Sananvapaus

  • 153 349
  • 1 685

Kaivanto

Jäsen
ranger kirjoitti:
Kuten on jo monesti tullut esiin ja kuten Kummelissakin, tärkeintähän on, ettei tee elämässä virheitä. Ja sataprosenttisesti tämä onnistuu ainoastaan siten, ettei tee eikä sano mitään.

Tasavallan presidentti otti tänään asiaan saman kannan kuin pääministerikin. YLE txt-tv s. 112.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaivanto kirjoitti:
Tasavallan presidentti otti tänään asiaan saman kannan kuin pääministerikin. YLE txt-tv s. 112.

Suomi jatkaa itsekkään kauppapolitiikan linjaa vallanpitäjien henkilöllisyydestä huolimatta. Onkohan Tuomioja, Halonen ja Vanhanen käyneet Keilalahdessa kysymässä kuinka tämä homma täytyy hoitaa? Vaikka suomalaisfirmat ovatkin olleet pääosin poissa julkisuudessa tämän asian käsittelystä, ollaan Etelärannassa varmasti aivan helvetin tyytyväisiä valtiojohdon toimintaan. Arlan menetykset ovat kuitenkin luokkaa peanuts verrattuna siihen, että islamilainen maailma boikotoisi vaikkapa Nokiaa.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
SergeiK kirjoitti:
Olen hämmentynyt. Vielä pari viikkoa sitten ymmärsin, että on huono asia, jos keskittyy ihan liikaa maailman syleilyyn eikä ei aja omia etujamme.

Me oikeistoteinit ei vaan osata oikein asennoitua tilanteeseen, jossa (islamilaisen) maailman syleily onkin reaalipolitiikkaa. Kysymys vain kuuluu maailmanparantajat ja muut: onko nyt toimittu oikein vääristä syistä vai väärin oikeista syistä? Demarit tekivät jälleen kerran demarit: vaalien alla idealisteja ja vaalien jälkeen realisteja. Ilmeisesti tähän olemme tyytyväisiä.

EDIT: Viime päivien mielenkiintoisinta antia on ollut Tuomiojan, Vanhasen ja Halosen äärioikeistolaistuminen. Tarja, Matti ja Erkki näköjään voivat puhua Suomen Sisun suulla.
 
Viimeksi muokattu:

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Vanhanen is doing the dirty work

Kaivanto kirjoitti:
Tasavallan presidentti otti tänään asiaan saman kannan kuin pääministerikin. YLE txt-tv s. 112.

Mainitsemallasi txt-tv:n sivulla Halonen pahoittelee kyseisten verkkosivujen toimintaa, mikä on sentään aivan eri asia kuin se, että hän pyytäisi jonkun puolesta anteeksi (nimittämänsä hallituksen puheenjohtajahan toimi nimenomaan viimeksi mainitulla tavalla). Tois(t)en puolesta anteeksi pyytäminenhän on jo itsessään - kuten Power osoitti - mahdotonta tai vähintään pitkän päälle kestämätöntä.

Ylipäätään toki OK, olin eittämättä väärässä: Tasavallan presidentti ei ole syyllistynyt ei minkään sanomiseen/tekemiseen.


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Major Julli kirjoitti:
Itse asiasta, pienen maan pitää muistaa reaalipolitiikka. Ja en sitä paitsi ymmärrä miten rienaaminen sananvapauden nimissä lisää mitenkään hyvää maailmaan. Jos sulla on oikeus sanoa toiselle haista vittu, niin on hienoa että sulla on se oikeus ja vielä hienompaa kun et käytä sitä.

Mitä helvetin virkaa on sananvapaudella, jos sen varjolla saa vain sanoa mukavia asioita? Mihin sananvapautta edes silloin tarvitaan? Kuka nyt oikeasti vetää herneitä nenään siitä, että sanotaan kaiken olevan mukavaa ja kaikkien olevan tosi kivoja tyyppejä? Sananvapauden koetinkivi on oikeus sanoa asioita ja mielipiteitä, jotka voivat tuntua joistain ihmisistä epämiellyttäviltä tai jopa loukkaavilta.

"I may not agree with what you have to say but I will defend to my death your
right to say it"
 

Kaivanto

Jäsen
ranger kirjoitti:
Mainitsemallasi txt-tv:n sivulla Halonen pahoittelee kyseisten verkkosivujen toimintaa, mikä on sentään aivan eri asia kuin se, että hän pyytäisi mainitun tahon puolesta anteeksi (perustamansa hallituksen puheenjohtaja toimi nimenomaan näin).

YLEn uutisointi kannanotoista on sanamuodoiltaan yhtenevää ja sisällöllisesti täysin identtistä (Halos-uutinen, Vanhas-uutinen).

Vanhanen sanoi kannanotossaan "pyydän omasta ja Suomen hallituksen puolesta anteeksi sitä, että muslimien uskonnollisia tunteita on näin loukattu myös Suomessa."

ranger kirjoitti:
Tasavallan presidentti ei ole syyllistynyt ei minkään sanomiseen/tekemiseen.

Tätä tarkoitin.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
mission16W kirjoitti:
Mitä helvetin virkaa on sananvapaudella, jos sen varjolla saa vain sanoa mukavia asioita? Mihin sananvapautta edes silloin tarvitaan? Kuka nyt oikeasti vetää herneitä nenään siitä, että sanotaan kaiken olevan mukavaa ja kaikkien olevan tosi kivoja tyyppejä? Sananvapauden koetinkivi on oikeus sanoa asioita ja mielipiteitä, jotka voivat tuntua joistain ihmisistä epämiellyttäviltä tai jopa loukkaavilta.

"I may not agree with what you have to say but I will defend to my death your
right to say it"

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ikävistäkin asioista pitää saada puhua. Mutta en usko, että Major J tarkoitti tässä yhteydessä ensisijaisesti sitä, että ikävistä asioista pitää olla hiljaa. Pohjimmiltaan noissa Jyllands Postenin piirroksissa kun ei ollut kyse sananvapauden puolustamisesta. Itse ymmärsin tuon Jullin viestin niin, ettei toiselle pidä vittuilla vain sillä varjolla, että sananvapaus antaa siihen mahdollisuuden.

Tuo reaalipolitiikka on sitten toinen juttu. Mielestäni anteeksipyyntöä ei olisi tarvinnut pyytää. Agitaattorit tässä nauravat partaansa. Ja islamilaisten kanssa kauppaa tekevät yritykset ovat kaikessa hiljaisuudessa tyytyväisiä, että valtiovalta pitää osaltaan huolta, etteivät varakkaat kauppakumppanit kaikkoa.

Tässä vaiheessa on vielä vaikea sanoa, mitä sananvapaudelle seuraa tästä jupakasta. Sananvapautta ei saa ainakaan rajoittaa sillä varjolla, että jonkun firman edut kärsivät, jos esimerkiksi jonkun maan poliittiset ongelmat nostetaan framille.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
dali kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ikävistäkin asioista pitää saada puhua. Mutta en usko, että Major J tarkoitti tässä yhteydessä ensisijaisesti sitä, että ikävistä asioista pitää olla hiljaa. Pohjimmiltaan noissa Jyllands Postenin piirroksissa kun ei ollut kyse sananvapauden puolustamisesta.

Alunperin tavallaan kylläkin. Koko juttu sai alkunsa siitä, kun paikallinen kirjailija yritti etsiä kuvittajaa lastenkirjalleen ja sai kuulla, että Muhammedin kuvan piirtäminen on synti. Sarjakuvathan protestoivat juuri tätä asennetta vastaan. Myöhemmin niitä on varmasti käytetty avoimena vittuiluna vähemmän suosittuja muslimeja kohtaan, mikä on tietenkin typerää toimintaa.

Toisaalta on naurettavaa, ettei kuvia nyt enää saisi julkaista, koska porukalle voi tulla paha mieli. Ei jokainen nyt kuvia julkaiseva taho tee sitä vain vittuillakseen muslimimaailmalle, vaan puhtaasti siitä syystä, että kuvia voidaan pitää helposti uutiskynnyksen ylittävänä asiana. Ymmärrän toki, jos muslimimaiden lehdistö ei julkaise niitä, koska ne rikkovat paikallista käytäntöä ja uskontoa vastaan. Sitä en sen sijaan ymmärrä, että minä en saisi katsoa tai pohtia kuvia. En minä ole muslimi. Ei minulla ole minkäänlaista velvollisuutta noudattaa ainuttakaan heidän uskonnollisista käytännöistään sen enempää kuin minulla ei ole mitään pelkoa porsaan syömistä tai sunnuntaisin työskentelyä kohtaan.

On masentavaa, että näemmä koko läntinen maailma on valmis vääntämään itsensä jojoon, ettei vaan kukaan tulisi pistämään pommia talon alle kun on niin paha mieli jostain. On jossain määrin naiivia kuvitella, että ympäri maailmaa riehuvat mielenosoitukset olisivat oikeasti spontaani reaktio sarjakuvia vastaan. Tällainen tilanne ei voi yksinkertaisesti jatkua loputtomiin, eikä anteeksipyyntely varmastikaan saa muslimifundamentalisteja lopettamaan. Päinvastoin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kaivanto kirjoitti:
Tasavallan presidentti otti tänään asiaan saman kannan kuin pääministerikin. YLE txt-tv s. 112.

Säälittävää paskaa. Tiedänpä sitten ainakin, että minun lähipiiristäni ei kukaan enää äänestä Halosta mihinkään virkaan jos hivenenkään pystyn itse asiaan vaikuttamaan.

Tosin voihan tuossa vielä olla hivenen lehtien tulkintaa ja omia sananvalintoja, mutta jos Halonen on tosiaan suomen puolesta pahoitellut, palakoot helvetissä sekin noita. Tuossa asemassa ei tuollaisiin idioottimaisuuksiin ole varaa.
 
Viimeksi muokattu:

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
mission16W kirjoitti:
On masentavaa, että näemmä koko läntinen maailma on valmis vääntämään itsensä jojoon, ettei vaan kukaan tulisi pistämään pommia talon alle kun on niin paha mieli jostain. Tällainen tilanne ei voi yksinkertaisesti jatkua loputtomiin, eikä anteeksipyyntely varmastikaan saa muslimifundamentalisteja lopettamaan. Päinvastoin.

Tämä on helppo allekirjoittaa ja on tämän episodin se vaarallisin puoli. Fundamentalistin kanssa on vaikea voittaa, myöntyminen saa vastapuolen pitämään meitä heikkona ja kieltäminen vahvistaa uskoa siihen, että muodostamme uhan. Kun annamme siimaa tässä asiassa, miten lyömme nyrkkiä pöytään jossakin toisessa asiassa. Hiharepäisynä voisi vaikka miettiä tilannetta, että islamilainen maailma vaatisi protestein ryyditettynä eurooppalaisessa maassa omia avioliitto- ja perhelakeja islaminuskoisille (Intian malliin). Sanommeko kyllä, ettei <suuryrityksen> myynti kärsi tai metroon tule naulapommia?
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
mission16W kirjoitti:
Alunperin tavallaan kylläkin. Koko juttu sai alkunsa siitä, kun paikallinen kirjailija yritti etsiä kuvittajaa lastenkirjalleen ja sai kuulla, että Muhammedin kuvan piirtäminen on synti. Sarjakuvathan protestoivat juuri tätä asennetta vastaan. Myöhemmin niitä on varmasti käytetty avoimena vittuiluna vähemmän suosittuja muslimeja kohtaan, mikä on tietenkin typerää toimintaa.

Niin, mun ajatukseni lähti Jyllands postenin ratkaisusta julkaista kuvat sananvapauden varjolla. Kohun nostaminen monta kuukautta julkaisun jälkeen oli äärimuslimien ammattimaisesti masinoimaa puuhaa, jossa tavallinen muslimi oli sivustakatsoja.

mission16W kirjoitti:
Toisaalta on naurettavaa, ettei kuvia nyt enää saisi julkaista, koska porukalle voi tulla paha mieli. Ei jokainen nyt kuvia julkaiseva taho tee sitä vain vittuillakseen muslimimaailmalle, vaan puhtaasti siitä syystä, että kuvia voidaan pitää helposti uutiskynnyksen ylittävänä asiana. Ymmärrän toki, jos muslimimaiden lehdistö ei julkaise niitä, koska ne rikkovat paikallista käytäntöä ja uskontoa vastaan. Sitä en sen sijaan ymmärrä, että minä en saisi katsoa tai pohtia kuvia. En minä ole muslimi. Ei minulla ole minkäänlaista velvollisuutta noudattaa ainuttakaan heidän uskonnollisista käytännöistään sen enempää kuin minulla ei ole mitään pelkoa porsaan syömistä tai sunnuntaisin työskentelyä kohtaan.

Mun mielestäni näitä pilapiirroksia ei pitäisi julkaista enää. Se ei palvele mielestäni mitään mielekästä tarkoitusta, koska kiistan osapuolilla ei ole tarkkaa selvyyttä, mistä oikeastaan kaikki on lähtenyt liikkeelle. Sitä paitsi netissä kuvat ovat levinneet jo niin laajalle, ettei tähän hiipuvaan nuotioon enää tarvitse erikseen puhaltaa julkaisemalla näitä (sinänsä puhuttelevia) kuvia..

En usko hetkeäkään, että tuon "ISKTR:n" ratkaisun taustalla olisi ollut mikään muu kuin näyttämisen tarve. "Me kyllä uskallamme".

Mun mielestäni kohusta pitäisi pikemmin ottaa irti asioita, joita ei vielä ole pohdittu. Puhuin tästä jo aiemmin tässä ketjussa. Esimerkiksi tavallisen kaduntallaajan suhteesta uskoon olisi mielenkiintoista lukea/kuulla enemmän. Kaikista huikein juttu olisi, että näistä pilakuvista puhuttaisiin jonkun arkisen tyypin kanssa ja islamin ongelmista puhuttaisiin avoimesti. tärkeintä olisi päästä pilakuvien tuolle puolen kiinni harmaaseen arkeen ja siihen, miten islam näkyy muslimien elämässä.

mission16W kirjoitti:
On masentavaa, että näemmä koko läntinen maailma on valmis vääntämään itsensä jojoon, ettei vaan kukaan tulisi pistämään pommia talon alle kun on niin paha mieli jostain. On jossain määrin naiivia kuvitella, että ympäri maailmaa riehuvat mielenosoitukset olisivat oikeasti spontaani reaktio sarjakuvia vastaan. Tällainen tilanne ei voi yksinkertaisesti jatkua loputtomiin, eikä anteeksipyyntely varmastikaan saa muslimifundamentalisteja lopettamaan. Päinvastoin.

Tässä olet asian ytimessä. Mun mielestäni asiallinen, mutta länsimaisia arvoja tiukasti puolustava linja olisi paikallaan. Mitä olen ymmärtänyt islamista, niin muslimit arvostavat (siinä määrin kuin harhauskoisia voidaan arvostaa) niitä, jotka pitävät kiinni arvoistaan, eivätkä taivu painostuksen alla.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
dali kirjoitti:
Kohun nostaminen monta kuukautta julkaisun jälkeen oli äärimuslimien ammattimaisesti masinoimaa puuhaa, jossa tavallinen muslimi oli sivustakatsoja.

Näinpä. Tästä kertoo sekin, että siellä päin leviteltyjen pamflettien joukossa on ollut kolme kuvaa, joita ei ikinä julkaistu edes Jyllands Postenissa. Joku pedofiilikuva ja lisäksi valokuva jostain ranskalaisesta äijästä siankorvat päässään, muka esittämässä Muhammedia.

Mun mielestäni näitä pilapiirroksia ei pitäisi julkaista enää. Se ei palvele mielestäni mitään mielekästä tarkoitusta, koska kiistan osapuolilla ei ole tarkkaa selvyyttä, mistä oikeastaan kaikki on lähtenyt liikkeelle.

Ehkä ei, mutta ne ovat silti tämän hetken kuumimpia uutisia. Toki ihmisillä on oikeus nähdä, mistä kaikki kohu johtuu. Pitäisikö holocaustia esittävien kuvien julkaisu kieltää, koska se aiheuttaa varmasti enemmän oikeaa mielipahaa kuin karkea pilapiirros Muhammedista pommi turbaaninaan? Entä kuvat sodista? Vaarallinen ja liukas rinne, jonne ei välttämättä kannata juuri nyt lähteä liukastelemaan.

En usko hetkeäkään, että tuon "ISKTR:n" ratkaisun taustalla olisi ollut mikään muu kuin näyttämisen tarve. "Me kyllä uskallamme".

En minäkään. Pojat eivät ole mitään sananvapauden puolustajia, vaan semirasistinen white power -porukka. Ei tuossa ole takana mitään ns. positiivista.

Mitä olen ymmärtänyt islamista, niin muslimit arvostavat (siinä määrin kuin harhauskoisia voidaan arvostaa) niitä, jotka pitävät kiinni arvoistaan, eivätkä taivu painostuksen alla.

Riippuu ilmeisesti muslimin linjasta. Monet ovat sitä mieltä, että pelkkä vääräuskoisten olemassaolo on rikos jumalaa vastaan. Tässähän se ongelma juuri on. Varmasti suurin osa muslimeista on hyvinkin järkevää ja asiallista porukkaa, mutta valitettavasti se äänekäs vähemmistö (jonka vähemmistöarvosta ei myöskään ota selvää - kuinka moni oikeasti uskoo samoin, kuin he?) saa äänensä kuuluviin pommien jylinän ja palavien lippujen rätinän säestyksellä.

Itse olen sitä mieltä, että jo nyt olemme menneet turhan pitkälle linjan yli. Länsimaalaisia taiteilijoita ja poliitikkoja murhataan, koska he puhuvat islamin epäkohtia vastaan? Fundamentalistit vaativat terrorin uhalla länsimaita säätämään lakeja, jotka kieltävät nimenomaan islamin morkkaamisen? Ja kaikkein uskomattominta: kukaan ei tee asialle mitään. Mitä helvettiä?

On lisäksi naurettavaa, että yleensäkään näiden fundamentalistijohtajien jeesustelua uskontojen kunnioittamisesta otetaan vakavasti. Hei kamoon, paikalliset lehdet julkaisevat PÄIVITTÄIN juutalaisia ja länsimaita herjaavia sarjakuvia, jotka saavat nämä J-P-kuvat näyttämään Aku Ankoilta. Ei tässä ole kyse mistään muusta, kuin kansan harkitusta kiihottamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

mission16W kirjoitti:
On masentavaa, että näemmä koko läntinen maailma on valmis vääntämään itsensä jojoon, ettei vaan kukaan tulisi pistämään pommia talon alle kun on niin paha mieli jostain. On jossain määrin naiivia kuvitella, että ympäri maailmaa riehuvat mielenosoitukset olisivat oikeasti spontaani reaktio sarjakuvia vastaan. Tällainen tilanne ei voi yksinkertaisesti jatkua loputtomiin, eikä anteeksipyyntely varmastikaan saa muslimifundamentalisteja lopettamaan. Päinvastoin.

Juurikin näin. Ja mihinkä se raja vedetään tulevaisuudessa? Kuinka pitkälle länsimainen (sivistys)yhteiskunta jatkaa tätä hyssyttelyä ja "rakentavan keskustelun" jatkamista? Hävettää suoraan sanottuna ihan vitusti nämä Nurmijärven heinäseipään matelut ja Halosen pahoittelut. Helvetti soikoon, ei voi olla niin että jos jotkut isanmaan toivot julkaisevat nettisivuillaan nämä kuuluisat kuvat niin samantien älähdetään. Jos joku Suomen muslimeista tästä loukkaantuu niin so what. Mitäpä jos joku vakavasti otettava uutislähde päättäisi julkaista kuvat? Toisaalta, sitä ei kyllä tässä ylikorrektiuden pesässä tule tapahtumaan joten turha edes spekuloida. Mutta, itä tai lähi-itä, sama meno jatkuu ja kieli ruskeana mennään oli vastassa Maxim tai Muhammed.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
mission16W kirjoitti:
On masentavaa, että näemmä koko läntinen maailma on valmis vääntämään itsensä jojoon, ettei vaan kukaan tulisi pistämään pommia talon alle kun on niin paha mieli jostain.
Minulle se ei ole niin justiin, vaikka pari ihmistä tapettaisiin tai kaapattaisiin tai jos jossain päin joku pommi räjähtäisi; ihmisiä saa kyllä uusia ja niiden tekeminenkin on varsin kivaa touhua. Sen sijaan reaalipoliitikkona, pidän kansakuntamme kannalta vahingollisena että ärsyttämällä tiettyä kulttuuria he voivat jättää tuotteemme ostamatta jolloin vahinkoa tapahtuu koko kansantaloudelle. Yksilön etu (sananvapaus) ei mene kansantalouden edun edelle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
mission16W kirjoitti:
Ehkä ei, mutta ne ovat silti tämän hetken kuumimpia uutisia. Toki ihmisillä on oikeus nähdä, mistä kaikki kohu johtuu. Pitäisikö holocaustia esittävien kuvien julkaisu kieltää, koska se aiheuttaa varmasti enemmän oikeaa mielipahaa kuin karkea pilapiirros Muhammedista pommi turbaaninaan?
Pitäisin todellakin turhana ja sopimattomanakin sitä jos Iltalehti vetäisi huomenna etusivulleen kaasukammiosta otetun värikuvan, jossa viimeiset juutalaiset vielä kituisivat vaikka tuo sananvapauden nimissä pitäisikin olla hyväksyttävää. Se nimenomaan aiheuttaisi turhaa pahaa mieltä ja halukkaat kyllä saavat vanhat kuvat käsiinsä muutenkin (kuten nytkin oli tilanne Muhammadin kanssa).
mission16W kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jo nyt olemme menneet turhan pitkälle linjan yli. Länsimaalaisia taiteilijoita ja poliitikkoja murhataan, koska he puhuvat islamin epäkohtia vastaan? Fundamentalistit vaativat terrorin uhalla länsimaita säätämään lakeja, jotka kieltävät nimenomaan islamin morkkaamisen? Ja kaikkein uskomattominta: kukaan ei tee asialle mitään.
Mitä Fundamentalisteille voitaisiin tehdä?? Pommittaa esim. Saudeja, laittaa heidän kauppasaartoon (öljy), julkaista rasistisia julkaisuja heistä eli maksaa potut pottuina, polkea kansan ihmisoikeuksia, vai mitä?

Voisiko olla vain niin että funsdamentalisteja vastaan ei voi tehokkaasti taistella?
mission16W kirjoitti:
On lisäksi naurettavaa, että yleensäkään näiden fundamentalistijohtajien jeesustelua uskontojen kunnioittamisesta otetaan vakavasti. Hei kamoon, paikalliset lehdet julkaisevat PÄIVITTÄIN juutalaisia ja länsimaita herjaavia sarjakuvia, jotka saavat nämä J-P-kuvat näyttämään Aku Ankoilta. Ei tässä ole kyse mistään muusta, kuin kansan harkitusta kiihottamisesta.
Jep, kyse on kansan harkitusta kiihottamisesta, siitä ei ole epäilystäkään. Se on rikos, piste. Miksi Muhammadin kuvien julkaisu siis olisi vain sananvapautta eikä kansan harkittua kiihottamista ja miksi meidän pitäisi syyllistyä rikokseen sen takia että "vastapuolikin" sitä tekee?
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
dana77 kirjoitti:
Jep, kyse on kansan harkitusta kiihottamisesta, siitä ei ole epäilystäkään. Se on rikos, piste. Miksi Muhammadin kuvien julkaisu siis olisi vain sananvapautta eikä kansan harkittua kiihottamista ja miksi meidän pitäisi syyllistyä rikokseen sen takia että "vastapuolikin" sitä tekee?

Väitätkö että JP:n kuvien julkaisu oli harkittua kiihottamista?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
dana77 kirjoitti:
Yksilön etu (sananvapaus) ei mene kansantalouden edun edelle.

Meneekö kansantalouden (= yritysten kauppasuhteiden) etu demokratian peruspilereiden edelle?

Minun mielestä ei mene vaan johonkin on vedettävä se raja jonka yli ei astuta nöyrtymisessä ja yksipuolisessa anteeksipyytämisessä.

Nöyrtymällä nyt voi seurauksena olla se, että tulevaisuudessa joudumme nöyrtymään entistäkin helpommin ulkoisen painostuksen edessä, muslimit eivät kunnioita ihmisiä jotka antautuvat "taistelutta" vaan he ottavat tällaisesta tilanteesta täyden hyödyn irti, seuraavalla kerralla heidän kynnys puuttua läntisessä mediassa islaminuskon käsittelyyn voi entisestään alentua jos olemme valmiit nöyrtymään ja antautumaan painostuksen edessä. Tämä taistelutta antautuminen ei tarkoita sitä, että heittäisimme lisää bensaa tuleen vaan sitä, että pidämme omista perusarvoistamme kiinni ja toimimme jatkossakin omia perusarvojamme kunnioittaen antamatta periksi ulkoiselle (tai miksei myös sisäiselle) painostukselle.

vlad.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
vlad kirjoitti:
Meneekö kansantalouden (= yritysten kauppasuhteiden) etu demokratian peruspilereiden edelle?
Tietenkin menee. Sen faktan kyseenalaistaminen on juuri tuota poninhäntäisten filosofien haihattelua. Joku käytti siitä termiä "maailman syleily".

Nykyisessä globaalissa taloudessa meidän demokratian peruspilarimme eivät lisää yhtään kilpailukykyämme. Tanskalaiset ovat ampuneet itseään jalkaan, joten sen sijaan, että me seisoisimme heidän rinnallansa, niin meidän on käytettävä tilaisuus hyväksemme. Nyt kun arabimaissa ovat tanskalaiset tuotteet boikotissa, niin sehän tarkoittaa ainoastaan markkinarakoa suomalaisyrityksille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
SergeiK kirjoitti:
Tietenkin menee. Sen faktan kyseenalaistaminen on juuri tuota poninhäntäisten filosofien haihattelua. Joku käytti siitä termiä "maailman syleily".

Muistamme sitten tämän kun joku taho alkaa urakalla rukata näitä demokratian peruspilareita ja vaatia niihin suuren luokan muutoksia jotta heidän maailmankatsomusta ei tultaisi loukattua sen tähden koska demokratian ja sananvapauden nimissä voidaan julkaista materiaalia mikä ei ehkäpä sisällöltään miellytä heitä.

Minä olen henkilökohtaisesti valmis puolustamaan sananvapautta ja demokratiaa mutta en "yritys A:n" kauppasuhteiden pitävyyttä.

vlad.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vlad kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti valmis puolustamaan sananvapautta ja demokratiaa mutta en "yritys A:n" kauppasuhteiden pitävyyttä.
Niin minäkin, vaikka omistaisin ko. yrityksen.

On turhaa kritisoida jenkkien politiikkaa - siis sotimista terrorismin nimissä ja öljykentät mielessä - jos itse teemme samoin. Tämähän se vasta kaksinaismoralistinen maa onkin. Hyvä hissuttelijat! Kilpailukyky ja globalisaatio my ass! :)
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kyllä se näin on

Lawless kirjoitti:
On turhaa kritisoida jenkkien politiikkaa - siis sotimista terrorismin nimissä ja öljykentät mielessä - jos itse teemme samoin.
Just. Irakiin hyökkäys ja Suomen varovainen kanta Muhammed-kuviin ovatkin kaksi saman suuruusluokan täysin verrattavissa olevaa asiaa.

Sananvapaudesta en tiedä, mutta suhteellisuudentajumme olemme totisesti menettäneet.
 

lihaani

Jäsen
Globalien suuryritysten etu menee sananvapauden edelle. Se menee KAIKEN MUUN edelle.

Aina ja poikkeuksetta.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
O Finlandes, O mores...

Kommentoidaanpa tämän Muhammed-kohun viimeisintä käännettä. Pohjois-Suomen kulttuurilehti Kaltio julkaisi viime perjantaina nettisivuillaan aihetta käsittelevän sarjakuvan. Sarjis ehti olla netissä muutaman tunnin, ja sen jälkeen sivut suljettiin ja lehden päätoimittaja sai potkut.

Sanoisin, että nyt vouhotus alkaa mennä jo liian pitkälle. Sarjakuva on sävyltään provosoiva (täysin tarkoituksella), ja mielestäni tässä ajettiin pahasti miinaan, sillä sarjakuvan sanoma on nyt mennyt täysin ohi. Sarjakuvan piirtänyt Ville Ranta menetti ison työn, jonka Oulun kaupunki häneltä tilasi. Peruuntumisen syynä on ilmeisesti tämä Kaltiossa julkaistu sarjakuva.

Tuossa linkissä on lyhyesti kerrottuna, mitä Kaltiossa oikein tapahtui.

http://www.kulttuurivihkot.fi/jutut/250206kaltio.html

Itse sarjakuva löytyy niin englanniksi kuin suomeksi tästä linkistä.

http://paha.suojelupoliisi.org/sarjis/

Jokainen voi näistä vetää omat johtopäätöksensä sen suhteen, olivatko sensuuri ja sitä seuranneet toimenpiteet aiheellista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös