Sanna Marin

  • 952 085
  • 8 472

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yllättävän vähän ob huudeltu siitä että hän on kasvanut sateenkaariperheessä. Sehän on vielä yksi puukko joillekin tahoille. Toki o atkihan in paljoa Mariniin perehtyneet.

Muistanko ihan väärin (asia ei oikeasti minua niin paljoa kiinnosta, että lähtisin googlaamaan), mutta oliko jopa niin, että Marin ei olisi kasvanutkaan sateenkaariperheessä koko lapsuuttaan/nuoruuttaan..? Jostain jäänyt tällainen kuva.. Ei siis nyt sinänsä vaikuta mihinkään, mutta kun ketjun henkilöstä nyt kyse, niin mennee tämän alle mainiosti.

Mun mielestä Marin on tässä asiassa ollut esimerkillinen. On tuonut sen esiin, muttei ole nostanut sen suuremmin jalustalle. Mä kyllä väitän, että tällainen piilovaikuttaminen on tehokkaampaa (joskin hitaampaa) ennakkoluulojen poistamista kuin näkyvät Pride-tempaukset ja saarnojen julistaminen sosiaalisessa mediassa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tästä Olavi/Sanna-keissistä olen kuitenkin oppinut sen, että suhdeasiat ja yksityiset jutut on yksityisiä, eikä niitä pidä ruotia julkisuudessa. Asian toki tekee hauskaksi se, että ne jotka nyt näin julistavat, nimenomaan noita Halla-Ahon juttuja ruotivat julkisuudessa.
Minusta poliitikkojen yksityisasioille ei tulisi antaa juurikaan painoarvoa. Esimerkiksi Ike Kanervan erottamista ulkoministerin paikalta tekstarikohun myötä pidän edelleen vähän vastenmielisenä, vaikka toki jossain määrin ymmärrän Kataisen perusteet tehdä niin.

Poikkeuksen muodostaa se, jos joku poliitikko haluaa itse kerätä irtopisteitä moralisoimalla toisten poliitikkojen yksityiselämän töppäyksiä. Silloin tämän moralisoijan yksityiselämän töppäilyt on myös täysin oikein nostaa esiin. Ihan samalla tavalla esimerkiksi Jan Vapaavuoren elämöinti aikoinaan Halla-ahon saaman rikostuomion yhteydessä oli äärimmäisen halveksittavaa, kun tietää Vapaavuoren oman rötöshistorian.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mun mielestä Marin on tässä asiassa ollut esimerkillinen. On tuonut sen esiin, muttei ole nostanut sen suuremmin jalustalle. Mä kyllä väitän, että tällainen piilovaikuttaminen on tehokkaampaa (joskin hitaampaa) ennakkoluulojen poistamista kuin näkyvät Pride-tempaukset ja saarnojen julistaminen sosiaalisessa mediassa.
Jos mut joku nyt palkkais tekemään työtä misogyniaa ja rasismia vastaan, niin kyllä mä tietäisin, että mistä suunnasta lähtisin sitä tekemään. Mä nostaisin jalustalle niitä ihan tavallisia työntekijöitä, jotka tälläkin hetkellä tekee työtä sen eteen, että meillä säilyy hyvinvointiyhteiskunta, jossa sisäiset ristiriidat on niin pieniä, ettei niiden takia jaksa alkaa vetämään vallankumouksia. Mua rasittaa se, että media vetää pinnalle niitä harvoja media-alalla onnistuneita ihmisiä, ja jättää huomiotta kaiken sen ison työn, jota itse jos kuka tekee yhteiskunnan eteen.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Pitää täysin paikkansa. Ja tää oli vasta se vähän huolimattomasti sanottu asia. Odotan innolla @Rommeli :n vastineita itse asiaan. Odotan edelleen, mistä @Rommeli saa vedettyä sen kolminkertaisen palkan ja muut keppihevosensa.

