Suomessa ei ole vieläkään käyty keskustelua somevaikuttajien ammatista versus kansanedustajan tehtävistä. Ensi keväänä eduskuntaan tulee valituksi henkilöitä, joiden siviiliammattiin kuuluu tuotteiden mainostaminen sosiaalisessa mediassa, mikä tarkoittaa esimerkiksi valmistajilta saatuja maksuttomia polkupyöriä.Tutkija Johanna Vuorelmalta osuva twiitti:
Helsingin kaupunginvaltuustossa on ennakkotapaus, mutta yhteiskunnallinen keskustelu on jäänyt vajaaksi. Jos kansanedustaja kerran voi olla samaan aikaan yrittäjä, se tulee koskea myös uudenlaista yrittäjyyttä, jota somevaikuttaminen on.
Pelisäännöt puutuvat, mikä tullee aiheuttamaan sekaannusta seuraavan vaalikauden aikana.
Liittyy Mariniin siten, että somevaikuttajat eivät paitsi pyri vallan lähelle, vaan myös sen ytimeen. Tai jos eivät suoraan pyri, puolueet tulevat heitä houkuttelemaan saadakseen ääniä uusista äänioikeutetuista.