Mitäs tämä sitten on jos ei sitä
maksatusta muilla?
Jos se on oikeasti niin halpaa niin miksi sitten yksityisyrittäjille ollaan luomassa tuollaista kustannusta?
18min on kolminkertainen aika siihen nähden, että polttomoottori autossa vaikka nykyinen on vaan bensa saa n.900km rangea ja ehtii vielä kusellekin.
Sitten kun sähköauton range on se 800km ja lataus täyteen sujuu alle 5min noita voi edes harkita.
Sitä ennen sähköauton hankinta on täysin järjetöntä, hybridi voi toimia jossain tilanteessa mutta senkin hyötykuorma on todella pieni verrattuna vastaavaan polttomoottori autoon.
Melko raflaavasti kirjoitat siitä, että mahdollisesti selvitetään rakentamisvelvoitetta.
(ja melko hauskasti otat relevanttina vahvasti sähköisen liikenteen mahdollisesta menestyksestä kärsivän alan etujärjestön kannanoton).
Suomalaisen autonomistajan keskimääräinen ajosuorite on siellä 40-50km tienoilla per päivä, suurin osa ei aja vuodessa yli 500km vetoja lainkaan ja suurin osa pitää sen reilun vartin-puolen tunnin tauon joka tapauksessa pitkällä matkalla.
Sähköautoilla ajamisen järkevyys perustuu siihen, että ne ladataan öisin, eikä kodin ulkopuolella tarvitse ladata kuin poikkeustapauksissa (pitkillä reissuilla).
Ainakin tuntemani sähköautoilijat ovat ihan tyytyväisiä kun käytännössä ainoastaan poikkeustapauksissa pitää erikseen käydä tankkaamassa/lataamassa kodin ulkopuolella.
Toki ilmeisesti se tankkaus huoltoasemalla on jotenkin hirveän kivaa eikä vie yhtään aikaa, koska tätä ei jostain syystä koskaan näissä keskusteluissa lasketa miinukseksi polttomoottoriautoille.
Puhuminen jostain 800km rangevaatimuksesta ja 5 min latauksesta on tunnepohjaista höpönassuilua, koska 99% kuskeista ei tee kotona ladattaessa noilla ominaisuuksilla mitään.
Vähän kuin vaatisi Hummerin maavaraa jokaiselle polttomoottoriautoilijalle relevanttina ja pitäisi polttomoottiriauton hankintaa täysin järjettömänä, jos näin ei ole.
Todettakoon vielä, että kaupparatsuille ja muille maratonpätkiä ilman taukoja ajaville sekä heille joilla ei ole kotona latausmahdollisuutta sähköauto ei ole vielä missään nimessä se järkevin ratkaisu.
Mutta se, että sanotaan näiden perusteella sähköauton hankinnan olevan täysin järjetöntä, on sellaista hauskan tunneperäistä suhtautumista.
Ja toki todettakoon vielä uudestaan, että nyt markkinoille tulevat ensimmäiset sukupolvet isoilta valmistajilta ja nykyiset mallit eivät missään nimessä ole kaikille sopivia ratkaisuja.
Mutta ensi vuoden loppupuolella, kun tarjolla on paljon uutta ja järkevää mallistoa kaikkiin hintaluokkiin, lähtien Dacian halpistäyssähköstä, aletaan olemaan tilanteessa jossa uutta polttomoottoriautoa voi perustella enää nostalgialla, tunteella sekä sillä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.