Minusta Marin sai mielellään mennä reissuun ja jatkaakin sitä. Ei ole koskaan Suomen pääministeri tuonne vaivautunut, vaikka koko alueen merkitys kasvaa ja Suomi voi tarjota erilaisia teknologisia ja muita ratkaisuja mm. ilmastonmuutoksen osalta.
Varmasti on. Pääministeri ei tee matkoja noin vain, vaan ne on valtioneuvoston kanslian järjestämiä.Vain olisiko kuitenkin niin että tämä matka on suunniteltu hieman aiemmin.
Varmasti on. Pääministeri ei tee matkoja noin vain, vaan ne on valtioneuvoston kanslian järjestämiä.
Sitäpaitsi mukana on useamman suomalaisyrityksen edustaja, mikä kertoo pitkästä suunnittelusta. Jos Marin olisi perunut tällaisen matkan keskustan kiukuttelun takia, kritisoisi Ajatusten Loppijoki Marinia yritysvastaisuudesta. Niin tai näin, aina väärinpäin.
Rakkaudestahan hevosetkin potkivat, mutta entä aasit?
Kyllä se Marin myös itse kyseenalaistaisi toisen pääministerin toiminnan, jos hän olisi yritystoimintaa edistämässä hallituksen ollessa kriisissä ja yhden hallituspuolueen heittäessä julkisesti ilmoille hallituseron ja sitä myötä koko hallituksen kaatumisen.
Annamme Punaisen Suurristin pääministeri Sanna Punaiselle Marinille, joka vei meidät Punaisena Natoon. Jos olisi Valkoinen niin ei olisi varmasti vienyt.Tasavallan presidentti Shauli Niinistö on myöntänyt pääministeri Sanna Marinille Suomen Valkoisen Ruusun suurristin. Minä voin puolestani myöntää Sannalle Punaisen Ruusun suurristin vaikka minulla ei siihen valtuuksia olekaan. Tunnustakaa väriä.
Pahoittelut kun vastaus kesti. Työkiireitä. Hyvin perusteltu vastaus ja näen logiikan siinä taustalla. Olen jostain asioista kuitenkin eri mieltä.Hyvin suuri osa äänestäjistä ei toki tiedä äänestämästään henkilöstä tai pääministeriehdokkaista edes tuon vertaa, eli sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku äänestää Marinia somejulkisuuden tjs. perusteella. Ja varsinkin, kun demokratiassa saa valita äänestyskohteensa ihan niin mielivaltaisella perusteella kuin vain haluaa.
Tuo "Marinin hallituskaudella ei ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa" on vähän samanlainen argumentti, kun sitäkään ei voida oikein todistaa puolesta tai vastaan. Marin on ollut kaikkien kriisien hoidossa itse mukana ja tiedottamisissa itse esiintymässä. En sanoisi, että on tässä suhteessa suoriutunut ainakaan huonommin kuin edeltäjänsä.
Tasavallan presidentti Shauli Niinistö on myöntänyt pääministeri Sanna Marinille Suomen Valkoisen Ruusun suurristin. Minä voin puolestani myöntää Sannalle Punaisen Ruusun suurristin vaikka minulla ei siihen valtuuksia olekaan. Tunnustakaa väriä.
Voiko Englannissa käydyn Ruusujen sodan osapuolien tunnuksista punainen ruusu (Lancaster) ja valkoinen ruusu (York) päätellä, että Lancasterit olivat vasemmistolaisia ja Yorkit oikeistolaisia?Annamme Punaisen Suurristin pääministeri Sanna Punaiselle Marinille, joka vei meidät Punaisena Natoon. Jos olisi Valkoinen niin ei olisi varmasti vienyt.
Mutku Punainen, Punainen, Punainen.
Annetaan kehuja silloin kun on niiden paikka. Ukrainaan liittyvissä ulostuloissa Marin on ollut hyvä ja selkeäsanainen.
– Minun täytyy olla todella rehellinen, raa’an rehellinen, pääministeri totesi puhuessaan Lowy Institute -ajatushautomon tilaisuudessa Sydneyssa.Sanna Marin avautui Australiassa: ”Minun täytyy olla raa’an rehellinen”
Pääministeri vierailee parhaillaan Australiassa.www.iltalehti.fi
– Eurooppa ei ole riittävän vahva tällä hetkellä. Olisimme pulassa ilman Yhdysvaltoja.
Lowy Instituten tilaisuudessa Marin korosti, että Ukrainalle on annettava kaikki tarvittava aseellinen, taloudellinen ja humanitaarinen apu sodan voittamiseksi.
Samalla hän toisti vielä, että Yhdysvaltain rooli on ollut keskeinen Ukrainan aseistamisessa.
– Meidän on varmistettava, että rakennamme myös Euroopan puolustuksen ja puolustusteollisuuden kykyä, hän sanoi.
– Meidän on varmistettava, että selviämme kaikenlaisissa tilanteissa.
Näen tämän aika paljon sukupolvikysymyksenä, ja ainakin itse pystyn siihen samaistumaan tältä kantilta, vaikka noin muuten en pidä itse demarien suuntaan katsovana.Monissa ulkopoliittisissa ulostuloissaan Marin on ollut todella raikas tuulahdus vuosikymmenien suomettuneisuuden ja hyssyttelyn jälkeen.
Aika paha varmaan Marinin lähteä puhumaan koko Euroopan ja EU:n puolesta. Tai siitä että Rheinmetallin pitäisi alkaa rakentamaan lisää tuotantolinjoja tankeille tms.Hyvät kommentit, ei siinä mitään. Yhdysvallatkin ottaa varmaan mielellään kehuja vastaan.
Mutta papukaijamerkin annan vasta sitten kun tuo "Meidän on varmistettava" vaihtuu konkreettiseen kuvaukseen kuka tekee ja mitä.
Minulle pelkkä "meidän on varmistettava" kalskahtaa juuri sellaiselle lausemuodolle joka sanotaan kokouksessa, kaikki nyökyttelee samanmielisenä, jengi lähtee kokouksesta pois ja unohtaa koko asian/mitään ei tapahdu.
Ottaen huomioon Marinin kommentit Kiinasta helmikuussa 2021, en pitäisi armottomana opportunistina vaan oikeasti ihmisoikeuksista välittävänä ihmisenä. Samoin ne vanhat kommentit esimerkiksi Navalnyista ja muutenkin Venäjästä. Ulkopolitiikan suhteen on se yksi isompi virhe oli kun sanoi, että on "hyvin epätodennäköistä" että Suomi liittyy NATOn jäseneksi hänen virkakaudellaan. Ehkä Marin oli oppinut, ettei virallista ulkopoliittista liturgiaa saa kyseenalaistaa kun tuli paskaa niskaan ainakin noista Navalnyi kommenteista. Olisi pitänyt odottaa Sauli Niinistön kommenttia tai antaa pelkästään Niinistön kommentoida asiaa.Marinin (ja lukemattomien muiden ministerien) kohdalla on syytä muistaa, että tarvittaessa saavat kyllä lausuntoja varten valmiit tekstit ja briiffaukset ministeriöidensä asiantuntijoilta, enkä ihmettelisi jos Ukraina-lausunnoissaan Marin luottaisi täysin virkamiestensä varaan, mitkä hän taitavana esiintyjänä osaa kertoa vakuuttavasti.
Minään ulko- tai turvallisuuspoliittisena guruna Marinia en todellakaan pidä. Huomioiden lisäksi, että Hugo Chavezia hän on ainakin joskus pitänyt jonkinlaisessa arvossa, vaikea pitää Marinia minään NATO-mielisenä pohjimmiltaan, vaan armottomana opportunistina haistanut muutoksen tuulet.
Hyvä vinkki on seurata, mitä ministeri lukee paperista ja mitä hän sanoo vapaasti haastatteluissaan. Marinilla ei ole eroja 2/2022 jälkeen Venäjän, EU:n, NATO:n, Ukrainan tukemisen ja oikeastaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan kokonaisuuden osalta. Eroja on sitten sisäpolitiikassa, kuten talous- tai työllisyyspolitiikassa. Vaikuttaisi siltä, että Marin allekirjoittaa vahvasti ulko- ja turvallisuuspoliittisen viestinsä siitä riippumatta, lukeeko hän virkamiesten tekemää viimeistelyä vai vastaako ilman papereita itse vapaamuotoisiin kysymyksiin medialle.Marinin (ja lukemattomien muiden ministerien) kohdalla on syytä muistaa, että tarvittaessa saavat kyllä lausuntoja varten valmiit tekstit ja briiffaukset ministeriöidensä asiantuntijoilta, enkä ihmettelisi jos Ukraina-lausunnoissaan Marin luottaisi täysin virkamiestensä varaan, mitkä hän taitavana esiintyjänä osaa kertoa vakuuttavasti.
Alkaa olla jo klassinen esimerkki siitä, että asiat voisivat olla todella paljon huonommin.. Antti Rinne, anyone?
Toisaalta ikävästi sanottuna Antti Rinne ei olisi ikinä istunut pääministerinä, jos pumppu olisi kestänyt vaalikevään ajan. Sanna Marin pelasti demarit totaaliselta sulamiselta.Tosin Antin pumppu ei olisi varmaan kestänyt näitä paria viime vuotta. Eli hyvä myös hänen kannaltaan, että jättäytyi sivuun.
No siis tuossa on toki perää - mutta on moni muukin länsimaa kuin Saksa, joiden retoriikka on ollut pehmeämpää. Ja se että me esitämme näitä täyslaidallisia lähinaapurina emmekä vielä Naton jäsenenä, on omasta näkökulmastamme suhteellisen tai siis käytännössä täydellisen ainutlaatuista (siis sodanjälkeiseltä ajalta). Tästä vuodesta tullaan vielä paljon tekemään tutkimuksia, mutta väittäisin, että avain moneen kehityskulkuun ja niiden nopeuteen on ollut Marinin ja Niinistön täysi yhteisymmärrys helmikuussa ja ehkä jo ennen sitä. Ellei enää sisäpolitiikassa niin sentään ulko- ja turvallisuuspolitiikassa Suomi on edelleen toimintakykyinen ja kylmähermoinen.Marin on ollut oikein hyvä pääministeri ulkopoliittisesti, mitä tulee erityisesti aikaan 2/22 jälkeen.
En nyt kuitenkaan mistään erityisestä rohkeudesta kehuisi(pl uiguuri kommentti aiemmin) tai vertaisi liiemmin aikaisempiin pääministereihimme. Marinin kommentit ovat tyystin eri ajassa ja käytännössä kaikki läntisten demokratioiden valtionpäämiehet ja naiset vastaavia näkemyksiä Venäjästä esittävät(pl Saksa). Nyt niitä tiukkoja kommentteja uskaltaa esittää, koska Venäjä=paha ja kaikki muutkin niitä esittävät. Niistä ei seuraa Venäjän taholta mitään, koska Venäjä on ihan kusessa jo yhden avoimen rintamansa kanssa.