Tämä on totta. Ymmärtäisin tämän jos kyse olisi edustuksellisesta virasta kuten presidenttiydestä, mutta pääministeriyden pitäisi perustua osaamiseen ja johtamiskykyyn, eikä Marin ole tämän suhteen vakuuttanut. Itse asiassa kaikki some- ja imagotemppuilu luo sellaista mielikuvaa, että hän käyttää aikansa ihan muuhun kuin tämän maan johtamiseen, mutta silti ihmiset jostain kumman syystä uskovat hänen olevan kykenevä johtaja.
Voisi argumentoida, ettei meillä Marinin hallituskaudella ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa - vaan riviministerit ovat johtaneet omia tonttejaan puolueittensa ajamina, ja että Marinin tosiasiallinen tehtävä on ollut toimia hallituksen asioiden tiedottajana ja SDP:n vaalikamelina, kalastaen lukuisilla erilaisilla pyydyksillä demarien vanhenevaan äänestäjäkuntaan kannattajia, etenkin nuoria yli puoluerajojen. Tätä puoltaisi myös se seikka, että ongelmien ilmaantuessa Marin on ohjannut median aina vastaavien ministerien suuntaan, tai heitellyt bussin alle tarpeeksi virkamiehiä kuitatakseen sillä oman vastuunsa "johtajana".
Marinista on kuitenkin sanottava se, että hän vaikuttaa fiksulta siinä mitä hän tekee. Häikäilemätön populisti, joka haistaa kaikki tilaisuudet saada julkisuutta. Jokaisen puolueen kannattaisi värvätä eturiviinsä edustavan näköinen narsisti luomaan otsikoita.
Hyvin suuri osa äänestäjistä ei toki tiedä äänestämästään henkilöstä tai pääministeriehdokkaista edes tuon vertaa, eli sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku äänestää Marinia somejulkisuuden tjs. perusteella. Ja varsinkin, kun demokratiassa saa valita äänestyskohteensa ihan niin mielivaltaisella perusteella kuin vain haluaa.
Toisille ihmisille some- ja imagotemppuilu luo sellaista mielikuvaa, että Marin käyttää aikansa muuhun kuin olennaiseen, toisille ei. Sen olen kyllä huomannut, että yleensä Marinin kovimmat vastustajat (ja myös kovimmat kannattajat) perustavat mielipiteensä omalle mielikuvalleen ja "musta tuntuu" -tason argumenteille. Tuo "Marinin hallituskaudella ei ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa" on vähän samanlainen argumentti, kun sitäkään ei voida oikein todistaa puolesta tai vastaan. Marin on ollut kaikkien kriisien hoidossa itse mukana ja tiedottamisissa itse esiintymässä. En sanoisi, että on tässä suhteessa suoriutunut ainakaan huonommin kuin edeltäjänsä.
Ja myös tuo on mielestäni ihan hyvä, että ongelmien ilmaantuessa niistä vastaavat ministerit ovat päässeet ääneen. Vielä on tuoreessa muistissa se, miten Sipilän kaudella esim. aktiivimallista median edessä joutui vastaamaan jo muutenkin ylityöllistetty ja burnoutin partaalla oleva työministeri Jari Lindström, joka ei edes vastannut kyseisen asian valmistelusta. Asian valmistellutta sosiaali- ja terveysministeriä Pirkko Mattilaa jouduttiin pitkään odottelemaan, ennen kuin saatiin edes ensimmäisiä kommentteja. Enpä sanoisi, että tuo on esimerkki ainakaan toimivammasta hallitustyöstä tai "johtajuudesta".
Ja jos vielä kauemmas täytyy mennä, niin Katainen veti häikäilemättömyydellään kyllä niin pahat pohjat pääministerin pestissä, että toivottavasti tuota ei kukaan pysty alittamaan. Sixpackin hallitusyhteistyö taisi olla myös näistä kolmesta kaikkein huonointa ainakin loppua kohden.
Kun näihin edeltäjiin peilaa, niin onko se ihmekään, että varsinkin monen nuoren aikuisen mielestä Marin on "hyvä" pääministeri? Jos on seurannut politiikkaa vain esimerkiksi viimeisen 10 vuoden ajan, ei ole ollut hirveästi malliesimerkkejä hyvästä pääministeristä, johtajuudesta tai toimivasta hallituksesta. Ja, kuten sanottua, Marin on kuitenkin hallituksineen onnistunut tuollaisella ok+ tasolla, osittain useiden kriisien takia, mutta kuitenkin. Itseäni ei haittaa yhtään, jos joku tämän perusteella päätyy äänestämään SDP:tä tai Marinia, mutta ymmärrän kyllä, että monet haluavat myös koittaa jotain uutta.
Orpo ei ole tosiaankaan yhtä mediaseksikäs, ja myös hänen esiintymisensä on usein jättänyt paljon toivomisen varaa. Ihan ymmärrettävää sekin, että monille vähemmän politiikka seuraaville tuo aiheuttaa paljon kysymysmerkkejä. Itse olen Orpon kanssa asiasisällöistä yleensä täysin eri mieltä, mutta uskon silti, että poliitikkona ja pääministerinä tuo voisi onnistua kuitenkin tässä esiteltyjä paremmin. Rima ei tosin ole viimeisen vuosikymmenen aikana ollut kovinkaan korkealla.