Sähköautoilu

  • 489 403
  • 4 551

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tojotan on arveltu jopa putoavan tällä niukalla sähköautotarjonnallaan koko kisasta. Tojo itse on perustellut linjaansa sillä että he satsaavat muihin(kin) vaihtoehtoihin.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Riippuu täysin profiilista. Oma käyttö oli lähes kaksi vuotta kokonaan PHEViä ja kokonaiskulutus reilusti alle 2 l / 100 km sähköjen lisäksi. Arkiajo 100 % sähköllä. Suomalaisen ajossa olevan auton keskisuorite kun on se 52 km / päivä, aika moni PHEV pystyy siihen tai lähelle siihen. Toki seuraava auto PHEV-kuskeilla onkin sitten lähes aina täyssähkö - se on porttihuumeen kaltainen.

Minä voin allekirjoittaa tämän täysin. Huhtikuun puolestavälistä kesäkuuhun puoleenväliin kilometrejä tuli noin 2300, näistä noin 40 kilometriä bensalla. Plugari sopii itselle arkikäytössä kuin nyrkki silmään.

Myös kesän pitemmät reissut on menty kohtuullisella alle kuuden litran kulutuksella, nyt viimeisen noin 1500 km matkalta keskikulutus 2 l/100 km. Tähän 1500 kilometriin sisältyy yksi noin 600 km matka, josta noin 500 km bensalla.

Seuraava kippo lähes satavarmasti täyssähkö.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tuli viikolla haettua odotusajan autoksi Octavia IV plugarina. Bensalla ajettu tähän mennessä Keimolasta Tampereelle. Kaikkeen alueella pyörimiseen tuntuu sähkö riittävän. Treenaamisen puolesta pisin reissu on Tesomalle skidin treeneihin ja tuo reissu menee juuri akun avulla.

Nopealla otannalla voisi päätellä, että tankillisella ajellaan melkoinen tovi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Muttaaa, eikö tuollainen suhde paremminkin kerro että plugari sopii huonosti omiin tarpeisiin? @CreaseMonkey @DAF Ei kai kyse ole mistään porttihuumeesta vaan siitä että seuraava valinta on järkevämpi?
Eli eikö teillä ole fiilistä että olette kuljettaneet sitä polttomoottoria mukana about täysin turhaan? Vähän niinkuin ajelisi aina suksiboksi katolla tai paria kokoluokkaa liian isolla autolla.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@benicio

Varmasti, näin jälkiviisaana, voisi sanoa, että olisi pitänyt hankkia täyssähkö. Eikä kuskata polttomoottoria mukanaan.

Katuminen tai harmittelu on kuitenkin turhaa, koska hankintaharkintaa ja -päätöstä tehtäessä minulla oli hyvin vähän kokemusta autoista, jotka liikkuvat sähkön voimalla. On luonnollista, että vaikka on kiinnostusta uutta kohtaa, niin samalla kaipaa tuttuutta.

Tarve oli ja on edelleen suht suurelle autolle, käytännössä farmarille tai syvälle hatchille. Tällaisia ei ollut valittavana auton hankinta-ajankohtana.

Auton hankinnalle oli budjetti, joka ei nytkään mahdollistaisi esimerkiksi tarpeeseen sopivan täyssähkön hankintaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muttaaa, eikö tuollainen suhde paremminkin kerro että plugari sopii huonosti omiin tarpeisiin? @CreaseMonkey @DAF Ei kai kyse ole mistään porttihuumeesta vaan siitä että seuraava valinta on järkevämpi?
Eli eikö teillä ole fiilistä että olette kuljettaneet sitä polttomoottoria mukana about täysin turhaan? Vähän niinkuin ajelisi aina suksiboksi katolla tai paria kokoluokkaa liian isolla autolla.

Ei, tämä olisi anakronismi. Reilut kaksi vuotta sitten ei ollut saatavilla perhekoon nelivetoista täyssähköä edes liki samassa hintaluokassa, ja pikalatausverkko oli erityisesti pk-seudun ulkopuolella hyvin heikko. Kävin jo tuolloin tarjolla olleet täyssähköt läpi.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.
 
Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.

Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
Kun sähköautouutisten kommenttikenttiä lukee niin näitä peräkärryä vetäviä dieseläijiä on katkeamaton jono Hangosta Ivaloon joka päivä ympäri vuoden. Mitä ne vie sinne?
 

444

Jäsen
Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.
Minua kiinnostaisi järkevän kokoinen auto (n. Škoda Octavia -kokoluokka), jolla pääsisi säännöllisesti Lohjalta Tampereelle ilman pakollista välipysähdystä. Myös mökkireissu (n. 200 km / suunta) ilman pakollista välipysähdystä kiinnostaisi. Kesälomareissuja Norjaan tms. en edes mieti, koska ne ovat joka tapauksessa enemmän poikkeus kuin sääntö.
Tällä hetkellä mainitsemillani kriteereillä ei ole toivoakaan saada järkihintaista täyssähköautoa sellaisen ihmisen, joka maksaa yksin asuntolainaa ja nostaa suunnilleen mediaanipalkkaa. Tähän toki vaikuttaa se, että tuota kokoluokkaa ei vielä juurikaan ole tarjolla käytettynä siinä määrin, että se näkyisi juurikaan hinnoissa. Kovin paljon pienempää autoa ei ole järkevää hankkia, kun tähän erikoiseen asumisjärjestelyyn kuuluu myös keskikokoinen koira ja toinen ihminen. Mikään ei toki estä pysähtymästä vaikka joka kerta Hyvinkään ABC:lle lataamaan kiesiä, ja kohtalaisen usein myös teen niin (toki nyt tankkaamaan ihan bensiiniä), mutta mieluummin ajaisin autolla, jossa range ei ole ensimmäinen rajoittava tekijä.

Kotona kun on aurinkopaneelit, niin ihan mielellään sitä kotona pitäisi autoa roikassa vaikka jatkuvasti. Tämän hetken sähköautojen hintataso vain on itseni ulottumattomissa. Seuraava ajokki saattaa hyvinkin olla lataushybridi, koska n. puolet kuukausittaisista ajoista hoituisi pelkällä sähköllä. Kaupan päälle tuossa tulisi vähemmän kuluttava bensamylly kaveriksi. Mutta katsellaan nyt kaikessa rauhassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.

Tuollaisia on jo kyllä saatavilla.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Yllättävän paljon suomessa on kuitenkin E mersun, 500 sarjan BMW tai S/V90 volvon ostajia, jotka eivät valitse autoaan hinnat alkaen moottorilla. Varmaa tästä ryhmästä löytyy se suurin potentiaali sähköauton ostajiksi työsuhde autoilijoiden lisäksi. Uskoisin monella ns. 3 litran dieselillä ajaneen kiinnostuvan tehon lisäyksestä ihan toiseen luokkaan samalla rahalla. Varmaan rangen ja tehon ollessa kohdallaan sekä valinnanvaran löytyvän näistä perinteisimmistä merkeistä, siten että sen vanhemman auton saa annettua vaihdossa, alkaa säköautojen määrä kasvamaan nykyistä huomattavasti nopeammin.