Öh. Se kolminkertainen oli puhdas ajatusvirhe, mistä nostin välittömästi käden ylös. Sinä sen sijaan vänkäsit selkeän virheen jälkeen useamman viestin ajan ja muistit toistuvasti vittuilla matematiikasta. Eiköhän tämä homma nyt jo selvinnyt, mutta suosittelen jatkossa keskittämään sen vittuilun vaikkapa sitten tuohon IT-alaan. Matematiikka on täällä ihan riittävässä määrin hallussa ja sitä on tullut opiskelua tarpeeksi tämän tason vääntöihin. En toki ole opettanut yliopistossa, enkä opiskellutkaan yhtä avoimen yliopiston täytekurssia enempää.

Edit. En osaa sanoa, mihin muihin keppihevosiin nyt viittasit, mutta Marinin "tuntipalkan" laskin ihan vain piruuttani, koska monet tuntuvat ajattelevan, että hänen työaikansa olisi noin 8000 tuntia vuodessa. Normaali työsuhteessa oleva asiantuntija ei sillä monta kertaa pienemmällä palkalla taas ei ole vuoden aikana töissä edes 2000 tuntia.

Edit 2. Peace.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta poliitikkojen yksityisasioille ei tulisi antaa juurikaan painoarvoa. Esimerkiksi Ike Kanervan erottamista ulkoministerin paikalta tekstarikohun myötä pidän edelleen vähän vastenmielisenä, vaikka toki jossain määrin ymmärrän Kataisen perusteet tehdä niin.

Poikkeuksen muodostaa se, jos joku poliitikko haluaa itse kerätä irtopisteitä moralisoimalla toisten poliitikkojen yksityiselämän töppäyksiä. Silloin tämän moralisoijan yksityiselämän töppäilyt on myös täysin oikein nostaa esiin. Ihan samalla tavalla esimerkiksi Jan Vapaavuoren elämöinti aikoinaan Halla-ahon saaman rikostuomion yhteydessä oli äärimmäisen halveksittavaa, kun tietää Vapaavuoren oman rötöshistorian.

Tavallaan samaa mieltä. Jos henkilö on oikeasti kykenevä hoitamaan virkaansa/tehtäväänsä, niin pitäisi oikeasti punnita sitä hyöty/haitta-suhdetta, ennenkuin kivitetään. Periaatteessa Marin ja Halla-aho menevät kumpikin tähän kategoriaan, että hommat hoituu kyllä.

Mutta sitten taas toisaalta, se (huono) julkisuuskuva voi oikeasti olla sitä työtä haittaava tekijä. Pääministerillä ehkä herkemmin kuin puolueen näkyvällä johtohahmolla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Sinä sen sijaan vänkäsit selkeän virheen jälkeen useamman viestin ajan ja muistit toistuvasti vittuilla matematiikasta.
Näytäpä nyt mulle se selkeä virhe, ja kyllä, ihan vasiten halusin sut viedä tilille siitä. Se on sinällään harvinaista. Mutt anna nyt palaa vaan.

Muuten ollaan suht samalla aaltopituudella.

Muoks: Sen verran vielä härkin hiilloksilla, että näytäpä mulle nyt ne asiat, jossa olen sun mielestä ollut väärässä, ja jos et siihen pysty, niin ostat multa yhden tunnin matikkaa. OK?
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No juu, samaa mieltä sinänsä.

Tokikaan, en itse ainakaan väitä, että Marinin kohdalla olisi kyse mistään älyn puutteesta, päinvastoin. Pidän häntä hyvinkin älykkäänä ja hyvänä poliitikkona. Joku tuossa sanoikin (@Sanainen arkku ?, en jaksa selata taaksepäin), että Marin tekee tämän hyvin vaikeaksi; Nato- ja Venäjähommat ovat menneet rautaisella otteella tyylikkäästi maaliin (tai siis niin pitkälle, kun on mahdollista). Sitten tällaisella huonolla harkintakyvyllä pyyhitään monen silmissä pois se hyvä, mitä on puolen vuoden aikana tehty. Enkä halua alkaa kinastelemaan taas siitä, onko se tehnyt väärin vai ei. Politiikka on mielikuvia, ja aika monella on mielikuva nyt, että on töpeksitty. Loppuviimein se on se asia, mitä jäljelle jää.

