SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 352 297
  • 5 784

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Aika erikoinen kpi kyllä jääkiekkoseuralle: some-seuraajat.

Eihän tuossa mitään outoa ole. Varmaan sponsorit tykkää kyttyrää, jos sometetaan kolmelle ihmiselle. Näkyvyys on tärkeää.

Mielestäni someseuraajien määrä, vaikka sinänsä validi mittari moneen onkin, ei voi olla yhdenkään yrityksen strategian tavoitteena ellei bisnestä tehdä nimenomaan somen kautta. Someseuraajien kasvu voi olla seurausta niistä strategiassa määritellyistä tavoitteista (vaikkapa urheilullinen menestys, omien junnujen prosentuaalinen määrä edustusjoukkueessa jne), ei itseisarvo.

Ite nään tän päässäni niin, että kun strategiapöhinöissä on oltu, on joku heittänyt ehdotuksen mallia "ja sit mä sen keksin, someseuraajien määrähän saadaan helposti kasvamaan ja voidaan sanoo että ratekia on toteutunut niiltä osin".

Some-seuraajat on markkinoinnin ja myynnin mittari. Pointti on siinä että sitä kautta myös näkyvät SaiPan yhteistyökumppanit ja ne laskee sen mukaan yhteistyölle arvoa.

Tässä täytyy kyllä antaa Espoon miehelle pisteet, sillä @Juhaht on täysin asian ytimessä.

Noista seuraajien määristä puhuttaessa SaiPan strategia menee metsään ja isosti. Someseuraajien määrien laskeminen oli keskiössä sometekemisessä joskus 10 vuotta sitten. Silloin eri toimijat oikein yritti maksimoida seuraajien määriä kaiken maailman kisoilla tyyliin: "kaikki ryhmän tykkääjien kesken arvotaan...".

Nykyään sosiaalista mediaa työkseen tekevät ymmärtävät, että sillä seuraajamäärällä ei lopulta ole juuri mitään arvoa. Päinvastoin liian suuri seuraajamäärä saattaa jopa vahingoittaa brändiä, jos seuraajiksi liittyy ihmisiä, jotka eivät oikeasti olekaan niin isoja faneja.

Esimerkiksi Facebookin algorytmi toimii niin, että kun joku tili, vaikka SaiPa, postaa jotain, näyttää FB sen postauksen heti vain osalle SaiPan seuraajia. Kuvitellaan, että vaikka tuhannelle. Sen jälkeen algorytmi seuraa, mitä nämä tuhat ihmistä tekevät. Jos moni reagoi postaukseen kommentoimalla, tykkäämällä tai jakamalla, algorytmi tulkitsee, että tämä sisältö kiinnostaa ja näyttää sen isommalle joukolle, eli esim 5000:lla SaiPan seuraajalle. Jos sama suosio jatkuu, jatkaa postaus leviämistään.

Jos sen sijaan SaiPa on strategiansa mukaisesti keskittynyt vain maksimoimaan seuraajien määrää ja sinne on vaikka laitettu kilpailuja, että "kaikkien seuraajien kesken arvotaan lahjakortti Urheilu-Koskimieheen", on seuraajiin liittynyt tyyppejä, jotka tulevat lahjakortin perässä, eivätkä välttämättä ole ollenkaan SaiPa-faneja tai eivät ainakaan kovia. Sitten myöhemmin noita tyyppejä päätyy siihen FB:n ekaan 1000 hengen testijoukkoon ja koska he eivät reagoikaan SaiPan kiekkoaiheisiin postauksiin, tulkistee algorytmi, että sitältö ei kiinnosta ja lopulta postausten tavoittavuus jääkin pienemmäksi kuin mihin se olisi jäänyt pienemmällä ja fiksummin kootulla ryhmällä.

Maailmalla tästä ongelmasta tunnetuin esimerkki on Budweiser. Kun fb:n suosio kasvoi, halusi Budweiser olla sosiaalisen median suosituin olutmerkki. Budweiserin fb-ryhmää promottiin isosti, että se olisi tykätyin ja sinne saatiin lopulta yli 13 miljoonaa tykkääjää. Mutta sitten huomattiin, että ryhmään tehdyt postaukset eivät leviäkään. Vaikka seuraajamäärä on noin iso, saavat monet postaukset vain kymmeniä tai muutamia satoja tykkäyksiä. Syynä oli se, että seuraajista iso osa ei ollut brändin superfaneja ja eivät siksi reagoineet sisältöön, ja sen takia FB ei näyttänyt niitä enää muille. Tuota ei voinut jälkikäteen enää korjata, koska Budweiser ei tiennyt, ketkä ovat niitä "vääriä seuraajia". Perustettiin oma ryhmä Bud Light -oluelle ja vaikka sen seuraajamäärä on vain muutama miljoona eli murto-osa siitä pääryhmästä, tavoittavat tuon ryhmän postaukset moninkertaisesti enemmän yleisöä. t

Jos katsoo mainostajia tai mediatoimistoja, jotka työkseen ostavat yrityksiltä sosiaalisen median näkyvyyttä, eivät ammattiostajat ole enää aikoihin kysyneet seuraajamääriä. Heitä kiinnostaa vain ryhmän engagement ja reach. Engagement on se joukko ihmisiä, ketkä reagoivat sisältöön kommentoi/tykkää/jaa -tyylillä ja reach on se todellinen joukko, joka sisällön näkee. Ja reach on ihan eri asia kuin tykkääjämäärä.

Väistämättä tulee tunne, että tuon seuraajamäärän strategiaan kirjoittanut ei ymmärrä sosiaalista mediaa. Jos tuo olisi kirjoitettu fiksusti, olisi sanamuoto ihan toisenlainen. Nyt siis kerrottiin tavoitteeksi, että SaiPalla olisi 100 000 some-seuraajaa. Parempi tavoite olisi kertoa, että SaiPa tavoittaa sosiaalisen median kautta kuukausittain tai viikoittain xxx xxx ihmistä.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Strategia kuunneltu ja aiemmat kommentit luettu.

Plussaa
+ Strategiatyössä on apuna ollut joku, joka on näitä aiemminkin tehnyt. Joku konsultti, hallituksen jäsen tjsp on ollut fasilitaattorina.
+ Kokonaisuus on selkeä. 3 vuoden jakso on loogisesti valittu ja toimenpiteet hahmotettavissa.
+ Pohjautuu realismiin.
+ Mittareita on, (vaikka osa voisi olla ehkä osuvampiakin, kuten täällä jo kirjoitettu). Pidän hyvänä ettei niitä ole liikaa, koska silloin prioriteetit helposti unohtuu. Toivottavasti kaikkien työntekijöiden palkat sidotaan osittain mittareihin.

Miinusta
- Arvot ovat persoonattomat ja tusinatavaraa. Niissä pitäisi olla jotain särmää, jotain johon tarttua. Voisivat olla kirjoitettu vaikka eteläkarjalaksi.
- Tämän hetken seuran surkeaa tilaa, ja kannattajien uskon hiipumista ei ole otettu huomioon mitenkään erityisesti. Toki tähän asiaan saa palata myöhemmin, mutta jotain tarvitaan, esim. lupaus ettei tyhjennysmyyntiä tule ensi kaudella.
- Tämän perusteella tulkitsen, että omistajat eivät ole valmiita laittamaan seuraan uutta rahaa. Taloudellista kannattavuutta painotetaan, eikä uudesta rahasta sanota mitään.

