Lopun kappaleesta sananvapaudesta jokseenkin samaa mieltä.Sinälläänhän kommunismi suomalaisessa yhteiskunnassa tuntuu jostain syystä olevan ihan eri asia. Ei ole kauaa kun Anna Kontula sai taas täysin kritiikittä valkopestä kommunismia Ylen haastattelussa ja tuossa nimenomaan pisti silmään että toimittaja ei mitenkään taustoittanut tai suhtautunut Kontulan horinoihin kriittisesti. Kovin kummoista kauhistelua mediassa ei myöskään esiinny kommunistin toimimisesta kansanedustajana tai siitä, että Suomessa edelleen on vaaleissa ehdolla kommunistisen puolueen edustajia, mutta fasistinen puolue ymmärrettävästikin herätti jopa kauhua, samoin kuin fasistiseksi spinnattu "sinimusta" oikeistohallituskin.
Sananvapausmielessä ylipäätään oma suhtautumiseni on kuitenkin melkolailla yksi yhteen nimimerkin @mjr kanssa, eli jaan hyvin liberaalin näkemyksen sananvapaudesta. Keskustelukulttuurin kannalta olisi toki suotavaa päästä irti näistä hölmöilyistä joissa kaikki konservatiivit ovat mukamas fasisteja. Mutta ei se nähdäkseni oikeuslaitoksen asia ole.
Sitä vain jäin miettimään, että eikö kommunismi muka ole suurimman osan mielissä jokseenkin samassa asemassa fasismin kanssa? Sanoinahan kumpiakin viljellään sekä tieteellisessä mielessä, että haukkumasanoina. Fasistina tai kommunistina olosta kumpikaan ei ole myöskään rikollista, kumpaakin, tai oikeastaan kummankin eri suuntauksia, on sen sijaan toteutettu tavoilla, joiden voidaan lievästi ilmaistuna todeta olevan Suomen nykyisten lakien vastaisia.
Tämähän tietysti koskee myös monia uskontoja, kapitalismia ym. ismejä.
Mutta eikö muka suurin osa suomalaisista suhtaudu kommunistisiin puolueisiin ja esimerkiksi Sinimustaan liikkeeseen suhteellisen samalla tavalla? Sinimusta liike tosin on joutunut pieneen vastatuuleen (vai seurasiko siitä jo jotain?), kun puolueohjelmaan oli lisätty tarkennuksia ohjelman toteutuksesta. Uskoisin kommunistisille liikkeille käyvän samoin, jos ne alkaisivat nyky aikana kirjaamaan ohjelmaansa, että tähän periaateohjelmaan tullaan muuten sitten pyrkimään ja sitä ylläpitämään Stalinin keinoin tms.?
Halla-ahon ympärillä käytävässä keskustelussa ainakin itseäni on mietityttänyt lähinnä se, että hän on itse sanonut aiemmin, että kyllä häntä saa nimitellä ja hän on itse käyttänyt monia hyvin kärkeviä ilmauksia. Sitä ajatellen tämä loukkaantuminen tuntuu vähän tekopyhälle, mutta eipä siinäkään mitään sen kummemmin väärää ole.
Tuossa vielä linkki yhteen jutuista, joissa Anna Kontula avaa omaa suhdettaan kommunismiin:
Anna Kontula on kommunisti ja nyt hän kertoo, miksi termiä ei pidä välttää – ”Itse olen valinnut tämän strategian”
Anna Kontula Syntynyt: 30.7.1977 Koulutus: Yhteiskuntatieteiden tohtori Kansanedustaja: 20.4.2011– Johtaa tällä vaalikaudella eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaa Vasemmistoliiton kansanedustaja kertoo, miksi
www.ku.fi