Salmelainen ota jumppatrikoosi ja lähe menee – tässä ketjussa odotamme uutta UTJ:ta!

  • 111 703
  • 870

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
6) Analysointi on voittajien hommaa. On hyvä ymmärtää MIKSI hävittiin, jotta toimintaa voi kehittää.

Ja siitähän täällä on kritisoitu, että Salmelainen ei oppinut virheistään viitaten esim. MV-ongelmaan. Aika hiljainen on tämän vuoden joukkueen "puolustelija" -osio.
Tässähän tämä dilemma on pähkinänkuoressa, kun ei tunnu tuo mainitsemasi analysointi Salmelaiselta onnistuvan vaan samat virheet toistetaan ja tämän kauden osalta vielä isommin kuin aiemmin. Tällöin mielestäni nämä kauden jälkeiset puheet ”ei olla siellä missä halutaan jne.” menevät lokeroon selittely ja korulauseet, joka on luusereiden hommaa. Kyllä, täällä edelleen tuntuu Country Clubin tapaan olevan luottoa ja taas on ilmeisesti joku ikuisuusprojekti käynnissä, kuten aina IFKssa.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Varmaan sitten kerrot minulle, missä vaiheessa minulla on tarpeeksi viestejä plakkarissa, että olen silmissäsi uskottava nimimerkki. Melkoista hyvävelikerhoilua.

Omena ei putoa kauas puusta, jokainen meistä on äitinsä tytär tai isänsä poika, ja fanit ovat seurakulttuurin ilmentymiä. Lisäksi kyseinen seura on ainakin perinteisesti suomenruotsalainen, eikä se kulttuuri ole yhtään sen vähemmän hyvävelirakenteisiin perustuvaa.

On sillä sentään jotain väliä, kuinka kauan on ollut puuseppänä, jatkiskirjoittajana tai tubettajana, ennen kuin on jotain auktoriteettia ja uskottavuutta. Enemmän tässä lienee kuitenkin kyse siitä, ettei sinua vielä tunneta, olet vähän kuin tabula rasa tai musta aukko. Mitä enemmän kirjoitat, sen tutumpi olet, ja sen enemmän sinun kirjoituksiasi luetaan, kommentoidaan ja niistä tykätään. Jos pelaajille annetaan perinteisesti se 10 peliä, ehkä kirjoittajille sitten se 100 viestiä? Itse kyllä koen ettei minua vieläkään hyväksytä vaikka viestejä on jo kuutisensataa, jengi täällä antaa esim. tykkäyksiä hyvin hyvävelikerhopohjaisesti. Itse annan usein tykkäyksiä BOLille, Postinjakajalle ja muille joiden kanssa olen usein eri mieltä, ihan vain koska ovat sen mielipiteensä argumentoineet hyvin. Usein kaksi nimimerkkiä väittelevät jostain ja ovat täysin eri mieltä, mutta koska kummatkin argumentoivat asiansa hyvin annan kummallekin tykkäyksiä.

Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että vaikka usein isken yhteen @Postinjakaja n kanssa, oli tuo hänen recap kaudesta melko yksi yhteen minun todellisuuden kanssa myöskin. Ehkä siitä jäi omasta mielestäni puuttumaan Peltosen vajavaisuus, Salmelaisen heikosti rakentama pakisto, Garteigin riittämättömyys jne, mutta 95% tuosta hänen tekstistään allekirjoittaisin enkä ihan tajua miten voit niin vahvasti olla sitä mieltä, että hänen recap on vaihtoehtoista todellisuutta. Sinun kantaasi auttaisi ymmärtämään, jos avaisit itse mikä se "oikea" todellisuus sitten on.

PS En todellakaan kaada kaikkea syytä koronalle, vaan suuren osan Peltosen ja Salmelaisen niskaan, mutta on täysin absurdia väittää etteikö koronalla (oli aaltoja sitten 1 tai 3) olisi ollut merkittävä vaikutus. Mestaruutta ei olisi tullut, mutta kuudes sija olisi saattanut hyvinkin vaihtua kolmanneksi tai jopa toiseksi ilman noita koronakurimuksia.
PS2 Minusta Turusen, Pakarisen, Gardinerin ja Salomäen hankinnat olivat kaikki perusteltuja ja todella laadukkaita. Ikävä kyllä Salomäki ei aivan ehtinyt täyteen kuntoon mutta oli hänestäkin pudotuspeleissä apua, ja ikävä kyllä Turunen ei myöskään saavuttanut omaa tasoaan, eikä hänestä ollut juuri apua. Mutta kaikki neljä olivat perusteltuja, ja aivan (anteeksi ranskani) auvitun hyviä vahvistuksia. Olisi kyllä lisäksi tarvittu "Olkinuora" ja "Lepistö", mutta niitä ei nyt sitten koettu Salmelaisen toimesta tarpeellisina.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että vaikka usein isken yhteen @Postinjakaja n kanssa, oli tuo hänen recap kaudesta melko yksi yhteen minun todellisuuden kanssa myöskin. Ehkä siitä jäi omasta mielestäni puuttumaan Peltosen vajavaisuus, Salmelaisen heikosti rakentama pakisto, Garteigin riittämättömyys jne, mutta 95% tuosta hänen tekstistään allekirjoittaisin enkä ihan tajua miten voit niin vahvasti olla sitä mieltä, että hänen recap on vaihtoehtoista todellisuutta. Sinun kantaasi auttaisi ymmärtämään, jos avaisit itse mikä se "oikea" todellisuus sitten on.

Kiitos.

Itseasiassa myös kritisoin tuossa viestissä Peltosta, mutta se ei ehkä ollut selkeää. Kritisoin juurikin sitä, ettei pystynyt muuttamaan peliä, kun selvästi joukkueen kunto koronan jäljiltä ei pystynyt enää toteuttamaan sitä syksyn peliä. Esim. jonkun Tallbergin liike oli aivan surkeaa keväällä verrattuna syksyyn ja oli muitakin. Ja Peltosen peli melkein perustuu siihen, että nuo Talet yms. jaksaa polkea. Niinhän hän siinä dokkarissakin sanoi, että tapa miten pelataan vaatii kovempia testituloksia.

Näen itse hänellä myös sitä huonoa jääräpäisyyttä, josta sinäkin taisit kirjoittaa. Olen eri mieltä hänen kanssaan myös aika paljon peluutuksista. Mutta mielipiteihän saa olla ja en väitä tietäväni jääkiekosta niin paljon kuin hän.

Ja kritisoin myös pelien sisällä reagointia tuossa viestissä. Viittaan vain, että Tilkasella se "oli vielä huonompaa".

Pakistoahan tossa kritisoin. Se olisi ollut ihan erilainen, jos sinne oltaisiin roudattu se "Otto Leskinen", kun Lyytinen loukkaantui ja Teräväinen floppasi. "Leskinen" ja Schmaltz 1. ja 2. parin kiekollisina moottoreina ja Auvitu päälle olisi ollut ehkä aika mannaa katsottavaa. Se oli iso moka, ettei sitä Lyytistä paikattu. Silloin olisi ihan hyvin pärjännyt jollain Ahonen-Karjalainen pakkiparina kolmosessa.

Toi on @Tölikän tulinen toi veskakysymys hieman laajempi kuin vain torjuntaprosentti. Sitäkin on täällä enemmän maalivahtipeliä tietävät analysoineet ja menneet hieman torjuntaprosentin taakse.

Fakta on kuitenkin, että tuolla samalla tandemilla tosiaan johdettiin sarjaa ja oltiin Top-6 joukkueiden keskinäisissä ykkönen, KUNNES SE SAAMARIN KORONA ISKI!

Mun on vaikea sulle perustella, että miten korona vaikutti joukkueen suoritukseen, jos et ymmärrä eroa, että miten vaikuttaa aalto hengitysteiden infektiota joukkueessa, samaan aikaan kauden tärkeimpien pelien aikana, kun muut joukkueet eivät sitä saa. Tuolla seuran tilinpäätöksessä erikseen mainitaan, että jälkimmäinen aalto (eli juuri se ennen plejareita tullut) vaikutti myös urheilulliseen lopputulokseen. Jotenkin seura on tullut samaan lopputulokseen kuin minä. Joukkueen liike ei ollut tarpeeksi kovaa. Se oli sitä kuitenkin vielä tammikuussa ennen kuin nuo aallot alkoivat. En mä itse tarvitse muuta perustelua. Pleijareita ennen tullut aalto taisi viedä myös mm. Turusen terän. Varmasti muidenkin. Niin monen pelaajan suoritus oli kuin varjo yhtäkkiä.

Hengitysteiden infektion vaikutusta kehoon ja urheilusuoritukseen en viitsi sulle valistaa, koska ei ole mitään mitä voisin sanoa sulle, joka muuttaisi sun mielen. Olet päättänyt, että korona oli sama kaikille. Minun näkemykseni mukaan ei ollut. Tästä väittelin yhden toisenkin nimimerkin kanssa ja löydät ne viestit.

Turha meidän on jatkaa tästä. Ei me tulla pääsemään yhteisymmärrykseen. Sanoin sanottavani.

Ei sun tarvitse kirjoittaa mitään x määrää viestiä tulleesi hyväksytyksi. Noin vähäisillä viesteillä vittuilemaan alkaminen saa vain mulla ainakin "trollianturit" nousemaan. Tällä hetkellä vaikutat musta toisen kirjoittajan trollinickiltä. Sitäkin harrastetaan. Varsinkin kun sulta tulee samoja fraaseja haukkumakielessä, kun eräältä toiseltaa kirjoittajalta, joka on ärsyyntynyt kun en vain haukukaan kaikkea vaan yritän tutkia asioita monelta kantilta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Tässähän tämä dilemma on pähkinänkuoressa, kun ei tunnu tuo mainitsemasi analysointi Salmelaiselta onnistuvan vaan samat virheet toistetaan ja tämän kauden osalta vielä isommin kuin aiemmin. Tällöin mielestäni nämä kauden jälkeiset puheet ”ei olla siellä missä halutaan jne.” menevät lokeroon selittely ja korulauseet, joka on luusereiden hommaa. Kyllä, täällä edelleen tuntuu Country Clubin tapaan olevan luottoa ja taas on ilmeisesti joku ikuisuusprojekti käynnissä, kuten aina IFKssa.

Tämän vuoden toisto oli tuo MV-ongelma. Ja kyllä: Salmelaisen aikana meillä ei ole kertaakaan ollut se sarjan top-3 maalivahti vaikka Garteig kyllä hetkellisesti näytti siltä ennen kuin loukkaantui...

Muutama kausi sitten oli sentteritilanne ja luulin Salmelaisen oppineen, kun sitten oli kaksi kautta sarjan paras keskikaista. Täksi kaudeksi ei sitä tullut. Tosin nyt parista suunnasta kuultu, että Broadhurstin kanssa yritettiin saada jatkot. Ja kuitenkin Koivistoisella, Paajasella ja Hirvosella oli jo diilit. Siihen päälle Kaskimäki ja Väänänen, niin olisihan tuo ollut sarjan parhaita keskikaistoja. Nyt yhden sentterin puutteen takia (ja Hirvosen ja Koivistoisen hieman tahmean alun) ollaan ihan keskitasoa tuon keskikaistan suhteen.

Pakisto on kyllä kiekollisempi kuin viime vuonna mun silmään. Saa nähä riittääkö...

Mutta kyllä kahden edellisen kauden jengit olis musta riittäny mestaruuteen ja siellä kärjen tuntumassahan me oltiin, kunnes taudit sotki.

Tämä joukkue on musta heikoin Salmeisen kasauksista ja siihen olisi kiva kuulla syitä... nyt mennään kallilla jatkuvuudella..
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Kiitos.

Itseasiassa myös kritisoin tuossa viestissä Peltosta, mutta se ei ehkä ollut selkeää. Kritisoin juurikin sitä, ettei pystynyt muuttamaan peliä, kun selvästi joukkueen kunto koronan jäljiltä ei pystynyt enää toteuttamaan sitä syksyn peliä. Esim. jonkun Tallbergin liike oli aivan surkeaa keväällä verrattuna syksyyn ja oli muitakin. Ja Peltosen peli melkein perustuu siihen, että nuo Talet yms. jaksaa polkea. Niinhän hän siinä dokkarissakin sanoi, että tapa miten pelataan vaatii kovempia testituloksia.

Näen itse hänellä myös sitä huonoa jääräpäisyyttä, josta sinäkin taisit kirjoittaa. Olen eri mieltä hänen kanssaan myös aika paljon peluutuksista. Mutta mielipiteihän saa olla ja en väitä tietäväni jääkiekosta niin paljon kuin hän.

Ja kritisoin myös pelien sisällä reagointia tuossa viestissä. Viittaan vain, että Tilkasella se "oli vielä huonompaa".

Pakistoahan tossa kritisoin. Se olisi ollut ihan erilainen, jos sinne oltaisiin roudattu se "Otto Leskinen", kun Lyytinen loukkaantui ja Teräväinen floppasi. "Leskinen" ja Schmaltz 1. ja 2. parin kiekollisina moottoreina ja Auvitu päälle olisi ollut ehkä aika mannaa katsottavaa. Se oli iso moka, ettei sitä Lyytistä paikattu. Silloin olisi ihan hyvin pärjännyt jollain Ahonen-Karjalainen pakkiparina kolmosessa.

Niin, eihän tämä ole ensimmäinen kerta kun oikeasti ollaankin samaa mieltä mutta väitän sinun sanoneen jotain muuta. Anteeksi siitä. En aina muista oikein että mitä kukakin on sanonut, enkä jaksa tai aina edes osaa etsiä niitä vanhoja viestejä tarkistaakseni onko näin. Ehken ole vielä hyväksynyt, ettei muistini pelaa enää yhtä monella muistikammalla kuin 40-vuotiaana.

Jostain on kuitenkin tullut vahva käsitys takaraivooni, että ollaan eri mieltä monesta. Lienevät sitten kuitenkin pitkälti detaleja (kuten että Peltosen reagoimattomuus oli mielestäni taktisesti pelinsisäistä tai strategisesti peluutusta, ei niinkään pelinopeuden säätämistä ottaen huomioon koronavaivat), tai tyylillisiä (onko provokatiivisuus negatiivisuutta, miten määritellään "realismi", miellänkö turhan helposti ymmärryksen Salmelaisen ja Peltosen ratkaisuja kohtaan selittelyksi ja puolusteluksi, voiko tosiaan määritellä jälkiviisaudeksi jotain jonka on vahvasti perustellut jo ennen tapahtumaa).

Täytyy sanoa että olet mielenkiintoinen kirjoittaja, ja olisi varmasti antoisaa debatoida kanssasi viinilasin äärellä. Oluen äärellä se saattaisi helposti mennä riitelyksi, mutta viini tuo esiin hellempiä ja ymmärtäväisempiä sävyjä, ja voimme kanavoida yhdessä Alphonsea!
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Me ollaan muistaakseni @Helsingforce väitelty esim. Pakistosta niin, että itse väitin, että paperilla sen olisi pitänyt riittää: Lyytinen (KooKoon tasollaan pelaava), Teräväinen, Schmaltz ja Auvitu oli musta riittävä paperilla. Olit siitä eri mieltä.

Tämähän on varsin ok erimielisyys.

Mä taas kritisoin sitä, että siinä vaiheessa kun sitten huomataan, ettei tuo riitä kun Lyytinen loukkaantuu ja Teräväinen ei Stadin valoja kestä, niin olisi pitänyt reagoida... ok. Kritisoin hieman jälkiviisaana, koska kun Jardine tuli sisään, oltiin sarjan kärkitaistossa ja kaikki näytti hyvältä. Schmaltz naruttelu Tapparan pelaajia siniviivalla ja tehtiin niitä vastaan 5 passes breaks any defence maaleja...

Mutta pieniä sävyeroja, jotka tosiaan on helpompi selventää viinin äärellä kuin kirjoittaen!
 
On sillä sentään jotain väliä, kuinka kauan on ollut puuseppänä, jatkiskirjoittajana tai tubettajana, ennen kuin on jotain auktoriteettia ja uskottavuutta.
Mitä uskottavuutta jääkiekon ymmärryksen suhteen tuo, että on kirjoitellut kymmenen vuotta jääkiekon fanisaitille? HIFK:n maalivahtiosasto on nuori. Mitäs jos antaisitte heille aikaa näyttää? Olen satavarma siitä, että Salmelainen reagoi, jos maalivahtiosastolle tarvitaan vahvistusta. Aivan yhtä varma,kuin olen siitä, että Salmelainen omaa ammattitaitoa koota joukkueen yhdessä valmennuksen kanssa satakertaa paremmin, kuin yksikään fanisaitin kirjoittaja.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Me ollaan muistaakseni @Helsingforce väitelty esim. Pakistosta niin, että itse väitin, että paperilla sen olisi pitänyt riittää: Lyytinen (KooKoon tasollaan pelaava), Teräväinen, Schmaltz ja Auvitu oli musta riittävä paperilla. Olit siitä eri mieltä.

Tämähän on varsin ok erimielisyys.

Mä taas kritisoin sitä, että siinä vaiheessa kun sitten huomataan, ettei tuo riitä kun Lyytinen loukkaantuu ja Teräväinen ei Stadin valoja kestä, niin olisi pitänyt reagoida... ok. Kritisoin hieman jälkiviisaana, koska kun Jardine tuli sisään, oltiin sarjan kärkitaistossa ja kaikki näytti hyvältä. Schmaltz naruttelu Tapparan pelaajia siniviivalla ja tehtiin niitä vastaan 5 passes breaks any defence maaleja...

Mutta pieniä sävyeroja, jotka tosiaan on helpompi selventää viinin äärellä kuin kirjoittaen!
Sic! In vino veritas.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Mitä uskottavuutta jääkiekon ymmärryksen suhteen tuo, että on kirjoitellut kymmenen vuotta jääkiekon fanisaitille? HIFK:n maalivahtiosasto on nuori. Mitäs jos antaisitte heille aikaa näyttää? Olen satavarma siitä, että Salmelainen reagoi, jos maalivahtiosastolle tarvitaan vahvistusta. Aivan yhtä varma,kuin olen siitä, että Salmelainen omaa ammattitaitoa koota joukkueen yhdessä valmennuksen kanssa satakertaa paremmin, kuin yksikään fanisaitin kirjoittaja.

Ei ollut kyse maalivahtiosastosta. Ja kun minulle vastasit, niin olen yleisestä kritiikistäni huolimatta ollut melko ymmärtäväinen juuri mv-osaston ja osittain pakistonkin osalta, täksi kaudeksi. En koe, että Halonen on vielä saanut ihan sitä parasta näytönpaikkaa, ja olen toistuvasti kirjoittanut miten väärin mv-peluutus on hoidettu, mutten ole suoranaisesti sanonut että mv-osasto on huono. Koska Halonen on ajettu muiden puolesta huonoon tilanteeseen, en olisi nähnyt vääränä ratkaisuna joukkueen edun nimissä vaihtaa hänet selkeään ykkösmaalivahtiin kuten "realismin rajoissa oleva Olkinuora", mutta siltikin olisin ehdottanut ehdotin 2v sopparia jossa ensimmäisenä vuonna hänet vuokrattaisiin toiseen liigajoukkueeseen. Taposessa näen paljon potentiaalia, en ehkä yhtä paljon kuin Vinnissä mutta onhan hän monta vuotta valmiimpi.

Uskottavuudesta kun puhuttiin, sillä ei ollut mitään tekemistä mv-osaston kanssa, tai edes ymmärrryksen kanssa ylipäänsä jääkiekosta. Sillä on tekemistä sen kanssa, että saa kanssakeskustelijat vakuutettua ymmärryksestään, sekä myös omista tarkoitusperistään.

Viimeiseen lauseeseesi täytyy vielä sanoa, ettei sinulla ole minkäänlaista käsitystä siitä minkälaista ammattitaitoa tänne kirjoittavilla on, ja miten monimuotoisia ja värikkäitä ne urat ja se osaaminen voikaan olla, joten kommenttisi saa sinut vaikuttamaan ihmiseltä joka ei ole vielä luonut uraasi lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uskottavuudesta kun puhuttiin, sillä ei ollut mitään tekemistä mv-osaston kanssa, tai edes ymmärrryksen kanssa ylipäänsä jääkiekosta. Sillä on tekemistä sen kanssa, että saa kanssakeskustelijat vakuutettua ymmärryksestään, sekä myös omista tarkoitusperistään.
Olen seurannut kirjoittelua sekä tällä palstalla, että tämän edeltäjällä Kiekkopesällä,joten voisi sanoa, että minulla on aika laaja perspektiivi johtopäätöksille palstan kirjoitusten tasosta. Minua ei ole vielä saanut vakuutettua tällä saitilla olisi kovinkaan montaa kirjoittajaa, jonka osaamista jääkiekon saralla tulisi pitää uskottavana vs. ammattilaiset. Puhumattakaan, että nämä osaisivat koota joukkueen paremmin, kuin Salmelainen ja valmennus. Kirjoituksia maailmaan mahtuu, mutta ehkä ei kannattaisi antaa itsestään kuvaa, että osaa kasata paremmin joukkueen kuin ammattilainen. Siinä tekee vain itsestään narrin. Jälkiviisastelu on tyhmää. Jokainen osaa sanoa viime viikon lottonumerot, jos on ne ennalta tarkistanut.

Tämän kauden joukkueen tasosta on aika tyhmää tehdä päätöksiä, kun kolme peliä on pelattu (HIFK ollut hyvä) ja HIFK:n joukkue tulee takuuvarmasti vahvistumaan matkan varrella.
 
Viimeiseen lauseeseesi täytyy vielä sanoa, ettei sinulla ole minkäänlaista käsitystä siitä minkälaista ammattitaitoa tänne kirjoittavilla on, ja miten monimuotoisia ja värikkäitä ne urat ja se osaaminen voikaan olla, joten kommenttisi saa sinut vaikuttamaan ihmiseltä joka ei ole vielä luonut uraasi lainkaan.
Tuo ei taida olla ihan palstan sääntöjen mukaista. Näinhän se on kuitenkin aina, että kun argumentit loppuu, niin alkaa homottelu ja muu henkilöön menevä kirjoittelu. Ei anna hyvää kuvaa sinusta laisinkaan. Jaxut silti.

Mitä Salmelaiseen tulee, niin hänen onnistumistaan on aika vaikea arvioida vielä. Johtuen monesta seikasta viime vuosina.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Olen seurannut kirjoittelua sekä tällä palstalla, että tämän edeltäjällä Kiekkopesällä,joten voisi sanoa, että minulla on aika laaja perspektiivi johtopäätöksille palstan kirjoitusten tasosta. Minua ei ole vielä saanut vakuutettua tällä saitilla olisi kovinkaan montaa kirjoittajaa, jonka osaamista jääkiekon saralla tulisi pitää uskottavana vs. ammattilaiset. Puhumattakaan, että nämä osaisivat koota joukkueen paremmin, kuin Salmelainen ja valmennus. Kirjoituksia maailmaan mahtuu, mutta ehkä ei kannattaisi antaa itsestään kuvaa, että osaa kasata paremmin joukkueen kuin ammattilainen. Siinä tekee vain itsestään narrin. Jälkiviisastelu on tyhmää. Jokainen osaa sanoa viime viikon lottonumerot, jos on ne ennalta tarkistanut.

Tämän kauden joukkueen tasosta on aika tyhmää tehdä päätöksiä, kun kolme peliä on pelattu (HIFK ollut hyvä) ja HIFK:n joukkue tulee takuuvarmasti vahvistumaan matkan varrella.

Entä jos lähes puoli vuosisataa on nähnyt kauden alussa puutteet, tuonut ne esille joka vuosi, tullakseen usein lytätyksi juuri näillä samoilla "et ole tämän alan ammattilainen, joten et tiedä" mutta lähes joka kausi juuri ne etukäteen (ei siis jälkiviisaana) esille tuodut puutteet ovat olleet loppukaudesta yleisesti hyväksyttyjä totuuksia, joita ei "voitu etukäteen tietää". Tämä on niin loputtoman monta kertaa läpikäyty rutiini, ettei naurata.
 
Entä jos lähes puoli vuosisataa on nähnyt kauden alussa puutteet, tuonut ne esille joka vuosi, tullakseen usein lytätyksi juuri näillä samoilla "et ole tämän alan ammattilainen, joten et tiedä" mutta lähes joka kausi juuri ne etukäteen (ei siis jälkiviisaana) esille tuodut puutteet ovat olleet loppukaudesta yleisesti hyväksyttyjä totuuksia, joita ei "voitu etukäteen tietää". Tämä on niin loputtoman monta kertaa läpikäyty rutiini, ettei naurata.

Sitten sinun luulisi olevan NHL joukkueen GM eikä kirjoittelemassa fanipoikien ja tyttöjen sivustolle kello 0.40.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä karsastan sitä, että täällä kirjoitetaan, miten tämä kausi on nyt Salmelaisen viimeinen mahdollisuus osoittaa osaavansa hommansa tai hän saa lähteä. Says who? Kasvottomat nimimerkit? Jos joku kuvittelee, että Jatkoajan keskustelupalstan tekstien perusteella jonkun lähtölaskenta alkaa, niin on kyllä vähintään harhaista meininkiä. Se on ihan selvä, että "yleisellä mielipiteellä" on merkitystä, koska aika usein se näkyy myös lippuluukulla, mutta yksikään seura ei oikeasti voi tehdä päätöksiä ulkopuolisten mielipiteiden mukaan. Varsinkaan, kun ne mielipiteet eivät todellakaan ole yksimielisiä. Eikä varsinkaan sarjan vasta alettua. Jos lähtölaskenta on kuitenkin alkanut jo aiemmin, paska startti voi toki eskaloitua potkuihin. Mutta mikään ei nyt oikeasti viittaa siihen, että Salmelaisella ei olisi organisaation luottamusta. Ja hyvä niin. Jos luottamus on menetetty, harvoin se enää palaa. Ja jos se luottamus palaisi jollain kolmen ottelun voitolla putkeen, itse ainakin kyseenalaistaisin koko muun organisaation ammattitaidon.

Minä en suinkaan ole ainoa, jonka mielestä mitään tiettyä päivämäärää ei voi etukäteen sanoa, jolloin tulosta on tultava tai mono heiluu. Miksi? No, siksi, että kaikki ei yksinomaan ole Salmelaisen käsissä. Konkreettisena esimerkkinä nyt vaikka koronan vaikutukset joukkueeseen. Mun mielestäni seura ei voi mennä pelkästään tulos edellä, eikä varsinkaan silloin, kun on muitakin tavoitteita kuin pelkkä joukkueen menestyminen. Ja HIFK:lla näitä on. Mutta tämä ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö seuran ja joukkueen tavoitteena olisi menestyä.

Yksi tavoitteista on kasvattaa omista junioreista pelaajia omaan tarpeeseen ja myös NHL:ään asti. Kummallakin on myös taloudellista merkitystä. Siellä on Kärpillä, Tapparalla ja TPS:llä aika kivasti enemmän kasvattajakorvauksia viime kausilta kuin HIFK:lla. Samoin näillä jengeillä kokoonpanoissa on ollut kustannustehokkaasti omia tai "omia" junnuja kasvamassa pojista miehiksi ja VL-pelaajiksi. HIFK on näissä edelleen takamatkalla, mutta toimenpiteet suunnan kääntymiseksi on aloitettu, tulokset eivät vain välttämättä edes näy yhdessä tai kahdessakaan kaudessa. Suunnitelmien lisäksi tarvitaan myös onnea ja esim. pelaajien terveystilanteella on iso merkitys. Mutta toteutuksessa olevat suunnitelmat ovat ehdottomasti askel eteenpäin aiemmasta.

Organisaatio on heikko, mikäli se antaa ulkopuolisten mielipiteiden vaikuttaa omiin toimiinsa. "Mitähän ne meistä ajattelee?” on raskas tie kuljettavaksi. Kyllä millä tahansa organisaatiolla pitää olla sisäiset, mielellään mahdollisen monipuoliset mittarit, joilla mitataan onnistumiset. Totta kai sillä on merkitystä, miten joukkue menestyy ja sen on oltava ehdottomasti yksi mittareista, mutta jos toimenkuvaan kuuluu muutakin kuin Liiga-joukkue, pitää katsoa suurempaa kuvaa. Kyllä organisaation pitää itse tietää, milloin jonkun on aika lähteä.

HIFK:sta viimeisin yleisen paineen vuoksi kenkää saanut henkilö on muuten Tom Nybondas. Olen tästä kirjoittanut monta kertaa aikaisemminkin ja ne viestit löytynevät haku-toiminnolla, jos joku ei muista, miten kuvio meni. Potkuthan olivat aivan oikea päätös, mutta ajankohta oli huono ja kulisseissa tapahtuneet "jälkiseuraukset" vieläkin huonommat. Nybondas on 2020-luvun KiffeliKoffeli, vanhat dinothan keskittyvät nykyisin ihan muihin asioihin. Ry omistaa osake-enemmistön ja Nybondas heiluttaa tahtipuikkoa. Kun on koko ikänsä ollut HIFK:n palveluksessa, näkökulmat asioihin ovat varsin suppeita ja todennäköisesti suuri osa koko identiteetistä liittyy HIFK:hon. Jos päästäisi HIFK-vallankahvasta irti, mitä jäisi jäljelle? Kukaan ei varmaan kiistä rakkautta ja kiintymystä seuraa kohtaan, mutta joskus pitää lähteä kauas nähdäkseen lähelle.

Kolmen Liiga-pelin jälkeen ei myöskään voida sanoa, että Salmelainen olisi jättänyt joukkueen kokoamisen puolitiehen. Itse pidän mahdollisena sitä, että juuri tämä kausi on saattanut olla hyväkin hetki rakentaa jatkuvuudelle, koska mm. talouden suhteen tilanne ei ole paras mahdollinen sekä seurassa että yleisesti muutenkaan. Mutta ei HIFK mitään välikausia pidä. Jos pitäisi, se kannattaisi tehdä ”kunnolla”, eli laskea budjettia kunnolla ja täyttää nimettömillä Liiga-pelaajilla ja junnuilla kokoonpano, kun putoamispeikkoakaan ei ole. Mutta nythän niin ei ole tehty. Joten senkin perusteella itse jaksan luottaa siihen, että kyllä kaikki tehdyt ratkaisut on tarkkaan punnittu.

Avausmatsin voitto Kerhostakin saattaa vielä myöhemmin nousta arvoon arvaamattomaan… ei nimittäin ole ihan paska jengi sekään.
 
Mä karsastan sitä, että täällä kirjoitetaan, miten tämä kausi on nyt Salmelaisen viimeinen mahdollisuus osoittaa osaavansa hommansa tai hän saa lähteä. Says who? Kasvottomat nimimerkit? Jos joku kuvittelee, että Jatkoajan keskustelupalstan tekstien perusteella jonkun lähtölaskenta alkaa, niin on kyllä vähintään harhaista meininkiä.
Nimenomaan näin. Se tässä naurattaakin suuresti, että kuvitellaan, että muutaman kymmenen fanin kirjoittelu jossain keskustelupalstalla vaikuttaisi yhtään minnekkään. Karavaani kulkee ja potilaat ulvoo, näin se on ollut aina. En siis ollenkaan ole kieltämässä kenenkään mielipiteitä, totean vain, että on todella harhaista kuvitella, että itse osaisi kasata joukkueen paremmin kuin ammattilainen, tai, että osaisi valmentaa paremmin kuin Ville Peltonen.

Nykyaikaiset analyysimenetelmät osoittavat, että HIFK on aloittanut kautensa pelillisesti hyvin. En näe suunnan kääntyvän huonompaa, jos ei isoja loukkaantumisia tule.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Sitten sinun luulisi olevan NHL joukkueen GM eikä kirjoittelemassa fanipoikien ja tyttöjen sivustolle kello 0.40.

Missä minä olen, kello ei suinkaan ole 0.40. Ja vaikka olisi 05, ei se vaikuta uskottavuuteeni, koska et voi tietää mitä teen tai tein työkseni. Joku saattaa olla eläkkeellä, toinen ehtii kirjoittamaan ainoastaan pitkän työpäivän päätteeksi, kolmas asuu 12h aikaeron päässä. Älä oleta niin paljon.

Tuo ei taida olla ihan palstan sääntöjen mukaista. Näinhän se on kuitenkin aina, että kun argumentit loppuu, niin alkaa homottelu ja muu henkilöön menevä kirjoittelu. Ei anna hyvää kuvaa sinusta laisinkaan. Jaxut silti.

Mitä Salmelaiseen tulee, niin hänen onnistumistaan on aika vaikea arvioida vielä. Johtuen monesta seikasta viime vuosina.

Niin, kirjoitin siis alla olevan, joka on kyllä täysin palstan sääntöjen mukaista. Kirjoitin, että kommenttisi "saa sinut vaikuttamaan" (ainakin omissa silmissäni) nuorelta ihmiseltä, joka ei ole vielä luonut uraa, jolla ei vielä ole kokemusta maailmasta. Maailma on iso, paha, mieletön, hullu, ja täynnä loputonta ihmetystä. Se ei ole simppeli, helposti ymmärrettävä eikä suinkaan ole mahdollista arvioida muiden kirjoittajien taustoja, kuten teit.

Viimeiseen lauseeseesi täytyy vielä sanoa, ettei sinulla ole minkäänlaista käsitystä siitä minkälaista ammattitaitoa tänne kirjoittavilla on, ja miten monimuotoisia ja värikkäitä ne urat ja se osaaminen voikaan olla, joten kommenttisi saa sinut vaikuttamaan ihmiseltä joka ei ole vielä luonut uraasi lainkaan.

Aivan yhtä varma,kuin olen siitä, että Salmelainen omaa ammattitaitoa koota joukkueen yhdessä valmennuksen kanssa satakertaa paremmin, kuin yksikään fanisaitin kirjoittaja.

Tästä alkuperäisestä kommentistasi haluan vielä sanoa, että kannattaa käyttää varovasti "olen aivan varma" tyyppisiä lauseita, aina mutta etenkin silloin kun ei vain ole mitään mahdollisuutta olla "varma".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Karavaani kulkee ja potilaat ulvoo, näin se on ollut aina.

Nyt on melkoinen Nybondas 2.0 viba menossa.

on todella harhaista kuvitella, että itse osaisi kasata joukkueen paremmin kuin ammattilainen, tai, että osaisi valmentaa paremmin kuin Ville Peltonen.

on myös harhaista kuvitella, etteikö Salmelainen, Peltonen, tai kuka tahansa muu ammattilainen (skoitit lienevät luettavan myös ammattilaisiksi, sekä junnuvalmentajat, pelaajat, junnut ja esim. eläkkeellä olevat sponsorit) myöskin voisi kirjoittaa tänne. En itse ole yksi heistä, mutta tiedän että useampi ammattilainen kirjoittaa tänne vakituisesti. Myös IFK:n palstalle.
 
on myös harhaista kuvitella, etteikö Salmelainen, Peltonen, tai kuka tahansa muu ammattilainen myöskin voisi kirjoittaa tänne. En itse ole yksi heistä, mutta tiedän että useampi ammattilainen kirjoittaa tänne vakituisesti. Myös IFK:n palstalle.
Aikamoista suuruusharhaa.Olen kuullut, että myös Donald Trump kirjoittaa Jatkoajan IFK:n palstalle. Osaisitko vahvistaa. Kuten sanottu, hyvin vaikea uskoa lähes kolmenkymmen vuoden seuraamisen jälkeen, että IFK:n osioon kirjoittaisi yksikään urheilutoimenjohtaja, tai ammattimainen valmentaja. Siis, että Tobias Salmelainen ja Ville Peltonen kirjoittelevat Jatkoaikaan. Asia selvä. Eiköhän se tämä ollut tässä.

Eikö sinun pitäisi olla joukkueen arjessa mukana, eikä toisella aikavyöhykkeellä, että tietäisit minkälainen joukkue on ja minkälaisia mahdollisia vahvistuksia se tarvitsee?
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Aikamoista suuruusharhaa.Olen kuullut, että myös Donald Trump kirjoittaa Jatkoajan IFK:n palstalle. Osaisitko vahvistaa. Kuten sanottu, hyvin vaikea uskoa lähes kolmenkymmen vuoden seuraamisen jälkeen, että IFK:n osioon kirjoittaisi yksikään urheilutoimenjohtaja, tai ammattimainen valmentaja. Siis, että Tobias Salmelainen ja Ville Peltonen kirjoittelevat Jatkoaikaan. Asia selvä. Eiköhän se tämä ollut tässä.

"Kirjoittelevat" ei ole yhtä kuin "etteikö voisi kirjoittaa", ja annoin heidät vain esimerkkeinä. Tunnen kaksi (en sano että ovat Peltonen ja Salmelainen) tänne kirjoittavaa, jotka ovat mielestäni "ammattilaisia", mutten tietenkään aio kertoa keitä he ovat.

Eikö sinun pitäisi olla joukkueen arjessa mukana, eikä toisella aikavyöhykkeellä, että tietäisit minkälainen joukkue on ja minkälaisia mahdollisia vahvistuksia se tarvitsee?

Tietääkseni mitä Salmelainen tietää (arjesta, GM:nä olemisesta), kyllä. Voidakseni kirjoittaa mielipiteeni ulkoapäin, ei.
 
"Kirjoittelevat" ei ole yhtä kuin "etteikö voisi kirjoittaa", ja annoin heidät vain esimerkkeinä. Tunnen kaksi (en sano että ovat Peltonen ja Salmelainen) tänne kirjoittavaa, jotka ovat mielestäni "ammattilaisia", mutten tietenkään aio kertoa keitä he ovat.



Tietääkseni mitä Salmelainen tietää (arjesta, GM:nä olemisesta), kyllä. Voidakseni kirjoittaa mielipiteeni ulkoapäin, ei.
Minäkäkin olen elämäni aikana törmännyt moniin "ammattilaisiin", tai ainakin itseään "ammattilaisena" pitäviin. Totuus on usein toinen. Minulla on aika pitkä kokemus eri joukkueiden voimasuhteiden arvioinnista, ihan hyvällä menestyksellä. En kuitenkaan katso, että olisin parempi joukkueen kasaaja, kuin yksikään liigajoukkueen urheilutoimenjohtaja, en pääsisi edes lähtöviivalle.

Nyt alamme edistyä,kun myönnät, että kyseessä on sinun mielipiteesi. Mielipiteitä maailmaan mahtuu. Tässä ketjussa vain pääosin kerrotaan, että kirjoittaja osaa kasata joukkueen paremmin kuin ammattilaiset. Kausi on vasta alussa, joten mitäs jos annettaisiin aikaa vaikka kauden loppuun saakka ennen arvosanojen antamista? Kuten sanottuna pelitapahtumien perusteella en näe syytä HIFK:n kannalta huoleen. Oletettavasti joukkue tulee vielä syksyn ja talven mittaan vahvistumaan. Tappara, Kärpät ja Ilves on käyttäneet jo aika pitkälle tämän kauden budjettinsa, olettaisin.

Kello taitaa olla sen verran siellä, että sinun lienee syytä alkaa valmistautumaan kouluun menoon, minä käyn nukkumaan. Jaxut.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Nähdäkseni jääkiekkoaiheinen keskustelupalsta mielipiteen ilmaisun välineenä olisi yhdentekevä jos kannattaja ei voisi ilmaista näkemystään kuinka joukkue olisi kasattu nykyistä paremmin ilman, että joutuu perustelemaan ammatillisia taustojaan.

Sen verran voin paljastaa omista taustoistani, että en ole ammatiltani jääkiekkoilija, mutta en koe ongelmana ilmaista mielipidettäni joukkueen tai jopa yksittäisten pelaajien edesottamuksista jäällä silläkään varjolla, että näille yksittäisille pelaajille maksetaan palkkaa jääkiekon pelaamisesta, toisin kuin minulle. Mielipiteenvapaus on arvokas juttu.

Joku kysyi, että who says tämä on Salmelaisen viimeinen kausi antaa näyttöjä? Kerron vastauksen. Ainakin ne nimimerkit tällä keskustelupalstalla, jotka ovat ilmaisseet olevansa tätä mieltä. Toki varmaan moni muukin saattaa näin ajatella. En ole kuitenkaan huomannut kenenkään olettavan, että seura jakaisi heidän kanssaan saman ajatusmaailman tai tarkastaisi näkökantansa Jatkoajasta, joten hieman en nyt saa kiinni, että mistä tällainen asiayhteys syntyi.

Myöskään ei tule unohtaa, että urheiluseuralle fanit ovat helvetin tärkeä sidosryhmä, joilla on täysi oikeus ja velvollisuuskin ilmaista mielipiteensä seuran toimintaa kohtaan. Eri näkemykset kuuluvat myös kannattajien keskuuteen, mutta on hieman halpamaista lähteä arvottamaan mielipiteitä sen pohjalta, että onko ne ilmaistu "kasvottomien nimimerkkien takaa" vai ei. Varsinkin kun asian esittäjä on itsekin kasvoton nimimerkki.

Tai että täällä pitäisi esittää CV ennen kuin voi esittää kriittisen näkemyksen jonkin toimenkuvan vastuualueelle kuuluvaa elementtiä kohtaan.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Nykyaikaiset analyysimenetelmät osoittavat, että HIFK on aloittanut kautensa pelillisesti hyvin. En näe suunnan kääntyvän huonompaa, jos ei isoja loukkaantumisia tule.
Harrastatko hiihtämistä ja painia? Tämä on allekirjoituskamaa. Pitää todellakin toivoa, ettei tämä käänny huonommaksi, koska silloin säälipudotuspelit tekevät tiukkaa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kolmen Liiga-pelin jälkeen ei myöskään voida sanoa, että Salmelainen olisi jättänyt joukkueen kokoamisen puolitiehen. Itse pidän mahdollisena sitä, että juuri tämä kausi on saattanut olla hyväkin hetki rakentaa jatkuvuudelle, koska mm. talouden suhteen tilanne ei ole paras mahdollinen sekä seurassa että yleisesti muutenkaan. Mutta ei HIFK mitään välikausia pidä. Jos pitäisi, se kannattaisi tehdä ”kunnolla”, eli laskea budjettia kunnolla ja täyttää nimettömillä Liiga-pelaajilla ja junnuilla kokoonpano, kun putoamispeikkoakaan ei ole. Mutta nythän niin ei ole tehty. Joten senkin perusteella itse jaksan luottaa siihen, että kyllä kaikki tehdyt ratkaisut on tarkkaan punnittu.
Montako peliä sitten tarvitaan, että voi sanoa joukkueenrakennuksen epäonnistuneen täysin? Pitääkö perinteiden mukaan vetää ensin vituiksi ja sen jälkeen vasta arvostella? Eikö silloin ole nimenomaan kyse välikaudesta IFKssa, kun jo kuukausia ennen kauden alkua näkee, että vaatii maailman kahdeksannen ihmeen, jotta tuo rosteri pelaisi edes finaaleissa saati voittaisi mestaruuden. Edes optimistisimmat eivät uskalla puhua mestaruudesta, joka on aika ennenkuulumatonta täällä ja kertoo mielestäni missä mennään tällä hetkellä. Sinäkin olit vielä alkukeväästä varma, että IFK ihan varmasti panostaa, eikä jää kakkoseksi ”kilpavarustelussa”. Ei panostanut ja jäi todella pahasti kakkoseksi, mutta silti olet nyt kääntämässä tätä nerokkaaksi jatkuvuudeksi. Ehdotan leikkimielistä vetoa, jossa sinä ladyna et luonnollisesti joudu konkreettiseksi maksunaiseksi missään tapauksessa: minä sanon jo nyt, ettei tällä joukkueella voiteta mitalia ja jos voitetaan ostan sinulle pullon haluamaasi juomaa (you name it). Jos/kun tämän joukkueen maksimi on puolivälierissä ulos niin sinä olet täällä heittämässä ensimmäisen kiven kauden jälkeen kohti Salmelaista? Eli hävitty ryminäpronssi on tässä tapauksessa neutraali ja voidaan sitten jatkaa yhteistä vääntöä hyvillä mielin. Do we have a deal?

Media on onneksi ottanut isosti kiinni tähän IFKn touhuun ja itse väitän, että Country Club, Salmelainen, Mare, Markus & co ovat saaneet poikkeuksellisen paljon kritiikkiä nykyisestä joukkueenrakennuksesta eli ei todellakaan puhuta muutamasta kymmenestä JAn kirjoittajasta. IFKn kannattajat syövät seuran syöttämän paskan liian helpoksi, mutta nyt olen havaitsevinani tyytymättömyyttä isommin, mikä on ainoa tie herättää uniset. Vieruskaverini A5:ssa on normaalisti positiivisuuden perikuva ja nyt hänkin jopa kommentoi meidän rosteria kontra Kärppien ”Joo, nyt täytyy myöntää, että heikolta näyttää. Tietojeni mukaan IFK:ssa puhutaan taas omien nuorten lisääntyvästä sisäänajosta blaa-blaa...eli ei välttämättä lisävahvistuksia”.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämän kauden joukkueen tasosta on aika tyhmää tehdä päätöksiä, kun kolme peliä on pelattu (HIFK ollut hyvä) ja HIFK:n joukkue tulee takuuvarmasti vahvistumaan matkan varrella.
Boldaus oma. Mun mielestä kesken kauden vahvistumisen varaan ei pitäisi laskea koskaan yhtään mitään. Kauden aikana voidaan hakea ihan korkeintaan pari täsmävahvistusta (mutta harvoin nämä tulee mihinkään isoihin rooleihin) sekä reagoida loukkaantumisiin. Kesken kauden on hyvin vaikea löytää kärkisentteri, ykkösparin pakki tai ykkösmaalivahti. Yleensä tällaisia ei ole tarjolla ja jos on, niin sitten ovat jo valmiiksi rikki/puolikuntoisia tms. Muutenkin erilaisen härdellin ja turbulenssin välttäminen olisi enemmän fiksua kauden aikana. Liian monta kertaa on nähty se, että jos ovi käy tiuhaan kesken kauden, niin se vaikuttaa joukkueen suorittamiseen enemmänkin negatiivisesti.

Entä jos lähes puoli vuosisataa on nähnyt kauden alussa puutteet, tuonut ne esille joka vuosi, tullakseen usein lytätyksi juuri näillä samoilla "et ole tämän alan ammattilainen, joten et tiedä" mutta lähes joka kausi juuri ne etukäteen (ei siis jälkiviisaana) esille tuodut puutteet ovat olleet loppukaudesta yleisesti hyväksyttyjä totuuksia, joita ei "voitu etukäteen tietää". Tämä on niin loputtoman monta kertaa läpikäyty rutiini, ettei naurata.
Tämä on kyllä niin totta. Monesti on puutteet nähty jo kauden alla ja niihin onkin sitten lopulta kaaduttu. Sitten puolestaan 2015 kesällä odoteltiin tyytyväisenä kauden alkua kun viime kauden heikkoutta eli puolustusta oltiin vahvistettu ja kas kummaa, sieltä tuli runkosarjan voitto ja hopea, mikä ei ole häpeä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös