Riippuu täysin profiilista. Oma käyttö oli lähes kaksi vuotta kokonaan PHEViä ja kokonaiskulutus reilusti alle 2 l / 100 km sähköjen lisäksi. Arkiajo 100 % sähköllä. Suomalaisen ajossa olevan auton keskisuorite kun on se 52 km / päivä, aika moni PHEV pystyy siihen tai lähelle siihen. Toki seuraava auto PHEV-kuskeilla onkin sitten lähes aina täyssähkö - se on porttihuumeen kaltainen.
Muttaaa, eikö tuollainen suhde paremminkin kerro että plugari sopii huonosti omiin tarpeisiin? @CreaseMonkey @DAF Ei kai kyse ole mistään porttihuumeesta vaan siitä että seuraava valinta on järkevämpi?
Eli eikö teillä ole fiilistä että olette kuljettaneet sitä polttomoottoria mukana about täysin turhaan? Vähän niinkuin ajelisi aina suksiboksi katolla tai paria kokoluokkaa liian isolla autolla.
Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.
Kun sähköautouutisten kommenttikenttiä lukee niin näitä peräkärryä vetäviä dieseläijiä on katkeamaton jono Hangosta Ivaloon joka päivä ympäri vuoden. Mitä ne vie sinne?Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
Minua kiinnostaisi järkevän kokoinen auto (n. Škoda Octavia -kokoluokka), jolla pääsisi säännöllisesti Lohjalta Tampereelle ilman pakollista välipysähdystä. Myös mökkireissu (n. 200 km / suunta) ilman pakollista välipysähdystä kiinnostaisi. Kesälomareissuja Norjaan tms. en edes mieti, koska ne ovat joka tapauksessa enemmän poikkeus kuin sääntö.Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.
Ei muuta kun katselemaan käytettyjä tesloja vaikka. Tilanpuute ei muuten varsinaisesti ole sähköautojen yleinen ominaisuus, vaikka tunnut ehkä niin kuvittelevan.Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.
Mitenkään juuri sinuun yksilöimättä, luulisi että jos on saanut ansiotasollaan asuntolainankin, niin saa kyllä sähköautoonkin rahoituksen. Sittenhän se on vain laskukoneen käyttöä, että paljonko käyttövoimassa säästää versus rahoituskuluissa häviää ja miellyttääkö yhtälö, mutta ei sen taloudellisesti tavoittamattomissa pitäisi olla.Tällä hetkellä mainitsemillani kriteereillä ei ole toivoakaan saada järkihintaista täyssähköautoa sellaisen ihmisen, joka maksaa yksin asuntolainaa ja nostaa suunnilleen mediaanipalkkaa. Tähän toki vaikuttaa se, että tuota kokoluokkaa ei vielä juurikaan ole tarjolla käytettynä siinä määrin, että se näkyisi juurikaan hinnoissa. Kovin paljon pienempää autoa ei ole järkevää hankkia, kun tähän erikoiseen asumisjärjestelyyn kuuluu myös keskikokoinen koira ja toinen ihminen. Mikään ei toki estä pysähtymästä vaikka joka kerta Hyvinkään ABC:lle lataamaan kiesiä, ja kohtalaisen usein myös teen niin (toki nyt tankkaamaan ihan bensiiniä), mutta mieluummin ajaisin autolla, jossa range ei ole ensimmäinen rajoittava tekijä.
Kotona kun on aurinkopaneelit, niin ihan mielellään sitä kotona pitäisi autoa roikassa vaikka jatkuvasti. Tämän hetken sähköautojen hintataso vain on itseni ulottumattomissa. Seuraava ajokki saattaa hyvinkin olla lataushybridi, koska n. puolet kuukausittaisista ajoista hoituisi pelkällä sähköllä. Kaupan päälle tuossa tulisi vähemmän kuluttava bensamylly kaveriksi. Mutta katsellaan nyt kaikessa rauhassa.
Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
Hiukan aihetta sivuten niin itsellä tämä perävaunuongelma ratkaisi sen että taloon tuli phev eikä puhdas sähköauto. Mökkimatka on suuntaansa yli 200km ilman ainuttakaan välilatauspistettä, eikä toisaalta tuollaisessa matkassa ole tarpeellista muutenkaan pysähtyä ruokatauoille. Perässä kun tulee kuomukärry tai uisteluvene ja painoa reippaasti yli tonni niin sähköautoa ei vaan uskaltanut ottaa. Ladattavalla hybridilla saa kuitenkin kaupunkiajot ajettua sähköllä eikä kuorman kanssa reissuun lähtiessä tarvitse jännittää riittääkö se akkukapasiteetti vai ei. Taisi moottorilehtikin vasta testata että 1300kg:n asuntovaunua vedettäessä se sähköauton todellinen toimintamatka on lähempänä sataa kuin 200 kilometria.Kun sähköautouutisten kommenttikenttiä lukee niin näitä peräkärryä vetäviä dieseläijiä on katkeamaton jono Hangosta Ivaloon joka päivä ympäri vuoden. Mitä ne vie sinne?
Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
Tämän nykyisen vaihtaminen täyssähköiseen voisi toki periaatteessa onnistua, mutta riittävän isolla akulla ja riittävän kokoisen auton hinnat vain ovat sen verran korkeat tällä hetkellä, että säästöä tuolla ei saisi lainkaan. Ja kun menoeriä omakotitalon kanssa tulee muutenkin lähitulevaisuudessa vastaan, niin erityisen kallis auto ei lähtökohtaisesti kuulosta järin hyvältä, etenkään kun sen joutuisi rahoittamaan lisälainalla. Ja silti jokaisen tankkauskerran maksaessa hieman toistasataa euroa houkutus sähköautoiluun kasvaa. Toistaiseksi täytyy vain yrittää vähentää ns. hupiajoja. Etätöissä on se hyvä puoli, että aurinkoiset tunnit päivästä voisi käyttää myös auton lataamiseen ja hoitaa kauppareissut vasta illalla. Mutta joo, turha spämmätä tästä aiheesta nyt enempää, kun ostohousut ei ole jalassa. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan näiden kehittymistä. Tuo Sono Sion vaikuttaisi olevan ainakin hinnaltaan kilpailukykyinen (joskin varmaan Suomessa lätkitään runsaasti ekstraa päälle, koska näin kuuluu tehdä), mutta muotoilultaan näyttää joltain Kia Soulilta, ja aiheuttaa välittömän hylkimisreaktion.Mitenkään juuri sinuun yksilöimättä, luulisi että jos on saanut ansiotasollaan asuntolainankin, niin saa kyllä sähköautoonkin rahoituksen. Sittenhän se on vain laskukoneen käyttöä, että paljonko käyttövoimassa säästää versus rahoituskuluissa häviää ja miellyttääkö yhtälö, mutta ei sen taloudellisesti tavoittamattomissa pitäisi olla.
Aurinkopaneeleissa ja sähköautossa on se kiusallinen kombo, että auto (varsinkin jos sillä ajetaan paljon kuten sähköautolla kannattaa) tahtoo yleensä olla jossain muualla kuin kotipihassa silloin, kun aurinko paistaa. Ratkaisuita toki tähänkin on, eli esim verkkoakku ja eikös Teslalla ole ihan akku-akkukin tätä varten, onkohan niitä Suomessa paljonkin. Ai niin ja pääsenpäs sanomaan, että Sono tietysti tuo sen Saabin tehtailla valmistettavan aurinkopaneeleilla vuoratun hirvityksen markkinoille ihan just.
Onko sama varustetaso? Tuo 2017 Ioniq taisi olla perusvarusteilla, jos en ihan väärin muista, 37 k€ auto.Katselin uteliaisuudesta tarjontaa täysäshköissä ja kysytäänpä kommenttia. Kamux Hyvinkää myy 2017 Hyundai Ioniq täysähköä, jolla ajettu 21 tkm hintaan 23k€. Kamux Vantaa myy samanlaista autoa vuodelta 2016, jolla ajettu 52 tkm hintaan 22 k€. Ensimmäinen varsinkin tuntuu todella edulliselta, kun uutena tuo tainnut olla noin 45 k€. Itsellä Hyundai Ioniq hybridi ja tykännyt autosta. Mitä kysymysmerkkejä 4-5 vuotta vanhassa täyssähkössä voisi olla, mikä selittää hintatasoa?
ID4 pro alkaa olla jo aika lähellä landekiekkoisän vaatimuksia, 418km epa range ja peräkontissa on enemmän tilaa varusteille kuin farmareissa. Lähtöhinta 47 000 e - sähköautotuki 2000e - vanhan romutus 2000e + vetokoukku. Hieman suolainen hinta vielä uutena mutta käytettynä 3 vuoden vanhana voisi olla hyvä ostos.
Skodasta on paljon puhetta, mutta miksi ei Kiasta tai Hyundaista. Parempi ulkomuoto ja sisätilat kummassakin. Tuo Skoda on yhtä ruma, kuin henkilöautomallitkin. No, hintakin on kovempi. En ymmärrä. Tosin en ole tietoinen täys sähköisistä versioista versus plugarihybridi.
No Niroa en vertaisi tuohon vaan Stonicin ennemin.Makuasioita, sanoi kettu....jne.
Omasta mielestäni taas Ioniq5 ei ole kovin hyvännäköinen eikä myöskään e-niro. Perinteisempi Skoda miellyttää silmää enemmän.
Mutta niin, makuasioita.