Kysymysmerkit
+/- Strategia on enemmän firman strategia kuin urheiluseuran strategia. Milloin kuulemme millaista pelillistä identiteettiä haetaan?
+/- Missiossa ei ole urheilullinen menestys (kuten täällä jo mainittu). Halutaan tuottaa elämyksellisyyttä ja "edustaa Etelä-Karjalaa". En teilaa, koska jos tämä on realismia niin näin se kannattaa sanoa, mutta ei tuosta kannattaja suuresti innostu. Visiossa on urheilullinen menestys . Pitääkö tämä ymmärtää että vuoden 2026 jälkeen tavoitellaan urheilullista ja taloudellista menestystä? (Tämä on yksi esimerkki miksi olen omissa firmoissani jättänyt pois joko mission tai vision, tulee vain liikaa asioita ja tavoiteet menevät solmuun.)

Lisäksi
+ Tahvanainen puhuu selkeästi. Joku täällä ennusti, että olisi tuleva tj. Voi olla, mutta voi olla myös tuleva hallituksen puheenjohtaja. Toivossahan ja toivostahan myö aina eletään.
 

Housley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Ketterä, NY Rangers
Noista seuraajien määristä puhuttaessa SaiPan strategia menee metsään ja isosti. Someseuraajien määrien laskeminen oli keskiössä sometekemisessä joskus 10 vuotta sitten. Silloin eri toimijat oikein yritti maksimoida seuraajien määriä kaiken maailman kisoilla tyyliin: "kaikki ryhmän tykkääjien kesken arvotaan...".
Tuo ei kyllä pidä alkuunkaan paikkaansa. Läes kaikilla maailman parhailla brändeillä on oma mediastrategia ja siellä on määritetty hyvin tarkat kvantitatiiviset seurannat ja tavoitteet jopa kanavakohtaisesti (face, twitter, insta jne.).
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
@mirasane mielestäni tartut nyt vähän turhaan tuohon sanamuotoon. Ohjelmissa on kuitenkin mainittu, että sosiaalisen median kanavia kehitetään, parannetaan valtakunnallista näkyvyyttä, lisätään viestintää ja positiivisiin asioihin tarinallisuutta. Mm. nämä kaikki on niitä keinoja, joilla seuraajamääriä pyritään lisäämään. Onko nämä mielestäsi vääriä asioita strategiassa? Millä mittarilla näitä mittaisit?

lisätään se, että viestissäsi oli minulle uutta tietoa, mutta en ihan näe, miten tuo SaiPaan vaikuttaa kun ei SaiPa ole ostamassa seuraajia, vaan mittaroimassa oman somen laatua.
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
lisätään se, että viestissäsi oli minulle uutta tietoa, mutta en ihan näe, miten tuo SaiPaan vaikuttaa kun ei SaiPa ole ostamassa seuraajia, vaan mittaroimassa oman somen laatua.
Tuo liittyy aiheeseen siten, että jos mitataan oman somen laatua, ei seuraajamäärä ole relevantti mittari. Muutenhan voisi vaikka intiasta ostaa 10 000 seuraajaa lisää. Noita paketteja myydään, eivätkä ole edes kalliita.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo liittyy aiheeseen siten, että jos mitataan oman somen laatua, ei seuraajamäärä ole relevantti mittari. Muutenhan voisi vaikka intiasta ostaa 10 000 seuraajaa lisää. Noita paketteja myydään, eivätkä ole edes kalliita.
Mutta jos tavoitteena on määrä x oikeita seuraajia, ei ne ostetut oikein siinä auta kuin itsepetokseen.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Mutta jos tavoitteena on määrä x oikeita seuraajia, ei ne ostetut oikein siinä auta kuin itsepetokseen.
Tuohon seuraajamäriin sellanen, että taitaa olla itselläkin SaiPan somekanavat seuranssa, mutta en niitä kyllä ikinä lue. Twitteristä kattelen sillon tällön tiettyjä henkilöitä, mutta muuten en seuraa ollenkaan.

Eli jos tämä henkilö sattuu SaiPasta kirjottamaan niin se tulee näkyviin, mutta muuten en tiedä yhtään mitä siellä kirjotellaan. En oikeastaan ikinä mene omaan feediin vaan tiettyjen henkilöiden sivua tulee katottua. Jos siellä ei SaiPaa mainita niin vaikka seuraan joukkuetta ei mikään näy.

Keskustelun perusteella pitäs varmaan lopettaa oma seuraaminen, koska se vääristää tilannetta.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Strategia kuunneltu ja aiemmat kommentit luettu.

Plussaa
+ Strategiatyössä on apuna ollut joku, joka on näitä aiemminkin tehnyt. Joku konsultti, hallituksen jäsen tjsp on ollut fasilitaattorina.
+ Kokonaisuus on selkeä. 3 vuoden jakso on loogisesti valittu ja toimenpiteet hahmotettavissa.
+ Pohjautuu realismiin.
+ Mittareita on, (vaikka osa voisi olla ehkä osuvampiakin, kuten täällä jo kirjoitettu). Pidän hyvänä ettei niitä ole liikaa, koska silloin prioriteetit helposti unohtuu. Toivottavasti kaikkien työntekijöiden palkat sidotaan osittain mittareihin.

Miinusta
- Arvot ovat persoonattomat ja tusinatavaraa. Niissä pitäisi olla jotain särmää, jotain johon tarttua. Voisivat olla kirjoitettu vaikka eteläkarjalaksi.
- Tämän hetken seuran surkeaa tilaa, ja kannattajien uskon hiipumista ei ole otettu huomioon mitenkään erityisesti. Toki tähän asiaan saa palata myöhemmin, mutta jotain tarvitaan, esim. lupaus ettei tyhjennysmyyntiä tule ensi kaudella.
- Tämän perusteella tulkitsen, että omistajat eivät ole valmiita laittamaan seuraan uutta rahaa. Taloudellista kannattavuutta painotetaan, eikä uudesta rahasta sanota mitään.

Kysymysmerkit
+/- Strategia on enemmän firman strategia kuin urheiluseuran strategia. Milloin kuulemme millaista pelillistä identiteettiä haetaan?
+/- Missiossa ei ole urheilullinen menestys (kuten täällä jo mainittu). Halutaan tuottaa elämyksellisyyttä ja "edustaa Etelä-Karjalaa". En teilaa, koska jos tämä on realismia niin näin se kannattaa sanoa, mutta ei tuosta kannattaja suuresti innostu. Visiossa on urheilullinen menestys . Pitääkö tämä ymmärtää että vuoden 2026 jälkeen tavoitellaan urheilullista ja taloudellista menestystä? (Tämä on yksi esimerkki miksi olen omissa firmoissani jättänyt pois joko mission tai vision, tulee vain liikaa asioita ja tavoiteet menevät solmuun.)

Lisäksi
+ Tahvanainen puhuu selkeästi. Joku täällä ennusti, että olisi tuleva tj. Voi olla, mutta voi olla myös tuleva hallituksen puheenjohtaja. Toivossahan ja toivostahan myö aina eletään.
Strategiassa on yleensä painopistealueita ja prioriteetteja. Kun seuran urheilullinen tilanne ja menestys on näinkin huono niin olettaisi, että Strategiassa olisi erityinen priorisoitu ohjelma ja panostus siihen, että tuo asia saadaan kuntoon. Tarkoittaa siis urheilutoimea, valmennusta, pelaajien hankintaa ja kehittämistä. Lisäksi pelaajabudjettia pitäisi saada paremmalle tasolle. Nykyisin budjetoidaan jotain kyllä mutta kun talous on ongelmissa ja liikevaihdon tavoitteista kun jäädään menestymättömyyden takia reilusti niin useita pelaajia myydään ja käytännössä pelaajabudjetti lienee jopa alle 1,5m. Nyt jos urheilullinen menestys jää vaatimattomaksi voivat kaikki muutkin tavoitteet jäädä toteutumatta ja se olisi se asia joka Strategiassa pitäisi olla ensisijaisesti varmistettu.
 
Viimeksi muokattu:

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko joku menossa tänään paikan päälle kuuntelemaan Jussin jorinoita? Itse oli tarkoitus mennä paikalle, mutta tuli muuta menoa. Olisi mukava saada lyhyt referaatti tilaisuudesta, kun tämän SaiPan venäläismallisen tiedotuspolitiikan mukaan sitä ei taltioida. Ei luulisi olevan iso asia ottaa nauhalle tai jopa striimata suorana lähetyksenä.
 

emz1

Jäsen
Olisi mukava saada lyhyt referaatti tilaisuudesta, kun tämän SaiPan venäläismallisen tiedotuspolitiikan mukaan sitä ei taltioida. Ei luulisi olevan iso asia ottaa nauhalle tai jopa striimata suorana lähetyksenä.
Tavallaan ymmärrän tämän, että tällaisessa vähän hallitsemattomassa pubiympäristössä kysymykset ja niiden asettelut voivat olla luokkaa "ihan mitä vain" jolloin en itsekään lähtisi tuota striimaamaan suorana ja varmasti tällä ajattelutavalla halutaan luoda syytä tulla hallille paikan päälle.

Siitä huolimatta vaikka en mitään etukäteen lupailisi niin tallentaisin tilaisuuden vaikkapa äänimuodossa ja kirjoittaisin puhtaaksi ja julkaisin nämä verkkosivuilla/somekanavassa riippuen vähän minkälaista sisältöä tulee.
 

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tavallaan ymmärrän tämän, että tällaisessa vähän hallitsemattomassa pubiympäristössä kysymykset ja niiden asettelut voivat olla luokkaa "ihan mitä vain" jolloin en itsekään lähtisi tuota striimaamaan suorana ja varmasti tällä ajattelutavalla halutaan luoda syytä tulla hallille paikan päälle.

Siitä huolimatta vaikka en mitään etukäteen lupailisi niin tallentaisin tilaisuuden vaikkapa äänimuodossa ja kirjoittaisin puhtaaksi ja julkaisin nämä verkkosivuilla/somekanavassa riippuen vähän minkälaista sisältöä tulee.
Jep, onhan se toki noinkin. Mutta kyllä SaiPan markkinoinin pitäisi tästä tehdä referaatti vaikka sitten verkkosivuille. Asia kuitenkin kiinnostaa myös niitä, jotka eivät paikalle pääse. Tai vaivaudu.
 

Kivisalmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Timo Tersa suojelee hyvin perseensä istumalla hiljaa taustalla ja välttelemällä kaikkea julkisuutta, kun seura rämpii historian pahimmassa kurimuksessa.

Todella noloa, ettei hän anna mitään haastattelua ja laittaa strategia-julkaisuun hallituksen jäsenen. Juuri sellainen tapaus mihin P Virta viittaisi että hallitukset ovat täynnä henkilöitä jotka eivät ymmärrä mitään jääkiekosta. Mukava nauttia tuosta hpj-statuksesta. Eläkehaastattelussa Esaimaalle taisi sanoa että nyt on aikaa sitten SaiPalle kun K-rauta jutut loppuvat.

Enteilevästi Tahvanainen sanoikin että hänen pitäisi miettiä ajankäyttöä jos pyydettäisiin SaiPan hpj:ksi..
 

Denisovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Timo Tersa suojelee hyvin perseensä istumalla hiljaa taustalla ja välttelemällä kaikkea julkisuutta, kun seura rämpii historian pahimmassa kurimuksessa.

Todella noloa, ettei hän anna mitään haastattelua ja laittaa strategia-julkaisuun hallituksen jäsenen. Juuri sellainen tapaus mihin P Virta viittaisi että hallitukset ovat täynnä henkilöitä jotka eivät ymmärrä mitään jääkiekosta. Mukava nauttia tuosta hpj-statuksesta. Eläkehaastattelussa Esaimaalle taisi sanoa että nyt on aikaa sitten SaiPalle kun K-rauta jutut loppuvat.

Enteilevästi Tahvanainen sanoikin että hänen pitäisi miettiä ajankäyttöä jos pyydettäisiin SaiPan hpj:ksi..
Tersa ainakin eilen oli ollut Markkasen mukana vastailemassa kysymyksiin Strategiaan liittyen.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Sain tiivistelmän eilisestä satutuokiosta. En voi muiden tekstejä lainata tänne mutta oman vastaukseni siihen voin "ei helvetti. ylpeästi kyllä bönde ja keltamusta mut toi SaiPa alkaa jo arveluttamaan".
 
Suosikkijoukkue
Liiga: Kärpät&SaiPa NHL: Kings&Hurricanes
Huomioikohan SaiPan uusi strategia mahdollisesti edessä siintävän karsintojen palaamisen? Sehän mullistaa joka tapauksessa viime vuosien strategian, jossa SaiPan kausi kestää elokuusta - vuodenvaihteeseen.
 

krk607

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Malaga CF, Uusi Refla
Niin monta kertaa viime aikoina nähnyt "SaiPa Mestikseen!"-tekstejä, että alan kohta syttyä ajatukselle. Ihan niinkuin tässä olisi muka viimeiseen vuosikymmeneen oikeasti kilpailtu Suomenmestaruudesta. Mahtava ajatus päästä johonkin Keuruun jäähalliin kiskomaan kaljaa pilkkihaalarit päällä ja jeltsin päässä.

Ja mikä parasta, voitaisiin taistella voitosta!
 

Mctavish85

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ei tuo Mestikseen putoaminen olisi paha juttu. Kyllä sieltäkin olisi mahdollista kovalla työllä nousta takaisin Liigaan. Olisiko se niin katastrofi jos olettaisi että SaiPa saisi liigasta pudotessaan tuon liigaosakkeen rahan takaisin ja sitten sen tavallaan lunastaisi liigaan nouseva seura? Oliko se liigaosakkeen arvo 1,8 miljoonaa? Kyllä sillä rahalla nyt luulisi pelaavan Mestistä. Jonkin verran kun tuota järjestelmää kehitettäisiin niin, ettei liigasta putoaminen olisi seuroille mikään katastrofi niin saataisiin Mestikseenkin tosi paljon mielenkiintoa lisää.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Oliko se liigaosakkeen arvo 1,8 miljoonaa? Kyllä sillä rahalla nyt luulisi pelaavan Mestistä.
Liiga-osakkeen myynti- ja ostohinnat on pikkasen erilaisia. Muistaakseni muut liiga-organisaatiot lunastivat Espoon paperin pilkkahintaan. Olisko jokunen satatonninen vaihtanut taskuja. Julkisuuteenhan tällä ei suoraan tultu, mutta muistaakseni Tepsin tilinpäätöksestä löyty ostetun liiga-osakkeen arvo. Pitää yrittää joskus paremmalla ajalla kaivella noita tietoa arkistoista.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
No ei tuo Mestikseen putoaminen olisi paha juttu. Kyllä sieltäkin olisi mahdollista kovalla työllä nousta takaisin Liigaan. Olisiko se niin katastrofi jos olettaisi että SaiPa saisi liigasta pudotessaan tuon liigaosakkeen rahan takaisin ja sitten sen tavallaan lunastaisi liigaan nouseva seura? Oliko se liigaosakkeen arvo 1,8 miljoonaa? Kyllä sillä rahalla nyt luulisi pelaavan Mestistä. Jonkin verran kun tuota järjestelmää kehitettäisiin niin, ettei liigasta putoaminen olisi seuroille mikään katastrofi niin saataisiin Mestikseenkin tosi paljon mielenkiintoa lisää.
En sekunnin murto-osaakaan usko, että jos SaiPa Mestikseen putoaisi, sieltä se ikinä nousisi. Jo nyt on vaikeuksia saada kasaan liigassa pysymiseen tarvittava raha.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Julkisuuteenhan tällä ei suoraan tultu, mutta muistaakseni Tepsin tilinpäätöksestä löyty ostetun liiga-osakkeen arvo. Pitää yrittää joskus paremmalla ajalla kaivella noita tietoa arkistoista.
Huutelen vieraisiin pöytiin, mutta Keskisuomalaisessa oli juttu liigaosakkeen kirjanpitoarvoista. Tapparalla hinta on nolla, Kärpillä vanhan ostohinnan verran (100 000 markkaa/17 000 euroa).

Useampi seura, kuten JYP ja SaiPa, on arvottanut liigaosakkeen hinnan merkittävästi arvokkaammaksi. Tarkka summa ei käy artikkelista ilmi.

 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo on kirjanpitoarvo, sen voi laittaa miten haluaa kirjanpitoon. Nimellisarvo on vähän yli 16 000 euroa, Sport maksoi osakkeesta 360 000 per/vuosi 5 vuoden ajan. Tuosta tulee se 1,8 miljoonaa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tuo on kirjanpitoarvo, sen voi laittaa miten haluaa kirjanpitoon. Nimellisarvo on vähän yli 16 000 euroa, Sport maksoi osakkeesta 360 000 per/vuosi 5 vuoden ajan. Tuosta tulee se 1,8 miljoonaa.
Laitoin linkin, koska se on paras löytämäni selvitys (joskaan ei kattava) myös ostohinnoista.

Koosteena: Liigan vanha kaarti maksoi 17 000 euroa (tämän jo mainitsin) ja uudemmat tulokkaat enemmän. Jutussa on kerrottu vain 1,8 miljoonan euron hinta, mutta ei mainittu nimiä. (Muista lähteistä käy ilmi KooKoon, Jukureiden ja Sportin maksaneen tuon summan.)

Kirjanpitoarvossakin kannattaa pitää järki mukana - tilintarkastajan tulisi puuttua räikeisiin arvostuksiin ja testauttaa arvo vuosittain. Helpommin sanottu kuin tehty.
 
Suosikkijoukkue
Riuska
No ei tuo Mestikseen putoaminen olisi paha juttu. Kyllä sieltäkin olisi mahdollista kovalla työllä nousta takaisin Liigaan. Olisiko se niin katastrofi jos olettaisi että SaiPa saisi liigasta pudotessaan tuon liigaosakkeen rahan takaisin ja sitten sen tavallaan lunastaisi liigaan nouseva seura? Oliko se liigaosakkeen arvo 1,8 miljoonaa? Kyllä sillä rahalla nyt luulisi pelaavan Mestistä. Jonkin verran kun tuota järjestelmää kehitettäisiin niin, ettei liigasta putoaminen olisi seuroille mikään katastrofi niin saataisiin Mestikseenkin tosi paljon mielenkiintoa lisää.
Jos tuolla mentaliteetilla aikanaan olisi toimittu niin naapurin valtionraja kulkisi nyt Tornionjoella.
Seura kaipaa nyt kunnon tuuletusta. Ja sitten uusi alku.
Periksi ei anneta!
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liiga-osakkeen myynti- ja ostohinnat on pikkasen erilaisia. Muistaakseni muut liiga-organisaatiot lunastivat Espoon paperin pilkkahintaan. Olisko jokunen satatonninen vaihtanut taskuja. Julkisuuteenhan tällä ei suoraan tultu, mutta muistaakseni Tepsin tilinpäätöksestä löyty ostetun liiga-osakkeen arvo. Pitää yrittää joskus paremmalla ajalla kaivella noita tietoa arkistoista.

Liiga lunasti Espoon paperin pilkkahintaan, koska osake käytännössä oli (Bluesilla) arvoton. Sitä sitoi lunastuslauseke, eli sitä ei voi vapaasti myydä mihin vaan. Ja konkurssin takia Liiga poimi sen osakkeen takaisin. Mutta tuossa tilanteessa sillä ei varsinaista rahallista arvoa ollut. Ja kyllä, myös minun muistini on se, että muiden joukkueiden tilinpäätöksestä tuolle lunastukselle saatiin joku nimellinen arvo.

Tuo on kirjanpitoarvo, sen voi laittaa miten haluaa kirjanpitoon. Nimellisarvo on vähän yli 16 000 euroa, Sport maksoi osakkeesta 360 000 per/vuosi 5 vuoden ajan. Tuosta tulee se 1,8 miljoonaa.

Nimellisarvolla ei ole merkitystä. Sport, KooKoo ja Jukurit ovat maksaneet osakkeistaan 1,8 miljoonaa euroa. Joten heillä on taseessa arvona sama summa. Kärpät ilmeisesti noustessaan maksoivat tuosta sen satatuhatta markkaa, joten heillä on se summa taseessa arvona.

Laitoin linkin, koska se on paras löytämäni selvitys (joskaan ei kattava) myös ostohinnoista.

Koosteena: Liigan vanha kaarti maksoi 17 000 euroa (tämän jo mainitsin) ja uudemmat tulokkaat enemmän. Jutussa on kerrottu vain 1,8 miljoonan euron hinta, mutta ei mainittu nimiä. (Muista lähteistä käy ilmi KooKoon, Jukureiden ja Sportin maksaneen tuon summan.)

Kirjanpitoarvossakin kannattaa pitää järki mukana - tilintarkastajan tulisi puuttua räikeisiin arvostuksiin ja testauttaa arvo vuosittain. Helpommin sanottu kuin tehty.

Liigassa alkuperäiset jäsenet eivät ole maksaneet mitään liigaosakkeesta. Tällöin esimerkiksi Tapparalla, kuten joillakin muilla, arvona on nolla.

JYP, SaiPa ja ainakin Ilves ovat arvottaneet osakkeensa arvokkaammaksi kuin nolla. Ja siihen on helppo ja looginen syy: tällä tavalla he ovat voineet muokata tilikauden tulosta itselleen suotuisampaan suuntaan. Eli toisin sanoen ovat saaneet hilattua negatiivisen tuloksen positiiviseksi.

Tragikoomisen tästä tilanteesta tekee se, että noiden arvojen ylöshilauksen perusteena on ollut Sportille, KooKoolle ja Jukureille myytyjen osakkeiden hinta. Ja kyllä, koska nuo joukkueet ovat maksaneet siitä kyseisen hinnan, se soveltuu oman osakkeen hinnan uudelleenorganisoinnille. Mutta, ilman noiden kolmen joukkueen mukanaoloa Liigassa, edellinen käypä korvaus olisi ollut tuo Kärppien maksama 100.000 markkaa.

Omien osakkeiden arvottaminen muiden vastaavien osakkeiden myynnin kautta on perusteltua. Mutta sitä ei ole pakko käyttää. Kuten osa joukkueista ei ole tehnytkään, vaikka olisi voinut.
 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tragikoomisen tästä tilanteesta tekee se, että noiden arvojen ylöshilauksen perusteena on ollut Sportille, KooKoolle ja Jukureille myytyjen osakkeiden hinta. Ja kyllä, koska nuo joukkueet ovat maksaneet siitä kyseisen hinnan, se soveltuu oman osakkeen hinnan uudelleenorganisoinnille. Mutta, ilman noiden kolmen joukkueen mukanaoloa Liigassa, edellinen käypä korvaus olisi ollut tuo Kärppien maksama 100.000 markkaa.
Osakkeen arvon laskee liiga itse, ei sillä ole mitään merkitystä mitä kukin seura on siittä maksanut. Pelicans on taseessa arvostanut sen muistaakseni 850k euron arvoiseksi. Aika monen seuran taseessa se on nolla. Sen arvonnousulla taseessa voidaan parantaa tilinpäätöstä. Osakkeen arvoon suurin merkittävä tekijä on TV-korvaus ja Liiga OY:n omapääoma joka taitaa olla muistaakseni 8 miljoonaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös