Montako peliä sitten tarvitaan, että voi sanoa joukkueenrakennuksen epäonnistuneen täysin? Pitääkö perinteiden mukaan vetää ensin vituiksi ja sen jälkeen vasta arvostella? Eikö silloin ole nimenomaan kyse välikaudesta IFKssa, kun jo kuukausia ennen kauden alkua näkee, että vaatii maailman kahdeksannen ihmeen, jotta tuo rosteri pelaisi edes finaaleissa saati voittaisi mestaruuden. Edes optimistisimmat eivät uskalla puhua mestaruudesta, joka on aika ennenkuulumatonta täällä ja kertoo mielestäni missä mennään tällä hetkellä. Sinäkin olit vielä alkukeväästä varma, että IFK ihan varmasti panostaa, eikä jää kakkoseksi ”kilpavarustelussa”. Ei panostanut ja jäi todella pahasti kakkoseksi, mutta silti olet nyt kääntämässä tätä nerokkaaksi jatkuvuudeksi.
Montako peliä? En rehellisesti sanottuna pysty vastaamaan tuohon. Vähintään nyt 30 ja senkin jälkeen on se mahdollisuus, että joukkue parantaa peliään kuin sika juoksuaan ja ihan kaikki muuttuu. Just nyt mulla on sen verran vittuuntuneet fiilikset illan SaiPa-pelistä, että en ole nyt oikein oma itseni.
Osa näkee vajaan joukkueen, osa ei näe. Onko se oikeassa, kumpi huutaa enemmän ja kovempaa? Vai selviäisikö asia vasta kauden jälkeen? Minä olen koko ajan uskonut, että HIFK:n joukkue ei vielä ole 100% valmis, mutta mitään muuta aikataulua tai takarajaa mulla ei ole antaa kuin siirtorajan umpeutuminen. Itse olen kelannut, että verorajalla voisi tapahtua, koska silloin nykyjengi on näyttänyt ihan käytännössä, mitä tarvitaan. Paljon riippuu siitä, millaisia pelaajia on saatavilla. Mitään keskinkertaista hankintaa ei kannata tehdä.
En nyt tiedä, mihin tarkalleen ottaen viittaat, kun sanot "minunkin olleen aivan varma, että HIFK aivan varmasti panostaa, eikä kakkoseksi kilpavarustelussa". Mä olen mielestäni ollut koko ajan hyvin maltillisella "otteella" liikenteessä ja ottanut huomioon muutaman viime kauden taloudelliset tulokset. Jos sieltä olisi joku veret seisauttava KHL-paluumuuttaja tullut, se olisi ollut itselleni suurempi yllätys kuin se, ettei sellaista tullut. Mä olen sataan kertaan kirjoittanut, miksi ajattelen niin kuin ajattelen ja kyllä säkin sen tiedät, joten en ala toistamaan niitä. Minä en ole
kääntämässä mitään jatkuvuudeksi, vaan se on ihan seurajohdon suulla sanottu ja ostan heidän ajatuksensa. Mielestäni sitäkin kannattaa kokeilla.
Ehdotan leikkimielistä vetoa, jossa sinä ladyna et luonnollisesti joudu konkreettiseksi maksunaiseksi missään tapauksessa: minä sanon jo nyt, ettei tällä joukkueella voiteta mitalia ja jos voitetaan ostan sinulle pullon haluamaasi juomaa (you name it). Jos/kun tämän joukkueen maksimi on puolivälierissä ulos niin sinä olet täällä heittämässä ensimmäisen kiven kauden jälkeen kohti Salmelaista? Eli hävitty ryminäpronssi on tässä tapauksessa neutraali ja voidaan sitten jatkaa yhteistä vääntöä hyvillä mielin. Do we have a deal?
Miksi minä en joutuisi
ladyna maksamaan mitään, jos osallistun vetoon, jonka häviän? Olenko mielestäsi jotenkin heikompi? Ehkä vähän sovistinen ajatusmaailma. Mulla ei sinänsä ole mitään jonkinlaista vedonlyöntiä vastaan, mutta en pidä sun asettamasta panoksesta. Miksi mun pitäisi heittää ensimmäinen kivi Salmelaista vastaan, kun en tiedä kevään tilanteesta tai olosuhteista vielä mitään? Enkä muutenkaan diggaa yksilöiden syyttelystä, kun kukaan ei yksin voi vaikuttaa kaikkeen. Ei mua kiinnosta osoittaa ketään sormella tai syyttää ketään mistään, koska en usko, että kukaan tekee tahallaan huonoja tai vääriä päätöksiä, ellei kysymys sitten ole selkeästi moraalisesti oikeista tai vääristä valinnoista. Eikä tällä ole mitään tekemistä Salmelaisen kanssa. Mä olen sanonut, että välierät on mulle minimitavoite aina. Loppu jää kentälle taisteltavaksi ja pelissä sattuu kaikenlaista. Mä voin lyödä sellaisen vedon kyllä, että HIFK menee välieriin ja jos ei mene, katson maailmaa teini-ikäisen kärsivällisyydellä ja liityn negasiipeen yhdeksi kokonaiseksi kuukaudeksi. Kirjoitan siis yhden kuukauden ajan kaikki tolkuttoman pitkät viestini totaalisen pessimistisin lasein ja haukun kaikki. Mutta sen kuukauden jälkeen palaan omaksi aurinkoiseksi ja järkeväksi itsekseni, jos siltä vielä tuntuu. Ja jos käy niin, että HIFK menee välieriin, sinä liityt posi-siipeen ja ryhdyt kärsivälliseksi ja laaja-alaisemmaksi palstapersoonaksi yhdeksi kokonaiseksi kuukaudeksi. Kuukauden jälkeen saat palat taas kärsimättömäksi omaksi itseksesi :). Kiinnosteleeko tällainen veto?
Media on onneksi ottanut isosti kiinni tähän IFKn touhuun ja itse väitän, että Country Club, Salmelainen, Mare, Markus & co ovat saaneet poikkeuksellisen paljon kritiikkiä nykyisestä joukkueenrakennuksesta eli ei todellakaan puhuta muutamasta kymmenestä JAn kirjoittajasta. IFKn kannattajat syövät seuran syöttämän paskan liian helpoksi, mutta nyt olen havaitsevinani tyytymättömyyttä isommin, mikä on ainoa tie herättää uniset. Vieruskaverini A5:ssa on normaalisti positiivisuuden perikuva ja nyt hänkin jopa kommentoi meidän rosteria kontra Kärppien ”Joo, nyt täytyy myöntää, että heikolta näyttää. Tietojeni mukaan IFK:ssa puhutaan taas omien nuorten lisääntyvästä sisäänajosta blaa-blaa...eli ei välttämättä lisävahvistuksia”.
Kuka on Mare? Media ottanut kiinni? Media toistaa sitä, mikä tuottaa eniten klikattavia otsikoita. Jos mediaa oikeasti kiinnostaisi, miksi HIFK on päätynyt toimimaan juuri nyt näin, he kysyisivät Villeltä ja Tobbarilta oikeasti tiukkoja kysymyksiä ja pakottaisivat heidät perustelemaan näkemyksensä ja tekonsa ja esittäisivät jatkokysymyksiä vastausten pohjalta. Miksi media ei toimi niin? Onko liikaa duunia? Eikö ymmärrys riitä? Onko toimittajien omilla mielikuvilla ja mielipiteillä liian suuri merkitys? Suomalainen urheilujournalismi on hyvin epätasalaatuista. Välillä tehdään todella hyviä juttuja ja välillä aivan täyttä paskaa. Uskon vilpittömästi, että Ville ja Tobbari kyllä vastaisivat, jos joku vaivautuisi kysymään.
Just nyt mä en toisi tohon sekaisin olevaan jengiin yhtään junnua. Myöhemmin ehkä, jos halutaan herätellä jengiä, mutta just nyt en. Saavat itse nyt siivota pesänsä puhtaaksi ja kun tuska väistyy, on junnujenkin hyvä tulla jengiin. Tämä olisi myös valmennukselta psykologisesti viisainta, sillä muuttamalla just nyt kokoonpanoa, siellä jää syntisiltä Ave Mariat kentällä tekemättä. Ton jengin pitää pystyä paljon parempaan eikä se onnistu, jos osa pelaajista istuu katsomossa. Virheiden jälkeen pitää olla mahdollisuus korjata erheensä ja toimia paremmin. Ei tietenkään loputtomasti, mutta mennään nyt muutama peli tällä samalla kokoonpanolla. Junnut saavat toivottavasti onnistumisia Kolleissa tai Mestiksessä.
Mua vituttaa SaiPa-tappio vieläkin, koska tiedän, että toi jengi pystyy todella paljon parempaan. Kävin huutamassa jo illan pimeyteen vitutusta ja tuskaani, mutta koville ottaa vieläkin. Siltikään edes tämä käteen mennyt ottelu ei vielä saa minua muuttamaan mielipiteitäni tai kantojani isossa kuvassa. Mutta syö kyllä ämmää todella isosti.