Työpäivässä yllättävä tauko, joten tulipa tässä mieleen siirtää hetkeksi aivot itselleni hyvin läheisen SaiPan asioihin ja hiukan pohdiskella ääneen (näppäimistön välityksellä), nimenomaan SaiPan tulevaisuuden kannalta:
Maajoukkuetauko alkaa, ja asetelmat ovat kaikkea muuta kuin miellyttävät, jumbopaikka jonne koko valtamedia SaiPaa ennen kauden alkua povasikin. Lieneekö jo peräti seitsemän ottelun tappioputki alla. Peliesitysten ohella huolestuttavat yleisömäärät, sellaisenaan ne nimittäin syövät jo tulevan kauden pääomaa. Hyvät asiat ruokkivat hyviä asioita ja huonot asiat ruokkivat huonoja asioita. Nyt ollaan kiistatta siellä valitettavammalla jälkimmäisellä sektorilla. Ja prkleen syvällä kaiken lisäksi. Ja kaikki tämä vaikuttaa tulevaisuudenkin näkymiin ikävän negatiivisesti. Kun mä mietin tässä valossa SaiPan tulevaisuutta, niin ensimmäisenä mulle nousee mieleen organisaatiossa vaikuttaviin ihmisiin liittyvät kysymykset.
(i) organisaation analysointia: ihmiset jotka pyörittävät SaiPan toimintaa nyt ja tulevaisuudessa:
Mun mielestä koko SaiPan toiminta lähtee ensisijaisesti liikeelle niistä ihmisistä jotka sen toimintaa pyörittävät. Pure and simple.
Ja tässä tilanteessa ensimmäinen askel organisaation näkövinkkelistä olisi mun mielestä katsoa objektiivisesti ja rehellisesti peiliin: onko SaiPan organisaatiossa "oikeat ihmiset tekemässä oikeita asioita"? Olisiko siellä muutostarpeita, ja mihin suuntaan? Hallituksen pj on hiljattain vaihtunut, kuulostaa muutokselta parempaan suuntaan, mutta riittääkö se? Uusi markkinointipäällikkö palkattu, ihan OK ajatuksena, itse en Rissasta tunne enkä edes tiedä, joten paha arvioida vielä tässä vaiheessa yhtään. Onko muita muutostarpeita: onko jokainen hallituksen jäsen mukana oikeasti sydämellään vaiko muilla motiiveilla? Onko jokaisella hallituksen jäsenellä oma tärkeä kontribuutio jota nimenomaan hän tuo SaiPalle yhteiseen kekoon. Onko SaiPan organisaatio rakennettu siten, että kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa? Ihan samalla idealla kun edustusjoukkuettakin kootaan, miksei sama logiikka pätisi organisaatioonkin edustusjoukkueen takana/taustalla? Onko jokainen hallituksen jäsen mukana SaiPan urheilullisen kurssin nostamisessa, vaiko varmistelemassa omaa sijoitustaan tms irrelevantteja intressejä. Kuka tällaiset asiat selvittää, ja kenellä on halua/kompetenssia sorkkia tällaisia kysymyksiä? Mistä riittävä näkemys asioiden ytimeen ilman välikäsiä tai kolmansien osapuolten "rikkinäinen puhelin" riskiä sanomassa?
Itse en näe mitään muuta vaihtoehtoa edellämainittuun kuin sen, että jos muutoksia tarvitaan niin muutoksen on lähdettävä SaiPan organisaation sisältä: kukaan ulkopuolinen ei voi tulla sitä sanomaan ja/tai toteuttamaan. Onko se sitten Koikkalainen vai Tersa, vai joku hallituksen rivijäsen joka nostaa kissan pöydälle; en tiedä. Toivottavasti joku. Hallituksen pj:llä luulisi olevan sen suurimman sanavallan, ainakin lähtökohtaisesti. On aivan selvää, että iso laiva kääntyy hitaasti, joten sormia napsauttamalla tuskin mitään tapahtuu, se ottaa aikansa. Lähinnä mua kiinnostaisi tietää, onko suunta jo oikea. Jos edes suunta on oikea, niin päämääräkin saavutetaan jossain aikaikkunassa. Kunhan sellainen on asianmukaisesti asetettu. Että olisi edes joku pohja jolta ponnistaa.
Sama periaate "oikeat ihmiset oikeille paikoille" pitäisi näkyä organisaatiossa kautta linjan; ei vain tj:n ja hallituksen kohdalla. Tästä periaatteesta on hyvä esimerkki käsillä, jota avaan tässä hiukan tarkemmin: eli uuden junioripäällikön virka lienee haussa, ja hyvä niin. Toivottavasti seuraaja on (a) pätevä, ja (b) sosiaalisilta taidoiltaan olennaisesti parempi kuin aiempi päällikkö, ja (c) aidosti innostunut kehittämään asioita ja viemään omalla tärkeällä sektorillaan SaiPaa parempaan suuntaan. Vaikka itse pidin ja pidän Lahtista vääränä valintana nimenomaan junnupäällikön postiin, en silti missään tapauksessa haluaisi että Lahtista potkittaisiin pois koko SaiPan toiminnasta. Mikäli miehellä itsellään riittää halua ja kiinnostusta (en lainkaan tiedä...) , niin pitäisin hänet ehdottomasti mukana valmennusasioissa, esim D/C/B-ikäisten vastuuvalmentajana. Syy tähän heti alempana.
Lahtinen nimittäin jossain vaiheessa valmensi itse SaiPan B-junnuja, ilmeisesti syksyllä vastuuvalmentajaa ei jengille ollut vielä löytynyt tai jotain. Omasta mielestäni Lahtinen oli valmentajana aivan tuhat-nolla parempi kuin junnupäällikönä; penkin takana hän pelasi selkeästikin omilla vahvuuksillaan ja oli todella elementissään. Aivan eri planeetalta vaikuttava kaveri kuin se joka huseerasi junnupäällikkönä. Muistan yhden harjoitusturnauksen (olikohan pk-seudulla vai Vierumäellä) kun Lahtinen koutsasi SaiPan jengiä ja vieressä istuneet Jokereiden ja Bluesin scoutit ihmettelivät kuka helvetti tossa on penkin takana: meininki oli nimittäin niin silmiä hivelevän hienoa: pelinluku, palaute, koordinointi, kommunikointi, kokonaisuuden hanskaus, käsittämättömän esimerkillistä. Harvoin olen todistanut paikan päältä vastaavaa, vaikka junnupelejä on katsottu silmät kieroksi kultaiselta 90-luvulta alkaen. Vaikkakin jalat maassa siinä mielessä, että yksittäiset muutamat matsit ovat vielä ihan liian lyhyt otanta sanomaan satavarmasti että Lahtinen olisi poikkeuksellisen hyvä junnukoutsi.
Mutta pointti yllä oli siis se, että junioripäällikön posti on hyvä esimerkki sellaisesta postista, jota hoitamaan tarvitaan toisentyyppinen kaveri kuin siinä postissa on tähän mennessä ollut. SaiPan kokoiselle pikkuseuralle junioritoiminta on niin keskeisen kriittisessä asemassa, että siellä pitää olla ammattitaitoa ja pelisilmää, sitä postia ei vaan kertakaikkiaan saa ryssiä: junioritoiminnan rattaissa ei saa olla soraa. Ja selvyyden vuoksi, em. ei todellakaan tarkoita että pitäisin Lahtista huonona ihmisenä, ei suinkaan, hänellä vaan on sellaisia vahvuuksia joita voisi paremmin hyödyntää toisaalla. Junnupäällikön saappaissa hän ei mielestäni ollut "oikealla paikalla", mutta jossain toisessa paikassa (kuten esim. junnujen valmentajana) hän voisi olla paljon suuremmalla todennäköisyydellä oikea ihminen siihen paikkaan.
Seuraavana aspektina miettisin, pitäisikö nykyistä organisaatiota täydentää joiltain osin? Tästäkin löytyy vertaileva esimerkki, jota avaan hiukan tässä. Nimittäin joku aika sitten edustusjoukkueeseen päätettiin palkata videovalmentaja: positio jota ennen (ainakaan mun tietääkseni) ei edustusjoukkueella ollut mutta sille nähtiin tarvetta ja toteutettiin, eikä se sen kummempaa vaatinut. Ja tuossakin muutoksessa kaikki voittivat: Janne Mälkiä on nimenomaan siinä roolissa helvetin paljon parempi kuin junnujen puupäävalmentajana. Tämä kritiikin siivu omin silmin useaan otteeseen nähtynä ja usealta muultakin taholta (mukaanlukien pelaajia) kuultuna. Videovalmentajan tontilla Mälkiä pääsee pelaamaan ihan eri lailla omilla vahvuuksillaan ja hän oikeasti tuo lisäarvoa kokonaisuuteen. Näytötkin Westerlundin ajoilta ovat, ainakin itä-suomen mittapuulla, sangen kovat. Eli kokonaisuuden kannalta ehdottoman kannattava ja järkevä move.
Sitä en tiedä, tehtiinkö Mälkiän siirto siksi ettei hänen duuniinsa junnujen päävalmentajana olisi oltu tyytyväisiä, vai yksinkertaisesti siksi että edustusjoukkueeseen tarvittiin videovalmentaja ja Mälkiä oli siihen paras kandidaatti (vahva veikkaus että näin se meni), vaiko em. seikkojen kombinaatiosta, sitä en varmasti tiedä, eikä se ole mitenkään relevanttiakaan tässä. Pääasia, että puuttuva palanen (videovalmentajan ruutu) täydennettiin, ja siihen ruutuun saatiin oikea kaveri. Noin se homma pitää mennäkin.
Tällä organisaation täydentämisen sektorilla mulle herää ensimmäisenä kysymys itselleni läheisestä aiheesta eli scouttauksesta: kuka/ketkä vastaavat nykyisin SaiPan pelaajakartoituksesta ja -tarkkailusta? Koikkalainen ja hallitus ovat päätöksentekopuolella ja Koikkalainen varmasti isossa roolissa asioiden valmistelussa, mutta kysymys kuuluu olisiko SaiPassa tilausta sellaiselle henkilölle, jonka päätoimisella vastuulla olisi pelaajatarkkailu? SaiPan kokoiseen seuraan ei liene relevanttia huudella urheilutoimenjohtajaa, mutta miten olisi hiukan "modattu" versio utj:n toimenkuvasta? Itse tekisin asiassa niin, että yhdistäisin edustusjoukkueen ja A-junnujen (+mahd jopa B-junnujenkin) pelaajakartoituksen siihen erikoistuneelle henkilölle. Tämä henkilö valmistelisi pelaajakartoitukseen liittyvät asiat toimitusjohtajalle päätettäväksi; hoitaisi sen "työteliään taustaduunin". Junnujen osalta toiminta tapahtuisi läheisessä yhteistyössä junnupäällikön kanssa, eli voimien yhdistämistä siltä osin.
Tämä siksi, että ei SaiPa vielä moneen vuoteen tule pelaajabudjetilla mitattuna nousemaan suurseuraksi; jos edes keskikastiiin. Tai jos nyt aluksi edes jumbopaikalta pois budjetissakin. Kun pelataan vähillä rahoilla niin hankintojen on oltava ammattitaitoisia; vaaditaan oikeasti silmää ja näkemystä etsiä ne potentiaaliset sopivan (lue: alhaisen) hintaluokan pelaajat joukkueeseen joilla on realistinen mahdollisuus ja odotusarvo nostaa tasoaan ja kenties jopa breikata läpi; ennenkaikkea vaaditaan pirusti aikaa+vaivaa+jatkuvaa seurantaa jotta kokoajan muuttuviin markkinoihin voidaan asianmukaisesti reagoida, ja ennenkaikkea reagoida asianmukaiseen tietoon perustuen. Se ei todellakaan ole helppoa, ja Koikkalaisella on pomminvarmasti muutakin duunia kuin koluta junnnu/alasarjoja muodostaakseen itse riittävän laajan kuvan tausta-asioista. Hutilaukauksia tulee joskus, niin käy paremmissakin piireissä, mutta todennäköisyyttä niille hutilaukauksille pitää pystyä pienentämään SaiPan kokoisella budjetilla toimiessa: ei vaan olisi varaa ampua ohi.