Mainos

Sähköautoilu

  • 556 431
  • 4 925

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Esimerkiksi liki valtakunnallisesti toimivalla Virralla on melko laajasti noita latureita, laturien tilanteen näkee reaaliaikaisesti ja laturin voi varata itselleen etukäteen äpillä.

Samat toiminnallisuudet ovat käsittääkseni myös ainakin Keskon palvelussa.
Kuulostaa järkevältä tuo varaussysteemi, siitä en ollut tietoinen. Muistaakseni syksyllä jollain appilla, mikä käsittääkseni näytti kaikki latauspistokkeet, katselin tilannetta Jyväskylä-Oulu välillä ja siinä oli hämmentävän vähän konserniyhteensopivia pistokkeita.

@dana77 mielestäni harvassa paikassa tuolla välillä niitä konserniyhteensopivia pistokkeita oli enemmän kuin 1, ainakaan nopeasti lataavia.

Voi olla, että kyseisen appin tiedot olivat vanhoja/vääriä tai itse en osannut niitä lukea oikein. En nyt kerkeä tietoja uudelleentarkastamaan.
 
Sinänsä ihan hauska keskustelu, mitä muuten luulet, miten hyvin olisi myyjä osannut vastata vastaaviin kysymyksiin polttomoottoriautosta, vaikkapa käyttäen akuston sijaan esimerkkinä vaihdelaatikkoa, voimansiirtoa ja moottoria?

Ei minun tarvitsisi kysyä moisia kysymyksiä. Tiedän melko tarkasti vastaukset mainitsemiisi, jopa muutamasta eri merkistä. Miksikö, ei nyt välitetä siitä.

Kysyin automyyjältä siksi, koska itse en tiennyt vastauksia, joitain sinne päin, mutta en lähellekään.
Pyrin kysymään, ellen tiedä. Siis jos aihe/asia kiinnostaa. Nyt kiinnosti, mutta kauheasti enempää en tiennyt liikkeestä lähteissänikään.

Ja,ei, en tiedä olisiko myyjä osannut vastata kysymyksiin polttomoottorista. Veikkaan kuitenkin, että tieto olisi ollut lähempänä.
Toki odotin merkkiliikkeltä, että olisin saanut edes jotain kättä pidempää.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on täällä kyllä lähellä siirtyminen sähköautoiluun, kiitos valtion tuen sähkökäyttöisille työsuhdeautoille. (170€/kk) Aiemmin ajellut omalla mutta nyt omien karkeiden laskelmien mukaan tässä alkaisi olla järkeä jos tykkää ajaa uudehkoilla & isoilla autoilla. Skoda Enyaqin renkaita kävin potkimassa ja hyvältä näytti, harmi ettei koeajolle taida ihan hetkeen päästä. Valtaosa ajosta lyhyttä kaupunkiajoa, pari kertaa kuussa mökille n. 100km. Ehkä kerran vuodessa pidempi ajo max. 500km, mutta takapenkkiläiset pitää huolen että lataustaukoja pitää pitää joten en tuotakaan ongelmana näe. Nämä ajoittuu vielä kesään ja jos luvatusta 500km rangesta edes 70% onnistuu ei lataukseenkaan pitäisi kai liikaa aikaa mennä. Yksi syy miksi autoetu kiinnostaa on kulujen ennakointi, nykyinen menetti ”kivasti” arvoaan ns. Diesel-kohussa ja olen aika varma että sähköautotkin tulevat kehittymään vielä lisää paljon lähivuosina kun panostukset niihin on niin suuria.

Taloyhtiöltä kysytty ja latausaseman saa omaan piikkiin laittaa, perinteiset lämmitystolpat löytyy parkkikselta. Onko palstalaisilla tämmöisen muutoksesta kokemuksia? Tuosta tolpasta pitäisi latauksen onnistua tai muuten homma kaatuu, en kyllä näe itseäni metsästämässä latausasemia kaupungilta.

Nyt tarttis henkistä tukea, mennäänkö vai ajellaanko vanhalla vielä?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sähköautot lyövät läpi hyvin pian, vaikka monella täälläkin on virheellisiä käsityksiä vastaan. Mitään yli 500 km rangea ei tarvita, kun kohta on tekniikka ladata hetkessä pikalaturilla lisää matkaa autolle. Ioniq5 esim. lupaa todella nopeaa pikalatausta ja tämä tulee jo kesällä Suomeen. Kesällä tulee myös kakkosautoksi hyvin sopiva Dacia Spring. Tuon julkistuksen jälkeen onkin hyvä kysyä miksi kukaan, jolla on latausmahdollisuus, ostaisi enää polttomoottoriautoa kakkosautoksi? Jos valtio sattuisi nostamaan hankintatukea, niin kuin on vähän luvattu, niin hinta jäänee alle 15k€.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos käy kerran vuodessa viikon reissun yli 500 kilometrin päässä, niin siinä on jo noin 2 % päivistä kun tarvitsee yli 500 kilometrin rangea. Voisihan sitä lomareissua varten tosiaan vuokrata eri auton, mutta kyllä siitäkin kustannuksia tulee. En tosin osaa sanoa onko tällaisia käyttäjiä tosiaan vain 5 prosenttia.

Ajelet siis siellä kohteessakin 500 km päivä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuulostaa järkevältä tuo varaussysteemi, siitä en ollut tietoinen. Muistaakseni syksyllä jollain appilla, mikä käsittääkseni näytti kaikki latauspistokkeet, katselin tilannetta Jyväskylä-Oulu välillä ja siinä oli hämmentävän vähän konserniyhteensopivia pistokkeita.

@dana77 mielestäni harvassa paikassa tuolla välillä niitä konserniyhteensopivia pistokkeita oli enemmän kuin 1, ainakaan nopeasti lataavia.

Voi olla, että kyseisen appin tiedot olivat vanhoja/vääriä tai itse en osannut niitä lukea oikein. En nyt kerkeä tietoja uudelleentarkastamaan.

En tiedä, mikä on "konserniyhteensopiva pistoke", mutta kun käytännössä uusissa täyssähköissä standardiksi muodostuu CCS-pistoke, niitä näyttäisi olevan tuolla välillä Jyväskylässä alun toistakymmentä, Äkissä 1, Pihtiputaalla 2, Pyhäsalmella 2, Kärsämäellä 1, Pulkkilassa 1 ja loput käytännön Oulua. Jos siis nimenomaan tuolla välillä pitää ladata, välihän on sellainen, että WLTP 500 km autoilla ei tarvitse vaikka huudattaisit kaikkia sähkölaitteita täysillä.

Eli ei hirveästi vielä (toki CCS-lataukseen saa myös chademo-adapterin, niitä näyttäisi olevan aika lailla yhtä paljon), mutta aika paska tuuri on nykyautokannalla, jos tarvitsee juuri koskaan jonottaa. Type2 lounaan ja jonotuksen ajaksi kiinni siinä tapauksessa sitten. Toki toistaiseksi juuri tuolla välillä yllättäviä katveita vielä, esimerkiksi Viitasaari.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelet siis siellä kohteessakin 500 km päivä?
Ajelen varmaan sinne kohteeseen yhdellä autolla, joten se sama auto on käytössä koko lomareissun.

Aika vähissä nuo latauspaikat tuolla välillä ovat. Eli Lahdesta lähettäessä Jyväskylässä pitäisi pysähtyä pitämään pidempi tauko. Tämä siis 500 km rangen vehkeillä, jollainen perheautona maksaakin jo liikaa vrt plugari Octavia. Enyaq siis katsellut ja pienemmällä akulla olisi tuottanut hyvän hyötykustannussuhteen, mutta käytännössä pitäisi ottaa toi isompi akku Oulun reissuja varten, johon en kyllä pysty tässä vaiheessa taipumaan.

Noista adaptereista en ollut kyllä tietoinen. Täytyypä ottaa selvää! Kun esittää tyhmiä kysymyksiä oppii useasti jotain uutta.
 
Tuolla aiemmin kun ihmettelin merkkiliikkeen tietämättömyyttä sähköauton kierrätyksestä, niin olisiko täällä tietäjillä tietoa?
Kysyn siis täysin tosissani, koska en tiedä oikeaa tai moraalisesti oikeaa vastausta seuraaviin kysymyksiin sähköauton ekologisuudesta. Ja myös ihan toisenkin kaverin puolesta kysyn:

1. Mitä tapahtuu sähköauton akustolle sen levittyä tms, vaikkapa 2 minuuttia käyttöönotosta?
2. Se on kuitenkin 20-25% auton painosta. Ja jos puhutaan kierrätyksestä, niin kierrätysprosentti ei ole ihan sata?
3. Miten ekologisuus selitetään kierrätysvaiheessa , jos polttomoottoriautosta voidaan kierrättää reilusti yli 90%?
4. Paljonko yhden sähköauton valmistaminen tuottaa päästöjä?
5. Pystyykö voimansiirtolinjan komponentteja vaihtamaan erikseen, vai onko se valmistajakohtaista?
Luin jonkun artikkelin toissapäivänä sähköautoasentajasta, joka selitti, että valmistajat haluavat vaihtaa yleensä koko paketin, vaikka vika olisi yksittäisessä komponentissa...joka taas ei kuulosta kauhean ekologiselta? Takuuhommia?
6. Millaisella laskukaavalla uusi sähköauto tuotantoineen ja kulutuksineen (latauksineen) elinkaarensa ajan, on ekologisempi kuin jo valmistettu nykytekniikalla varustettu polttomoottoriauto?
7. Jos akku/akusto leviää, niin millainen on uuden hinta suhteessa(%) auton hankintahintaan? Noin?

Lopuksi vielä kevennys:
Iso osa akuista (tai moduleista ja akkutekniikasta) tulee vielä käsitykseni mukaan Kiinasta. Ystäväni on työnsä puolesta vieraillut Kiinassa neljässä akkutehtaassa, joissa valmistetaan kaikenmoisia akkuja. Myös sähköautoihin.
Hänen kommenttinsa kysyessäni aiheesta oli:
”Jos täällä Pohjolassa ekologisuuden aallonharjalla surffaileva ihminen näkisi esim. miten akkutehtaissa on hoidettu työturvallisuushommat, jäteveden puhdistus ja teollisuuspiippupäästöt, hän hämmästyisi. Niitä ei nimittäin hoideta lainkaan. Mutta onhan se kivaa, että tänne ne saapuvat siistissä paketissa.”
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Skoda Enyaqin renkaita kävin potkimassa ja hyvältä näytti, harmi ettei koeajolle taida ihan hetkeen päästä.

Loppukeväästä tai alkukesästä pääsee. Tiedän kosna itsekin tuon perään haikailen. VW id.4 sen sijaan on nyt koeajettavissa
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuolla aiemmin kun ihmettelin merkkiliikkeen tietämättömyyttä sähköauton kierrätyksestä, niin olisiko täällä tietäjillä tietoa?
Kysyn siis täysin tosissani, koska en tiedä oikeaa tai moraalisesti oikeaa vastausta seuraaviin kysymyksiin sähköauton ekologisuudesta. Ja myös ihan toisenkin kaverin puolesta kysyn:

1. Mitä tapahtuu sähköauton akustolle sen levittyä tms, vaikkapa 2 minuuttia käyttöönotosta?
2. Se on kuitenkin 20-25% auton painosta. Ja jos puhutaan kierrätyksestä, niin kierrätysprosentti ei ole ihan sata?
3. Miten ekologisuus selitetään kierrätysvaiheessa , jos polttomoottoriautosta voidaan kierrättää reilusti yli 90%?
4. Paljonko yhden sähköauton valmistaminen tuottaa päästöjä?
5. Pystyykö voimansiirtolinjan komponentteja vaihtamaan erikseen, vai onko se valmistajakohtaista?
Luin jonkun artikkelin toissapäivänä sähköautoasentajasta, joka selitti, että valmistajat haluavat vaihtaa yleensä koko paketin, vaikka vika olisi yksittäisessä komponentissa...joka taas ei kuulosta kauhean ekologiselta? Takuuhommia?
6. Millaisella laskukaavalla uusi sähköauto tuotantoineen ja kulutuksineen (latauksineen) elinkaarensa ajan, on ekologisempi kuin jo valmistettu nykytekniikalla varustettu polttomoottoriauto?
7. Jos akku/akusto leviää, niin millainen on uuden hinta suhteessa(%) auton hankintahintaan? Noin?

Kun olet selvittänyt vastaukset luotettavista lähteistä, jaathan ne tänne ymmärrettävässä muodossa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ajelen varmaan sinne kohteeseen yhdellä autolla, joten se sama auto on käytössä koko lomareissun.

Aika vähissä nuo latauspaikat tuolla välillä ovat. Eli Lahdesta lähettäessä Jyväskylässä pitäisi pysähtyä pitämään pidempi tauko. Tämä siis 500 km rangen vehkeillä, jollainen perheautona maksaakin jo liikaa vrt plugari Octavia. Enyaq siis katsellut ja pienemmällä akulla olisi tuottanut hyvän hyötykustannussuhteen, mutta käytännössä pitäisi ottaa toi isompi akku Oulun reissuja varten, johon en kyllä pysty tässä vaiheessa taipumaan.

Noista adaptereista en ollut kyllä tietoinen. Täytyypä ottaa selvää! Kun esittää tyhmiä kysymyksiä oppii useasti jotain uutta.

Niin, sama auto on käytössä, mutta kyllähän sillä lyhemmällä rangellakin sinne kohteeseen pääsee. Tämä kai se pointti on - jos on auto joka vastaa täydellisesti tarpeeseen 99 % päivistä ja joutuu esimerkiksi kaksi kertaa hakemaan virtaa pohjoiseen ajaessa yhdellä reissulla, se reissu on kuitenkin tehtävissä varsin helposti sillä ihan samalla autolla (ja kohteessa auto taas vastaa tarpeeseen täydellisesti). Omassa käytössä se 99 % tässä tapauksessa olisi huomattavasti ratkaisevampaa kuin yksi siirtymä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuolla aiemmin kun ihmettelin merkkiliikkeen tietämättömyyttä sähköauton kierrätyksestä, niin olisiko täällä tietäjillä tietoa?
Kysyn siis täysin tosissani, koska en tiedä oikeaa tai moraalisesti oikeaa vastausta seuraaviin kysymyksiin sähköauton ekologisuudesta. Ja myös ihan toisenkin kaverin puolesta kysyn:

Tosissasi juu kyselet. Ja ihan vilpittömästi ja tosissasi kävit vähän siellä liikkeessäkin myyjää härnäämässä - ja raportoit sen tänne (ja varmaan onnellisesti kavereille ja someen).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, sama auto on käytössä, mutta kyllähän sillä lyhemmällä rangellakin sinne kohteeseen pääsee. Tämä kai se pointti on - jos on auto joka vastaa täydellisesti tarpeeseen 99 % päivistä ja joutuu esimerkiksi kaksi kertaa hakemaan virtaa pohjoiseen ajaessa yhdellä reissulla, se reissu on kuitenkin tehtävissä varsin helposti sillä ihan samalla autolla (ja kohteessa auto taas vastaa tarpeeseen täydellisesti). Omassa käytössä se 99 % tässä tapauksessa olisi huomattavasti ratkaisevampaa kuin yksi siirtymä.
Tottakai, mutta kun se 1 % tuo ylimääräistä säätöä ja stressiä. Bensalla ajelu sähköön verrattuna ei tuo ylimääräistä säätöä eikä stressiä vaikka kyse olisi 99 % tapauksista.

Kun takapenkillä on levottomaksi käyvä pikkuvauva, niin en halua ottaa riskiä noiden latauspaikkojen suhteen kun pitäisi päästä sinne Ouluun mahdollisimman nopeasti.

Valtaosassa ajoa itselle riittää 50 km range, niin ei se täyssähkö tuo 6000-12000 euron verran lisäarvoa verrattuna lataushybridiin. Tämä on täysin subjektiivinen arvio. Voi olla, että tämä arvio muuttuu kun latauspaikat lisääntyvät nelostien varrella, toivottavasti nopeastikin.

Jään seuraamaan tilannetta ja keskustelua. Kiitos hyvistä pointeista. Vielä vuosi kun pitäisi uusi auto laittaa tilaukseen. Tällä hetkellä plugari Octavia vahvoilla, mutta jos latauspaikkatilanne muuttuu nelostiellä niin Enyaq menee harkintaan. Voi tosin olla, että vaimo ei anna noin paljoa rahaa laittaa autoon kiinni...

Edit: Tämä keskustelu sai tosin minut taas kiinnostumaan Enyaqista. Hemmetin autokuume
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Tosissasi juu kyselet. Ja ihan vilpittömästi ja tosissasi kävit vähän siellä liikkeessäkin myyjää härnäämässä - ja raportoit sen tänne (ja varmaan onnellisesti kavereille ja someen).

Melko hämmentävä näkökulma.
En nyt kauheasti viitsi avata/alustaa, mutta hieman:
- kokeilin ensimmäisen kerran sähköautoa 12 vuotta sitten.
- kyselin tuolloin ko. valmistajalta tismalleen samoja asioita. En saanut vastauksia.
- nyt erinäisistä syistä johtuen, olen käynyt koeajamassa sähköautoja, joista kirjoitin yhden kokemuksen.
- koska olen luonteeltani myös utelias haluan vertailla. Vertailin myös remontin yhteydessä sähkö- ja puukiukaan erot pitkässä juoksussa.
- koitan elää niin ekologisesti kuin mahdollista.

Ja en näe mitään syytä, ettenkö joskus sähköautoa hankkisi, mutta niin kauan kuin joku neropatti ottaa (mielestäni) asiat joita en todellakaan tiedä ja kysyn, vittuiluna, asia ei ainakaan helpotu?
Minulla on rutkasti muutakin tekemistä, kuin kuluttaa aikaani vittuilemassa automyyjille.

Oletin ihan oikeasti, että esim. merkkiliikkeellä on jokin proseduuri tai ainakin toimintasuunnitelma vaikkapa nyt akustoille.

Ja ei, en raportoinut, kerroin tapahtuman ja toivoin viisautta avuksi.
Ei, en myöskään kertonut kavereille.
En myöskään somettele.

Mutta eiköhän asia tullut nyt aika selväksi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei liene helppoa, jos kysymykset otetaan vittuiluna. Täältä tähän.

Kysymystesi detaljitaso on sitä luokkaa että vastuullisen viininostajan pitäisi tietää, kuka on yksittäisen rypäleen poiminut, mikä hänen terveydentilansa oli rypäleeseen koskiessaan, ja milloin viimeksi oli pessyt kätensä. Joudut kyllä itse näkemään sen vaivan että selvität tuon datan, joka sinällään on kiinnostavaa. Ei sitä tietoa täältä löydy ja sen vaatiminen tulkitaan tässä herkästi V12-kerhon vittuiluksi.
 

Vatso

Jäsen
Lyödään nyt niitä vastauksia sitten tiskiin sen verran mitä osaan:

1-3. Hajonneesta akusta pystytään jo nyt kierrättämään yli 80% ja hajonneista autoista ehjät akut tietysti kierrätetään eteenpäin. Lisäksi akkuja voi korjata.

4. Paljonko yhden sähköauton valmistaminen tuottaa päästöjä? - Saman (tai hieman vähemmän) kuin polttomoottoriauton + akun valmistus. Vaikkapa Teslan Nevadan akkutehdas käyttää pelkästään uusiutuvaa energiaa, eli jo valmistuksen aikaiset ovat samat kuin polttomoottoriautolla.

5. Pystyykö voimansiirtolinjan komponentteja vaihtamaan erikseen, vai onko se valmistajakohtaista? -En osaa kommentoida, mutta ainakin voimansiirtolinja on paljon yksinkertaisempi.

6. Millaisella laskukaavalla uusi sähköauto tuotantoineen ja kulutuksineen (latauksineen) elinkaarensa ajan, on ekologisempi kuin jo valmistettu nykytekniikalla varustettu polttomoottoriauto? - No tietyti sillä, että akun päästöt ovat kompensoitu käytön aikaisilla pienemmillä päästöillä. Paljonko tuo sitten on, varmaan jotain 0-200tkm.

7. Jos akku/akusto leviää, niin millainen on uuden hinta suhteessa
(%) auton hankintahintaan? Noin? - Otetaan esimerkiksi tuo i3, kun siitä on olemassa tietoja. Uusi akku Bemarilta varmaan tuollainen 15k, mutta akun vaihto käytettyyn n. 5k ja mahdollisesti tuolla hinnalla saa sitten tilalle isomman akun kuin vanhassa autossa oli ja osan kustannuksista saa takaisin auton arvon ja ainakin käyttöarvon paranemissa.

Muutenkin ihmetyttää tuo i3 myyjän tietämättömyys. i3 on yksi ympäristöystävällisempia autoja maailmassa ja se on ollut koko mallin markkinointimateriaalien ykkösteema. Esim. koritehdas käyttää pelkästään uusiuttuvia energioita, sisämateriaalit ovat tehty kierrätetyistä materiaaleista ja akkujen kierrätykseen on valmiita suunnitelmia, mm. BMW:n tehtaan aurinkoenergian varastoinnissa ja kotiakkuina. Akkuja kun ei vain vielä ole poistunut käytöstä niin suunnitelmia on vaikea vielä viedä käytäntöön, vanhimmat autot ovat vasta 7-8 vuotta.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Mitä tapahtuu sähköauton akustolle sen levittyä tms, vaikkapa 2 minuuttia käyttöönotosta?
2. Se on kuitenkin 20-25% auton painosta. Ja jos puhutaan kierrätyksestä, niin kierrätysprosentti ei ole ihan sata?
3. Miten ekologisuus selitetään kierrätysvaiheessa , jos polttomoottoriautosta voidaan kierrättää reilusti yli 90%?
4. Paljonko yhden sähköauton valmistaminen tuottaa päästöjä?
5. Pystyykö voimansiirtolinjan komponentteja vaihtamaan erikseen, vai onko se valmistajakohtaista?
Luin jonkun artikkelin toissapäivänä sähköautoasentajasta, joka selitti, että valmistajat haluavat vaihtaa yleensä koko paketin, vaikka vika olisi yksittäisessä komponentissa...joka taas ei kuulosta kauhean ekologiselta? Takuuhommia?
6. Millaisella laskukaavalla uusi sähköauto tuotantoineen ja kulutuksineen (latauksineen) elinkaarensa ajan, on ekologisempi kuin jo valmistettu nykytekniikalla varustettu polttomoottoriauto?
7. Jos akku/akusto leviää, niin millainen on uuden hinta suhteessa(%) auton hankintahintaan? Noin?
1. Riippuu tilanteesta. Akustot on kuitenkin pitkäikäisiä, eikä niitä ole kovin montaa jouduttu vaihtamaan. Jos akustoa ei voida kunnostaa, niin se joudutaan kierrättämään. Mikäli tässä oli pohdinnassa kulut, niin akustoillahan on takuu.

2. Akuista pystytään kierrättämään tällä hetkellä reilu 50% painosta. Kehitteillä on teknologioita, joilla voidaan enemmänkin kierrättää. Harvinaisia ja arvokkaita metalleja ei tällä hetkellä saada kierrätettyä koska ne on niin ohkaisina kalvoina akustossa, vaan ne poltetaan.

3. Sähköautojen ekologisuuden onglema, kuten varmasti tiedätkin, tällä hetkellä ovat akut. Kierrätysvaiheessa perinteinen polttomoottoriajoneuvo on edelleen ekologisempi. Tämäkin muuttunee lähitulevaisuudessa akustojen uudelleenkäytön ja uusien kierrätystapojen kehittyessä.

4. Riippuu missä tuotetaan ja kuka tuottaa, mutta arviot, jotka löysin oli 60 - 100 kg/kWh.

5. Tästä en tiedä, enkä jaksa selvittää.

6. Tämähän riippuu kuka lataa ja mitä sähköä käyttää lataukseen. Hiilidioksidipäästöjen kannalta sähköauton päästöt on kuittaantuneet viimeistään 30 000 km ajelulla. Laskukaavan saat itse kaivaa tästä EU:n raportista. Miksi uutta autoa pitäisi verrata käytettyyn autoon?

7. Nissan Leaf maksaa uutena noin 30 000€ ja uusi akusto maksaa noin 7000€. Tämä pikaisella guuglettelulla.

Toivottavasti kaverisi sai tyydyttäviä vastauksia.

Mitä akkujen tuottamiseen tulee, niin Teslathan tehdään jenkeissä ja esim Audin akut Puolassa.
 

Vatso

Jäsen
2. Akuista pystytään kierrättämään tällä hetkellä reilu 50% painosta. Kehitteillä on teknologioita, joilla voidaan enemmänkin kierrättää. Harvinaisia ja arvokkaita metalleja ei tällä hetkellä saada kierrätettyä koska ne on niin ohkaisina kalvoina akustossa, vaan ne poltetaan.

Fortum ainakin mainostaa kierrätysprosentin olevan 80%:
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Valtaosassa ajoa itselle riittää 50 km range, niin ei se täyssähkö tuo 6000-12000 euron verran lisäarvoa verrattuna lataushybridiin. Tämä on täysin subjektiivinen arvio. Voi olla, että tämä arvio muuttuu kun latauspaikat lisääntyvät nelostien varrella, toivottavasti nopeastikin.

Tämä on sitten kyllä ihan relevantti pointti. Keskimääräinen päivän ajosuorite on suomalaisilla se 52 km, jolloin esimerkiksi sadan kilsan todellisen rangen PHEV riittäisi todella monelle lähes täysin sähköajoon. Jopa 45-50 km rangen kanssa meni omassa plugariajelussa syystalvella yli kuukausi tankin väliä, ja keskikulutus nimenomaan huomattavasti _alitti_ sen valmistajan luvun, jota aina parjataan, että ovat alakantissa.

Hinnat ovat tosin alkaneet täyssähköjen osalta keikahtaa siihen suuntaan, ettei vastaavan koon täyssähkö enää ole paljonkaan sitä plugaria kalliimpi, ja ero tasoittuu koko ajan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tuamas

Jäsen
Hinnat ovat tosin alkaneet täyssähköjen osalta keikahtaa siihen suuntaan, ettei vastaavan koon täyssähkö enää ole paljonkaan sitä plugaria kalliimpi, ja ero tasoittuu koko ajan.

Juu, toistaiseksi käyttäjän kannalta plugari on tällä hetkellä usein se järkivalinta.

Se keikahdus toiseen suuntaan on jo käytännössä nähty työsuhdeautojen osalta (170€ kevennys autoetuun ja hyvin alhaiset leasingkulut) ja sanoisin, että ensi vuoden loppupuolella se muutos tulee myös omalla rahalla ostaville.

Hybridi kun on kuitenkin autotehtaalle huomattavasti kalliimpi ja hankalampi (vaihteisto, moottori, voimansiirto) valmistettava akkuja lukuunottamatta, joten kun akku- ja/tai lataustekniikka (nopea lataus-> ei tarvetta ”ylirangelle”) ottaa sen muutaman pienen lisäaskeleen, keikahtanee myös näiden järkevyys nopeasti.

Ja vaikka akkujen osalta toistuvasti kuulee sitä, kuinka kehitystä ei ole tapahtunut tai se tyssää pian, niin mikään ei vielä indikoi tähän suuntaan, vaan myös vuonna 2020 akkupakettien keskimääräinen hinta/kWh (joka on se relevantein mittari) jatkoi laskua.

Ja koska akkuja kehitetään jatkuvasti uusien materiaalien pohjalta, on hyvin epätodennäköistä että syntyy pullonkauloja tai muita skenaarioita joiden takia hintojen lasku ei jatkuisi ja itseasiassa mikrosirut taitavat olla tällä hetkellä se suurin rajoittava tekijä autojen valmistuksessa, akkumateriaalien sijaan.
 

Liitteet

  • AB519145-AA9F-4239-A912-839168E960D8.jpeg
    AB519145-AA9F-4239-A912-839168E960D8.jpeg
    144,8 KB · kertaa luettu: 76
Viimeksi muokattu:
Kysymystesi detaljitaso on sitä luokkaa että vastuullisen viininostajan pitäisi tietää, kuka on yksittäisen rypäleen poiminut, mikä hänen terveydentilansa oli rypäleeseen koskiessaan, ja milloin viimeksi oli pessyt kätensä. Joudut kyllä itse näkemään sen vaivan että selvität tuon datan, joka sinällään on kiinnostavaa. Ei sitä tietoa täältä löydy ja sen vaatiminen tulkitaan tässä herkästi V12-kerhon vittuiluksi.

Nykymaailmassa valistunut valmistaja (kahvi, kaakao, tee, viini) rakentaa itse uskottavan kartan mistä ja kuka on tuotteen poiminut.
Koitapa löytää vaikka lentokoneen osa, jossa ei olisi selvillä, mistä esim. jonkun ruuvin metalli on peräisin, missä ja millä menetelmillä se on valmistettu ja koska jne. Tai laadukkaan rannekellon.
Onneksi muutama avuliaskin löytyi, kiitos heille. Ongelma katsos on/oli se, etten osannut infoa edes hakea oikeista suunnista.
Toivon, jos sinulla on jälkikasvua, ettet totea heille ongelmanratkaisutilanteessa: googleta.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Loppukeväästä tai alkukesästä pääsee. Tiedän kosna itsekin tuon perään haikailen. VW id.4 sen sijaan on nyt koeajettavissa

Samat haaveet, sillä perhekäyttöön ja järkihintaan nuo ovat ne kaksi vaihtoehtoa nyt. ID4 on hieman halvempi ja käyn sen ensi viikolla ajamassa. Negatiivista olen lukenut lämmitystehon riittämättömyydestä, lasit kuulemma huurtuvat ajon aikana pakkasella ja se ei kuulosta hyvältä.

Kesällä tulee Ioniq5 kilpailijaksi ja se kuulostaa ylivoimaiselta vaihtoehdolta näihin kahteen verrattuna. Saa nähdä mitä on käytännössä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jos käy kerran vuodessa viikon reissun yli 500 kilometrin päässä, niin siinä on jo noin 2 % päivistä kun tarvitsee yli 500 kilometrin rangea. Voisihan sitä lomareissua varten tosiaan vuokrata eri auton, mutta kyllä siitäkin kustannuksia tulee. En tosin osaa sanoa onko tällaisia käyttäjiä tosiaan vain 5 prosenttia.
Tässähän se suurimmalla osalle on suurin ongelma sähköön liittyen.
Itsellä noita 300-350km per suunta vähintään kerran kuussa ja määrän päässä ei ole kunnollista lataus mahdollisuutta.
Jos sähköllä ajaisi niin nykyisen 3,5-4h matka-ajan per suunta sijaista matkaan kuluisi se tunti enemmän suuntaan ja talvella tuo olisi molempiin suuntiin. Tavallisella autolla sen sijaan se on tankkaus ja kusitauko eli korkeintaan 10min.

Ainut edes jollain tavalla järkevä vaihtoehto on plugari tosin siinäkin on jossain tapauksissa kantavuus koetuksella.

Ja se lataus on oikeasti ongelma siinä vaiheessa kun sähköautoja on enemmän. Se lataus kun ei tapahdu siinä viidessä minuutissa niin jonoja tulee varmasti.
Sen takia nämä akkuautot olisikin hyvä jättää välistä ja siirtyä suoraan sinne polttokenno puolelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös