui todeksi 2/22. Silloinkin oli vielä empivä ja varovainen. Siinä kohti se saattoi toki olla järkevää.


Itse NATO-prosessin hän hoiti järkevästi ja johdonmukaisesti.
Tässä ihan hyvä otanta Niinistön Nato kannoista ysäriltä tähän päivään, varmaan yksi merkittävä tekijä oli 2006 presidentinvaalit joissa tuo Niinistön Nato myönteisyys taisi koitua tappioksi, koska silloin kansalla aika kielteinen kanta Nato jäsenyyteen.



2013: "Nato-jäsenyyttä harkittava, jos Eurooppaan iskisi mittava konflikti"​

Kesällä 2013 presidentti Niinistö alkoi järjestää ulkopolitiikan Kultaranta-keskusteluja.

Niinistön silloista Nato-lausuntoa voidaan pitää nyt profeetallisena.

Niinistö sanoi, että Nato-jäsenyyttä olisi harkittava uudelleen, jos Eurooppaan tai sen lähialueille iskisi mittava konflikti.

Kultaranta-keskusteluissa esitettiin epäilys, että Suomen Nato-optio olisi menossa umpeen. Niinistö ei siihen uskonut.

–En usko, että Naton ovi on millään tavalla sulkeutunut meiltä.
Joulukuussa 2014 käydyssä keskustelussa oli todettu, että yksikään puoluejohtaja ei esitä vallitsevissa olosuhteissa Nato-jäsenyyttä. Toisaalta kaikki pitivät mahdollisuuden avoimena.

Niinistö toivoi, ettei seuraavankaan hallituksen ohjelmassa oteta kielteistä kantaa mahdolliseen Nato-jäsenyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Se on huomattavasti helpompi huudella sivusta mitä pitäisi tehdä, kuin oikeasti tehdä ja kantaa siitä vastuu.

NATO -päätös oli luonteeltaan sellainen, millä johto ei voi spekuloida julkisesti, eikä enää perääntyä kun päätös hakea on tehty.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en kyllä ole kuullut kenenkään väittävän, että suurin kunnia Nato-jäsenyydestä kuuluisi Marinille. Se olisi aika outo väite. Suurin kunnia Suomen Nato-jäsenyydestä ei kuulu Marinille eikä Niinistölle vaan Suomen kansalle. Marin ja Niinistö toteuttivat kansan tahdon, vaikka itse joutuivat kääntämään asiassa kelkkansa. Sitä, kumpi käänsi kelkkansa nopeammin, voimme vain arvailla. Itselläni on ollut tunne, että Marinilta se sujui kivuttomammin. Asiaan lienee vaikuttanut se, että Neuvostoliiton hajotessa Marin oli 6-vuotias pikkutyttö, kun taas Niinistö oli aikuinen, perheellinen ammattipoliitikko. Monista hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta Niinistö on aina ollut suomettunut. Monista huonoista ominaisuuksistaan huolimatta Marin taas ei koskaan ole ollut suomettunut, jo pelkästään ikänsä vuoksi.


No olen mä kuullut näiden Marin-fanien siitäkin Sannaa niin kovasti kehuneen, kun miten just heidän mielestä "Marin sai Suomen NATO:on". Tosin se on sitten ihan eri asia, että pidetäänkö sitä yksittäisten ihmisten puheita ja nettikirjoituksia millään tavalla "virallisina" lausuntoina. Mutta paljon on silti onnistunut Marin tästäkin sitä kiitosta ja kunniaa itselleen saamaan, vaikka se ei hänelle tässä yhtään edes kuuluisi.

Ehkä voi olla Niinistö myös suomettunut, kuten varmaan kaikki hänen ikäpolvensa suomalaiset poliitikot, mutta kyllä mä silti olen aina pitänyt Niinistöä hyvänä, fiksuna ja osaavana poliitikkona, sekä presidenttinä, toisin kun Marinista ja monistakaan näistä uuden ajan poliitikoista en ole niinkään pitänyt samalla tavalla. Tai riippuen toki siitä puoluekannasta ja henkilöiden mielipiteistä ja arvomaailmasta.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
No olen mä kuullut näiden Marin-fanien siitäkin Sannaa niin kovasti kehuneen, kun miten just heidän mielestä "Marin sai Suomen NATO:on". Tosin se on sitten ihan eri asia, että pidetäänkö sitä yksittäisten ihmisten puheita ja nettikirjoituksia millään tavalla "virallisina" lausuntoina. Mutta paljon on silti onnistunut Marin tästäkin sitä kiitosta ja kunniaa itselleen saamaan, vaikka se ei hänelle tässä yhtään edes kuuluisi.

Ehkä voi olla Niinistö myös suomettunut, kuten varmaan kaikki hänen ikäpolvensa suomalaiset poliitikot, mutta kyllä mä silti olen aina pitänyt Niinistöä hyvänä, fiksuna ja osaavana poliitikkona, sekä presidenttinä, toisin kun Marinista ja monistakaan näistä uuden ajan poliitikoista en ole niinkään pitänyt samalla tavalla. Tai riippuen toki siitä puoluekannasta ja henkilöiden mielipiteistä ja arvomaailmasta.
Saanko lyhentää pitkän tekstisi?
No lyhennän ilman lupaa:
Väärin sammutettu tulipalo!!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No olen mä kuullut näiden Marin-fanien siitäkin Sannaa niin kovasti kehuneen, kun miten just heidän mielestä "Marin sai Suomen NATO:on". Tosin se on sitten ihan eri asia, että pidetäänkö sitä yksittäisten ihmisten puheita ja nettikirjoituksia millään tavalla "virallisina" lausuntoina. Mutta paljon on silti onnistunut Marin tästäkin sitä kiitosta ja kunniaa itselleen saamaan, vaikka se ei hänelle tässä yhtään edes kuuluisi.

Ehkä voi olla Niinistö myös suomettunut, kuten varmaan kaikki hänen ikäpolvensa suomalaiset poliitikot, mutta kyllä mä silti olen aina pitänyt Niinistöä hyvänä, fiksuna ja osaavana poliitikkona, sekä presidenttinä, toisin kun Marinista ja monistakaan näistä uuden ajan poliitikoista en ole niinkään pitänyt samalla tavalla. Tai riippuen toki siitä puoluekannasta ja henkilöiden mielipiteistä ja arvomaailmasta.

Minua kiinnostaisi tietää, kenelle tästä se kiitos sitten kuuluisi? Ihan vaan nimiä pöytään henkilöistä, joiden ansiosta ja toimenpiteiden johdosta Suomi liittyi NATO:oon?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minua kiinnostaisi tietää, kenelle tästä se kiitos sitten kuuluisi? Ihan vaan nimiä pöytään henkilöistä, joiden ansiosta ja toimenpiteiden johdosta Suomi liittyi NATO:oon?
Jussi Niinistö on ainakin yksi sellainen. Teki aikoinaan taustalla paljon sellaista tärkeää työtä, mikä lopulta mahdollisti nopean NATO-hakemuksen ja jäsenyyden.

Mutta ei minun mielestäni Marininkaan osuutta kannata väheksyä. Kyllä hänellä roolia oli siinä, että demarit ja muu vasemmisto kääntyi NATO:n kannalle, ja hänellä oli käsittääkseni roolia siinäkin, että Ruotsin demarit päättivät että Ruotsin tulisi myös hakea jäsenyyttä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua kiinnostaisi tietää, kenelle tästä se kiitos sitten kuuluisi? Ihan vaan nimiä pöytään henkilöistä, joiden ansiosta ja toimenpiteiden johdosta Suomi liittyi NATO:oon?
Ukrainan kansa.

Nato-ovi sulkeutui ja Nato-optio vanheni kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Ovi aukesi kun selvisi, että Ukraina taistelee ja Kiova ei kaadu.

Toki Sanna ja Sauli tekivät myös osansa, mutta kuten ylhäällä todettiin, Suomen kannalta kävi tuuri. ”Nato-optio” vanheni heti ja osoittautui kansalaisten kusetukseksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän kyllä Ukrainan tapahtumien ja Putinin toimien merkityksen Suomen NATO-jäsenyydelle, mutta kun hakemisesta on päätetty ja hakemus laadittu ja allekirjoitettu ihan kotimaisin käsin, niin keitä tästä voi kiittää?
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
No olen mä kuullut näiden Marin-fanien siitäkin Sannaa niin kovasti kehuneen, kun miten just heidän mielestä "Marin sai Suomen NATO:on". Tosin se on sitten ihan eri asia, että pidetäänkö sitä yksittäisten ihmisten puheita ja nettikirjoituksia millään tavalla "virallisina" lausuntoina. Mutta paljon on silti onnistunut Marin tästäkin sitä kiitosta ja kunniaa itselleen saamaan, vaikka se ei hänelle tässä yhtään edes kuuluisi.

Ehkä voi olla Niinistö myös suomettunut, kuten varmaan kaikki hänen ikäpolvensa suomalaiset poliitikot, mutta kyllä mä silti olen aina pitänyt Niinistöä hyvänä, fiksuna ja osaavana poliitikkona, sekä presidenttinä, toisin kun Marinista ja monistakaan näistä uuden ajan poliitikoista en ole niinkään pitänyt samalla tavalla. Tai riippuen toki siitä puoluekannasta ja henkilöiden mielipiteistä ja arvomaailmasta.

Siinä missä Niinistö on varovaisen suomettumisajan kasvatti niin Marin on Nato-optio -ajan kasvatti. Niinistö on tiettävästi suhtautunut lievästi positiivisesti Natoon jo pitkään, mutta on tehnyt oman uransa sillä ettei keikuta yhteistä venettä progressiivisilla teoilla. Mutta kun Niinistö on saatu mukaan niin asiat on myös sitten tapahtuneet.

Marinille Nato-optio on taas näyttäytynyt kiistana USA:n imperialistisen politiikan ja Suomen turvallisuuspolitiikan välillä. Samalla kun Suomi jahkaili niin Natokin etsi itseään paljon. Venäjän sotilaallista uhkaa ei hirveästi enää pohdittu keskeisemmässä Euroopassakaan. Suomelle tästä Nato-optiosta muodostui tapa lykätä koko päätös pois silmistä. Koska Suomessa on turvallisuuspolittisissa asioissa ajettu konsensusta puoluerajojen yli niin tähän olivat kaikki suhteellisen tyytyväisiä.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan keikautti Suomen turvallisuuspolitiikan painoarvon yli ideologisten näkemysten kautta linjan, myös Marinilla. Marinille tämä näyttäytyi selkeänä paikkana käyttää se Nato-optio. Suomen onni tosiaan oli se, että Ukraina ei siinä kohtaa kaatunut. En ole kuullut mistään, että Marinia olisi pitänyt taivuttaa Nato-prosessiin mukaan. Luultavasti hänkin on ollut siinä kollektiivisessa mielenmuutoksessa mukana mikä "Suomen kansakin" kävi läpi silloin helmi-maaliskuussa. Marin ei missään nimessä ollut mikään visionäärinen johtaja Nato-asiassa, mutta oli omassa roolissaan tehokas kun sellainen homma tuli hänelle eteen.

Näin jälkikäteen olen miettinyt, että Suomi taisi hyötyä siinä kohtaa sekä Niinistön kansainvälisestä arvostuksesta että Marinin kansainvälisestä suosiosta (eri asiat siis). Kansainväliset johtajat mielellään tapasivat molempia - koska heille oli myös omaa hyötyä siitä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ymmärrän kyllä Ukrainan tapahtumien ja Putinin toimien merkityksen Suomen NATO-jäsenyydelle, mutta kun hakemisesta on päätetty ja hakemus laadittu ja allekirjoitettu ihan kotimaisin käsin, niin keitä tästä voi kiittää?
Niinistöä, Haavistoa, Marinia, Saarikkoa, Henrikssonia, Ohisaloa, Kaikkosta, Orpoa ja Purraa nyt ainakin. Ja sitä valtavaa työtä, jonka eri ministeriöiden virkamiehet tekivät todella lyhyessä ajassa. Ehkä pieni nyökkäys myös Anderssonin suuntaan, koska ei isommin kapuloita heittänyt rattaisiin, vaikka jäsenyyttä ei olisi halunnut.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vladimir Putin


Putin kyllä onnistui sillä hyökkäyksellä Ukrainaan kieltämättä niitä Suomen kansan NATO-jäsenyyshaluja kovasti vauhdittamaan, kun yhä useammat aikaisemmin jäsenyyttä vastustaneet tai hyvin varovaisesti siihen suhtautuneet kansalaiset ja poliitikot alkoivat vaatia sitä Suomea mukaan tämän kyseisen sotilasliiton täysivaltaiseksi jäsenvaltioksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Putin kyllä onnistui sillä hyökkäyksellä Ukrainaan kieltämättä niitä Suomen kansan NATO-jäsenyyshaluja kovasti vauhdittamaan, kun yhä useammat aikaisemmin jäsenyyttä vastustaneet tai hyvin varovaisesti siihen suhtautuneet kansalaiset ja poliitikot alkoivat vaatia sitä Suomea mukaan tämän kyseisen sotilasliiton täysivaltaiseksi jäsenvaltioksi.

Entä saisiko listan nimistä, jotka ihan konkreettisesti edistivät asiaa, veivät sen päätöksentekoon ja lähettivät jäsenhakemuksen?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon siihen vaikuttivat ainakin mm. Halla-Aho, Kaikkonen, Saarikko ja osa Kokoomuksen riveistä.

Entä oliko mielestäsi silloisen hallituksen pääministerillä tai ulkoministerillä mitään roolia asiassa? Osaatko sanoa, mitä jäsenyyden kannalta keskeistä tapahtui 12.5.2022 sekä 15.5.2022 ja ketkä noiden päivien tapahtumissa olivat keskeiset henkilöt ja miksi? Entä osaatko sanoa, kuka tuon jäsenhakemuksen lopulta allekirjoitti?

Kirjoita nimet vaan rohkeasti, ei se näppäimistö siitä räjähdä.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entä oliko mielestäsi silloisen hallituksen pääministerillä tai ulkoministerillä mitään roolia asiassa? Osaatko sanoa, mitä jäsenyyden kannalta keskeistä tapahtui 12.5.2022 sekä 15.5.2022 ja ketkä noiden päivien tapahtumissa olivat keskeiset henkilöt ja miksi? Entä osaatko sanoa, kuka tuon jäsenhakemuksen lopulta allekirjoitti?

Kirjoita nimet vaan rohkeasti, ei se näppäimistö siitä räjähdä.


En kyllä nyt yhtäkkiä näin äkkiseltään muista yhtään, että mitä tuolloin noina päivämäärinä tapahtui. Voisitko kertoa?

Kyllä totta kai pääministerin virassa sitä voi joutua paljon kaiken maailman papereita allekirjoittamaan, mutta se onkin taas ihan eri asia, että onko sitä itse tehnyt mitään noiden asioiden eteen tai ollut mitenkään näitä paperilla olevia asioita ajamaan eteenpäin. En ihmettelisi yhtään sitä, vaikka muut ministerit ja jopa oman puolueen jäsenet olisivat yrittäneet väkisin sitä Marinin NATO-kantaa saada muuttumaan ja painostaneet häntä sitä hakemusta allekirjoittamaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä nyt yhtäkkiä näin äkkiseltään muista yhtään, että mitä tuolloin noina päivämäärinä tapahtui. Voisitko kertoa?

Kyllä totta kai pääministerin virassa sitä voi joutua paljon kaiken maailman papereita allekirjoittamaan, mutta se onkin taas ihan eri asia, että onko sitä itse tehnyt mitään noiden asioiden eteen tai ollut mitenkään näitä paperilla olevia asioita ajamaan eteenpäin. En ihmettelisi yhtään sitä, vaikka muut ministerit ja jopa oman puolueen jäsenet olisivat yrittäneet väkisin sitä Marinin NATO-kantaa saada muuttumaan ja painostaneet häntä sitä hakemusta allekirjoittamaan.

Monesta Marinia voi syyttää, mutta ymmärrätkö itse yhtään, miten naurettavalta tällainen kiemurtelu ja mutkuttelu vaikuttaa?

ps. NATO-jäsenhakemuksen allekirjoitti ulkoministeri, joten siitä ei tosiaan voi Marinille antaa kredittiä.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monesta Marinia voi syyttää, mutta ymmärrätkö itse yhtään, miten naurettavalta tällainen kiemurtelu ja mutkuttelu vaikuttaa?

ps. NATO-jäsenhakemuksen allekirjoitti ulkoministeri, joten siitä ei tosiaan voi Marinille antaa kredittiä.

En nyt muista sitä, että kuka oli ulkoministeri tuolloin, enkä jaksa alkaa nyt sitä googlettamaan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
En nyt muista sitä, että kuka oli ulkoministeri tuolloin, enkä jaksa alkaa nyt sitä googlettamaan.
Sinun kirjoitustyylin tuntien oli kuka on sinulle alinta sanonko mitä.
Hän, silloinen pääministeri sekä tasavallan presidentti suhasivat ympäri maailmaa lobbaamassa meidän jäsenyyttä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä totta kai pääministerin virassa sitä voi joutua paljon kaiken maailman papereita allekirjoittamaan, mutta se onkin taas ihan eri asia, että onko sitä itse tehnyt mitään noiden asioiden eteen tai ollut mitenkään näitä paperilla olevia asioita ajamaan eteenpäin. En ihmettelisi yhtään sitä, vaikka muut ministerit ja jopa oman puolueen jäsenet olisivat yrittäneet väkisin sitä Marinin NATO-kantaa saada muuttumaan ja painostaneet häntä sitä hakemusta allekirjoittamaan.
Niin siis ei ole mitään todistetta siitä että Marinia olisi erityisen vahvasti tarvinnut painostaa tuon Nato jäsenyyden suhteen. Enemmän hän tuntui vääntävän esimerkiksi Tuomiojaa jne. mukaan prosessiin ja pitämään SDP:n linjan kasassa ja varmaan myös Li Anderssonia ja Vasemmistoliittoa kohtaan piti käydä keskusteluja siitä että nyt haetaan jäsenyyttä ja pitää olla enemmistö. Sinä silti mutuilet muistamatta edes kuka oli edellisen hallituksen ulkoministeri sitä että Marin olisi vastustanut jäsenyyttä suunnilleen henkeen ja vereen.
 
Jäänyt mieleen ikuisesti kun Niinistö vaikeroi TV:ssä silloin vuoden vaihteen tienoilla, että hänenkö pitää kansan mielipide muuttaa, hirmuinen vastuu. Silloin meinasi epätoivo iskeä. Venäjä samalla uhkaili länttä ja vyörytti panssaria Ukrainan rajalle.

Marinia varmaan auttoi ehdottomuus ja nuoruuden pelottomuus, jota hänellä tietyllä lailla on kun hän on jotain mieltä. Sillä hän työnsi ET:n mielipiteet syrjään.
Arvioisin, että Niinistön osalta (kuten myös mahdollisesti Marinin) myös tuossa vaiheessa ja sodan alkuhetkillä on viestitty noin ihan tietoisesti ettei Venäjän katseet käänny myös Suomeen. Tämä siitä huolimatta, että käsittääkseni tuolloin jo Nato-asiat oli valtionjohtajien pöydällä. Käytännössä kaikki kuitenkin olettivat, että mikäli Venäjä hyökkää niin Ukraina ei kauaa kestä. Mikäli asiat olisivat menneet kuten oletettiin niin Suomelle olisi ollut aika vaarallinen paikka jos johtajat olisivat kovin Nato myönteisiltä vaikuttaneet.

Kuitenkin heti hyökkäyksen jälkeen oli käytännön päätös liittymisestä myös tehty mutta kyllähän sen viestinnässä piti aika varovainen olla sillä ennen hakemista piti varmistaa aika monen maan suhtautuminen hakemukseen. Toki järkeviä jos oltaisiin oltu niin hakemus olisi postitettu jo vuosia sitten.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Niin siis ei ole mitään todistetta siitä että Marinia olisi erityisen vahvasti tarvinnut painostaa tuon Nato jäsenyyden suhteen. Enemmän hän tuntui vääntävän esimerkiksi Tuomiojaa jne. mukaan prosessiin ja pitämään SDP:n linjan kasassa ja varmaan myös Li Anderssonia ja Vasemmistoliittoa kohtaan piti käydä keskusteluja siitä että nyt haetaan jäsenyyttä ja pitää olla enemmistö. Sinä silti mutuilet muistamatta edes kuka oli edellisen hallituksen ulkoministeri sitä että Marin olisi vastustanut jäsenyyttä suunnilleen henkeen ja vereen.
Taas kerran, faktoilla ei ole väliä kunhan pääsee öyhöämään ja syyttämään Marinia :D
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siis ei ole mitään todistetta siitä että Marinia olisi erityisen vahvasti tarvinnut painostaa tuon Nato jäsenyyden suhteen. Enemmän hän tuntui vääntävän esimerkiksi Tuomiojaa jne. mukaan prosessiin ja pitämään SDP:n linjan kasassa ja varmaan myös Li Anderssonia ja Vasemmistoliittoa kohtaan piti käydä keskusteluja siitä että nyt haetaan jäsenyyttä ja pitää olla enemmistö. Sinä silti mutuilet muistamatta edes kuka oli edellisen hallituksen ulkoministeri sitä että Marin olisi vastustanut jäsenyyttä suunnilleen henkeen ja vereen.


Sen muistan kyllä erittäin hyvin, että Tuomioja oli tuolloin varmaan se kaikkein eniten NATO-jäsenyyttä vastustava poliitikko ja on varmaan sitä edelleenkin tai ainakin hyvin siellä kärkipäässä sen asian suhteen.

Olihan kyllä muutenkin demarit tuolloin varsin nihkeitä sen NATO-jäsenyyden suhteen, vaikka ehkä sielläkin alkoi mielet hieman muuttua siinä vaiheessa, kun se Venäjä oli hyökkäyssotansa Ukrainaan aloittanut ja alkoi myös länsimaita uhkailemaan.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas kerran, faktoilla ei ole väliä kunhan pääsee öyhöämään ja syyttämään Marinia :D


Ei kai sen Marinin tarvitse olla mikään sellainen henkilö, etteikö häntä ja hänen pääministerikauttaan saisi kritisoida, jos itse niin kokee ja varsinkin jos siihen on aihetta. Tämä on just sitä länsimaista sananvapautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös