Sanna Marin

• 1 054 369
  • 8 944

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän sitä tietenkään menetä. Mutta tekopyhältä se näyttää.
Minusta se vähän riippuu, miten kritiikin esittää. Itse en kannata maksutonta toista astetta enkä ehkä tulorajatonta lapsilisääkään, ja olen niitä kritisoinut. Silti olen ne tietenkin vastaanottanut. Tuo osinkohuojennus vähän eri juttu tosin,kun sen voi järjestää toisinkin, ja aika railakkaasti Marin taisi tuota järjestelmää hyödyntäviä ruoskia? Tuossa menee yksi raja, että vastustaako järjestelmää vai syyllistääkö järjestelmän mukaan pelaavia. Toki sitten taas Marinkin joutunut paljon veroa maksamaan, että pääsee tuota hyödyntämään eikä toisaalta ole ulkomaille tuloja piilottanut.

Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan niinkuin nyt, ei siinä nähdä mitään väärää tai ristiriitaa että aikaisemmin moralisoi muita ahneeksi ja heti ensimmäisen paikan tullen itse nostaa maksimi osingot, juuri sen maksimin mitä voi ottaa ilman että tarvitsee maksella veroja

Marin esitti, että tuo asia pitäisi lainsäädännöllä muuttaa, mistä voi perustellusti olla montaa eri mieltä. En kuitenkaan muista, että olisi moralisoinut ketään lain mukaan toiminutta ahneeksi. Olisiko tästä jotain parempaa tietoa?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan niinkuin nyt, ei siinä nähdä mitään väärää tai ristiriitaa että aikaisemmin moralisoi muita ahneeksi ja heti ensimmäisen paikan tullen itse nostaa maksimi osingot, juuri sen maksimin mitä voi ottaa ilman että tarvitsee maksella veroja
Vähän sama kuin Björn Wahlroos kritisoi maataloustukia jatkuvasti, mutta aina niitä silti haettiin sinne maatilalle ja niitä tulikin muutaman sadantuhannen euron verran (ilmeisesti Björn luovutti maatilan pojalleen Thomasille muutettuaan Ruotsiin 2014 ja maatila sai vuonna 2022 tukia 224 000 euroa).

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Vähän sama kuin Björn Wahlroos kritisoi maataloustukia jatkuvasti, mutta aina niitä silti haettiin sinne maatilalle ja niitä tulikin muutaman sadantuhannen euron verran (ilmeisesti Björn luovutti maatilan pojalleen Thomasille muutettuaan Ruotsiin 2014 ja maatila sai vuonna 2022 tukia 224 000 euroa).

Kyllä. Mutta Wahlroos voi tehdä ja sanoa mitä huvittaa. Hän ei ole poliitikko, hän ei vastaa kansalle sanoistaan.

Erikoista että jälleen kerran, sen sijaan että voisi vain sanoa "joo, on kyllä ristiriitaa nyt sanoissa ja teoissa"...alkaakin vimmattu Marinin puolustaminen. "mutta Wahlroos...", "olenko minäkin nyt siis moraaliton ja ahne", jne.

Se on vain niin mahdoton tuomita se väärä teko jos sen on tehnyt se tietty ihminen.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Mutta Wahlroos voi tehdä ja sanoa mitä huvittaa. Hän ei ole poliitikko, hän ei vastaa kansalle sanoistaan.

Erikoista että jälleen kerran, sen sijaan että voisi vain sanoa "joo, on kyllä ristiriitaa nyt sanoissa ja teoissa"...alkaakin vimmattu Marinin puolustaminen. "mutta Wahlroos...", "olenko minäkin nyt siis moraaliton ja ahne", jne.

Se on vain niin mahdoton tuomita se väärä teko jos sen on tehnyt se tietty ihminen.

Esimerkiksi on poliitikkoja, jotka kannattavat ruuhkamaksuja pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Pitäisikö heidän maksaa nyt itse jotain vapaaehtoista ruuhkamaksua, vaikka sellaista systeemiä ei ole tällä hetkellä otettu käyttöön?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Ajattelinpa vain ottaa toisen esimerkin ihmisestä joka sanoo että joku järjestelmä on paska ja pitäisi räjäyttää mutta silti hyödyntää sitä. Eihän Marinilla sanat ja teot tunnu tässä kohtaavan kun olisi voinut muutenkin kerätä ne rahat kuin mahdollisimman alhaisella verotuksella. Itse en kuitenkaan ole aggressiivistakaan verosuunnittelua vastaan niin en koe mitään järkeä tuomita Marinia sellaisesta jutusta jonka tekisin itsekin vastaavassa tilanteessa.

Kaivanto

Jäsen
Marin esitti, että tuo asia pitäisi lainsäädännöllä muuttaa, mistä voi perustellusti olla montaa eri mieltä. En kuitenkaan muista, että olisi moralisoinut ketään lain mukaan toiminutta ahneeksi. Olisiko tästä jotain parempaa tietoa?

Tämä bloggaus ei koske suoraan po. osinkoverotuskiemuraa eikä käytä sanaa ahne, mutta ei tuo nyt kuitenkaan kovin kaukaa ohi moralisoinnista mene, kun kokoomuspoliitikkoa osoitellaan sormella nimeltä mainiten.

Viimeksi muokattu:

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tämä bloggaus ei koske suoraan osinkoverotusta eikä käytä sanaa ahne, mutta ei tuo nyt kuitenkaan kovin kaukaa ohi moralisoinnista mene, kun kokoomuspoliitikkoa osoitellaan sormella nimeltä mainiten.

Hauska: "Verokikkailu on yhteiskunnan syöpä, joka murentaa kansalaisten yhteisvastuuta ja keskinäistä luottamusta.

Pohjoismaisen hyvinvointivaltion rahoituksen pitäisi perustua veronmaksukykyyn, ei siihen mitä ammattiryhmää edustaa tai miten mielikuvituksellisia veronkiertokeinoja keksii."

Että silleen...

"Sai valtavasti anteeksi tekoja ja mokia". Kerrohan edes yksi. Päinvastoin, media jahtasi ja yritti saada päivä tolkulla häntä kiinni esim. huumeiden käytöstä jota ei lopulta ollut tapahtunut.
Mitäs luulet jos heität tuohon Marinin tilalle Orpon, Sipilän tai vaikkapa Stubbin, minkälaista kyytiä olisi oppositiolta, medialta ja kansalta tullut? En usko, että kovin hyvällä olisi katsottu esimerkiksi kännistä esiintymistä pintaliito VIP:ssä ja kaulailua jonkun suomalaisen naisjulkkiksen kanssa. Tai jotain äijäporukan kestitsemistä virka-asunnolla ja osa laittaisi lehdistöhuoneesta munasiltaan kuvia someen.

Jos Trump on saanut ihmiset epäilemään uutisten totuudenmukaisuutta huutamalla fake news aina kun suunsa avaa, niin Marin on saanut vastaavasti saanut monen päähän ajatuksen, että kaikki kritiikki häntä kohtaan johtuu hänen naiseudesta sekä nuoruudesta (poliitikon mittakaavassa).

Edit. Sinällään toki Marinilta ihan hienosti pelattu kun on onnistunut tuota keskustelua kääntämään tuohon. On pystynyt itse uhriutumaan ja samalla hälventynyt niistä tekemisistä ja kohuista se varsinainen pihvi.

Alejandro

Jäsen
Hauska: "Verokikkailu on yhteiskunnan syöpä, joka murentaa kansalaisten yhteisvastuuta ja keskinäistä luottamusta.

Pohjoismaisen hyvinvointivaltion rahoituksen pitäisi perustua veronmaksukykyyn, ei siihen mitä ammattiryhmää edustaa tai miten mielikuvituksellisia veronkiertokeinoja keksii."

Että silleen...
"Tästä näkökulmasta verolainsäädännössä on vielä paljon korjattavaa.

Nyt on aika tarkastella miten vuoden 2010 lakimuutos on vaikuttanut, ja pyrittävä tilkitsemään sen mahdollisia valuvikoja."

Ihmettelen suuresti, että miksi ei yritetty korjata tätä verokikkailua ja pyritty tilkitsemään näitä mahdollisia valuvikoja. Joku toimittaja voisi kysellä Marinilta kommentteja tuohon blogiin liittyen.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Esimerkiksi on poliitikkoja, jotka kannattavat ruuhkamaksuja pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Pitäisikö heidän maksaa nyt itse jotain vapaaehtoista ruuhkamaksua, vaikka sellaista systeemiä ei ole tällä hetkellä otettu käyttöön?

Sen sijaan että olisi myönnetty ettei tämä nyt ihan ollut tekojen ja puheiden osalta soinnussa, vetäisit pakista esiin whatabautismi nimisen työkalun.
Jälleen loistava esimerkki. Kun ei kyetä tuomitsemaan, ei sitten millään.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole perehtynyt Marinin lausuntoihin aiheesta aikaisemmin, vaikka mielikuva onkin vahva. Koska vahvakin mielikuva voi olla väärä, jätän lukitsematta kantaani.

Uskottavuuden ja naurettavuuden raja on häilyvä. Koskee Marinin lisäksi myös sinua. Ja minua.

Vaihtoehto a, joka totta ollessaan tekisi Marinista naurettavan: Toteaa virheen lainsäädännöstä, syyllistää virheen hyödyntämisestä. Hyödyntää tilaisuuden tullen itsekin.

Vaihtoehto b, jonka totta ollessa ei ole varaa arvostella: Toteaa virheen lainsäädännöstä, mutta ei syyllistä ketään. Plussana, jos kertoo ymmärtävänsä yksilöä ja toimivansa itse samalla tavalla, jos tilanne osuu omalle kohdalle.

Mielestäni aika selkeä. Logiikka pätee jokaiseen ihmiseen ja missä kontekstissa tahansa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan että olisi myönnetty ettei tämä nyt ihan ollut tekojen ja puheiden osalta soinnussa, vetäisit pakista esiin whatabautismi nimisen työkalun.
Jälleen loistava esimerkki. Kun ei kyetä tuomitsemaan, ei sitten millään.

Kyllä minä Sanna Marinin kykenen monessa asiassa tuomitsemaan. Esimerkiksi näin: Sanna Marin on oudosti seonnut ja suhteellisuudentajunsa menettänyt aikuispissis, joka on huumaantunut lapsellisella tavalla kaikenlaisesta typerästä säihkeestä.

Tästä veroasiasta en sen sijaan löydä nyt mitään isompaa syytä hermostua.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Selittelyllä ei voita kuin niiden rakkauden, jotka jo valmiiksi ovat kyyryssä palvomassa. Se, että toimii eri tavalla kuin itse saarnaa politiikassa, ei yllätä edes Mietaata Kurikassa. Pari kolme muutakin on sortunut samaan.

Hyvinä vaihtoehtoina olisi ollut täydellinen hiljaisuus tai sitten rehellisesti käsi pystyyn, tein eri tavalla kuin opetin. Nyt kokeiltu kolmas vaihtoehto ei ole fiksuin.

LGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Tuossa alla Marinin kantaa tähän verotuskymykseen.

Juuri noin se on ja näin todennäköisesti merkittävä osa toimisi tai ainakin ne joiden sydäntä lähellä on verosuunnittelu tai siihen on valmiuksia. Siitä olen samaa mieltä, että on eri kysymys suhtautua Marinin aiempiin puheisiin samasta aiheesta ja tosiasialliseen menettelyyn. On se kritiikille altista, toki siinä on eroa, että toimiiko politiikkona vai yrittäjänä.

Hänen suosioon tai mahdolliseen politiikkaan paluuseen aikanaan en tällä usko olevan vaikutusta. Hän vaikuttaa olevan opportunisti, joka ottaa erilaisia hyötyjä irti sieltä, mistä niitä on saatavilla.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No esimerkiksi sai anteeksi sen kohtuullisen ison mokan että vei pissis teinikaverinsa ketkä ei osaa käyttäytyä Kesärantaan sikailemaan. Tämä oli Marinin vastuulla täysin.
Sanna fanit kuittasi tämän "instituution ravistamisella".

Tai vaikka ennen vaaleja ihan 100% puhtaasti valehteli äänestäjäkunnalle ettei ole lähdössä mihinkään.
Ja kappas, mitä kävi kun vaalit oli ohi?
osaatko yhtään arvata?

Tässä sitä olikin sanottu kaikki oleellinen entisestä pääninisteristämme, jonka vuoksi en poliitikkona hänestä ollenkaan pitänyt. Varsinkin tämä ensimmäinen osuus oli sen verran suuri katastrofi, että hänen olisi pitänyt mielestäni jo erota moisen episodin jälkeen siitä pääministerin virasta, eikä turhaan vaan selitellä ja uhriutua omien mokien ja sekoilujensa takia.

Ainakin itse olen sen verran vanhanaikainen tässäkin asiassa, että mielestäni tällaiset poliittiset instituutiot ovat sen verran tärkeitä ja arvokkaita, etteivät ne kaipaa mitään ravistelua ja uusia tuulia.

Vaikka moni suomalainen ei välttämättä pidäkään Petteri Orposta, niin mielestäni hän on ainakin siinä mielessä hoitanut tähän saakka virkansa erinomaisesti, että hän ei ole aiheuttanut mitään tällaisia alkoholin käyttöönsä liittyviä kohuja, puhumattakaan mitään tällaisia Marinin kaltaisia "instituution ravisteluja", kuten hän itse puolusti näitä sekoilujaan.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selittelyllä ei voita kuin niiden rakkauden, jotka jo valmiiksi ovat kyyryssä palvomassa. Se, että toimii eri tavalla kuin itse saarnaa politiikassa, ei yllätä edes Mietaata Kurikassa. Pari kolme muutakin on sortunut samaan.

Hyvinä vaihtoehtoina olisi ollut täydellinen hiljaisuus tai sitten rehellisesti käsi pystyyn, tein eri tavalla kuin opetin. Nyt kokeiltu kolmas vaihtoehto ei ole fiksuin.

Nimenomaan juurikin näin. Ne kyllä rakastavat yhäkin enemmän, jotka ovat muutenkin jo valmiiksi häntä palvoneet ja ylistäneet, mutta ne muut sen sijaan eivät ala mielipiteitään positiivisemmaksi muuttamaan niiden selittelyjen jälkeen.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun oma tulotaso ja varallisuus muuttuu, niin suhtautuminen verotukseen muuttuu. Noin kai käy jokaiselle; tai ehkä todellisuudessa suhtautuminen ei varsinaisesti muutu, omalle kohdalle vain avautuu mahdollisuuksia hyödyntää verosuunnittelua tavoin, joita ei aiemmin osannut edes miettiä (tai joita ei edelleenkään osaa miettiä, mutta suunnittelusta vastaava ulkopuolinen asiantuntija osaa).

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Sai valtavasti anteeksi tekoja ja mokia". Kerrohan edes yksi. Päinvastoin, media jahtasi ja yritti saada päivä tolkulla häntä kiinni esim. huumeiden käytöstä jota ei lopulta ollut tapahtunut.

Ja itse en pidä Orpon pääministerikaudesta, eikä siitä pidä sadattuhannet muutkaan. Media ei juurikaan kyseenalaista Orpon johtajuuden puutetta, eikä sitä miten persut vie hallitusta kuin litranmittaa. Paljon saa Orpo anteeksi sukupuolensa takia.

Taitaa kirjoittaja mennä mututuntumalla, siksi toisenlainenkin näkökulma paikallaan.

Eikö olisi saanut media muka Marinia jahdata vai? Enkä kyllä ihmettelisi yhtään sitä, jos niitä todisteita hänen huumeiden käytöstä olisikin löytynyt, koska tämä testihän tehtiin tosiaan vasta joskus jälkijunassa, jolloin ne merkit siitä käytöstä olisivat jo hävinneetkin, jos niitä olisi ollut. Eikä Marin edes suostunut sellaiseen huumetestiin, jossa testiä tehdään hiuksista. Luin että sellainen on vieläkin varmempi tapaus ja ne jäljet kun eivät häviä!

Olihan sitä viimekin hallituskaudella niillä Vihreillä ja vasemmistoliitolla erittäin suuri valta tuolla hallituksessa ja silloinkin nämä puolueet veivät demareita monissa asioissa kun sitä litran mittaa, mutta Marin nyt oli muutenkin itse aika samoilla linjoilla noiden kyseisten puolueiden kanssa.

Mutta ehkä me kaksi olemme molemmat puolueellisia arvostelemaan toistemme pääministereitä ja puolueita, sillä itse äänestin juurikin Kokoomusta ja sä todennäköisesti demareita tai jotain vasemmistopuoluetta.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kuinka moni oikeasti oli yllättynyt tästä päivän ns. uutispommista?
Itse en ainakaan, koska ovathan muutkin some-vaikuttajat toimineet niin vuosien ajan. Turha uutinen, mutta toisaalta niinhän suurin osa nykypäivän uutisista on.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Vähän överi kela, mutta en malta olla spekuloimatta. Mitä jos Sanna Marin loikkaisikin tulevaisuudessa kokoomuksen riveihin?

Sannan brändi on kääntynyt 180 astetta siitä mitä se oli joskus vuonna 2019. Silloin Sanna oli vähän pyöreäposkinen ruuhkavuosia elävä perheenäiti, joka oli kotoisin sateenkaariperheen vaatimattomista oloista. Ihan hirveän suurta eroa en nähnyt esimerkiksi Li Anderssonin henkilöbrändiin. Nyt Sanna on profiloitunut täysin erilaisena ihmisenä. Hän on menestyjä, bosslady, jonka elämä on monen menestystä tavoittelevan päiväunesta. Hän kuvauttaa itseään jahdilla, S-sarjan Mercedeksen takapenkillä, on maailmankuulu tunnettu henkilö, joka tekee siinä sivussa myös kannattavaa liiketoimintaa. Ja siinä sivussa pitää myös itsensä fyysisesti kunnossa.

Sannan nykymeno on kuin huumeista ja prostituutiosta siivottu versio Exit-sarjan menestyjistä. Voidaan tehdä mitä vaan ja kaikki on rajana, asioita katsotaan vähän läpi sormien, koska menestys. Toki siinä sarjassahan kaikille kävi lopulta enemmän tai vähemmän huonosti, mutta en usko Sannan päätyvän sinne suuntaan.

Mikä Sanna Marinia loppujen lopuksi houkuttaa jossain demareissa, jotka ovat pahasti kärjistäen jääräpäisiä persaukisia duunarieläkeläisiä? Todennäköisesti monet äänestäjät ja puoluetoverit eivät aivan kaikkea Sannan urakiitoa katso positiiviseen sävyyn, mikä voi aiheuttaa helposti turhaa eripuraa.

Mitä jos Sanna Marin tekisikin "nallet" ja loikkaisi kokoomukseen? Tai miksei johonkin muuhun porvaripuolueeseen, joita meillä on tosin aika nihkeänlaisesti. Vai olisiko se mahdollista, että Sanna perustaisi oman "Liike Nytin", Hjallista uskottavammalla pohjalla? Ja jos näin kävisi, miten kävisi äänestäjien? Siirtyisivätkö ne Sannaa fanittavat nuoret vasemmalle kallellaan olevat naiset Sannan mukana äänestämään täysin päinvastaista puoluetta?

Eihän Sanna tietenkään moista loikkaa demareista kokoomukseen tekisi, mutta asialla on kiva spekuloida. Eikä oman puolueen perustaminen Harkimon tapaan taida sekään olla hyvä veto, koska uudella puolueella menee "ikuisuus" kammeta aidosti mukaan pääministeripuoluekisaan. Sannahan ei halua olla mikään politiikan jarruketjulainen, vaan haluaa ykköskenttään.

Ja Sanna kun tykkää ravistella instituutioita, niin eikö tuollainen loikka äärivasemmalta oikealle olisi juuri Marinin pelikirjan mukainen liike?

En siis tähän skenaarioon laittaisi rahojani pantiksi, mutta kiva se on pohtia tällaisia skenaarioita.

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Että silleen...
samassa blogissa:

"Vaikka verosuunnittelu on laillista ja yksilön taloudellisen hyödyn näkökulmasta järkevää, on se yhteiskunnan kannalta ongelmallista. Verokikkailu on yhteiskunnan syöpä, joka murentaa kansalaisten yhteisvastuuta ja keskinäistä luottamusta."

Eli Marin ei moralisoi yksilöä, joka systeemiä hyödyntää, vaan sitä systeemiä. Että silleen...

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olihan sitä viimekin hallituskaudella niillä Vihreillä ja vasemmistoliitolla erittäin suuri valta tuolla hallituksessa ja silloinkin nämä puolueet veivät demareita monissa asioissa kun sitä litran mittaa, mutta Marin nyt oli muutenkin itse aika samoilla linjoilla noiden kyseisten puolueiden kanssa.
Voit varmaan mainita muutamia noista asioista, joissa Vihreät ja Vasemmistoliitto veivät viime hallitusta. Se hallitushan ei esim. tehnyt millään muotoa erityisen vihreää politiikkaa muuten kuin puheissa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy