Eli esim. vetää tyhjä putki sähköpäästä (tai vaan kellarista) maan alla autopaikoille.Lain nojalla taloyhtiöiden tulee varmistaa valmius latauslaitteisiin uudisrakennuksissa sekä laajojen peruskorjausten yhteydessä.
Eli esim. vetää tyhjä putki sähköpäästä (tai vaan kellarista) maan alla autopaikoille.Lain nojalla taloyhtiöiden tulee varmistaa valmius latauslaitteisiin uudisrakennuksissa sekä laajojen peruskorjausten yhteydessä.
Muistan elävästi, että jokin aika sitten tavoitteesi oli vielä aiheuttaa mahdollisimman suuret päästöt (tai ehkä ainakin olla välittämättä niistä).Tilasin uuden bensahybridin. Vaihdan tuon noin kolmen vuoden kuluttua parempaan versioon. Joko kaasugybriin tai sitten täsys sähköiseen versioon. Riippuen siitä, miten energiaa on tarjolla Turussa. Tällä hetkellä ei asia ole vielä mahdollista ja autotkin kehittyvät kovaa vauhtia.
Ei riitä tuo pelkkä valmius enää nykyisen lain puitteissa kuin pienissä yhtiöissä. Pitää pääsääntöisesti alkaa tekemään niitä valmiita latauspisteitä riippuen autopaikkojen määrästä.Lain nojalla taloyhtiöiden tulee varmistaa valmius latauslaitteisiin uudisrakennuksissa sekä laajojen peruskorjausten yhteydessä.
Eiköhän tässä(kin) lähivuosina edistystä tapahdu, kun tieto ja sähköautot lisääntyvät.
Niin, jotta sähköautoilusta tulisi koko kansan juttu, pitäisi jokaisella kerros- ja rivitalossa asuvalla olla tiedossa helppo ja nopea latauspaikka ja toisekseen sähköautoja pitäisi saada käytettynä hintaan 2 000 - 5 000€. Hemmetin pitkä on matka sellaiseen tilanteeseen.
Koskas tällainen laki on tullut voimaan?Ei riitä tuo pelkkä valmius enää nykyisen lain puitteissa kuin pienissä yhtiöissä. Pitää pääsääntöisesti alkaa tekemään niitä valmiita latauspisteitä riippuen autopaikkojen määrästä.
Näin se vanhakin oppii ja koittaa sopeutua muuttuvaan yhteiskuntaan. Sanoisin, että eteenpäin ollaan menty ja ehkäpä hyvä näin.Muistan elävästi, että jokin aika sitten tavoitteesi oli vielä aiheuttaa mahdollisimman suuret päästöt (tai ehkä ainakin olla välittämättä niistä).
Käsittääkseni 11.11.2020.Koskas tällainen laki on tullut voimaan?
Millähän tämä toteutetaan isojen remonttien yhteydessä, kun tälläkään hetkellä vähänkään syrjäseudulla olevat taloyhtiöt eivät tahdo saada lainaa esim. linjasaneerauksiin? Siihen lisäksi tolpat sähköautoille niin voi olla rahoitus ja maksukyky hiljaista. Meille tehtiin linjasaneeraus vuosi sitten eikä missään mainittu edes sanalla sähköautojen lataustolppia. En sitten tiedä.Ei riitä tuo pelkkä valmius enää nykyisen lain puitteissa kuin pienissä yhtiöissä. Pitää pääsääntöisesti alkaa tekemään niitä valmiita latauspisteitä riippuen autopaikkojen määrästä.
Siksi että köyhimmältä osalta kansaa ei vaan löydy enempää rahaa laittaa kertasijoituksena mihinkään. Tiedän tämän realiteetin hyvin kun työskentelen alalla jossa näen asian varsin läheltä.Miksi? Jo nykyinenkin käytetyn kauppahinta on mediaanihinta aivan eri tasossa kuin tuo summa, ja sähköllä ajava vielä säästää merkittävästi muuttuvissa kuluissa. Ainakaan mediaanikansalaiselle ei tarvita mennä tuollaiseen hintatasoon asti, ei likikään.
Tuohon pitäisi saada ja saakin Arasta avustusta. Laki tuli voimaan marraskuussa ja sitä noudatetaan/on noudatettu lupahankkeissa tämän vuoden maaliskuusta alkaen. Tuota kun lukee ja tulkitsee niin aika helpolla lain kirjain täyttyy. Ei tarvitse kaikkia paikkoja alkaa muuttamaan latauspaikoiksi.Millähän tämä toteutetaan isojen remonttien yhteydessä, kun tälläkään hetkellä vähänkään syrjäseudulla olevat taloyhtiöt eivät tahdo saada lainaa esim. linjasaneerauksiin? Siihen lisäksi tolpat sähköautoille niin voi olla rahoitus ja maksukyky hiljaista. Meille tehtiin linjasaneeraus vuosi sitten eikä missään mainittu edes sanalla sähköautojen lataustolppia. En sitten tiedä.
Noh, odotellaan mielenkiinnolla sähköautoja näihin 60-lukulaisiin kerrostaloihin. Vielä ei näy yhtäkään tässä eikä naapuritalojen pihoissa. Autojen keski-ikä varmaan 15 vuotta jos riittääkään. Löytyy 90-luvun Fiat Bravoa ja muuta modernia. Pitkä on matka.Tuohon pitäisi saada ja saakin Arasta avustusta. Laki tuli voimaan marraskuussa ja sitä noudatetaan/on noudatettu lupahankkeissa tämän vuoden maaliskuusta alkaen. Tuota kun lukee ja tulkitsee niin aika helpolla lain kirjain täyttyy. Ei tarvitse kaikkia paikkoja alkaa muuttamaan latauspaikoiksi.
Siksi että köyhimmältä osalta kansaa ei vaan löydy enempää rahaa laittaa kertasijoituksena mihinkään. Tiedän tämän realiteetin hyvin kun työskentelen alalla jossa näen asian varsin läheltä.
Joo saat varmaan odottaakin vielä hetken. Itse en hanki kuin pakon edessä. Ajan bensa/diesel vehkeellä niin kauan kuin mahdollista ettei tarvitse alkaa säätämään. Vaimon ”kauppakassiin” jos sentään itselataavan hybridin sallisi.Noh, odotellaan mielenkiinnolla sähköautoja näihin 60-lukulaisiin kerrostaloihin. Vielä ei näy yhtäkään tässä eikä naapuritalojen pihoissa. Autojen keski-ikä varmaan 15 vuotta jos riittääkään. Löytyy 90-luvun Fiat Bravoa ja muuta modernia. Pitkä on matka.
Tuo lakihan nimenomaan velvoittaa varautumaan eli putkittamaan kaapelireitin pihamaalle tai muuten valmistelemaan. Ei tekemään latauspistettä/-pisteitä. Ja tuokin velvoite silloin, mikäli remontti ulottuu pysäköintialueelle, autopaikkojen sähköistykseen tai remontti on kustannuksiltaan sitä luokkaa, että yksien putkien kaivuu pihaan on murto-osa koko remontista.Käsittääkseni 11.11.2020.
Kurjuutta ja kuplaansa saa toki julistaa, jos haluaa, mutta ne harvoin ovat yleistettävissä.
Mitä tämä tarkoittaa? Itse kuuntelisin kyllä herkällä korvalla, mikä on sen alimman (ja siitä seuraavankin) desiilin huoli. Välillä todellakin tuntuu, että osalla on täysin hämärtynyt ylimielinen käsitys siitä, mikä oikeasti on monen talouden reaalitodellisuus Suomessa, vielä kun se alin desiili ajelee pääosin tuolla maaseudulla, jossa julkinen liikenne on enemmänkin vitsi.
Sama tietenkin myös toiseen suuntaan, asiat näyttäytyvät melkoisen haastavilta, jos lähipiirissä ajellaan pelkästään niillä 20 vuotta vanhoilla Japanin ihmeillä. Mutta Kjällin sanoin: vittu jos ei muuhun pysty.
No, se tarkoittaa sitä, että se 90 % tekee muunlaisia ratkaisuja, jolloin politiikkavalinnat ovat todennäköisimmin sen 90 %:n suuntaisia.
Näissä muutosvastarintateemoissa - joista sähköinen liikkuminen eri muodoissaan on aika arkkityyppi - jostain syystä sekin äijäjoukko, joka on keskituloisissa normaaleissa päivätöissä tykkää nostaa esiin "tonnin autot" keskesimpänä kulkuvälineenä, vielä todeten perään yleensä "en laske muita kuin bensakulut, koska auto kuitenkin on". Wonder why.
Kyse on politiikkavalinnoista, joilla ohjataan, ja joilla niitä mahdollisuuksia luodaan myös mainituille ryhmille. Kokonaisuudessaan tosin autojen määrän ja niiden omistuksen on vähennyttävä riippumatta energiamuodosta, muuten emme selviä. Se sitten on toki pidempi juttu.
Mikä on muuten alimmasta desiilistä seuraava? Kuolleet? Jos tarkoitit ylöspäin, heille mahdollisuuksia on kyllä.
Luulisi, että alimmalla tulodesiilillä (pitkäaikaistyöttömät, kansaneläkettä nostavat) rahat menevät muutenkin ihan muuhun kuin polttoaineeseen, eli tämä sähköistyminel ei heidän elämäänsä vaikuta mitenkään.
Tuskinpa se bensan hinta nousee seuraavan 10 vuoden aikana yhtään sen enempää kuin on edeltävän 10 vuoden aikana noussut. Eli eiköhän niillä tonnin kieseillä ajele ihan yhtä kalliisti/halvasti kun ottaa inflaation huomioon.Onhan noilla noita ns. tonnin autoja, joita laitetaan kaverin pajalla jne. Mutta joo, tulevaisuudessa pitää hakea joitain muita ratkaisuja liikkumisen suhteen.
Taloyhtiöt toki saavat nuo tolpat tehtyä ja tiedän muutamasta yhtiöstä missä tolpan kustannus kaatuu kokonaan osakkaalle. Silloin toki tolppa on oma. Isompi ongelma taitaa tulla niille joilla on katuvarsipysäköinti eli ei ole taloyhtiön vaan kaupungin aluetta. Miten nämä ratkaistaan? Okt asujalle tai pienessä yhtiössä asuvalle jossa on omat katos/talli niin ei tuota ongelmaa.
Niin, ei se tolppa välttämättä silloinkaan oma ole, mutta on omassa käytössä eli ei tarvitse jonottaa latauslaitteelle.Taloyhtiöt toki saavat nuo tolpat tehtyä ja tiedän muutamasta yhtiöstä missä tolpan kustannus kaatuu kokonaan osakkaalle. Silloin toki tolppa on oma.