Ilman tätä kohua, kukaan ei olisi enää muistellut ensi kesänä aamupaloja tai Kesärannan bileitä, kun viimeisin muisto olisi ollut historiallinen Natoon vienti. Nyt tämä turha häröily (Marin+media) hukuttaa monen mielikuvissa sen Naton jonnekin kaukaisuuteen, ja Marin jättää itsestään monelle kuvan "bile-pääministerinä, joka tykkäsi hengailla huumeporukoissa". Ehkä vähän kärjistetty tuo viimeinen lause, mutta siis sinnepäin kuitenkin.

Sitä se on aina, mitä laajemmassa määrin homma perustuu mielikuviin. Yksikin virhe voi tavallaan perua kaiken hyvän. Ja mielestäni pääministeri on Suomessa(kin) siinä asemassa, että hänen jos kenen tulee miettiä edustamaansa instituutiota. Koska se linna voi romahtaa (joskus) jopa hyvin mitättömästä asiasta loppupeleissä.

En tykännyt Sanna Marinista korona-aikana pätkän vertaa. Ja surullisen kuuluisa aamupala-gate kaivelee mieltä vieläkin. Mutta, Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja Suomen aloitettua polkunsa kohti NATOa, aloin oikeasti suhtautumaan Sanna Mariniin toisin. Sen osan hän on kyllä hoitanut rautaisella ammattitaidolla. Joten voin yhtyä sanoihisi, että tyhmä SM ei missään nimessä ole, päinvastoin.

Mutta tuohon @Euro71 ja @Rommeli dollarikilpailuun etäisesti liittyvänä, että mielestäni Suomessa pääministeri nauttii kaikesta huolimatta suhteeellisen hyvää palkkiota (huom. ei palkkaa), joten siihen rahaan suhteutettuna voinee odottaa myös tehtävien hoitamista ammattitaidolla. Ja tuona ajankohtana, mistä koko kohu saanut alkunsa, ei ollut nimettyä varahenkilöä. Jos se olisi ollut, minulla ei olisi ensimmäistäkään valittamisen aihetta. Pois lukien mahdollinen kovien huumeiden kuuluminen samaan tapahtumaan pääministerin kanssa. Paino sanalla mahdollinen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kannattaa lukea. Jutun lähteenä ei ole seiska.


Jep. Tätä lukiessa jokainen voi vaikkapa hengitellä syvään ja rauhassa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Näytäpä nyt mulle se selkeä virhe, ja kyllä, ihan vasiten halusin sut viedä tilille siitä. Se on sinällään harvinaista. Mutt anna nyt palaa vaan.

Muuten ollaan suht samalla aaltopituudella.

Johan se sinulle tuossa edellä on ainakin kahteen otteeseen näytetty. Palkkasi ei ollut kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.

Myöhemmässä viestissäsi koit muuten jostakin omituisesta syystä ilmoittaa mediaanipalkankin (3,0 k€ -> 2,8 k€) vielä pari sataa todellista alemmas. No toki jos huomioidaan ainoastaan todellisten lukujen tuhannet ja jätetään tylysti desimaalin pois, olet äkkiä ihan oikeassa. Tuo nyt vaan ei ole millään muotoa oikea tapa laskea.

Edit. Vai onko tapasi laskea kovinkin yleinen IT-alalla? Ehkäpä tuo selittää nämä jatkuvat murheet tietojärjestelmien kanssa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg

Mestari Halla-aho avannut sanaisen arkkunsa Marinin kohusta. Aika lailla odotettua änkyräkonservatiivista jeesustelua. Sinällään vähän erikoista hänen taustalla elämöidä toisten yksityiselämästä syntyneistä kohuista.

Lisäksi tuo Halla-ahon esiin nostama Marinia puolustavien armeija on siinä mielessä hauska kuvaus, kun miettii Halla-ahon omaa asemaa vaikkapa Hommaforumilla.
Kertoo muuten jotain tästä palstasta, että ensin kutsutaan kirjoittajien pitävän yllä Marin-kulttia useiden tykätessä, ja kun varsinainen kulttijohtaja kommentoi asiaa ja tämän kommenttia kritisoidaan, ei asia herätä huomiota.

Ja minä kun luulin, että tämä ketju on täynnä asiaa täysin objektiivisesti seuraavia nimimerkkejä.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Ei tässä nyt kannata ruveta itselle valehtelemaan. Kyllähän tuo aivan selvästi kaulaa suutelee.

Mutta vaikka Sanna ja Olavi harrastaisi keskenään mitä vain, niin se ei vaikuta poliittiseen uskottavuuteen pätkääkään. Ne on ihmissuhteiden keskinäisiä asioita, joka kuuluu vain ja ainoastaan Olaville, Sannalle ja hänen puolisolleen.

Edit: Vahingossa piirsin jotain mustia (onneksi en valkoisia) viivoja tuohon screenshottiin.

Klassinen screenshot xD ja ei, en valehtele itselleni
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksei Sanna ole kertomassa Erdolle että Suomessa kurdit eivät ole erityissuojeluksessa vaan heitä pidetään kuritushuoneeseen. Olisi Turkkikin jo ratifioinut Suomen hakemuksen. Saulilla ei ole samanlaista kykyä puhua paskaa naama vakavana.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Miksei Sanna ole kertomassa Erdolle että Suomessa kurdit eivät ole erityissuojeluksessa vaan heitä pidetään kuritushuoneeseen. Olisi Turkkikin jo ratifioinut Suomen hakemuksen. Saulilla ei ole samanlaista kykyä puhua paskaa naama vakavana.
Eihän se paskaa puhunut. Ei ole mielestään tehnyt mitään väärää ja sen on sanonut.

Se on eri asia, että jonkun mielestä käytös ei ollut sopivaa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kokonaisuus on johtanut viikon pelikieltoon.
Johan se sinulle tuossa edellä on ainakin kahteen otteeseen näytetty. Palkkasi ei ollut kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.

Myöhemmässä viestissäsi koit muuten jostakin omituisesta syystä ilmoittaa mediaanipalkankin (3,0 k€ -> 2,8 k€) vielä pari sataa todellista alemmas. No toki jos huomioidaan ainoastaan todellisten lukujen tuhannet ja jätetään tylysti desimaalin pois, olet äkkiä ihan oikeassa. Tuo nyt vaan ei ole millään muotoa oikea tapa laskea.

Edit. Vai onko tapasi laskea kovinkin yleinen IT-alalla? Ehkäpä tuo selittää nämä jatkuvat murheet tietojärjestelmien kanssa.
En ymmärrä miksi jaksat. Palaa pikkuisen takaisin päin ja resetoi itsesi siihen, mistä puhuttiin. Sulta on vastaamatta monta kysymystä. Muistatko vielä, mitä sanoin ja miksi mun mielestä sun kannattais käydä kertaamassa matikkaa? Koetat ajaa mua johonkin sellaiseen epämääräiseen suohon sanomisilla, mutta väitän, että se suo on sulle paljon upottavampi, koska minä otin kantaa ketjun aiheeseen, sinä vedit sen henkilökohtaisuuksiin ihan syyttä suotta.

Lopetat tähän ja me ollaan OK. Jos et lopeta, niin palautan sut takaisin siihen, mistä tää lähti.
 

Morgoth

Jäsen
Muistanko ihan väärin (asia ei oikeasti minua niin paljoa kiinnosta, että lähtisin googlaamaan), mutta oliko jopa niin, että Marin ei olisi kasvanutkaan sateenkaariperheessä koko lapsuuttaan/nuoruuttaan..? Jostain jäänyt tällainen kuva.. Ei siis nyt sinänsä vaikuta mihinkään, mutta kun ketjun henkilöstä nyt kyse, niin mennee tämän alle mainiosti.
Voihan se tavallaan vaikuttaa tähänkin. Marinin isähän oli juoppo ja erosi äidistä, kun Sanna oli 2 v. Sitten äiti löysi "sateenkaariseuralaisen" eivätkä Sanna ja isä olleet yhteyksissä. Isälle tärkeämpi oli pullo kuin pieni lapsi. Väleistä kai kertoo ettei Sanna ollut edes isänsä hautajaisissa. Toivotaan ettei taustalla ole mitään perinnöllistä rasitetta isän puolelta. Ei ainakaan vähennä riskiä, jos ei krapulaakaan tule.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kokonaisuus on johtanut viikon pelikieltoon
@Euro71

Tee kuule ihan mitä lystäät, mutta jätä se matematiikan opettaminen pois. =D

Edit. Henkilökohtaisuuksista sen verran, että ainoastaan yksi meistä on täällä vetänyt kehiin oman palkkansa ja työhistoriaa...

Edit 2. @Vaakuna en liene tässä tapauksessa kyllä ainut henkilökohtaisuuksiin mennyt. Sen sijaan olen myöntänyt yksinkertaisen virheeni, mitä toinen osapuoli ei suoraan minulle ole tehnyt, vaan käytännössä jatkanut samaa paskanjauhantaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Euro71

Tee kuule ihan mitä lystäät, mutta jätä se matematiikan opettaminen pois. =D

Edit. Henkilökohtaisuuksista sen verran, että ainoastaan yksi meistä on täällä vetänyt kehiin oman palkkansa ja työhistoriaa...

Eikös henkilökohtaisuuksiin meneminen ole sitä, että kohdistaa asiansa vastapuoleen?

Saa kait sitä nyt kuka tahansa julistaa OMAN palkkansa ja työhistoriansa muulle maailmalle ilman että siitä nousee minkäänlainen haloo. Vai?
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen sitä mieltä, että moinen ei tosiaan ole sopivaa toimintaa korkean profiilin poliitikolle ja/tai virkamiehelle. Vissiin aika normaalia kyllä tavisten keskuudessa nykyään, mutta tuossa asemassa olevalle ei hyväksyttävää.

Tästä Olavi/Sanna-keissistä olen kuitenkin oppinut sen, että suhdeasiat ja yksityiset jutut on yksityisiä, eikä niitä pidä ruotia julkisuudessa. Asian toki tekee hauskaksi se, että ne jotka nyt näin julistavat, nimenomaan noita Halla-Ahon juttuja ruotivat julkisuudessa.

En voi nauramatta ajatella esim Orpoa tai Sipilää tai Rinnettä Sanna-Neidon tilalle. Ajatelkaa Petteri tai Antti selittämässä että naisten syliin istuminen oli ystävistä välittämistä ja ei se naispuolinen viihdetaiteilija nuollut mun kaulaa vaan kuiski jotain, mitä en nyt juuri vaan muista. Eikä ainakaan varmasti imenyt mu#aa, vaan soitti mulle huilua. Puolustajia olisi satavarmasti jonoksi asti…
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mutta, kaikesta huolimatta Marin ei ole toiminut asemansa arvokkuuden vaatimalla tavalla. Toivoisin, että Marin toimisi suoraselkäisesti myöntäen virheensä ja muuttamalla käytäntöään.
Tässä on yksi keskeinen ongelma: täydellinen kyvyttömyys myöntää yhtäkään erehdystään koskaan. Veikkaan, ettei hän ole elämässään koskaan ajanut yhdestäkään risteyksestä ohitse. Jos nyt näin meinasi käydä, oikeasti keksittiin vain parempi tiekartta.

Valehtelussa käy niin, että kun tarpeeksi juttelee mitä sattuu pienissä asioissa, luottamus menee isommissakin. Jokainen erehtyy, mutta kuinka pitkään lasketaan erehtymisiksi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mikäs siinä oli se kohu? Eikö sinne olisi saanut tuoda vieraita vai mikä siinä oli. Sori en muista.
Ehkä olemassa on ihmisiä, joita etoo voimakkaasti ajatus siitä, että pääministeri järjestää kivat bileet valtion laskuun virka-asunnollaan korona-aikana.

Eiku niin, vakuutteli maksaneensa itse. Tässä vain tullaan siihen, että kun muunneltua totuutta lipsuu jokaisessa käänteessä, ymmärrän niitäkin, jotka eivät usko sanomisiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kaikkien tietojen valossa Marin oli ns. "päivystysvuorossa", kun ei ollut kirjannut itseään töistä pois. Jos minä tai joku muu olisi työssään päivystysvuorossa ja bilettäisi samaan aikaan rankasti, olisi tiedossa potkut. Tässä tapauksessa kyseessä on vielä pääministerin rooli. Melko käsittämättömältä tuntuu tämä hännystelijöiden epätoivoinen puolustelu, jos perusteena on, että Suomen tärkeimmässä roolissa asiat voi tehdä toisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös