Tulkintani mukaan Niinistön omassa ajattelussa tapahtui muutos joulukuussa. Sen jälkeen alkoi valmistautuminen. Lisäksi Niinistö halusi saada kansan mandaatin, jotta kyse ei olisi vain Nato-haukkojen projektista. Sellaisistakin nimittäin Suomessa puhuttiin:
Nato-haukat vyöryttävät Suomea sotilasliittoon | Uusi Suomi Puheenvuoro
Ylen Aamun ”jälkiviisaissa” perjantaina 21.1. nähtiin kolmen osallistujan ja toimittajan yhteinen mainosvartti Suomen Nato-jäsenyyden puolesta. Sama lobbareiden esiinmarssi on käynnissä koko…puheenvuoro.uusisuomi.fi
Valmistelevat toimet oli kuitenkin kulisseissa aloitettu jo aiemmin. Niinistö mm. tapasi Bidenin nopeasti hyökkäyksen jälkeen. Tämä tuskin tuli ihan muutaman päivän valmistautumis- ja varoitusajalla.
Presidentti Niinistö tapaa USA:n Bidenin huomenna – Kaikkonen ja Haavisto vähäsanaisia matkan sisällöstä
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tekee työvierailun Yhdysvaltoihin ja tapaa Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin perjantaina 4. maaliskuuta Washingtonissa.www.mtvuutiset.fi
Onneksi Niinistö, kansan enemmistö ja Marin - tässä järjestyksessä - mielensä muuttivat. Muuten voisimme nyt olla kauniisti sanottuna kusessa.
Itse olin Naton kannalla jo 1990-luvun alussa...
Sitä mäkin hieman ajattelin, että ei varmasti ole Marin tyypillisenä idealistisena vasemmistolaisena ollut todellakaan ensimmäisenä Suomea sinne NATO:n jäseneksi ajamassa, eikä asiaa edistämässä edes tuolloin, kun tämä idän diktatuuri sotakoneistonsa rajan ylitse laittomasti sinne Ukrainaan vei.
Totakin propagandaa yrittää vaan Marin ja hänen kannattajansa just aina käyttää kovasti, jonka mukaan se kaikkein suurin kunnia siitä Suomen NATO-jäsenyydestä kuuluisi muka sille Marinille, vaikka asia ei näin edes ollut.
Kyllä mä itsekin olen kannattanut tota NATO-jäsenyyttä ihan sieltä 90-luvulta lähtien ja omasta puolestani Suomi olisi saanut liittyä sinne jo aikaisemminkin.