Ainakaan itse en voisi kuvitella ajavani VW id4:llä tai sen johdannaisella yms vastaavalla. Myöskään tesla tai mikään SUV ei tule kysymykseen. Varmaan sähköautoon vaihtaminen voisi itselläni olla ajankohtaista vaihtoehdon löytyessä aikaisemmin mainitsemastani luokasta ja perinteisistä merkeistä.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten kun tarjolle tulee täyssähkö 30k eurolla jonka konttiin mahtuu maalivahdin kassi ja menee talvella persekelissä 300km niin voidaan unohtaa polttomoottorit.
Ei muuta kun katselemaan käytettyjä tesloja vaikka. Tilanpuute ei muuten varsinaisesti ole sähköautojen yleinen ominaisuus, vaikka tunnut ehkä niin kuvittelevan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tällä hetkellä mainitsemillani kriteereillä ei ole toivoakaan saada järkihintaista täyssähköautoa sellaisen ihmisen, joka maksaa yksin asuntolainaa ja nostaa suunnilleen mediaanipalkkaa. Tähän toki vaikuttaa se, että tuota kokoluokkaa ei vielä juurikaan ole tarjolla käytettynä siinä määrin, että se näkyisi juurikaan hinnoissa. Kovin paljon pienempää autoa ei ole järkevää hankkia, kun tähän erikoiseen asumisjärjestelyyn kuuluu myös keskikokoinen koira ja toinen ihminen. Mikään ei toki estä pysähtymästä vaikka joka kerta Hyvinkään ABC:lle lataamaan kiesiä, ja kohtalaisen usein myös teen niin (toki nyt tankkaamaan ihan bensiiniä), mutta mieluummin ajaisin autolla, jossa range ei ole ensimmäinen rajoittava tekijä.

Kotona kun on aurinkopaneelit, niin ihan mielellään sitä kotona pitäisi autoa roikassa vaikka jatkuvasti. Tämän hetken sähköautojen hintataso vain on itseni ulottumattomissa. Seuraava ajokki saattaa hyvinkin olla lataushybridi, koska n. puolet kuukausittaisista ajoista hoituisi pelkällä sähköllä. Kaupan päälle tuossa tulisi vähemmän kuluttava bensamylly kaveriksi. Mutta katsellaan nyt kaikessa rauhassa.
Mitenkään juuri sinuun yksilöimättä, luulisi että jos on saanut ansiotasollaan asuntolainankin, niin saa kyllä sähköautoonkin rahoituksen. Sittenhän se on vain laskukoneen käyttöä, että paljonko käyttövoimassa säästää versus rahoituskuluissa häviää ja miellyttääkö yhtälö, mutta ei sen taloudellisesti tavoittamattomissa pitäisi olla.
Aurinkopaneeleissa ja sähköautossa on se kiusallinen kombo, että auto (varsinkin jos sillä ajetaan paljon kuten sähköautolla kannattaa) tahtoo yleensä olla jossain muualla kuin kotipihassa silloin, kun aurinko paistaa. Ratkaisuita toki tähänkin on, eli esim verkkoakku ja eikös Teslalla ole ihan akku-akkukin tätä varten, onkohan niitä Suomessa paljonkin. Ai niin ja pääsenpäs sanomaan, että Sono tietysti tuo sen Saabin tehtailla valmistettavan aurinkopaneeleilla vuoratun hirvityksen markkinoille ihan just.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.

Hehe, loistavaa havainnointia. Siitä asti kun meidän perheeseen alettiin ajatella sähköautoa, niin noihin juttuihin törmäsi koko ajan kun aiheesta jollekin puhui. Etenkin matkat pohjoiseen ja Viroon nousi korostetusti esille. Että mites sitten kun tulee eteen tuollaisia reissuja. Niin no, mites sitten niin. Pakko kai vaan ladata aina silloin tällöin. Joka tapauksessa iso ongelma jos likimain kerran vuodessa tuollaisen matkan tekee.

Mutta tilapuolesta kun on puhe, niin kannattaa tutustua tarkemmin ihan autokohtaisesti. Esimerkiksi meidän ID3 on sisätiloiltaan huomattavasti tilavampi kuin edellisenä autona ollut Golf Variant, vaikka ulkoa päin katsottuna ei uskoisi. Takaboksi tosin on melko pieni, eli siitä maalivahdin kassista en tiedä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Tarkoitin siis että olisivat 30k uutena :)

Tesloissa näyttäisi olevan kyllä peräkonttitilaa ihan hyvin mutta mututuntumalla ei oikein ole luottoa 5-8v vanhoihin S malleihin.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Kun sähköautouutisten kommenttikenttiä lukee niin näitä peräkärryä vetäviä dieseläijiä on katkeamaton jono Hangosta Ivaloon joka päivä ympäri vuoden. Mitä ne vie sinne?
Hiukan aihetta sivuten niin itsellä tämä perävaunuongelma ratkaisi sen että taloon tuli phev eikä puhdas sähköauto. Mökkimatka on suuntaansa yli 200km ilman ainuttakaan välilatauspistettä, eikä toisaalta tuollaisessa matkassa ole tarpeellista muutenkaan pysähtyä ruokatauoille. Perässä kun tulee kuomukärry tai uisteluvene ja painoa reippaasti yli tonni niin sähköautoa ei vaan uskaltanut ottaa. Ladattavalla hybridilla saa kuitenkin kaupunkiajot ajettua sähköllä eikä kuorman kanssa reissuun lähtiessä tarvitse jännittää riittääkö se akkukapasiteetti vai ei. Taisi moottorilehtikin vasta testata että 1300kg:n asuntovaunua vedettäessä se sähköauton todellinen toimintamatka on lähempänä sataa kuin 200 kilometria.

Perheen kakkosauto kun joskus vaihtuu niin se on varmasti täyssähkö. Ykkösauton vaihtuessa seuraavan kerran tekniikka on varmaan kehittynyt jo sen verran että tämäkin ongelma on ratkaistu.
 

Undrafted

Jäsen
Katselin uteliaisuudesta tarjontaa täysäshköissä ja kysytäänpä kommenttia. Kamux Hyvinkää myy 2017 Hyundai Ioniq täysähköä, jolla ajettu 21 tkm hintaan 23k€. Kamux Vantaa myy samanlaista autoa vuodelta 2016, jolla ajettu 52 tkm hintaan 22 k€. Ensimmäinen varsinkin tuntuu todella edulliselta, kun uutena tuo tainnut olla noin 45 k€. Itsellä Hyundai Ioniq hybridi ja tykännyt autosta. Mitä kysymysmerkkejä 4-5 vuotta vanhassa täyssähkössä voisi olla, mikä selittää hintatasoa?
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Näin on. Sähköautoa harkitsevat ovat usein jääkiekkomaalivahteja, jotka matkustavat talven persekelissä treeneihin 150 kilometrin päähän. Toinen merkitsevä ryhmä on peräkärryn kanssa Lappiin matkailevat.

Olet oikeassa että aika marginaalissa ollaan, mutta niinhän se on kaikessa kasvukeskusten ulkopuolella.

ID4 pro alkaa olla jo aika lähellä landekiekkoisän vaatimuksia, 418km epa range ja peräkontissa on enemmän tilaa varusteille kuin farmareissa. Lähtöhinta 47 000 e - sähköautotuki 2000e - vanhan romutus 2000e + vetokoukku. Hieman suolainen hinta vielä uutena mutta käytettynä 3 vuoden vanhana voisi olla hyvä ostos.
 

444

Jäsen
Mitenkään juuri sinuun yksilöimättä, luulisi että jos on saanut ansiotasollaan asuntolainankin, niin saa kyllä sähköautoonkin rahoituksen. Sittenhän se on vain laskukoneen käyttöä, että paljonko käyttövoimassa säästää versus rahoituskuluissa häviää ja miellyttääkö yhtälö, mutta ei sen taloudellisesti tavoittamattomissa pitäisi olla.
Aurinkopaneeleissa ja sähköautossa on se kiusallinen kombo, että auto (varsinkin jos sillä ajetaan paljon kuten sähköautolla kannattaa) tahtoo yleensä olla jossain muualla kuin kotipihassa silloin, kun aurinko paistaa. Ratkaisuita toki tähänkin on, eli esim verkkoakku ja eikös Teslalla ole ihan akku-akkukin tätä varten, onkohan niitä Suomessa paljonkin. Ai niin ja pääsenpäs sanomaan, että Sono tietysti tuo sen Saabin tehtailla valmistettavan aurinkopaneeleilla vuoratun hirvityksen markkinoille ihan just.
Tämän nykyisen vaihtaminen täyssähköiseen voisi toki periaatteessa onnistua, mutta riittävän isolla akulla ja riittävän kokoisen auton hinnat vain ovat sen verran korkeat tällä hetkellä, että säästöä tuolla ei saisi lainkaan. Ja kun menoeriä omakotitalon kanssa tulee muutenkin lähitulevaisuudessa vastaan, niin erityisen kallis auto ei lähtökohtaisesti kuulosta järin hyvältä, etenkään kun sen joutuisi rahoittamaan lisälainalla. Ja silti jokaisen tankkauskerran maksaessa hieman toistasataa euroa houkutus sähköautoiluun kasvaa. Toistaiseksi täytyy vain yrittää vähentää ns. hupiajoja. Etätöissä on se hyvä puoli, että aurinkoiset tunnit päivästä voisi käyttää myös auton lataamiseen ja hoitaa kauppareissut vasta illalla. Mutta joo, turha spämmätä tästä aiheesta nyt enempää, kun ostohousut ei ole jalassa. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan näiden kehittymistä. Tuo Sono Sion vaikuttaisi olevan ainakin hinnaltaan kilpailukykyinen (joskin varmaan Suomessa lätkitään runsaasti ekstraa päälle, koska näin kuuluu tehdä), mutta muotoilultaan näyttää joltain Kia Soulilta, ja aiheuttaa välittömän hylkimisreaktion.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Katselin uteliaisuudesta tarjontaa täysäshköissä ja kysytäänpä kommenttia. Kamux Hyvinkää myy 2017 Hyundai Ioniq täysähköä, jolla ajettu 21 tkm hintaan 23k€. Kamux Vantaa myy samanlaista autoa vuodelta 2016, jolla ajettu 52 tkm hintaan 22 k€. Ensimmäinen varsinkin tuntuu todella edulliselta, kun uutena tuo tainnut olla noin 45 k€. Itsellä Hyundai Ioniq hybridi ja tykännyt autosta. Mitä kysymysmerkkejä 4-5 vuotta vanhassa täyssähkössä voisi olla, mikä selittää hintatasoa?
Onko sama varustetaso? Tuo 2017 Ioniq taisi olla perusvarusteilla, jos en ihan väärin muista, 37 k€ auto.

Akun kunto varmaan se ensimmäinen tarkastettava asia.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
ID4 pro alkaa olla jo aika lähellä landekiekkoisän vaatimuksia, 418km epa range ja peräkontissa on enemmän tilaa varusteille kuin farmareissa. Lähtöhinta 47 000 e - sähköautotuki 2000e - vanhan romutus 2000e + vetokoukku. Hieman suolainen hinta vielä uutena mutta käytettynä 3 vuoden vanhana voisi olla hyvä ostos.

Skoda Enyaq 60. 50l isompi kontti ja lähtöhinta 44k?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Skodasta on paljon puhetta, mutta miksi ei Kiasta tai Hyundaista. Parempi ulkomuoto ja sisätilat kummassakin. Tuo Skoda on yhtä ruma, kuin henkilöautomallitkin. No, hintakin on kovempi. En ymmärrä. Tosin en ole tietoinen täys sähköisistä versioista versus plugarihybridi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Skodasta on paljon puhetta, mutta miksi ei Kiasta tai Hyundaista. Parempi ulkomuoto ja sisätilat kummassakin. Tuo Skoda on yhtä ruma, kuin henkilöautomallitkin. No, hintakin on kovempi. En ymmärrä. Tosin en ole tietoinen täys sähköisistä versioista versus plugarihybridi.

Makuasioita, sanoi kettu....jne.

Omasta mielestäni taas Ioniq5 ei ole kovin hyvännäköinen eikä myöskään e-niro. Perinteisempi Skoda miellyttää silmää enemmän.

Mutta niin, makuasioita.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Makuasioita, sanoi kettu....jne.

Omasta mielestäni taas Ioniq5 ei ole kovin hyvännäköinen eikä myöskään e-niro. Perinteisempi Skoda miellyttää silmää enemmän.

Mutta niin, makuasioita.
No Niroa en vertaisi tuohon vaan Stonicin ennemin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös