SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 360 851
  • 5 798

Dynamite

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ken vanhoja kaivaa, sitä... mutta KooKoon suurimpia haasteita tälläkin kertaa taitaa olla löytää riittävä määrä maksavia katsojia mukaan hommaan.

Kuopiossa yleisömäärät ovat lähteneet mukavaan kasvuun kun joukkue menestyy ja näin se menee muuallakin. KooKoon vimeisellä divarikaudella 1986-87 ennen liigaan nousua KooKoon yleisökeskiarvo taisi olla lähes 4000 ja parhaimmillaan yleisöä oli KooKoon peleissä I-divarissa runkosarjassa peräti 6000 katsojaa. Alkuhuumassa yleisömäärät olisivat varmaan vähintään 3500-4000 katsojaa menestyksestä riippumatta, mutta jos KooKoo pärjäisi sarjassa niin toki silloin puhuttaisiin jo suuremmistakin yleisömääräistä.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Parasta KooKoon mahdollisessa liiganousussa sitten joskus olisikin juuri Saipa ja Lappeenranta, mikäli Saipa ei olisi karsimassa. Kunnon hegemoni ottelut luulisi liikuttavan väkeä molempiin suuntiin ja voisi kuvitella hallien pursuavan liitoksistaan.

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Enkä pidä tätäkään vaihtoehtoa pois suljettuna. Nimittäin lähivuosina monet liigaseurat tulevat julkaisemaan melko huikeita tilinpäätöksiä ja tämä pakottaa joitakin seuroja jo ensi kaudella pelaamaan todella edullisella joukkueella. Mikä sitten on KooKoon taloudellinen tilanne? mielestäni tuo on iso arvoitus. KooKoon ketjuissa tuolla Mestis-osiossa omatkin ovat vihjailleet siihen suuntaan että rahaa ei olisi hirveästi. Toivotaan kuitenkin että sitä löytyisi ja vielä jonain päivänä päästäisiin liigassa näkemään näitä hegemonia matseja.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Juuri näin. Paikallisväännöt on menneet pilalle, kun pelataan sen 8 kertaa kaudessa.
Tulee nostalginen olo, kun muistelee niitä divariaikoja, kun otettiin pari kertaa kaudessa yhteen Kookoon ja Ketterän kanssa. Koko syksy salilla vedettiin jabeja säkkiin, että osui tarvittaessa Imatran poikaa nenään.
 

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Työpäivässä yllättävä tauko, joten tulipa tässä mieleen siirtää hetkeksi aivot itselleni hyvin läheisen SaiPan asioihin ja hiukan pohdiskella ääneen (näppäimistön välityksellä), nimenomaan SaiPan tulevaisuuden kannalta:

Maajoukkuetauko alkaa, ja asetelmat ovat kaikkea muuta kuin miellyttävät, jumbopaikka jonne koko valtamedia SaiPaa ennen kauden alkua povasikin. Lieneekö jo peräti seitsemän ottelun tappioputki alla. Peliesitysten ohella huolestuttavat yleisömäärät, sellaisenaan ne nimittäin syövät jo tulevan kauden pääomaa. Hyvät asiat ruokkivat hyviä asioita ja huonot asiat ruokkivat huonoja asioita. Nyt ollaan kiistatta siellä valitettavammalla jälkimmäisellä sektorilla. Ja prkleen syvällä kaiken lisäksi. Ja kaikki tämä vaikuttaa tulevaisuudenkin näkymiin ikävän negatiivisesti. Kun mä mietin tässä valossa SaiPan tulevaisuutta, niin ensimmäisenä mulle nousee mieleen organisaatiossa vaikuttaviin ihmisiin liittyvät kysymykset.

(i) organisaation analysointia: ihmiset jotka pyörittävät SaiPan toimintaa nyt ja tulevaisuudessa:

Mun mielestä koko SaiPan toiminta lähtee ensisijaisesti liikeelle niistä ihmisistä jotka sen toimintaa pyörittävät. Pure and simple.

Ja tässä tilanteessa ensimmäinen askel organisaation näkövinkkelistä olisi mun mielestä katsoa objektiivisesti ja rehellisesti peiliin: onko SaiPan organisaatiossa "oikeat ihmiset tekemässä oikeita asioita"? Olisiko siellä muutostarpeita, ja mihin suuntaan? Hallituksen pj on hiljattain vaihtunut, kuulostaa muutokselta parempaan suuntaan, mutta riittääkö se? Uusi markkinointipäällikkö palkattu, ihan OK ajatuksena, itse en Rissasta tunne enkä edes tiedä, joten paha arvioida vielä tässä vaiheessa yhtään. Onko muita muutostarpeita: onko jokainen hallituksen jäsen mukana oikeasti sydämellään vaiko muilla motiiveilla? Onko jokaisella hallituksen jäsenellä oma tärkeä kontribuutio jota nimenomaan hän tuo SaiPalle yhteiseen kekoon. Onko SaiPan organisaatio rakennettu siten, että kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa? Ihan samalla idealla kun edustusjoukkuettakin kootaan, miksei sama logiikka pätisi organisaatioonkin edustusjoukkueen takana/taustalla? Onko jokainen hallituksen jäsen mukana SaiPan urheilullisen kurssin nostamisessa, vaiko varmistelemassa omaa sijoitustaan tms irrelevantteja intressejä. Kuka tällaiset asiat selvittää, ja kenellä on halua/kompetenssia sorkkia tällaisia kysymyksiä? Mistä riittävä näkemys asioiden ytimeen ilman välikäsiä tai kolmansien osapuolten "rikkinäinen puhelin" riskiä sanomassa?

Itse en näe mitään muuta vaihtoehtoa edellämainittuun kuin sen, että jos muutoksia tarvitaan niin muutoksen on lähdettävä SaiPan organisaation sisältä: kukaan ulkopuolinen ei voi tulla sitä sanomaan ja/tai toteuttamaan. Onko se sitten Koikkalainen vai Tersa, vai joku hallituksen rivijäsen joka nostaa kissan pöydälle; en tiedä. Toivottavasti joku. Hallituksen pj:llä luulisi olevan sen suurimman sanavallan, ainakin lähtökohtaisesti. On aivan selvää, että iso laiva kääntyy hitaasti, joten sormia napsauttamalla tuskin mitään tapahtuu, se ottaa aikansa. Lähinnä mua kiinnostaisi tietää, onko suunta jo oikea. Jos edes suunta on oikea, niin päämääräkin saavutetaan jossain aikaikkunassa. Kunhan sellainen on asianmukaisesti asetettu. Että olisi edes joku pohja jolta ponnistaa.

Sama periaate "oikeat ihmiset oikeille paikoille" pitäisi näkyä organisaatiossa kautta linjan; ei vain tj:n ja hallituksen kohdalla. Tästä periaatteesta on hyvä esimerkki käsillä, jota avaan tässä hiukan tarkemmin: eli uuden junioripäällikön virka lienee haussa, ja hyvä niin. Toivottavasti seuraaja on (a) pätevä, ja (b) sosiaalisilta taidoiltaan olennaisesti parempi kuin aiempi päällikkö, ja (c) aidosti innostunut kehittämään asioita ja viemään omalla tärkeällä sektorillaan SaiPaa parempaan suuntaan. Vaikka itse pidin ja pidän Lahtista vääränä valintana nimenomaan junnupäällikön postiin, en silti missään tapauksessa haluaisi että Lahtista potkittaisiin pois koko SaiPan toiminnasta. Mikäli miehellä itsellään riittää halua ja kiinnostusta (en lainkaan tiedä...) , niin pitäisin hänet ehdottomasti mukana valmennusasioissa, esim D/C/B-ikäisten vastuuvalmentajana. Syy tähän heti alempana.

Lahtinen nimittäin jossain vaiheessa valmensi itse SaiPan B-junnuja, ilmeisesti syksyllä vastuuvalmentajaa ei jengille ollut vielä löytynyt tai jotain. Omasta mielestäni Lahtinen oli valmentajana aivan tuhat-nolla parempi kuin junnupäällikönä; penkin takana hän pelasi selkeästikin omilla vahvuuksillaan ja oli todella elementissään. Aivan eri planeetalta vaikuttava kaveri kuin se joka huseerasi junnupäällikkönä. Muistan yhden harjoitusturnauksen (olikohan pk-seudulla vai Vierumäellä) kun Lahtinen koutsasi SaiPan jengiä ja vieressä istuneet Jokereiden ja Bluesin scoutit ihmettelivät kuka helvetti tossa on penkin takana: meininki oli nimittäin niin silmiä hivelevän hienoa: pelinluku, palaute, koordinointi, kommunikointi, kokonaisuuden hanskaus, käsittämättömän esimerkillistä. Harvoin olen todistanut paikan päältä vastaavaa, vaikka junnupelejä on katsottu silmät kieroksi kultaiselta 90-luvulta alkaen. Vaikkakin jalat maassa siinä mielessä, että yksittäiset muutamat matsit ovat vielä ihan liian lyhyt otanta sanomaan satavarmasti että Lahtinen olisi poikkeuksellisen hyvä junnukoutsi.

Mutta pointti yllä oli siis se, että junioripäällikön posti on hyvä esimerkki sellaisesta postista, jota hoitamaan tarvitaan toisentyyppinen kaveri kuin siinä postissa on tähän mennessä ollut. SaiPan kokoiselle pikkuseuralle junioritoiminta on niin keskeisen kriittisessä asemassa, että siellä pitää olla ammattitaitoa ja pelisilmää, sitä postia ei vaan kertakaikkiaan saa ryssiä: junioritoiminnan rattaissa ei saa olla soraa. Ja selvyyden vuoksi, em. ei todellakaan tarkoita että pitäisin Lahtista huonona ihmisenä, ei suinkaan, hänellä vaan on sellaisia vahvuuksia joita voisi paremmin hyödyntää toisaalla. Junnupäällikön saappaissa hän ei mielestäni ollut "oikealla paikalla", mutta jossain toisessa paikassa (kuten esim. junnujen valmentajana) hän voisi olla paljon suuremmalla todennäköisyydellä oikea ihminen siihen paikkaan.

Seuraavana aspektina miettisin, pitäisikö nykyistä organisaatiota täydentää joiltain osin? Tästäkin löytyy vertaileva esimerkki, jota avaan hiukan tässä. Nimittäin joku aika sitten edustusjoukkueeseen päätettiin palkata videovalmentaja: positio jota ennen (ainakaan mun tietääkseni) ei edustusjoukkueella ollut mutta sille nähtiin tarvetta ja toteutettiin, eikä se sen kummempaa vaatinut. Ja tuossakin muutoksessa kaikki voittivat: Janne Mälkiä on nimenomaan siinä roolissa helvetin paljon parempi kuin junnujen puupäävalmentajana. Tämä kritiikin siivu omin silmin useaan otteeseen nähtynä ja usealta muultakin taholta (mukaanlukien pelaajia) kuultuna. Videovalmentajan tontilla Mälkiä pääsee pelaamaan ihan eri lailla omilla vahvuuksillaan ja hän oikeasti tuo lisäarvoa kokonaisuuteen. Näytötkin Westerlundin ajoilta ovat, ainakin itä-suomen mittapuulla, sangen kovat. Eli kokonaisuuden kannalta ehdottoman kannattava ja järkevä move.

Sitä en tiedä, tehtiinkö Mälkiän siirto siksi ettei hänen duuniinsa junnujen päävalmentajana olisi oltu tyytyväisiä, vai yksinkertaisesti siksi että edustusjoukkueeseen tarvittiin videovalmentaja ja Mälkiä oli siihen paras kandidaatti (vahva veikkaus että näin se meni), vaiko em. seikkojen kombinaatiosta, sitä en varmasti tiedä, eikä se ole mitenkään relevanttiakaan tässä. Pääasia, että puuttuva palanen (videovalmentajan ruutu) täydennettiin, ja siihen ruutuun saatiin oikea kaveri. Noin se homma pitää mennäkin.

Tällä organisaation täydentämisen sektorilla mulle herää ensimmäisenä kysymys itselleni läheisestä aiheesta eli scouttauksesta: kuka/ketkä vastaavat nykyisin SaiPan pelaajakartoituksesta ja -tarkkailusta? Koikkalainen ja hallitus ovat päätöksentekopuolella ja Koikkalainen varmasti isossa roolissa asioiden valmistelussa, mutta kysymys kuuluu olisiko SaiPassa tilausta sellaiselle henkilölle, jonka päätoimisella vastuulla olisi pelaajatarkkailu? SaiPan kokoiseen seuraan ei liene relevanttia huudella urheilutoimenjohtajaa, mutta miten olisi hiukan "modattu" versio utj:n toimenkuvasta? Itse tekisin asiassa niin, että yhdistäisin edustusjoukkueen ja A-junnujen (+mahd jopa B-junnujenkin) pelaajakartoituksen siihen erikoistuneelle henkilölle. Tämä henkilö valmistelisi pelaajakartoitukseen liittyvät asiat toimitusjohtajalle päätettäväksi; hoitaisi sen "työteliään taustaduunin". Junnujen osalta toiminta tapahtuisi läheisessä yhteistyössä junnupäällikön kanssa, eli voimien yhdistämistä siltä osin.

Tämä siksi, että ei SaiPa vielä moneen vuoteen tule pelaajabudjetilla mitattuna nousemaan suurseuraksi; jos edes keskikastiiin. Tai jos nyt aluksi edes jumbopaikalta pois budjetissakin. Kun pelataan vähillä rahoilla niin hankintojen on oltava ammattitaitoisia; vaaditaan oikeasti silmää ja näkemystä etsiä ne potentiaaliset sopivan (lue: alhaisen) hintaluokan pelaajat joukkueeseen joilla on realistinen mahdollisuus ja odotusarvo nostaa tasoaan ja kenties jopa breikata läpi; ennenkaikkea vaaditaan pirusti aikaa+vaivaa+jatkuvaa seurantaa jotta kokoajan muuttuviin markkinoihin voidaan asianmukaisesti reagoida, ja ennenkaikkea reagoida asianmukaiseen tietoon perustuen. Se ei todellakaan ole helppoa, ja Koikkalaisella on pomminvarmasti muutakin duunia kuin koluta junnnu/alasarjoja muodostaakseen itse riittävän laajan kuvan tausta-asioista. Hutilaukauksia tulee joskus, niin käy paremmissakin piireissä, mutta todennäköisyyttä niille hutilaukauksille pitää pystyä pienentämään SaiPan kokoisella budjetilla toimiessa: ei vaan olisi varaa ampua ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Varmasti Koikkalainen käyttää apuja scouttauksessa, ei hän sitä tietenkään yksin duunaa, yhteistyötahoja on, mutta mun kysymys kuuluu, että mikä olisi uuden pelaajakoordinaattorin palkkakulujen suhde siihen lisäarvoon mitä asiansa osaava kaveri voisi SaiPan nykyorganisaatioon tuoda? Itse näkisin tässä paljonkin potentiaalia, nimenomaan silloin jos/kun toimenkuvaan kuuluisi myös vanhimpien junnuikäluokkien tarkkailu. Jos mä olisin SaiPan mies (jota toki olen nyt ja aina seuran kannattajan perspektiivistä), niin Vaasan viimeaikaiset tapahtumat huomioiden ottaisin (siis olisin jo ottanut..) puhelua Jukka Suutarille ja tarjoaisin hänelle elämänsä mahdollisuutta näyttää kyntensä liigatasolla: ei mestiksen kärkijengin ja liigan jumbojengin taitotason välillä niin suuria eroja voi olla, etteikö Suutarin kaltainen jääkiekon elämäntapa-workaholic (huom. tämä korostuneen positiivisessa mielessä!) siitä kunnialla selviytyisi. Lieneekö Sportin ja SaiPan pelaajabudjeteissakaan niin suurensuurta eroa, eli hintatasolla riittävän läheisen kategorian pelaajista puhutaan, ja siellä kategoriassa Suutarilla olisi helvetinmoinen tietopankki tuoda mukanaan. Täysin sama toimenkuva, jossa Suutari on vakuuttanut Juhani Tammisen ja monet muutkin.

Tiedän myös, että Suutarilla olisi varmasti aitoa halua kehittää organisaatiota ja kaikkea mikä hänen toimenkuvaansa liittyy, hän on se viimeisin jätkä joka valittaa esim. työpäivien pituuksista tms narinaa: hän on lätkässä mukana aidosti sydämellään, hän haluaa menestyä omalla tontillaan ja se yhdistelmä näkyy pirun monessa asiassa. Ao. nuoren miehen palkkakulut ei luulisi olevan liian kovia, edes SaiPalle. Ja jos ei Suutaria saada/haluta, niin joku toinen pätevä kandidaatti sitten, Suutari tuli vaan nimenä ensimmäiseksi mieleen: hänen ja SaiPan intressit voisivat nimittäin hyvinkin kohdata kun tarkemmin ajattelee SWOT:eja molempien osapuolten näkövinkkeleistä. Joka tapauksessa, summa summarum; lisäkapasiteettia ja ammattitaitoa pelaajakartoitukseen, sille olisi mun mielestä lisätarvetta tulevaisuutta silmälläpitäen vrt nykyorganisaation tilaan. Ja mä näkisin erittäin mieluusti SaiPan organisaatiossa "uusia tuulia, nuorta verta, kavereita joilla on osaamista ja myös halua näyttää sitä osaamistaan", ja jos tuo profilointi yhdistyisi vielä suht järkevään palkkapyyntöön niin mulle on aivan sama kirjoittaako uuteen työsopimukseen nimensä Jukka Suutari vai joku muu joka tuon profiloinnin täyttää. Nimellä ei ole mitään väliä, sen painoarvo on nolla, profiililla painoarvo sata.

Hitto, kello juoksee sitä tahtia että pitää palata takaisin arkeen, seuraavia työotsikoita olisi pitänyt vielä käsitellä ja eritellä tarkemmin:

(ii) strategia: mitä SaiPa oikeasti tavoittelee (a) lyhyellä tähtäimellä, ja (b) pitkällä tähtäimellä: survival mode vaiko jotain muuta: julkistakaa nämä kannattajille ja yhteistyökumppaneille!

(iii) kilpailijaseuranta: esim. Kouvolassa tehdään ja toimitaan, ja itse veikkaan että Ika Lehkosen palkkaamisen myötä seuraavien parin vuoden aikana KooKoo:n suunntalta kuullaan vielä paljon. Olisko SaiPalla mitään opittavaa sieltä, miten on toimittu, ja miten kilpailijan toimiin olisi syytä reagoida: saman maakunnan jengi siinä on kyseessä. Tästä KooKoo-linkkauksesta onkin ollut paljon hyvää tekstiä jo tässä ketjussa!

(iv) yhteistyökumppanit/markkinointi/tiedottaminen

(v) junioritoiminta ja strategia siinä: laajemmin analysoituna SaiPan kannalta pitkällä tähtäimellä

(vi) rohkeus muutoksiin ja uusiin tuuliin, "fakkiintumisen" eli "aina myö ollaan tehty näin, niin myö tehhään nytkin" -jargonin tietoinen välttäminen

(vii) viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä: SaiPan merkitys Lappeenrannan kaupungille ennen/nyt/tulevaisuudessa
 

theref

Jäsen
Tällä organisaation täydentämisen sektorilla mulle herää ensimmäisenä kysymys itselleni läheisestä aiheesta eli scouttauksesta: kuka/ketkä vastaavat nykyisin SaiPan pelaajakartoituksesta ja -tarkkailusta? Koikkalainen ja hallitus ovat päätöksentekopuolella ja Koikkalainen varmasti isossa roolissa asioiden valmistelussa, mutta kysymys kuuluu olisiko SaiPassa tilausta sellaiselle henkilölle, jonka päätoimisella vastuulla olisi pelaajatarkkailu? SaiPan kokoiseen seuraan ei liene relevanttia huudella urheilutoimenjohtajaa, mutta miten olisi hiukan "modattu" versio utj:n toimenkuvasta? Itse tekisin asiassa niin, että yhdistäisin edustusjoukkueen ja A-junnujen (+mahd jopa B-junnujenkin) pelaajakartoituksen siihen erikoistuneelle henkilölle. Tämä henkilö valmistelisi pelaajakartoitukseen liittyvät asiat toimitusjohtajalle päätettäväksi; hoitaisi sen "työteliään taustaduunin". Junnujen osalta toiminta tapahtuisi läheisessä yhteistyössä junnupäällikön kanssa, eli voimien yhdistämistä siltä osin.

Haba ei ottanutkaan kauhean pientä pakettia keskustelupalstalle rakennettavaksi =) Eipä siinä, sen verran paljon tuli hyviä ideoita, että noita viimeisiäkin kohtia odottelen mielenkiinnolla.

Tuohon ylle otin kuitenkin sen kohdan, jota aika pitkälti pidän tällä hetkellä todella tärkeänä.

SaiPan todellakin tulisi vahvistaa organisaatiotaan tuolla saralla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että SaiPan junioripuoli A- ja B-junnujen kohdalla on saatu kohtuulliseen kuntoon, ainakin tulosten perusteella. C-junnuissa on pari helmeä (nuorempi Hämäläinen ja Kettunen), mutta muuten tilanne vaikuttaa aika heikolta.

Sen puoleen olisikin todella tärkeää, että tuollaiseen "urheilutoimenjohtajan" postiin saataisiinkin sellainen mies, joka etsisi pelaajia maakunnista myös SaiPan junnuihin, edustusjoukkueen pelaajakartoituksen ohella. Välillä tuntuu siltä, että oma juniorituotanto on sitä luokkaa, että sillä ei paljon juhlita.

Haba mainitsikin Jukka Suutarin yhtenä mahdollisena nimenä tällaiseen hommaan. Itse en laittaisi yhtään pahakseni, jos SaiPa tässä puheenjohtajan, myyntipäällikön ja junioripuolen henkilöstövaihdosten yhteydessä olisi yhteydessä myös Suutariin ja tiedustelisi herran mielenkiintoa muuttaa Lappeenrantaan, tai ainakin työskennellä SaiPalle. Organisaation vahvistaminen tuollaisella nuorella ja innokkaalla, joskin ristiriitaisella persoonalla, kuulostaisi kuitenkin järkevältä panostukselta tulevaisuuteen.

Palataan muihin kohtiinkin jossakin vaiheessa, kunhan saadaan ensin sisäistettyä Haban kokonaisuus =)
 

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Haba ei ottanutkaan kauhean pientä pakettia keskustelupalstalle rakennettavaksi =)

Heh, täytyy aloittaa varovasti.. =)

Ei mutta oikeesti SaiPan asiat on tärkeitä juttuja, joskus tällainen ajatusten pukeminen sanoiksi on ihan omiakin ajatuksia selkeyttävää. Jatkoaika ja tämä ketju oli mielestäni paikkana sopivin. Kunhan tulee hyvä hetki niin täytyy ehdottomasti jatkaa aiheen parissa että saa kokonaisuuden loppuun, isoja biittejä jäi vielä auki.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
En kuollaksenikaan keksinyt mihin ketjuun tämä pitäisi liittää, mutta laitetaan tähän. Kyllähän nämä asia OY:n tulevaisuuteen vahvasti liittyy, ja sitä paljon määrittelee.

http://www.saipa.fi/page.php?id=18&a=1597

Ihan hyvä uutinen tuo on. Eihän tuo 200-300k lisäliikevaihtoa ole valtavasti, mutta jotain kuitenkin. Ja jos ravintola tekee vaikka 20-30k voittoa per vuosi, niin rahaa se on sekin.

Rahaa tulee myös säästöistä, kun jatkossa voidaan omasta keittiöstä hoitaa safkat pukuhuoneisiin sen sijaan, että kaikki ostettaisiin ulkoa. SaiPan kaltaisen pikkuseuran pitää hyödyntää kaikki mahdollisuudet saada liikevaihtoa ja tulosta kasvatettua, joten hienoa, että näin myös tapahtuu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täytyy todeta, että hiukan harmittaa se, että SaiPan tulos oli negatiivinen, samalla kun monien ns. saman kokoluokan, tai ainakin samoista sijoista taistelevien joukkueiden tulos on positiivinen. Ei niin, että toivoisi tappiota kenellekään, mutta kyllä se tulos pitäisi saada hinattua plussan puolelle lähivuosina Saimaan rannallakin.

Tiedä sitten jos pudotuspelit olisi toteutuneet viime kaudella, että olisiko se voinut vaikuttaa jotenkin. Tosin ei niitä tavoittaneet Pelicans ja Ässät myöskään ja silti näyttää plussaa.
 

teeveemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiedä sitten jos pudotuspelit olisi toteutuneet viime kaudella, että olisiko se voinut vaikuttaa jotenkin. Tosin ei niitä tavoittaneet Pelicans ja Ässät myöskään ja silti näyttää plussaa.

Koikkalainen sanoi jossain haastattelussa, että jos SaiPa olisi pleijareissa pelannut niin tulos olisi ollut plusmerkkinen.

Eihän -60 000e ole kovin paha tappio, joten ei tarvitse niin huolissaan olla, varsinkaan kun tuo ei ole jokavuotinen trendi.
 

Daywalker-75

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, JäKi

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Tuota, tuota, eikös sen Rissasen Rikun työsuhde markkinointipäällikkönä loppunut nyt kuun vaihteessa?
Onkos uudesta vakanssin haltijasta mitään tietoa?

Jos uutta markkinointipäällikköä ei ole valittu/löydetty, niin suosittelen kysymään Solehmaisen Reijoa. Paajanen ja Solehmainen nosti silloin 90-luvun alussa SaiPan lähes varmasta konkurssista ja edelleen Solehmaisella on varmasti yhteydet elinkeinoelämän eri alueille kunnossa ja kauanko Solehmaisen supliikilla uusiakin suhteita rakennetaan!

Tuo markkinointi yhteistyökumppaneille, vanhoille, sekä uusille on niin tärkeä alue, että minkäänlaiseen tyhjäkäyntiin ei ole varaa ja on turha luulla, että Koikkalainen ja konttorin tytöt pystyy sitä hoitamaan oman työn ohessa.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Tuli tästä ismo Lehkosen kolumnista mieleen, että onkohan SaiPan toimistolla tehty suunnitelmia jos Euroopan superliiga toteutuu.Tuskin SaiPa ensi vaiheessa mukaan lähtee, mutta onko intoa lähteä mukaan jos liiga joskus laajenee.

Entä miten SaiPan asema muuttuu jos/kun jäädään pois kyseisestä liigasta. Kiinnostaako suurta yleisöä SaiPan pelit missä mittakaavassa? Toisaalta ainakin alussa SaiPa olisi varmasti uuden kotimaisen liigan huippujoukkueita ja menestystä tulisi. Kompensoisiko tämä lipputuloissa sitä että esimerkiksi HIFK:ta vastaan ei olisi pelejä?

Avoimia kysymyksiä, vähän faktaa ja paljon mielipiteitä. Mitä mieltä palstatoverit ovat SaiPan tulevaisuudesta jos/kun superliiga toteutuu?

Edit: Niin ja oma mielipide: SaiPaa tulisi seurattua entiseen malliin, tuskin nuo superliigan runkosarjapelit kiinnostaisi. Pleijarit sitten eri asia riippuen suomalaisten joukkueiden menestyksestä. Jossain mielessä kannatan superliigaa, jos se saadaan yhteistyöhön NHL:n ja KHL:n kanssa. Esimerkiksi kausi päättyisi Euro ja KHL-mestarin kohtaamiseen jonka voittaja pääsi Stanley cup -voittajaa vastaan pelaamaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän tuo Superliiga tarkoittaisi Suomen osalta sitä, että SM-liiga ja Mestis sulautuisi toisiinsa, ainakin osittain. Eli käytännössä Mestiksen parhaimmat joukkueet pelaisi samaa sarjaa SM-liigan jämien kanssa. Mahdollisesti joku tuota uutta SM-liigaa hallitseva ja siellä hyvin pärjäävä voisi saada mahdollisuuden nousta sitten tuohon Superliigaan jos resurssit on riittävät. Joku tuollainen porkkana pitäisi kyllä olla, että suuri mielenkiinto säilyisi.

Suurin ongelma olisi tietysti se, että SM-liigaan voisi tulla pahoja tyhjiöitä, jos esim. kaikki pääkaupunkiseudun joukkueet pelaisi Superliigaa. Homma menee kyllä siten, että ilman helsinkiläistä joukkuetta tai joukkueita ei liiga oikein ole vetovoimainen kun miettii miten iso talousalue tämä on. Voisi olla vaikeata nostaa Helsinkiin uutta joukkuetta mukaan tuosta vaan, mutta sellainen olisi tarpeellinen SM-liigan kannalta. Ellei sitten tosiaan Jokereilla tai HIFK:lla olisi jotain reservijoukkuetta, mutta en tiedä onko sellaiseenkaan kunnolla resursseja ja mahdollisuutta panostaa.
 

stuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues
http://www.saipa.fi/page.php?id=18&a=1612

Nyt menee aikamoisen puuhastelun puolelle. Ensin annetaan edelliselle kenkää, kun uusmyyntiä oli liian vähän. Ilmeisesti sen jälkeen ei ole ollut myyntiä ollenkaan, kun pitää palkata joku kuukaudeksi tekemään tuota hommaa.

Ihmettelen kyllä aika rajusti tämmöistä. Mitä hittoa joku ehtii kuukaudessa saada aikaiseksi tuollaisessa hommassa? Tietty jos Teemu myy makkaroita ja lihiksiä aivan älytöntä tahtia, niin ei siinä sitten. Sen verran kuitenkin kuullut kyseisen herran tekemisistä ja tekemättä jättämisistä, niin en tykkää tästä yhtään.

Nyt kun joukkue on kunnossa, niin jossain on ilmeisesti pakko puuhastella. Ei näin, ei todellakaan näin.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Eipä taida tuohon postiin mitään halukkaiden jonoa olla, kun pitää SaiPassa ja viimeeksi RoKissa huseerannut Kallioniemi palkata tällaisella määräaikaissopparilla.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
http://www.saipa.fi/page.php?id=18&a=1612

Nyt menee aikamoisen puuhastelun puolelle. Ensin annetaan edelliselle kenkää, kun uusmyyntiä oli liian vähän. Ilmeisesti sen jälkeen ei ole ollut myyntiä ollenkaan, kun pitää palkata joku kuukaudeksi tekemään tuota hommaa.

Ööh, eikö tuo ole ihan fiksu ratkaisu? Edellinen jouduttiin pistämään pihalle yllättäen ja työnsarkaa on liikaa yhdelle miehelle. Uuden henkilön etsinnässä ei nyt haluta hätiköidä, joten hommataan tilapäinen apumies auttamaan myyntihommissa. Ja tuollaiseen tilapäiseen hommaan ei se paremmin kukaan muu kuin ihminen, joka on vielä viime vuonna hoitanut samaa pestiä, eli pystyy heti hyppäämään töihin kiinni ilman perehdytystä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ei näin, ei todellakaan näin.

Ihan asiallinen ratkaisu. Eilen hallissa rupateltiin että myymättömiä mainospaikkoja oli vaikka kuinka paljon (tai sitten mainokset vain toteuttamatta) ja Koikkalaisen oma energia varmaan suuntautuu tällä hetkellä muihin asioihin kuin mainosten myyntityöhön. Kallioniemi tuntee SaiPan mainosmyynnin pääperiaatteiltaan eikä vaadi samanlaista perehdytysjaksoa kuin kokonaan uusi kaveri hommassa. Nyt on oleellista saada paikat täytettyä ennen sarjakauden alkua sillä sitä mukaa kun sarjapelejä pelataan, myös mainospaikkojen hinta putoaa peli peliltä alaspäin. Kun tämän vuoden työ on tehty "kriittisen pisteen yli", voidaan keskittyä kaveriin joka kauden mittaan ja kesän aikana lähtee luomaan kontakteja ja työstämään seuraavan kauden myyntiä. Kesken kuumimman kaupankäynnin ei kuitenkaan voi kelkkaan pystymetsästä hypätä opettelemaan hommaa. Sinällään valmista kaveriahan tuohon lieneekin etsitty jo siitä lähtien kun Rissasen suhteen päätökset oli tehty, mutta syystä tai toisesta ei ole tällaista tekijää löytynyt.
 

stuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues
Ööh, eikö tuo ole ihan fiksu ratkaisu? Edellinen jouduttiin pistämään pihalle yllättäen ja työnsarkaa on liikaa yhdelle miehelle. Uuden henkilön etsinnässä ei nyt haluta hätiköidä, joten hommataan tilapäinen apumies auttamaan myyntihommissa. Ja tuollaiseen tilapäiseen hommaan ei se paremmin kukaan muu kuin ihminen, joka on vielä viime vuonna hoitanut samaa pestiä, eli pystyy heti hyppäämään töihin kiinni ilman perehdytystä.

Siis oikeasti jouduttiinko edellinen pistämään pihalle? Oliko se pakkotilanne? Oliko se oikea ratkaisu, jos nyt ollaan hätäapumiehiä palkkaamassa?

Onhan SaiPalla ollut aiemminkin ongelmia mainosmyynnissä, mutta ei siellä silloin ole miehiä vaihdettu, vaan sama on saanut painaa pidemmän jakson. Ja tuota jatkuvuutta pitäisin tuossa hommassa kohtuullisen tärkeänä. Ei se Koikkalainen itsekään mikään kurko välittömästi aloitettuaan ollut, mutta sai silti jatkaa. Nyt tässä näyttäisi huitovan kuka milloinkin tuossa myyntihommassa.

Mielestäni olisi erittäin tärkeää saada uusi mies tilalle ja äkkiä, tai oikeastaan se uusi mies olisi pitänyt olla jo kiikarissa, kun selvisi että Rissaselle ei tulla antamaan jatkoa. Tuskin tämä nyt tässä elokuun lopulla vasta selvisi, tai jos selvisi, niin eipä ole kummoista seurantaa sitten ollut.

Toivotaan että Teemu näyttää kyntensä ja hoitaa hommansa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Siis oikeasti jouduttiinko edellinen pistämään pihalle? Oliko se pakkotilanne? Oliko se oikea ratkaisu, jos nyt ollaan hätäapumiehiä palkkaamassa?

Tarkempaa tietoa minulla ei ole asiasta. SaiPan tiedotteessa sanottiin, että
"Myyntipäällikkönä SaiPassa viime vuonna aloittaneen Riku Rissasen työsopimusta ei jatketa elokuun jälkeen.
Määräaikaisella työsopimuksella seurassa olleen Rissasen nykyinen sopimus päättyy 31.8.2010.

- Meillä on myynnissä kovat paineet ja sen sujumisella myyntipäällikön onnistumista eniten arvioidaan. Tässä kohtaa näimme parhaaksi etsiä uusia tekijöitä organisaatioon, SaiPan toimitusjohtaja Sami Koikkalainen kertoo."

Itse tulkitsen tuon niin, että kun myynnissä on kovat paineet ja myynnin sujumisella arvioidaan myyntipäällikön onnistuminen, ja on nähty parhaaksi vaihtaa miestä, on Rissanen jäänyt tavoitteista pahasti. Jos Rissanen olisi ollut lähes tavoitteiden veroinen, olisi hänestä varmaan vuosien aikana koulittu vielä piirun verran parempi. Jos taas hän jäi pahasti tavoitteista, on helpompaa vaihtaa koko myyntipomo.
 

atsku

Jäsen
Onhan SaiPalla ollut aiemminkin ongelmia mainosmyynnissä, mutta ei siellä silloin ole miehiä vaihdettu, vaan sama on saanut painaa pidemmän jakson. Ja tuota jatkuvuutta pitäisin tuossa hommassa kohtuullisen tärkeänä. Ei se Koikkalainen itsekään mikään kurko välittömästi aloitettuaan ollut, mutta sai silti jatkaa. Nyt tässä näyttäisi huitovan kuka milloinkin tuossa myyntihommassa.
Rissanen oli 90-luvulla Veiterän johdossa mukana ja oli silloin täysin joojoo-mies. En oikein silloinkaan ymmärtänyt, miten tuo mies pystyi olemaan sellaisessa asemassa edes amatööriurheiluseurassa. Kun kuulin, että Rissasta leivottin SaiPan myyntitykiksi, suustani pääsi röhönauru. Ei yllättänyt, miten siinä lopulta kävi. Mies osaa kyllä hengata kaikkien kanssa ja nauraa kun muut nauraa. Oikea toiminta seuran hyväksi onkin sitten vähän vaikeampaa hänelle.
 

atsku

Jäsen
Jos joku osaa vastata, niin kuulisinpa hyvin mielelläni seuraavasta. Onko SaiPa millään tavoin ollut yhteydessä Ari Korhoseen, Komartek Oy:n perustajaan?http://fi.linkedin.com/in/arikorhonen
Miehellä on vaikutusvaltaa yritysmaailmassa, on erittäin varakas ja asuu Lappeenrannassa. Tämä kortti kannattaisi katsoa läpi sponsoriyhteistyön merkeissä.
 

pest

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos joku osaa vastata, niin kuulisinpa hyvin mielelläni seuraavasta. Onko SaiPa millään tavoin ollut yhteydessä Ari Korhoseen, Komartek Oy:n perustajaan?http://fi.linkedin.com/in/arikorhonen
Miehellä on vaikutusvaltaa yritysmaailmassa, on erittäin varakas ja asuu Lappeenrannassa. Tämä kortti kannattaisi katsoa läpi sponsoriyhteistyön merkeissä.

Korhonen on vahvasti Catzin toiminnassa mukana ja intohimot jääkiekon suuntaan taitavat olla aika pienet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös