Mä karsastan sitä, että täällä kirjoitetaan, miten tämä kausi on nyt Salmelaisen viimeinen mahdollisuus osoittaa osaavansa hommansa tai hän saa lähteä. Says who? Kasvottomat nimimerkit? Jos joku kuvittelee, että Jatkoajan keskustelupalstan tekstien perusteella jonkun lähtölaskenta alkaa, niin on kyllä vähintään harhaista meininkiä. Se on ihan selvä, että "yleisellä mielipiteellä" on merkitystä, koska aika usein se näkyy myös lippuluukulla, mutta yksikään seura ei oikeasti voi tehdä päätöksiä ulkopuolisten mielipiteiden mukaan. Varsinkaan, kun ne mielipiteet eivät todellakaan ole yksimielisiä. Eikä varsinkaan sarjan vasta alettua. Jos lähtölaskenta on kuitenkin alkanut jo aiemmin, paska startti voi toki eskaloitua potkuihin. Mutta mikään ei nyt oikeasti viittaa siihen, että Salmelaisella ei olisi organisaation luottamusta. Ja hyvä niin. Jos luottamus on menetetty, harvoin se enää palaa. Ja jos se luottamus palaisi jollain kolmen ottelun voitolla putkeen, itse ainakin kyseenalaistaisin koko muun organisaation ammattitaidon.
Minä en suinkaan ole ainoa, jonka mielestä mitään tiettyä päivämäärää ei voi etukäteen sanoa, jolloin tulosta on tultava tai mono heiluu. Miksi? No, siksi, että kaikki ei yksinomaan ole Salmelaisen käsissä. Konkreettisena esimerkkinä nyt vaikka koronan vaikutukset joukkueeseen. Mun mielestäni seura ei voi mennä pelkästään tulos edellä, eikä varsinkaan silloin, kun on muitakin tavoitteita kuin pelkkä joukkueen menestyminen. Ja HIFK:lla näitä on. Mutta tämä ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö seuran ja joukkueen tavoitteena olisi menestyä.
Yksi tavoitteista on kasvattaa omista junioreista pelaajia omaan tarpeeseen ja myös NHL:ään asti. Kummallakin on myös taloudellista merkitystä. Siellä on Kärpillä, Tapparalla ja TPS:llä aika kivasti enemmän kasvattajakorvauksia viime kausilta kuin HIFK:lla. Samoin näillä jengeillä kokoonpanoissa on ollut kustannustehokkaasti omia tai "omia" junnuja kasvamassa pojista miehiksi ja VL-pelaajiksi. HIFK on näissä edelleen takamatkalla, mutta toimenpiteet suunnan kääntymiseksi on aloitettu, tulokset eivät vain välttämättä edes näy yhdessä tai kahdessakaan kaudessa. Suunnitelmien lisäksi tarvitaan myös onnea ja esim. pelaajien terveystilanteella on iso merkitys. Mutta toteutuksessa olevat suunnitelmat ovat ehdottomasti askel eteenpäin aiemmasta.
Organisaatio on heikko, mikäli se antaa ulkopuolisten mielipiteiden vaikuttaa omiin toimiinsa. "Mitähän ne meistä ajattelee?” on raskas tie kuljettavaksi. Kyllä millä tahansa organisaatiolla pitää olla sisäiset, mielellään mahdollisen monipuoliset mittarit, joilla mitataan onnistumiset. Totta kai sillä on merkitystä, miten joukkue menestyy ja sen on oltava ehdottomasti yksi mittareista, mutta jos toimenkuvaan kuuluu muutakin kuin Liiga-joukkue, pitää katsoa suurempaa kuvaa. Kyllä organisaation pitää itse tietää, milloin jonkun on aika lähteä.
HIFK:sta viimeisin yleisen paineen vuoksi kenkää saanut henkilö on muuten Tom Nybondas. Olen tästä kirjoittanut monta kertaa aikaisemminkin ja ne viestit löytynevät haku-toiminnolla, jos joku ei muista, miten kuvio meni. Potkuthan olivat aivan oikea päätös, mutta ajankohta oli huono ja kulisseissa tapahtuneet "jälkiseuraukset" vieläkin huonommat. Nybondas on 2020-luvun KiffeliKoffeli, vanhat dinothan keskittyvät nykyisin ihan muihin asioihin. Ry omistaa osake-enemmistön ja Nybondas heiluttaa tahtipuikkoa. Kun on koko ikänsä ollut HIFK:n palveluksessa, näkökulmat asioihin ovat varsin suppeita ja todennäköisesti suuri osa koko identiteetistä liittyy HIFK:hon. Jos päästäisi HIFK-vallankahvasta irti, mitä jäisi jäljelle? Kukaan ei varmaan kiistä rakkautta ja kiintymystä seuraa kohtaan, mutta joskus pitää lähteä kauas nähdäkseen lähelle.
Kolmen Liiga-pelin jälkeen ei myöskään voida sanoa, että Salmelainen olisi jättänyt joukkueen kokoamisen puolitiehen. Itse pidän mahdollisena sitä, että juuri tämä kausi on saattanut olla hyväkin hetki rakentaa jatkuvuudelle, koska mm. talouden suhteen tilanne ei ole paras mahdollinen sekä seurassa että yleisesti muutenkaan. Mutta ei HIFK mitään välikausia pidä. Jos pitäisi, se kannattaisi tehdä ”kunnolla”, eli laskea budjettia kunnolla ja täyttää nimettömillä Liiga-pelaajilla ja junnuilla kokoonpano, kun putoamispeikkoakaan ei ole. Mutta nythän niin ei ole tehty. Joten senkin perusteella itse jaksan luottaa siihen, että kyllä kaikki tehdyt ratkaisut on tarkkaan punnittu.
Avausmatsin voitto Kerhostakin saattaa vielä myöhemmin nousta arvoon arvaamattomaan… ei nimittäin ole ihan paska jengi sekään.