Vaikka jotkut muuta väittävät -tai paremminkin luulevat-, täydellinen sananvapaus (taikka tasa-arvoisuus) ei maailmassa tule koskaan toteutumaan.
Näinpä ainoa järkevä asia, mikä voidaan tehdä, on se, että joustettaisiin ihan maalaisjärjen rajoissa näistä tavoitelluista oikeuksista jotta vahingot saadaan minimoitua. Nämä sananvapuden nimissä tehdyt pilakuvat ym. ilmiöt ovat aivan päinvastaista toimintaa.
Ymmärrän kyllä vaatimuksen peruskohteliaisuudesta. Meidän asiamme täällä Suomessa ei toki ole kauheasti sormeamme jyrkkääkään islamin tulkintaa kohtaan heristellä, mutta Rankassa on jo niin paljon muslimeja, että heillä asia kuuluu kaikille.
Sen sijaan ihmettelen, että kenen vahinkoja pitäisi minimoida. Nythän on niin, että jyrkän islamin tulkinnan kanssa ei oikeasti ole kysymys niin typerästä asiasta kuin että saako profeetan kuvan piirtää vai ei. Kysymys on siitä, että jyrkkä islamin tulkinta, johon monien maiden noudattama sharia laki perustuu, on ajastaan jälkeenjäänyt ja todellisuudessa syrjii osaa sen alaisista. Esimerkiksi raiskaustapauksen todentamiseksi pitää olla neljä todistajaa. Sukupuoliyhteyden voi sen sijaan todistaa lääkäri. Näin ollen, kun koskaan ketään ei raiskata neljän puolueettoman todistajan läsnä ollessa, niin rikosilmoituksen tekevä nainen kärsii rangaistuksen haureudesta ja väärästä todistuksesta ja raiskaaja päsee vapaaksi. Näin on koska sukupuoliyhteys voidaan todentaa, mutta raiskausta ei. Tämä on todellisuutta mm. useimmissa Persianlahden maissa. Lisäksi sharia sallii alaikäisten avioliiton, eli tosiasiassa pedofilian, naisia sorretaan, homot tapetaan (Libanonissa jopa eläinseksistä selviää pienellä tuomiolla - ellei kyse ole urospuolisesta eläimestä, jolloin homoseksuaalisuuden tuomio on aina kuolema) ja rangaistusasteikko on keskiajan tasolla jne jne.
Ranskassa ja muissa maissa, joissa esitetään vaatimuksia näiden barbaaristen tulkintojen mukaiselle elämiselle, on taisteltava jyrkkää islamia vastaan. Satiiri on oikein hyvä keino. Ei tässä todellisuudessa kinata vain siitä saako profeettaa pilkata, vaan kyse on taistelusta jyrkkää fundamenttalismia vastaan. Toki on myös itsestään selvää, ettei sananvapaudestakaan voida luopua uhkailun edessä, mutta taustalla on laajempi kulttuurien yhteentörmäys. Mikäli kyseessä olisi vain ja ainoastaan kysymys profeetan kuvaamisesta vs. sananvapaus, tilanne olisi enemmän näkemyksesi mukainen.
Suomesta tarkastelutuna voi näyttää siltä, että profeetan pilkkaamisen takia ei kannata edistää vastakkainasettelua, joka voi johtaa väkivaltaan. Mutta Ranskassa tilanne on toinen. Siellä ns. vahinkoja tulee jo silloin, jos joku ranskalainen (muslimi) joutuu kärsimään sortoa jyrkän islamin tulkinnan takia. Tulkintojen on pikku hiljaa muututtava, ja koska se ei tunnu tapahtuvan ilman julkisuuden painetta, niin julkisuuden on annettava painetta.