Onko verbaaliseen koulukiusaamiseen puuttuminen sananvapauden loukkaamisesta?
Sananvapaudella on ollut perinteisenä rajana kunnianloukkaus ja yllytys väkivaltaan. En ole keskustelussa nähnyt vaatimuksia näiden rajojen poistamiseen.
Onko verbaaliseen koulukiusaamiseen puuttuminen sananvapauden loukkaamisesta?
Onko verbaaliseen koulukiusaamiseen puuttuminen sananvapauden loukkaamisesta?
Eikö Profeetta Muhammed ole kuitenkin ihan yleisesti tunnustettu historian henkilö, joka on ollut olemassa?Profeetta Muhammed= Kirjan hahmo, fiktiota. Ei ole olemassa.
Eikö Profeetta Muhammed ole kuitenkin ihan yleisesti tunnustettu historian henkilö, joka on ollut olemassa?
Mannerheimin homoudesta en tiedä, mutta aika monta turhaa kuolemaa hänen kontollaan vuoden 1918 sodan jäljilta on. Homo väitteistä ei kannata välittää, Mannerheim on sen verran kova jätkä, että hän kestää ne.
.
Oikeuttaako sananvapaus pilkkaamiseen? Mielestäni EI.
Onko pilkkaaminen huumoria? Mielestäni EI....
Mutta kyllähän pilkka noiden pilapiirrosten kautta on suunnattu nimenomaan häntä jonain suurena pitäviin ihmisiin, ei itse Muhammediin.Koulukiusattu= Henkilo, ihminen. Olemassaoleva.
Profeetta Muhammed= Kirjan hahmo, fiktiota. Ei ole olemassa.
En näe, että uskonto olisi sivistysvaltion perusta. Sivistysvaltion perusta on tieteessä. Toki uskonnoilla sinänsä on välillinen suhde sivistykseen, että mitä vähemmän uskonto kieltää tieteen toimintaa niin sitä parempi. Keskiajalla kristinusko pyrki euroopassa tiedettä kahlitsemaan kun taas Islamilaisessa maailmassa suhtauduttiin suopeasti tieteen harjoittamiseen. Onneksi Euroopassa uskonnon merkitys heikkeni ja sivistysvaltio pääsi kehittymään. Ja valitettavasti Lähi-idässä kehitys on ollut vastakkainen.Mielenkiintoista miten toinen paimentolaisuskonto on länsimaisen sivistysvaltion perusta, kun taas toinen on väkivallan ja alistamiseen sidottu. Käsittääkseni molempien lähtökohdat ovat hyvinkin samanlaiset.
Linkistä löytyy Charlie Hebdon -erikoisnumero
Tulee mieleen lähinnä Pahkasika.
Siis Talibanit olivat voimakkain taho ja pystyivät väkivalloin pakottamaan omat lakinsa voimaan. Mihin sitä uskontoa tarvittiin?Uskonnoista sen verran, että kyllä ne ovat siinä mielessä siviilisaation perusta, että niiden tuomat moraalikoodit pakottivat ihmiset järjestykseen ja loivat pidempiä rauhallisia jaksoja. Ilman järjestystähän voimakkaimmat kahmivat toisten omaisuuden ja raiskaavat naiset. Näinhän tapahtui viimeksi Afganistanissa kaiken järjestäytyneen hallinnon romahdettua Neuvostoliiton vetäydyttyä. Vasta Talebanit toivat taas turvan tavalliselle kansalle ja näin juuri uskonnot toimivat aikoinaan pakottaen kaikki (enemmän tai vähemmän) seuraamaan sääntöjä. Afrikan ja Lähi-idän sota-alueilla ollaan taas lähellä tätä tilannetta, missä mm. orjaksi joutumisen pelko on jokapäiväistä. Mikä tahansa järjestys on parempi kuin päivittäinen kaaos.
Siis Talibanit olivat voimakkain taho ja pystyivät väkivalloin pakottamaan omat lakinsa voimaan. Mihin sitä uskontoa tarvittiin?
Taliban ei ole varsinaisesti mikään uskonnollinen vaan sotilaallinen ääriliike. Iso osa Afganistanin ihmisistä oli Islamilaisia jo ennen Talibania, joten se ei ollut merkittävä tekijä. Toki väestö oli sotaherroihin, korruptioon ja vastaamaan kyllästynyt, eli maaperä oli otollinen ääriliikkeille. Kuten todettua keinona kansan yhdistämiseen ei niinkään ollut jaettu uskonnollinen vakaumus, vaan sotilaallinen ylivalta ja äärimmäisen raa'lla välivallalla pelottelu.Uskonto antoi yleiset moraaliset koodit, joiden oikeudenmukaisuuden kokemusta lisäsi käsitys niiden tulemisesta erehtymättömältä auktoriteetilta, jumalalta. Mikäli moraalikoodi olisi koettu olevan vain jonkun kuninkaan/vast. kiveen hakkaama, niin naapuriheimo olisi aina voinut todeta omien moraalikäsitystensä olevan parempia. Tavallinen kansa oli jo niin kyllästynyt kilpaileviin sotaherroihin, joihin mikään laki ei yltänyt, että laaja, universaali, kaikkia koskava järjestys sai aluksi suurta kannatusta, ja kannatetaanhan sitä edelleenkin. Vasta universaaleihin ihmisoikeuksiin ja vapauksiin perustuva liberalismi on kyennyt nousemaan uskontojen rinnalle järjestyksen legitimoijana.
Taliban ei ole varsinaisesti mikään uskonnollinen vaan sotilaallinen ääriliike...
Vaikka taliban on muuttunut alkuperästään, niin sen alku oli syvästi uskonnollinen. Sen saama kannatus perustui aluksi juuri jaettuun uskonnolliseen kokemukseen ja voimakkaaseen kokemukseen oikealla asialla olemisesta. Liike ei olisi ikinä päässyt vauhtiin, ellei sen uskonnollinen legetimaatio olisi ollut niin suuri. Sen sijaan myöhemmässä vaiheessa olet oikeilla jäljillä. Toki liikkeen valta perustui myös aseelliseen voimaan ja rangaistuksilla pelotteluun, kuten aina Islamia levitettäessä. Afganistanin kohdalla tosin uskonto on lähes ainoa heimoja ja eri kansoja yhdistävä tekijä, joten sen osuutta ei voi vähätellä.Taliban ei ole varsinaisesti mikään uskonnollinen vaan sotilaallinen ääriliike. Iso osa Afganistanin ihmisistä oli Islamilaisia jo ennen Talibania, joten se ei ollut merkittävä tekijä. Toki väestö oli sotaherroihin, korruptioon ja vastaamaan kyllästynyt, eli maaperä oli otollinen ääriliikkeille. Kuten todettua keinona kansan yhdistämiseen ei niinkään ollut jaettu uskonnollinen vakaumus, vaan sotilaallinen ylivalta ja äärimmäisen raa'lla välivallalla pelottelu.
Sama pätee ISIS:n, Hamakseen, Hizbollahiin ja moneen muuhun jihadistiseen ääriryhmään, vaikka länsimaissa tietyt tahot haluavat jostain syystä nähdä heidät vain uskonnollisena ryhmittymänä, pelätessään naistensa joutuvan burkha-pakon alaisuuteen.
Paradoksaalisesti kaikista ryhmistä juuri Taleban mullah Omarin johdolla oikeasti pyrki toteuttamaan Jumalan sanaa ja lopettamaan unikkokasvin viljelemisen. Noh, sittemmin tästä on kaupallisista syistä johtuen luovuttu.
Kyse on ennen kaikkea bisneksestä, mielikuvien luomisesta, uskonnon käyttämisestä keppihevosena. Taannoin telkkkarissa esitettiin Aleppon kaupungista ja sinne jääneistä siviileistä Syyrian sodan keskellä. Eivät ISIS ja muut ääriryhmät taistelleen kaupungin ulkopuolella vääräuskoisuutta vastaan, vaan öljylähteiden kontrollista.
ISIS:n lokeroiminen länsimaiseen tapaan uskonnolliseen viitekehykseen sopii loistavasti kahdelle taholle: Euroopan äärioikeiston kuten Pegodan tapaisille ryhmittymille ja ISIS:lle itselleen, jolle uskonnollisuuden korostaminen tuo lisää kannatusta ympäri maailman.
Tottakai kukaan ei voi perustaa kellarissa neljän kaverinsa kanssa liikettä, joka perustuu ylivertaiseen sotilaalliseen ylivaltaan.Vaikka taliban on muuttunut alkuperästään, niin sen alku oli syvästi uskonnollinen. Sen saama kannatus perustui aluksi juuri jaettuun uskonnolliseen kokemukseen ja voimakkaaseen kokemukseen oikealla asialla olemisesta. Liike ei olisi ikinä päässyt vauhtiin, ellei sen uskonnollinen legetimaatio olisi ollut niin suuri. Sen sijaan myöhemmässä vaiheessa olet oikeilla jäljillä.
Varmasti on niinkin, että liikkeillä on useita motiiveja. Mutta olisi epärehellistä väittää, ettei mm. islamilainen kalifaatti olisi hyvin pitkälle ja ensisijaisesti uskonnollinen ääriryhmä. Yhtä epärehellistä olisi väittää vaikka, että aikaisemmat vasemmistolaiset terroristijärjestöt eivät olisi olleet ensisijassa vasemmistolaisia terroristiryhmiä. Tai että ETA sekä IRA eivät olisi itsenäisyystaistelijoita. Kyllä näillä ryhmillä on päämotivaatio....
Riippuu ketä pilkataan.
Uskonnot ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä tekijöitä, siksi niiden pitäisi olla vapaata riistaa. Jos joku väittäisi loogisen päättelyketjun lopputuloksena, että joku uskonto on pedofiliauskonto, niin se on juuri sellaista kritiikkiä, minkä pitäisi olla ilman muuta sallittua.
Sen, mitä mieltä sinä tai joku muu on tuommoisesta, pitäisi olla täysin epärelevanttia. Joku pahoittaa mielensä jokaisesta asiasta ja me emme voi mennä pahimman mielensäpahoittajan mielipiteen mukaan.