Nyt kun on hieman ylimääräistä aikaa, niin ajattelin vetää yhteen omia ajatuksia SaiPan strategiasta ja miten minun mielestäni sitä olisi vielä pitänyt muokata ja parantaa. Omasta tausta sen verran, että olen ollut mukana aika monessa strategiaprosessissa sekä vetäjän että osana tiimiä, joten minulla on aika hyvä näkemys strategian tekemisestä sekä sen käytännön toteutuksesta, mikä on yleensä se haastavin osa prosessissa.
Kun katsoo tuota SaiPan strategiaa, niin siinä on paljon hyviä elementtejä, mutta aika paljon myös itsestään selvyyksiä sekä ”unelmahöttöä”, jota toki yleensä aina tuonne ylätason strategialle tulee. Yksinkertaistettuna strategian tekeminen itsessään on yleensä aika suoraviivaista, hallitus asettaa tahtotilan mihin suuntaan firman pitää mennä, ja strategia pyritään luomaan sen mukaiseksi. Tuo ylätason strategia on kuitenkin vasta lähtökohta strategian täyttöönpanoksi, siitä se oikea työ vasta alkaa. Eli yleensä tuo ylätason strategian pilkotaan pienempiin vuoden tai muutaman vuoden kestäviin yksityiskohtaisiin tavoitteisiin, joille asetetaan vastuuhenkilöt ja aikataulut. Oletan, että myös SaiPa toimii näin, vaikkakaan tuossa materiaalissa sitä ei ole mainittu.
Jos olisin itse ollut tekemässä SaiPan strategiaa, niin olisin nostanut sen keskiöön seuraavat asiat:
- Pelillinen identiteetti – millaista jääkiekkoa SaiPa haluaa pelata tulevaisuudessa
- Asiakkaat ja yhteistyökumppanit – miten saada ne entistä paremmin mukaan
- Taloudelliset tavoitteet.
Minusta jääkiekkoseuralle tuo pelillinen identiteetti tulisi olla avainasia. Se määrittelee myös aika monta asiaa seuran toiminnassa:
- Valmennus. Haetaan valmentaja, joka pystyy ja haluaa peluuttaa SaiPan identiteetin mukaista kiekkoa. Viime vuosina asia on tehty toisinpäin ja menty valmentaja edellä ja muokattu omaa peliä vastaamaan valmentajan peli-ideaa. Ei ole oikein toiminut. Pekka Virta oli periaatteessa hyvä haku, mutta olihan siinä pelifilosofiassa iso muutos edelliseen ja jatkumoa ei tullut. Niin kuin ei tulostakaan.
- Pelaajat. Sama kuin valmentajissa, pelaajien pitää olla sellaisia, jotka pystyvät toteuttamaan SaiPan näköistä kiekkoa. Tämä tietysti vaatii osaavan UTJ:n, tekstitv skouttauksella ei tässä pärjätä.
- Juniorityö. Tämä luo osaltaan pohjan tuolle peli-identiteetille. Aloitetaan jo junioritoiminasta lähtien pelaamaan valitulla pelitavalla, jolloin siellä syntyy jatkumo ja siirtyminen ylemmälle tasolle on helpompaa.
Valitettavasti tuossa strategiassa ei tuota peli-identiteettiä ole huomioitu. Minusta tuo on asia mihin pitää panostaa ja minkä tulisi olla keskiössä. En kaipaile Etelä-Karjalaista kusipääkiekkoa takaisin, mutta silloin meillä oli ainakin joku peli-identiteetti, josta SaiPa tunnettiin.
Toinen asia, mikä mielestäni ei näy tarpeeksi strategiassa on asiakkaat eli katsojat. Yhteistyökumppanit strategiassa on hyvin huomioitu, mutta maksavat asiakkaat jäävät mielestäni hieman pimentoon. Ilman meitä business loppuu lyhyeen. Kaipaisin kyllä konkreettisia toimenpiteitä sille, miten asiakaskokemusta parannetaan, miten pelitapahtumia kehitetään, miten uusia ”elinkautisvankeja” meidän vanhojen lisäksi houkutellaan, miten saadaan Kisapuisto takaisin paikaksi johon vastustajan on ikävä tulla jne. Esim. katsojamäärä tavoitetta ei strategiassa ole mainittu, on vain maininta että yleisömäärää tulisi kasvattaa. Tässä pitäisi kyllä olla vähän rohkeutta mukana, selkeästi asetettu numeerinen tavoite olisi selkeä mittari ja ohjaisi toimintaa oikeaan suuntaan. Kaiken kaikkiaan tuntuu, että viime vuosina meistä katsojista ei juuri ole välitetty, ja tähän tarvitaan muutos.
Tulipa pitkä sepustus. Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun asti.