Mainos

SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 483 120
  • 6 246

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Eihän tuossa mitään outoa ole. Varmaan sponsorit tykkää kyttyrää, jos sometetaan kolmelle ihmiselle. Näkyvyys on tärkeää.

Toisaalta Jatkiksen juttu, jossa kritisoitiin SaiPan vaatimattomia liikevaihtotavoitteita ja ulkoisten liiketoimintojen vähyyttä jättää huomiotta sen millainen tunkio tämä kaupunki liiketoiminnan kannalta on. Yrittäjiä menee konkkaan vasemmalta ja oikealta, kun kaupunki ei halua kehittyä ja rahaa käytetään nihkeästi.
Tossa Jatkiksen jutussa oli vain mietitty, mitkä kaikki asiat strategiassa voitaisiin kääntää jotenkin negatiiviseen sävyyn ja se sitten kirjotettiin siihen.

Tälle kaudelle oli se ”SaiPa huipulle”, niin onpaha niillekin ollu jotain iloa joiden mielestä realistinen strategia ei ole riittävästi.
 

Machulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vähän petyin strategiaan. Realismia pitää olla, mutta kuuhun ei päästä, jos sinne ei kukaan edes yritä.
Sama fiilis. Jotenkin valjuksi jäi. Kun ajattelee miten kuralla asiat on, niin esim. pelaajabudjetti joskus vasta 2026 2,2M€. Markkanenhan jo syyspuolella sanoi, et tulevalle kaudelle nostetaan pelaajabudjettia suunnitellusti. Toki joku 20k lisäyskin olisi lisäys...heh. Itse näkisin, et kunnianhimoa pitäisi olla enemmän jo pelkästään uskottavuuden palauttamiseksi.

Samoin täällä jo mainittukin asia, et pudotuspeleissä muutaman vuoden päästä. Pari ensi kautta ei niin väliä?

Tässä tuli vähän samat vibat kuin Markkasen jutuista muutenkin. Kauniita sanoja, mut miten on tekojen laita?
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Toisaalta Jatkiksen juttu, jossa kritisoitiin SaiPan vaatimattomia liikevaihtotavoitteita ja ulkoisten liiketoimintojen vähyyttä jättää huomiotta sen millainen tunkio tämä kaupunki liiketoiminnan kannalta on. Yrittäjiä menee konkkaan vasemmalta ja oikealta, kun kaupunki ei halua kehittyä ja rahaa käytetään nihkeästi.
Onhan se jokaisen tunnustettava, että Etelä-Karjala on vuoden 2014 Krimin miehityksen jälkeen ollut suurin kärsijä tässä maassa. Kaikki talouspakotteet ja venäläisten matkustamisen hiljeneminen on vienyt tämän maakunnan todella ahtaalle. Kaikki mitä luotiin ja rakennettiin venäläisten matkailijoiden varaan valui ku kankkulan kaivoon ja korvaavia tulovirtoja ei ole luotu. Se vaikuttaa varmasti myös SaiPan tulovirtaan yhteistyökumppaneiden suhteen. Jos ja kun joskus tuo rähinä Ukrainassa rauhoittuu ja palataan "normaaliin" olotilaan niin silloin on vasta odotettavissa parannusta asiaan. Eipä kyllä Lappeenrannan kaupunkikaan ole kehittänyt kaupungin vetovoimaisuutta kuin hiekkalinnalla. Sen kaikki johtuu demari ja maajussi vetoisesta valtuustosta jonka viimeisenä jarruna on parsanpurijat...
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noista someseuraajista tuli mieleen, että FB:n seuraajien määrä nousi huuman aikana 2013-2014 räjähdysmäisesti tuohon päälle 30k ja on sittemmin pysytellyt siinä. Toki ymmärtääkseni FBn käyttö taitaa muutenkin olla vähäisempää kuin tuolloin. Tämä siis vahvaa mutuilua ja voin olla väärässäkin.
 

Housley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Ketterä, NY Rangers
Vähän petyin strategiaan. Realismia pitää olla, mutta kuuhun ei päästä, jos sinne ei kukaan edes yritä.
Tässä haetaan varmaan seuraavaksi toimenpiteet ja resurssit (valmentajat, pelaajat, rahat, puitteet yms) strategian toteuttamiseen eli siinä mielessä pitää olla toteuttamiskelpoinen.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Markkanen kertoili jutuissa Tj:n ja urheilutoimenjohtajan hommien olleen yhdessä melko raskasta puuhaa. Ensikauden joukkue on hänen kasaama, ja samalla on viety eteenpäin myös Keskustan hallihanketta ja etsitty ”uutta” valmentajaa kuivilta markkinoilta.

Matematiikka ei ole vahvinta osaamista mutta joku tässä yhtälössä ei nyt oikein meinaa osua. Tietysti jos tähän lisää vielä ne elintärkeät ykköscentterin (jos Koskiranta ei jatka) ja ykkösmolkkarin, ja uuden UTJ:n naaraamisen ja palkkaamisen niin pessimistisemmät näkisivät yhtälön jo melko mahdottomana yhdelle miehelle.

Aina voi, on lupa yllättää ja onnistua kaikessa.
 

Don Sputnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Liverpool
Hyvä, että jotain tuli ulos, mutta ei tuolla nyt kuuhun mennä. Pitäisikö olla vähän korkeammalla tavoitteet? Noh, onhan se niinkin, että tämä organisaatio ei hetkessä (jos koskaan) huipulle nouse. Ensin pitää nyt saada jotain rotia ja tasoa touhuun ensisijaisesti jäällä, mutta myös toimistolla.

Nyt kun on strategia julki ja puheet pidetty, niin seuraavaksi on niiden tekojen aika. Uskottava valmentaja, UTJ:n palkkaaminen (en osaa sanoa, että olisiko Markkasesta siihen hommaan, jos saisi sitä tehdä 100% työajalla), joukkueen vahvistaminen. Varsinkin kaipaisin kotimaisia jo tasonsa näyttäneitä pelaajia edes muutaman.

Ja kyllä se fakta on, että jostain pitää pystyä löytämään lisää taaloja, edes sellaiset 200-300Ke. Omistajiin kääntyy ensiksi katse.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Itse olin todella pettynyt. Ei sillä että mitään erikoisempaa olisin odottanut, mutta tuohan oli strategia jossa ei ollu kun peruslatteuksia ja jos tosta jollekki on maksettu niin suojatyöpaikka termi saa ihan uuden tason.

Se on hyvä jos niille tasoille on joku henkilö valvomaan, mutta tuo nyt oli sellanen esitys, että pitäs riittää sanotaan 2 iltaa. Tai maanantaina sanotaan työntekijälle että perjantaihin menessä tee se. Keskiviikkona pitäs olla valmis jos tuo on lopputulos.

Tahvanaisesta pidän. Tai jotenkin ihan hyvä esiintyjä. Muuten ihan höpöhöpö strategia.

------------

Kaukaanpäädyssä oli puhetta Pehkosen osalta sitä että eihän markkinointi voi lopettaa hommia vaikka tuote on paskaa. Samaa mieltä, mutta ketä nuo puheet kiinnostaa kun mikään ei onnistu?

Tai ehkä kiinnostaa kun en someguru ole.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Markkanen kertoili jutuissa Tj:n ja urheilutoimenjohtajan hommien olleen yhdessä melko raskasta puuhaa. Ensikauden joukkue on hänen kasaama, ja samalla on viety eteenpäin myös Keskustan hallihanketta ja etsitty ”uutta” valmentajaa kuivilta markkinoilta.
Eikös tossa nyt noita ihan ok koutseja ole vapautumassa käyttöön ensi kaudelle mm. Tapola, Kivi, Miettinen, Pikkarainen ja Myrrä.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Joo vapaana on, ja vapaana on myös Teemu Selänne joten en pitäisi ihmeenä vaikka tulisi SaiPaan.

Lehterän ja Virran kohtalo ynnä heidän saama pomppu valmentajan uralle SaiPasta varmasti houkuttelee valkkuja Lappeenrantaan sankoin joukoin.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Onhan se jokaisen tunnustettava, että Etelä-Karjala on vuoden 2014 Krimin miehityksen jälkeen ollut suurin kärsijä tässä maassa. Kaikki talouspakotteet ja venäläisten matkustamisen hiljeneminen on vienyt tämän maakunnan todella ahtaalle. Kaikki mitä luotiin ja rakennettiin venäläisten matkailijoiden varaan valui ku kankkulan kaivoon ja korvaavia tulovirtoja ei ole luotu. Se vaikuttaa varmasti myös SaiPan tulovirtaan yhteistyökumppaneiden suhteen. Jos ja kun joskus tuo rähinä Ukrainassa rauhoittuu ja palataan "normaaliin" olotilaan niin silloin on vasta odotettavissa parannusta asiaan. Eipä kyllä Lappeenrannan kaupunkikaan ole kehittänyt kaupungin vetovoimaisuutta kuin hiekkalinnalla. Sen kaikki johtuu demari ja maajussi vetoisesta valtuustosta jonka viimeisenä jarruna on parsanpurijat...
Samaa mieltä. Muistan kuinka esimerkiksi Myllymäkeen uutta myymiötä avattaessa silmät märkänä vakuutettiin kuinka liiketoimintaa ei missään nimessä perustettu russakkaturismin varaan, vaan kuinka nyt tuotiin Etelä-Karjalaan jotakin uutta ja ihmeellistä. Sitten kyseinen liike keskittyi myymään lavakaupalla teetä tai paskaa juustoa orjakansalle.
Kun markkina pieneni ja kusilammikon asukkeja tuli vähäisempänä virtana, itkettiin kuinka rankkaa nyt on ja aiemmin niin nerokas liikeidea ei kannata. Kuten esimerkiksi aivan käsittämätön Orkkidea Myllymäessä. Pompöösi tölli, jonka asiakaskunnasta ei jää epäselvyyksiä. Myymälä, jonka kusisia retkuja ei voi kuvitella kenenkään muun kuin venäläisen ostavan.
Ja kaikkeen tähän kaupunki ja koko maakunta lähti mukaan. Voimavarat keskitettiin venäläisten palvelemiseen ja sivistyneestä maailmasta tulevat muut turistit ja näille kehitettävät palvelut jätettiin huomiotta.
Mitä jäi jäljelle. Prisman venäjänkieliset opasteet ja Lidlin samankieliset kuulutukset.

Täällä tarvittais nyt vähän uusi tuulia. Toivon, että elinkeinojohtaja Ma olisi sellainen. Pidän häntä fiksuna kaverina.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eihän tuossa mitään outoa ole. Varmaan sponsorit tykkää kyttyrää, jos sometetaan kolmelle ihmiselle. Näkyvyys on tärkeää.

Mielestäni someseuraajien määrä, vaikka sinänsä validi mittari moneen onkin, ei voi olla yhdenkään yrityksen strategian tavoitteena ellei bisnestä tehdä nimenomaan somen kautta. Someseuraajien kasvu voi olla seurausta niistä strategiassa määritellyistä tavoitteista (vaikkapa urheilullinen menestys, omien junnujen prosentuaalinen määrä edustusjoukkueessa jne), ei itseisarvo.

Ite nään tän päässäni niin, että kun strategiapöhinöissä on oltu, on joku heittänyt ehdotuksen mallia "ja sit mä sen keksin, someseuraajien määrähän saadaan helposti kasvamaan ja voidaan sanoo että ratekia on toteutunut niiltä osin".
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Mielestäni someseuraajien määrä, vaikka sinänsä validi mittari moneen onkin, ei voi olla yhdenkään yrityksen strategian tavoitteena ellei bisnestä tehdä nimenomaan somen kautta. Someseuraajien kasvu voi olla seurausta niistä strategiassa määritellyistä tavoitteista (vaikkapa urheilullinen menestys, omien junnujen prosentuaalinen määrä edustusjoukkueessa jne), ei itseisarvo.

Ite nään tän päässäni niin, että kun strategiapöhinöissä on oltu, on joku heittänyt ehdotuksen mallia "ja sit mä sen keksin, someseuraajien määrähän saadaan helposti kasvamaan ja voidaan sanoo että ratekia on toteutunut niiltä osin".
Mielestäni tämän tyylisessä elämys- ja tapahtumabisneksessä näkyvyys on yksi merkittävimmistä asioista. Someen panostaminen tarkoittaa nimenomaan niitä asiakaskuntia joita tulisi ehdottomasti saada enemmän hallille, eli nuoria, uusia ja toivottavasti pitkäaikaisia SaiPa-faneja.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Tietona teille; SaiPan perse on totaalisen auki ja lakisääteisten maksujenkin suorittamisessa on haasteita. Tämä toki yllättää todella harvoja.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Tossa Jatkiksen jutussa oli vain mietitty, mitkä kaikki asiat strategiassa voitaisiin kääntää jotenkin negatiiviseen sävyyn ja se sitten kirjotettiin siihen.

Tälle kaudelle oli se ”SaiPa huipulle”, niin onpaha niillekin ollu jotain iloa joiden mielestä realistinen strategia ei ole riittävästi.
Oli kyllä todella paska analyysi Jatkoajalta. Tämä on kuitenkin vain siirtymäajan strategia ja fakta on se, että ennen uuden hallin saamista SaiPan tehtävä on pyrkiä pysymään kyydissä ja tehdä mahdollisimman hyvin ne asiat, mitkä tässä toimintaympäristössä voidaan tehdä. Uusi areena tulee sitten avaamaan mahdollisuuksia, mitkä voidaan kirjata seuraavaan strategiaan, kun sitä päästään laatimaan. Ja siinä myös hallin sijainti on ihan keskeinen juttu.
 

Kivisalmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viimeaikaisten julkaisujen ja juttujen perusteella en ole hirveä vakuuttunut, että SaiPan laiva on kääntynyt.

Miksi esimerkiksi Tersa ei osoita johtajuutta eturivissä näin tärkeän strategian julkaisun yhteydessä, vaan hän perinteisesti pakoilee jossain taustalla hallituksen puheenjohtajan roolissa?

Miksi Markkanen nyt sanoo, että hänen tuplarooli on ollut liian vaativa, aika ei riitä molempiin jos sen haluaa hoitaa kunnolla ja se oli väliaikainen ratkaisu, kun vähän aikaa sitten totesi Kaukaan Päädyssä, että hommat ovat tulleet hyvin hoidetuksi eikä tässä ole ollut mitään ongelmaa? Miksi viestitään tällä tavalla ulospäin ja käytännössä valehdellaan.

Omistajien on nyt monesti sanottu olevan sitoutuneita, mutta osakeannista ei ole puhuttu. Mitä tämä sitoutuneisuus sitten tarkoittaa? Ilmeisesti sitä että käydään hallituksen kokouksissa juomassa kahvit ja vaihtamassa kuulumiset.

Miten täysin epärealistisiin strategia-tavoitteisiin ajateltiin päästä? Miten ihmeessä SaiPalla voi olla 10 omaa junioria joukkueessa, kun mikään ei viittaa tällaiseen kehitykseen?

Miten SaiPa saa tänne pelaajia houkuteltua, jos ei ole antaa valmentajan nimeä?

Itselleni on viime päivinä tullut vain lisää kysymyksiä, kun pitäisi tulla vastauksia.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Prigabom Pratsubom, Manuel Lopez Santacruz ja 6579 muuta tykkäsivät viestistäsi.

Voitas kyllä pistää ketju pystyyn koska 100 000 seuraajaa tulee täyteen. Otetaanko Twitteri, Facebook vai IG mittariksi?

Mielestäni someseuraajien määrä, vaikka sinänsä validi mittari moneen onkin, ei voi olla yhdenkään yrityksen strategian tavoitteena ellei bisnestä tehdä nimenomaan somen kautta. Someseuraajien kasvu voi olla seurausta niistä strategiassa määritellyistä tavoitteista (vaikkapa urheilullinen menestys, omien junnujen prosentuaalinen määrä edustusjoukkueessa jne), ei itseisarvo.

Ite nään tän päässäni niin, että kun strategiapöhinöissä on oltu, on joku heittänyt ehdotuksen mallia "ja sit mä sen keksin, someseuraajien määrähän saadaan helposti kasvamaan ja voidaan sanoo että ratekia on toteutunut niiltä osin".
Some-seuraajat on markkinoinnin ja myynnin mittari. Pointti on siinä että sitä kautta myös näkyvät SaiPan yhteistyökumppanit ja ne laskee sen mukaan yhteistyölle arvoa. Jos näkyvyyttä ei ole riittävästi niin sinne ei löydy yhteistyökumppaneita. Itse olisin tässä tilanteessa lähtenyt laajentamaan hiekkalaatikkoa Etelä-Karjalasta reippaasti muualle Suomeen. Etelä-Karjala on pieni ja ei kasvava talousalue liigajoukkueelle Eli niitä kannattajia/etäkannattajia ja yhteistyökumppaneita pitää hakea muualtakin. Pelkkä maakunnallinen toiminta ei riitä jos ajatellaan kasvulukuja. Digitalisaatio mahdollistaa kannattajien ja yhteistyökumppaneiden palvelun ja näkyvyyden laajalti koko Suomeen ja jopa kansainvälisestikin. Kannattaahan moni meistäkin valioliigan tai NHL-joukkueitakin.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Joo vapaana on, ja vapaana on myös Teemu Selänne joten en pitäisi ihmeenä vaikka tulisi SaiPaan.

Lehterän ja Virran kohtalo ynnä heidän saama pomppu valmentajan uralle SaiPasta varmasti houkuttelee valkkuja Lappeenrantaan sankoin joukoin.
Sitten termit kuntoon. Mutta kyllä noista voisi nähdä koutsaamassa muut pl. Tapola.
 

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei tässä oikein jaksa enää edes kommentoida mitään. Eiliset julkistukset eivät ainakaan minun tulevaisuudenuskoani lisänneet millään tavalla, edelleen todistettavaa on valtavasti. Uskoa ei lisää myöskään se, että johtohenkilöt näyttävät olevan täysin pallo hukassa eivätkä tajua, mitä ympärillä tapahtuu ja miten harrastelijamaiselta koko meno näyttää ulkopuolisten silmin. Ehkä se on tässä se masterplan ja yllätetään kaikki. Onnea katsojien houkuttelemiseen.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tietona teille; SaiPan perse on totaalisen auki ja lakisääteisten maksujenkin suorittamisessa on haasteita. Tämä toki yllättää todella harvoja.

Ja varmaan jossain vaiheessa tulee korkeimmalta hallinto-oikeudeltakin valitusoikeuden evääminen liittyen ex-valmentajien palkkoihin, joten jostain on tosiaan kaivettava kuvetta jossain vaiheessa.

Taitaa Saipalla kumminkin mennä paremmin kuin Ketterällä, kun katsoo protesti listaa..

Huolestuttavalta näyttää kyllä naapuriseuran talous. Ihan kelposumma Ketterän Oy:lla protestoitavana ja sitten ry:llä vielä sen lisäksi pari velkoomustuomiota... voi voi.
 

emz1

Jäsen
Kauttaaltaan mielenkiintoisia reaktioita liittyen strategian julkistukseen. Osan mielestä tavoitteet ovat liian löysiä ja kunnianhimottomia ja osan mielestä tavoitteet ovat epärealistisia ja liian kovia. Omasta mielestäni strategia on kokonaisuudessaan onnistunut ja jostain kohdin olen jopa positiivisesti yllättynyt, mutta vain sen vuoksi että viime aikaisten sekoilujen vuoksi laitoin odotusriman strategiasisällön osalta alas.

Muutamia poimintoja:

Liigan paras urheilullinen menestys suhteutettuna pelaajabudjettiin
- Mittarina ei ole ihan yksiselitteinen, mutta piirtää kokonaiskuvan siitä että pyritään maksimoimaan potentiaali pienemmillä käytössä olevilla euromäärillä. Tuttua menneisyydestä ja ei sinällään mitään uutta SaiPan tai muidenkaan pienempien liigajoukkueiden osalta.

Uusien liiketoimintojen mahdollisuudet tuloksen kasvattamiseksi
- Tähän olisin kaivannut konkretian tasolla jotain lisää. Selvää, on että nykymaailmassa ei voida pyöriä pelkän jääkiekon ympärillä. Onko jotain suunnitelmia jo olemassa vai alkaako työ vasta?

Rakennamme yhteisöllisyyttä, tarjoamme vuorovaikutusta ja reagoimme asiakkaidemme toiveisiin
- En tiedä onko tämä ihan vuorovaikutuksen alla, mutta jalkautuminen on ainakin tapahtunut Jatkoaikaan koska moneen asiaan on reagoitu joita on täällä nostettu esille. Olisiko mahdollisuus jollekin muulle ja paremmalle kanavalla? Mielestäni kyllä.

Omia kasvatteja liigajoukkueessa 10
- Jotkut tuntuivat tarttuvan tähän sillä tyylillä että no mistäs muka ensi vuodeksi saadaan kymmenen omaa kasvattia joukkueeseen? Siitähän tässä ei ollut kysymys, mutta mielestäni hyvin kunnianhimoinen tavoite saada neljässä vuodessa tuollainen muutos aikaan. Tässä lienee huomioitu, että omaksi kasvatiksi lasketaan myös muulta tulleet pelaajat jotka viettävät 1-3v SaiPan junioreissa.

Menestymme urheilullisesti ja taloudellisesti
- Tämä kohta arvoissa tuntuu vähän sellaiselta pakolliselta mikä nyt vain kuuluu olla siellä, mutta mielestäni tärkeää että se on sinne kirjattu ja se on kaikkien tarkasteltavissa. Arvoja ei ole aiemmin SaiPan sivuilta löytynyt joten vihdoin meillä on mahdollisuus peilata miten hyvin ne toteutuvat SaiPan valinnoissa ja arjessa. Avoimeksi jäi että sulkevatko nämä toisiaan pois eli ollaanko silti valmiita hakemaan taloudellista menestystä urheilullisen menestymisen kustannuksella tai toisinpäin?

Avoin vuorovaikutus
- Menestystekijät -osiossa, mutta itselle jäi vähän pimentoon että millä tavalla aiotaan konkreettisesti toimia? Itse olisin lisännyt pelkän avoimuuden suoraan -arvot kohtaa tai vähintäänkin lisännyt sen yhteisöllisyyteen / asiakaslähtöisyyteen. Tavallaan puhutaan vähän samasta asiasta, mutta ei kuitenkaan ihan. Avoimuutta tuo organisaatio kaipaa ylipäänsä ja minun mielestä se olisi pitänyt olla yksi listattava asia koko kivijalkaan.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Huolestuttavalta näyttää kyllä naapuriseuran talous. Ihan kelposumma Ketterän Oy:lla protestoitavana ja sitten ry:llä vielä sen lisäksi pari velkoomustuomiota... voi voi.
Tämä on SaiPan syy, ainakin muutama nimimerkki oletettavasti tämän näin kääntää. Leikki sikseen.

Huono tilanne molemmilla, toisella vielä heikompi.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Aika erikoinen kpi kyllä jääkiekkoseuralle: some-seuraajat.

Eihän tuossa mitään outoa ole. Varmaan sponsorit tykkää kyttyrää, jos sometetaan kolmelle ihmiselle. Näkyvyys on tärkeää.

Mielestäni someseuraajien määrä, vaikka sinänsä validi mittari moneen onkin, ei voi olla yhdenkään yrityksen strategian tavoitteena ellei bisnestä tehdä nimenomaan somen kautta. Someseuraajien kasvu voi olla seurausta niistä strategiassa määritellyistä tavoitteista (vaikkapa urheilullinen menestys, omien junnujen prosentuaalinen määrä edustusjoukkueessa jne), ei itseisarvo.

Ite nään tän päässäni niin, että kun strategiapöhinöissä on oltu, on joku heittänyt ehdotuksen mallia "ja sit mä sen keksin, someseuraajien määrähän saadaan helposti kasvamaan ja voidaan sanoo että ratekia on toteutunut niiltä osin".

Some-seuraajat on markkinoinnin ja myynnin mittari. Pointti on siinä että sitä kautta myös näkyvät SaiPan yhteistyökumppanit ja ne laskee sen mukaan yhteistyölle arvoa.

Tässä täytyy kyllä antaa Espoon miehelle pisteet, sillä @Juhaht on täysin asian ytimessä.

Noista seuraajien määristä puhuttaessa SaiPan strategia menee metsään ja isosti. Someseuraajien määrien laskeminen oli keskiössä sometekemisessä joskus 10 vuotta sitten. Silloin eri toimijat oikein yritti maksimoida seuraajien määriä kaiken maailman kisoilla tyyliin: "kaikki ryhmän tykkääjien kesken arvotaan...".

Nykyään sosiaalista mediaa työkseen tekevät ymmärtävät, että sillä seuraajamäärällä ei lopulta ole juuri mitään arvoa. Päinvastoin liian suuri seuraajamäärä saattaa jopa vahingoittaa brändiä, jos seuraajiksi liittyy ihmisiä, jotka eivät oikeasti olekaan niin isoja faneja.

Esimerkiksi Facebookin algorytmi toimii niin, että kun joku tili, vaikka SaiPa, postaa jotain, näyttää FB sen postauksen heti vain osalle SaiPan seuraajia. Kuvitellaan, että vaikka tuhannelle. Sen jälkeen algorytmi seuraa, mitä nämä tuhat ihmistä tekevät. Jos moni reagoi postaukseen kommentoimalla, tykkäämällä tai jakamalla, algorytmi tulkitsee, että tämä sisältö kiinnostaa ja näyttää sen isommalle joukolle, eli esim 5000:lla SaiPan seuraajalle. Jos sama suosio jatkuu, jatkaa postaus leviämistään.

Jos sen sijaan SaiPa on strategiansa mukaisesti keskittynyt vain maksimoimaan seuraajien määrää ja sinne on vaikka laitettu kilpailuja, että "kaikkien seuraajien kesken arvotaan lahjakortti Urheilu-Koskimieheen", on seuraajiin liittynyt tyyppejä, jotka tulevat lahjakortin perässä, eivätkä välttämättä ole ollenkaan SaiPa-faneja tai eivät ainakaan kovia. Sitten myöhemmin noita tyyppejä päätyy siihen FB:n ekaan 1000 hengen testijoukkoon ja koska he eivät reagoikaan SaiPan kiekkoaiheisiin postauksiin, tulkistee algorytmi, että sitältö ei kiinnosta ja lopulta postausten tavoittavuus jääkin pienemmäksi kuin mihin se olisi jäänyt pienemmällä ja fiksummin kootulla ryhmällä.

Maailmalla tästä ongelmasta tunnetuin esimerkki on Budweiser. Kun fb:n suosio kasvoi, halusi Budweiser olla sosiaalisen median suosituin olutmerkki. Budweiserin fb-ryhmää promottiin isosti, että se olisi tykätyin ja sinne saatiin lopulta yli 13 miljoonaa tykkääjää. Mutta sitten huomattiin, että ryhmään tehdyt postaukset eivät leviäkään. Vaikka seuraajamäärä on noin iso, saavat monet postaukset vain kymmeniä tai muutamia satoja tykkäyksiä. Syynä oli se, että seuraajista iso osa ei ollut brändin superfaneja ja eivät siksi reagoineet sisältöön, ja sen takia FB ei näyttänyt niitä enää muille. Tuota ei voinut jälkikäteen enää korjata, koska Budweiser ei tiennyt, ketkä ovat niitä "vääriä seuraajia". Perustettiin oma ryhmä Bud Light -oluelle ja vaikka sen seuraajamäärä on vain muutama miljoona eli murto-osa siitä pääryhmästä, tavoittavat tuon ryhmän postaukset moninkertaisesti enemmän yleisöä. t

Jos katsoo mainostajia tai mediatoimistoja, jotka työkseen ostavat yrityksiltä sosiaalisen median näkyvyyttä, eivät ammattiostajat ole enää aikoihin kysyneet seuraajamääriä. Heitä kiinnostaa vain ryhmän engagement ja reach. Engagement on se joukko ihmisiä, ketkä reagoivat sisältöön kommentoi/tykkää/jaa -tyylillä ja reach on se todellinen joukko, joka sisällön näkee. Ja reach on ihan eri asia kuin tykkääjämäärä.

Väistämättä tulee tunne, että tuon seuraajamäärän strategiaan kirjoittanut ei ymmärrä sosiaalista mediaa. Jos tuo olisi kirjoitettu fiksusti, olisi sanamuoto ihan toisenlainen. Nyt siis kerrottiin tavoitteeksi, että SaiPalla olisi 100 000 some-seuraajaa. Parempi tavoite olisi kertoa, että SaiPa tavoittaa sosiaalisen median kautta kuukausittain tai viikoittain xxx xxx ihmistä.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Strategia kuunneltu ja aiemmat kommentit luettu.

Plussaa
+ Strategiatyössä on apuna ollut joku, joka on näitä aiemminkin tehnyt. Joku konsultti, hallituksen jäsen tjsp on ollut fasilitaattorina.
+ Kokonaisuus on selkeä. 3 vuoden jakso on loogisesti valittu ja toimenpiteet hahmotettavissa.
+ Pohjautuu realismiin.
+ Mittareita on, (vaikka osa voisi olla ehkä osuvampiakin, kuten täällä jo kirjoitettu). Pidän hyvänä ettei niitä ole liikaa, koska silloin prioriteetit helposti unohtuu. Toivottavasti kaikkien työntekijöiden palkat sidotaan osittain mittareihin.

Miinusta
- Arvot ovat persoonattomat ja tusinatavaraa. Niissä pitäisi olla jotain särmää, jotain johon tarttua. Voisivat olla kirjoitettu vaikka eteläkarjalaksi.
- Tämän hetken seuran surkeaa tilaa, ja kannattajien uskon hiipumista ei ole otettu huomioon mitenkään erityisesti. Toki tähän asiaan saa palata myöhemmin, mutta jotain tarvitaan, esim. lupaus ettei tyhjennysmyyntiä tule ensi kaudella.
- Tämän perusteella tulkitsen, että omistajat eivät ole valmiita laittamaan seuraan uutta rahaa. Taloudellista kannattavuutta painotetaan, eikä uudesta rahasta sanota mitään.

Kysymysmerkit
+/- Strategia on enemmän firman strategia kuin urheiluseuran strategia. Milloin kuulemme millaista pelillistä identiteettiä haetaan?
+/- Missiossa ei ole urheilullinen menestys (kuten täällä jo mainittu). Halutaan tuottaa elämyksellisyyttä ja "edustaa Etelä-Karjalaa". En teilaa, koska jos tämä on realismia niin näin se kannattaa sanoa, mutta ei tuosta kannattaja suuresti innostu. Visiossa on urheilullinen menestys . Pitääkö tämä ymmärtää että vuoden 2026 jälkeen tavoitellaan urheilullista ja taloudellista menestystä? (Tämä on yksi esimerkki miksi olen omissa firmoissani jättänyt pois joko mission tai vision, tulee vain liikaa asioita ja tavoiteet menevät solmuun.)

Lisäksi
+ Tahvanainen puhuu selkeästi. Joku täällä ennusti, että olisi tuleva tj. Voi olla, mutta voi olla myös tuleva hallituksen puheenjohtaja. Toivossahan ja toivostahan myö aina eletään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös