Sähköautoilu

  • 496 330
  • 4 583

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tilasin uuden bensahybridin. Vaihdan tuon noin kolmen vuoden kuluttua parempaan versioon. Joko kaasugybriin tai sitten täsys sähköiseen versioon. Riippuen siitä, miten energiaa on tarjolla Turussa. Tällä hetkellä ei asia ole vielä mahdollista ja autotkin kehittyvät kovaa vauhtia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tilasin uuden bensahybridin. Vaihdan tuon noin kolmen vuoden kuluttua parempaan versioon. Joko kaasugybriin tai sitten täsys sähköiseen versioon. Riippuen siitä, miten energiaa on tarjolla Turussa. Tällä hetkellä ei asia ole vielä mahdollista ja autotkin kehittyvät kovaa vauhtia.
Muistan elävästi, että jokin aika sitten tavoitteesi oli vielä aiheuttaa mahdollisimman suuret päästöt (tai ehkä ainakin olla välittämättä niistä).
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Lain nojalla taloyhtiöiden tulee varmistaa valmius latauslaitteisiin uudisrakennuksissa sekä laajojen peruskorjausten yhteydessä.

Eiköhän tässä(kin) lähivuosina edistystä tapahdu, kun tieto ja sähköautot lisääntyvät.
Ei riitä tuo pelkkä valmius enää nykyisen lain puitteissa kuin pienissä yhtiöissä. Pitää pääsääntöisesti alkaa tekemään niitä valmiita latauspisteitä riippuen autopaikkojen määrästä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin, jotta sähköautoilusta tulisi koko kansan juttu, pitäisi jokaisella kerros- ja rivitalossa asuvalla olla tiedossa helppo ja nopea latauspaikka ja toisekseen sähköautoja pitäisi saada käytettynä hintaan 2 000 - 5 000€. Hemmetin pitkä on matka sellaiseen tilanteeseen.

Miksi? Jo nykyinenkin käytetyn kauppahinta on mediaanihinta aivan eri tasossa kuin tuo summa, ja sähköllä ajava vielä säästää merkittävästi muuttuvissa kuluissa. Ainakaan mediaanikansalaiselle ei tarvita mennä tuollaiseen hintatasoon asti, ei likikään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Muistan elävästi, että jokin aika sitten tavoitteesi oli vielä aiheuttaa mahdollisimman suuret päästöt (tai ehkä ainakin olla välittämättä niistä).
Näin se vanhakin oppii ja koittaa sopeutua muuttuvaan yhteiskuntaan. Sanoisin, että eteenpäin ollaan menty ja ehkäpä hyvä näin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei riitä tuo pelkkä valmius enää nykyisen lain puitteissa kuin pienissä yhtiöissä. Pitää pääsääntöisesti alkaa tekemään niitä valmiita latauspisteitä riippuen autopaikkojen määrästä.
Millähän tämä toteutetaan isojen remonttien yhteydessä, kun tälläkään hetkellä vähänkään syrjäseudulla olevat taloyhtiöt eivät tahdo saada lainaa esim. linjasaneerauksiin? Siihen lisäksi tolpat sähköautoille niin voi olla rahoitus ja maksukyky hiljaista. Meille tehtiin linjasaneeraus vuosi sitten eikä missään mainittu edes sanalla sähköautojen lataustolppia. En sitten tiedä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miksi? Jo nykyinenkin käytetyn kauppahinta on mediaanihinta aivan eri tasossa kuin tuo summa, ja sähköllä ajava vielä säästää merkittävästi muuttuvissa kuluissa. Ainakaan mediaanikansalaiselle ei tarvita mennä tuollaiseen hintatasoon asti, ei likikään.
Siksi että köyhimmältä osalta kansaa ei vaan löydy enempää rahaa laittaa kertasijoituksena mihinkään. Tiedän tämän realiteetin hyvin kun työskentelen alalla jossa näen asian varsin läheltä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Millähän tämä toteutetaan isojen remonttien yhteydessä, kun tälläkään hetkellä vähänkään syrjäseudulla olevat taloyhtiöt eivät tahdo saada lainaa esim. linjasaneerauksiin? Siihen lisäksi tolpat sähköautoille niin voi olla rahoitus ja maksukyky hiljaista. Meille tehtiin linjasaneeraus vuosi sitten eikä missään mainittu edes sanalla sähköautojen lataustolppia. En sitten tiedä.
Tuohon pitäisi saada ja saakin Arasta avustusta. Laki tuli voimaan marraskuussa ja sitä noudatetaan/on noudatettu lupahankkeissa tämän vuoden maaliskuusta alkaen. Tuota kun lukee ja tulkitsee niin aika helpolla lain kirjain täyttyy. Ei tarvitse kaikkia paikkoja alkaa muuttamaan latauspaikoiksi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuohon pitäisi saada ja saakin Arasta avustusta. Laki tuli voimaan marraskuussa ja sitä noudatetaan/on noudatettu lupahankkeissa tämän vuoden maaliskuusta alkaen. Tuota kun lukee ja tulkitsee niin aika helpolla lain kirjain täyttyy. Ei tarvitse kaikkia paikkoja alkaa muuttamaan latauspaikoiksi.
Noh, odotellaan mielenkiinnolla sähköautoja näihin 60-lukulaisiin kerrostaloihin. Vielä ei näy yhtäkään tässä eikä naapuritalojen pihoissa. Autojen keski-ikä varmaan 15 vuotta jos riittääkään. Löytyy 90-luvun Fiat Bravoa ja muuta modernia. Pitkä on matka.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siksi että köyhimmältä osalta kansaa ei vaan löydy enempää rahaa laittaa kertasijoituksena mihinkään. Tiedän tämän realiteetin hyvin kun työskentelen alalla jossa näen asian varsin läheltä.

Aladesiililtä ei varmaan löydy. Mediaani (joka näissäkin on alle keskihinnan) on kyllä oleellisesti korkeampi.

Kurjuutta ja kuplaansa saa toki julistaa, jos haluaa, mutta ne harvoin ovat yleistettävissä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Noh, odotellaan mielenkiinnolla sähköautoja näihin 60-lukulaisiin kerrostaloihin. Vielä ei näy yhtäkään tässä eikä naapuritalojen pihoissa. Autojen keski-ikä varmaan 15 vuotta jos riittääkään. Löytyy 90-luvun Fiat Bravoa ja muuta modernia. Pitkä on matka.
Joo saat varmaan odottaakin vielä hetken. Itse en hanki kuin pakon edessä. Ajan bensa/diesel vehkeellä niin kauan kuin mahdollista ettei tarvitse alkaa säätämään. Vaimon ”kauppakassiin” jos sentään itselataavan hybridin sallisi.

Lähinnä tuossa yritin vaan valaista sitä miten tuo prosessi nykyisin menee noissa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käsittääkseni 11.11.2020.
Tuo lakihan nimenomaan velvoittaa varautumaan eli putkittamaan kaapelireitin pihamaalle tai muuten valmistelemaan. Ei tekemään latauspistettä/-pisteitä. Ja tuokin velvoite silloin, mikäli remontti ulottuu pysäköintialueelle, autopaikkojen sähköistykseen tai remontti on kustannuksiltaan sitä luokkaa, että yksien putkien kaivuu pihaan on murto-osa koko remontista.

Tämä eilisellä pikaisella googlettamisella, jossa en löytänyt mainintaa velvoitteesta varautumaan valmiilla ja toimivalla latauslaitteistolla
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kurjuutta ja kuplaansa saa toki julistaa, jos haluaa, mutta ne harvoin ovat yleistettävissä.

Mitä tämä tarkoittaa? Itse kuuntelisin kyllä herkällä korvalla, mikä on sen alimman (ja siitä seuraavankin) desiilin huoli. Välillä todellakin tuntuu, että osalla on täysin hämärtynyt ylimielinen käsitys siitä, mikä oikeasti on monen talouden reaalitodellisuus Suomessa, vielä kun se alin desiili ajelee pääosin tuolla maaseudulla, jossa julkinen liikenne on enemmänkin vitsi.

Sama tietenkin myös toiseen suuntaan, asiat näyttäytyvät melkoisen haastavilta, jos lähipiirissä ajellaan pelkästään niillä 20 vuotta vanhoilla Japanin ihmeillä. Mutta Kjällin sanoin: vittu jos ei muuhun pysty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä tämä tarkoittaa? Itse kuuntelisin kyllä herkällä korvalla, mikä on sen alimman (ja siitä seuraavankin) desiilin huoli. Välillä todellakin tuntuu, että osalla on täysin hämärtynyt ylimielinen käsitys siitä, mikä oikeasti on monen talouden reaalitodellisuus Suomessa, vielä kun se alin desiili ajelee pääosin tuolla maaseudulla, jossa julkinen liikenne on enemmänkin vitsi.

Sama tietenkin myös toiseen suuntaan, asiat näyttäytyvät melkoisen haastavilta, jos lähipiirissä ajellaan pelkästään niillä 20 vuotta vanhoilla Japanin ihmeillä. Mutta Kjällin sanoin: vittu jos ei muuhun pysty.

No, se tarkoittaa sitä, että se 90 % tekee muunlaisia ratkaisuja, jolloin politiikkavalinnat ovat todennäköisimmin sen 90 %:n suuntaisia.

Näissä muutosvastarintateemoissa - joista sähköinen liikkuminen eri muodoissaan on aika arkkityyppi - jostain syystä sekin äijäjoukko, joka on keskituloisissa normaaleissa päivätöissä tykkää nostaa esiin "tonnin autot" keskesimpänä kulkuvälineenä, vielä todeten perään yleensä "en laske muita kuin bensakulut, koska auto kuitenkin on". Wonder why.

Kyse on politiikkavalinnoista, joilla ohjataan, ja joilla niitä mahdollisuuksia luodaan myös mainituille ryhmille. Kokonaisuudessaan tosin autojen määrän ja niiden omistuksen on vähennyttävä riippumatta energiamuodosta, muuten emme selviä. Se sitten on toki pidempi juttu.

Mikä on muuten alimmasta desiilistä seuraava? Kuolleet? Jos tarkoitit ylöspäin, heille mahdollisuuksia on kyllä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulisi, että alimmalla tulodesiilillä (pitkäaikaistyöttömät, kansaneläkettä nostavat) rahat menevät muutenkin ihan muuhun kuin polttoaineeseen, eli tämä sähköistyminel ei heidän elämäänsä vaikuta mitenkään.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, se tarkoittaa sitä, että se 90 % tekee muunlaisia ratkaisuja, jolloin politiikkavalinnat ovat todennäköisimmin sen 90 %:n suuntaisia.

Näissä muutosvastarintateemoissa - joista sähköinen liikkuminen eri muodoissaan on aika arkkityyppi - jostain syystä sekin äijäjoukko, joka on keskituloisissa normaaleissa päivätöissä tykkää nostaa esiin "tonnin autot" keskesimpänä kulkuvälineenä, vielä todeten perään yleensä "en laske muita kuin bensakulut, koska auto kuitenkin on". Wonder why.

Kyse on politiikkavalinnoista, joilla ohjataan, ja joilla niitä mahdollisuuksia luodaan myös mainituille ryhmille. Kokonaisuudessaan tosin autojen määrän ja niiden omistuksen on vähennyttävä riippumatta energiamuodosta, muuten emme selviä. Se sitten on toki pidempi juttu.

Mikä on muuten alimmasta desiilistä seuraava? Kuolleet? Jos tarkoitit ylöspäin, heille mahdollisuuksia on kyllä.

Eikö seuraava ole ylöspäin, mitä helvettiä nyt taas.

Olen kyllä huomannut tuon ihan ookoo tuloisten äijien tulokulman asiaan, mutta on siellä oikeasti niitä muitakin, joille asia ei ole pelkästään periaatekysymys. Onhan tämä erilainen haaste maaseudulla esim. syrjäseutujen taloyhtiöiden lainansaantiongelmien vuoksi, kuten edellä todettiinkin.

Politiikkaa tehdään tietenkin enemmistön ehdoilla. Haasteet syrjäseutuasumisessa lienevät tulevaisuudessa sellaiset, että niiden asuttaminen tekohengittämällä unohdetaan ja väki pakkautuu lähelle maaseutukeskuksia. Samalla poistuu yksi ongelma, eli kahden auton talouksia ei välttämättä juurikaan ole.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi, että alimmalla tulodesiilillä (pitkäaikaistyöttömät, kansaneläkettä nostavat) rahat menevät muutenkin ihan muuhun kuin polttoaineeseen, eli tämä sähköistyminel ei heidän elämäänsä vaikuta mitenkään.

Onhan noilla noita ns. tonnin autoja, joita laitetaan kaverin pajalla jne. Mutta joo, tulevaisuudessa pitää hakea joitain muita ratkaisuja liikkumisen suhteen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan noilla noita ns. tonnin autoja, joita laitetaan kaverin pajalla jne. Mutta joo, tulevaisuudessa pitää hakea joitain muita ratkaisuja liikkumisen suhteen.
Tuskinpa se bensan hinta nousee seuraavan 10 vuoden aikana yhtään sen enempää kuin on edeltävän 10 vuoden aikana noussut. Eli eiköhän niillä tonnin kieseillä ajele ihan yhtä kalliisti/halvasti kun ottaa inflaation huomioon.

Sehän nyt on selvää, että kerrostaloasujalle sähköauto ei ole (vielä) yhtä kätevä ratkaisu kuin omakotitaloasujalle. Sama sitten (vielä) pohjoinen vs etelä.
 

nevins

Jäsen
Taloyhtiöt toki saavat nuo tolpat tehtyä ja tiedän muutamasta yhtiöstä missä tolpan kustannus kaatuu kokonaan osakkaalle. Silloin toki tolppa on oma. Isompi ongelma taitaa tulla niille joilla on katuvarsipysäköinti eli ei ole taloyhtiön vaan kaupungin aluetta. Miten nämä ratkaistaan? Okt asujalle tai pienessä yhtiössä asuvalle jossa on omat katos/talli niin ei tuota ongelmaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taloyhtiöt toki saavat nuo tolpat tehtyä ja tiedän muutamasta yhtiöstä missä tolpan kustannus kaatuu kokonaan osakkaalle. Silloin toki tolppa on oma. Isompi ongelma taitaa tulla niille joilla on katuvarsipysäköinti eli ei ole taloyhtiön vaan kaupungin aluetta. Miten nämä ratkaistaan? Okt asujalle tai pienessä yhtiössä asuvalle jossa on omat katos/talli niin ei tuota ongelmaa.

Siten, että (pika)latausverkko on muutoin tarpeeksi tiheä. Valtaosan ei tarvitse autoaan kovin usein ladata, kun ajosuorite on varsin vähäinen.

Sähköautoilun logiikka on siinä eri kuin dinoilla ajaessa, ettei ”tankkia tankata täyteen” aina välttämättä ”tankatessa”. Jälleen samalla logiikalla kuin muutosvastarintaisten tonnin auto -rölläilyssä ei ole olemassa mitään 80 prosentin autoilijaryhmää, jonka pitää koko ajan olla suunnittelematta ajamassa satojen kilometrien matkaa, vaan tällaisia autoilijoita on ykkösprosentti. Täyssähköllä pärjää vallan mainiosti niinkin, että ottaa sen akun kauppareissun aikana pikalaturista täyteen tai melko täyteen.

Toki kotilataus tuo lisää mukavuutta, mitta mikään ongelma ei julkisen lataamisen varassa oleminenkaan varsinkaan kaupunkiseuduilla, joissa nämä laturittomat paikat, mutta myös tiheämmät julkiset latausverkot ovat ole.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taloyhtiöt toki saavat nuo tolpat tehtyä ja tiedän muutamasta yhtiöstä missä tolpan kustannus kaatuu kokonaan osakkaalle. Silloin toki tolppa on oma.
Niin, ei se tolppa välttämättä silloinkaan oma ole, mutta on omassa käytössä eli ei tarvitse jonottaa latauslaitteelle.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ajoin parikymmentä vuotta ostamalla vuoden vanhan auton, ajoin viisi vuotta ja vaihdoin taas noin vuoden vanhaan. Kuvittelin kalliimpien kilometrien olevan ajettuna tuossa vuoden vanhassa, mutta luotettavuuden, turvallisuuden ja ajo-ominaisuuksien olevan autokehityksen kärjen tasolla. Autojen arvonalennukset oli 12000-20500 euroa/auto. Siis pelkkä pääomakulu.
Koronan noustessa otsikoihin tammikuussa -20 myin edellisen pois, ja ostin 1150,- maksaneen dieselauton. Se on nyt kertaalleen katsastettu, ja uusiksi meni tuulilasi ja yksi alapallonivel. Seuraava katsastus on jouluna, jolloin hän muuttuu pakettiautoksi. Ajoja toistaiseksi tullut n. 20t/v. Kumppani ajaa uudella työsuhdeautolla, mikä helpottaa sosiaalista painetta 'oikean' auton omistamiseen.

Haaveilenko sähköautosta? Taatusti en. Lähtökohtaisesti inhoan syvästi ydinvoiman vastustamisesta alkunsa saaneen puolueen takinkääntöä sähköautoista maailmanpelastajana. Jostain on sähkön seinäänkin tultava. Toiseksi suivaannuin Kiviniemen hallituksen takinkääntöön biokaasukäyttöisten autojen käyttövoimaverosta. Biokaasu olisi ollut järkevä polttoaine, se olisi tuonut työpaikkoja maakuntiin, ja biokaasun autokäytöllä olisi vähennetty liikenteen päästöjä kaikkein tehokkaimmin, jos olisi huomioitu nyt vapaana ilmastoon nousevan metaanin määrä.

Miksi ajan kalleimmalla mahdollisella polttoaineella ajomäärään suhteutettuna? Suurin syy on 2,4 litraisen dieselmoottorin ja aidon automaattivaihteiston yhteistyö. Se istuu nykyiseen autoilutapaani todella hyvin. Moottori käynnistyy -25 asteessa lämmittelemättä, ja tuottaa matkustamoonkin lämmintä, kunhan keula on ummessa talvella. Eikä meno hyydy, vaikka pakkanen kiristyisi täyden tankin antaman 1000km toimintasäteen matkalla. Auto on toiminut moitteetta, mutta keskikonsoli narisee ja oven sisällä joku rämisee tyhjäkäynnillä. Ajan ainakin vuoden tällä vielä, jos mitään ikävää ei tapahdu. Pääomakuluiksi arvelen kolmen vuoden ajalta alle tuhatta euroa.

En ole seurannut yhtään, kuinka hyvin uudet sähköautot pitävät arvonsa. Silmiin on osunut kylläkin kirjoitukset akku- ja muunkin raaka-aine teollisuuden hankinnan ongelmista, mitkä nekin vaikuttavat arvostukseeni sähköautoja kohtaan.
Mutta maailma muuttuu. Toivottavasti jo viiden vuoden päästä sähköautoissa on aivan uutta akkuteknologiaa, joka olisi vieläpä Suomessa kehitettyä. Tämä yhdistettynä Uudenkaupungin autonvalmistukseen voisi kääntää kelkkani uuden sähköauton hankintaan. Mutta sitä ennen rouskutan menemään vanhalla dieselillä siksi, että muna seisoo vielä omillaan, ja valinta on omien laskelmieni mukaan minulle taloudellisin, ja käytettävyydeltään helpoin. Saasteet repii mieltä, mutta tasoittelen sen muualla omassa henkilökohtaisessa hiilijalanjäljessäni kyllä.

Olen parilta sähköautoilijalta koittanut kysellä heidän autoilunsa kokonaiskuluja, lämmityslaitteiden kulutuksia, vikaherkkyyksiä ja ylläpitokuluja, mutta selkeitä vastauksia en ole saanut. Päivän pilkkireissu sisäsuomeen on kuulema fiksuinta ajaa mun vanhalla autollani, kun siinä on iso takakontti. Toistaiseksi kalansaaliit on mahtunu pieneen muovipussiin. Eli suhtaudun varauksin nykyisten sähköautojen käytettävyyteen, ja todellisiin kilometrikustannuksiin. Pääomakulut on uusissa autoissa niin valtavat, että ne helposti kääntää halvimman polttoainekustannuksen kalliimmaksi kokonaiskuluksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös