Mainos

Sähköautoilu

  • 556 977
  • 4 925

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos vetylogiikassani on mitään perää, vety käyttövoimana pitäisi olla samassa suhteessa kalliimpaa suhteessa sähköön mikä on vedyntuotannon hyötysuhde. 100 yksikköä sähköä tuottaa 30 yksikköä vetyä (arvaus), joten vetyä tarvitaan 3x enemmän 100 sähköyksikköä kohden, eli vedyllä tuotettu energia olisi 3x kalliimpaa. Lopulta on yrityksien päänvaiva miettiä miten logistiikka hoidetaan kustannustehokkaimmin. Ehkä kumipyörät siirtyvät kiskoille tai valtio tulee teollisuuden apuun.
Tuosta kun otetaan sitten sähkön siirtomaksu pois, niin voidaan todeta, että vedyllä ladattu sähköauto on ihan helvetin halpaa, vaikka olisi kolme kertaa kalliimpaa kuin sähkö kodin seinästä.

Toisaalta wikipedia tietää kertoa, että " Vetypolttokennojen sähköinen hyötysuhde on yleensä noin 50 %, mutta kokonaishyötysuhde on nostettavissa yli 90 % mikäli polttokennon käytössä syntyvä lämpö hyödynnetään. "
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen hetken pohtinut ladattavan hybridin hankintaa käytettynä ja nyt se on jo lähes varmaa, vaimo on siis ylipuhuttu.

Aika tarkkaan olen kuluja laskenut verrattuna nykyiseen bensa-autoon ja meidän käytössä säästö on suht merkittävä vuositasolla. Ajo on meillä 90 prosenttisesti lyhyttä, eli pääsee sähköllä. Taloyhtiön sähkösopimuksesta en saanut tietoa, mutta laskelmani 0,2 euroa/kWh ja 20 kWh/100 km ovat reilusti yläkanttiin.

Se oli itselle yllätys, että vakuutusmaksu nousevat nykyiseen verrattuna noin 200 eurolla, mutta se ja tihentynyt huoltovälikin huomioiden ajoillamme säästöä tulee vähintään 300 euroa/a.

Autoksi olen ajatellut VW Passat GTE:n ja niitä nyt seuraillaan tarkasti kunhan rahoituspuoli saadaan maaliin. Passatin ohella harkinnassa oli myös MB C-sarja, mutta Passatin pidempi toimintasäde käänsi pelin VW:lle. Toki myös hinta (budjetti noin 30 000 euroa) oli kallisti vaakakuppia Volkkarille. Kiirettä autolle ei ole, eli rauhassa voin kytätä sopivaa yksilöä, hyvinhän noita tuntuu tulevan tarjolle. Toki nopsasti häviävätkin.

Kiitokset vielä näin julkisesti @dana77 lle kokemuksisien jakamisesta GTE:stä. Neutraalit mielipiteet ovat aina ne arvokkaimmat.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Ladattava dieselhybridi olisi varmasti hyvin potentiaalinen vaihtoehto omille ajoilleni ja vastaisi varmasti hyvin tarpeeseen. En usko, että dieselmoottorin suoman väännön vuoksi pitkin maakuntia mukana raahatut tyhjät akut pahasti vaikuttaisi kulutukseen. Muutenkin diesel olisi mielestäni loistava kaveri sähkön lisäksi, kun pystyisi kaupunkiajot tekemään sähköllä ja pidemmillä matkoilla olisi matalat co2-päästöt eivätkä pienhiukkaset ole paha ongelma tuolla haja-asutusalueilla.

Edellä mainitun vuoksi on niin käsittämätöntä miksi dieselhybridit on rajattu saman korkean käyttövoimaveron vuoksi huonoksi hankinnaksi. En tiedä johtuuko tämän vuoksi ko. ratkaisujen huono tarjonta Suomen markkinoilla. Liikaa mukana idealistista "diesel on paha" -ajattelua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ladattava dieselhybridi olisi varmasti hyvin potentiaalinen vaihtoehto omille ajoilleni ja vastaisi varmasti hyvin tarpeeseen. En usko, että dieselmoottorin suoman väännön vuoksi pitkin maakuntia mukana raahatut tyhjät akut pahasti vaikuttaisi kulutukseen.
ylempänä keskustellun Passat GTE:n akku painaa 135 kiloa, joten huhujen mukaan joskus autoissa on enemmänkin turhaa painoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ladattava dieselhybridi olisi varmasti hyvin potentiaalinen vaihtoehto omille ajoilleni ja vastaisi varmasti hyvin tarpeeseen. En usko, että dieselmoottorin suoman väännön vuoksi pitkin maakuntia mukana raahatut tyhjät akut pahasti vaikuttaisi kulutukseen. Muutenkin diesel olisi mielestäni loistava kaveri sähkön lisäksi, kun pystyisi kaupunkiajot tekemään sähköllä ja pidemmillä matkoilla olisi matalat co2-päästöt eivätkä pienhiukkaset ole paha ongelma tuolla haja-asutusalueilla.

Edellä mainitun vuoksi on niin käsittämätöntä miksi dieselhybridit on rajattu saman korkean käyttövoimaveron vuoksi huonoksi hankinnaksi. En tiedä johtuuko tämän vuoksi ko. ratkaisujen huono tarjonta Suomen markkinoilla. Liikaa mukana idealistista "diesel on paha" -ajattelua.

Ei kai tuo mikään Suomen asia ole, vaan ylipäätään diesel-phevejä ei juurikaan tehdä. Ovat kallis kombo tehdä eikä esimerkiksi Atkinson-kiertoa, jota edistyneemmät PHEVit käyttävät voi hyödyntää.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Ei kai tuo mikään Suomen asia ole, vaan ylipäätään diesel-phevejä ei juurikaan tehdä. Ovat kallis kombo tehdä eikä esimerkiksi Atkinson-kiertoa, jota edistyneemmät PHEVit käyttävät voi hyödyntää.
Sitä tuossa vähän kysyinkin, että johtuuko vain Suomen mallista, että täällä ei juuri noita markkinoilla ole, mutta näköjään ei. Mersulla noita ratkaisuja näyttää olevan hyvin myynnissä, mutta ei juuri muilla.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ladattava dieselhybridi olisi varmasti hyvin potentiaalinen vaihtoehto omille ajoilleni ja vastaisi varmasti hyvin tarpeeseen. En usko, että dieselmoottorin suoman väännön vuoksi pitkin maakuntia mukana raahatut tyhjät akut pahasti vaikuttaisi kulutukseen. Muutenkin diesel olisi mielestäni loistava kaveri sähkön lisäksi, kun pystyisi kaupunkiajot tekemään sähköllä ja pidemmillä matkoilla olisi matalat co2-päästöt eivätkä pienhiukkaset ole paha ongelma tuolla haja-asutusalueilla.

Edellä mainitun vuoksi on niin käsittämätöntä miksi dieselhybridit on rajattu saman korkean käyttövoimaveron vuoksi huonoksi hankinnaksi. En tiedä johtuuko tämän vuoksi ko. ratkaisujen huono tarjonta Suomen markkinoilla. Liikaa mukana idealistista "diesel on paha" -ajattelua.
Vaikka nykydiesel on puhtaampi kuin bensavärkki, ja vaiika dieselin hyötysuhde on parempi, niin perkeleestä seuraava olet . Senkin hunsvontti. Het sähköautokauppaan ostamaan idioottimaisin ostos. Näin pelastuu maailma.
Oikeasti pitää odottaa vetyautojen tuleminen, niissä on jo järkeä. Siihen asti ajellaan ottomoottoreilla.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ladattava dieselhybridi olisi varmasti hyvin potentiaalinen vaihtoehto omille ajoilleni ja vastaisi varmasti hyvin tarpeeseen. En usko, että dieselmoottorin suoman väännön vuoksi pitkin maakuntia mukana raahatut tyhjät akut pahasti vaikuttaisi kulutukseen.
Kyllä ne akut latautuvat ajon aikana ja vähentävät polttoainekulutusta. Vaikka se saattaa tulla yllätyksenä, niin akut latautuvat jarrutuksien aikana tai esimerkiksi alamäkien aikana.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä ne akut latautuvat ajon aikana ja vähentävät polttoainekulutusta. Vaikka se saattaa tulla yllätyksenä, niin akut latautuvat jarrutuksien aikana tai esimerkiksi alamäkien aikana.

Joillekin tosiaan tulee ihan yllätyksenä että se PHEV on sekä seinästä ladattava että Tojotan nimeämästi "itse-lataava".
 

12961

Jäsen
Kyllä ne akut latautuvat ajon aikana ja vähentävät polttoainekulutusta. Vaikka se saattaa tulla yllätyksenä, niin akut latautuvat jarrutuksien aikana tai esimerkiksi alamäkien aikana.

Tätä ei iso osa autotoimittajistakaan tunnu ymmärtävän. Toistuvasti näkee sanottavan, ettei autolla käytännössä pääse ilmoitettua rangea, vaan kymmeniä prosentteja vähemmän. Kaikilla sähköavusteisilla vehkeillä, joilla olen enemmän ajanut (V60, XC90, Explorer), on harjoittelemalla päässyt parin-kolmen kilometrin sisään ilmoitetusta rangesta, V60 jopa hiukan ylikin.

Akun hukkaaminen jarrupalojen tai auton lämmittämiseen luonnollisesti syö kilsoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tänään viimeksi ajoin miinus viiden asteen pakkasella rangen tuntumaan. Lähtiessä oli auto tallissa lämmin, mutta kiekkoilun jälkeen kylmä. Eli parikymmentä kilsaa olisi matka ja range lyheni vissiin 22 km.

Mitä tähän lataamiseen ajon aikana tulee, niin tokihan sitä tapahtuu mutta sen kanssa on vähän samoin kuin maalivahdin tehdessä näyttävän torjunnan. Sitä ennen on tapahtunut virhe. Taloudellisinta ajo on silloin kun ei tule sellaisia jarrutuksia että energiaa pystyttäisiin ottamaan talteen. Aina siinä häviötä tulee.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joillekin tosiaan tulee ihan yllätyksenä että se PHEV on sekä seinästä ladattava että Tojotan nimeämästi "itse-lataava".

Jos tarkoitat, että Toyotan ”itselataavat” ovat PHEVejä, ei ole, mutta siis jos tarkoitit että on myös regen-ominaisuus, toki se PHEVeissäkin on. Kaikissa sähkiksissä. Miksi se olisi yllätys kenellekään?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi se olisi yllätys kenellekään?
Veikkaan että olet liian inessä skenessä. Jos tästä tekisi monivalintakysymyksen ajokortillisille, niin todella moni valitsisi että töpselihybridiä ladataan vain töpselillä.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tähän lataamiseen ajon aikana tulee, niin tokihan sitä tapahtuu mutta sen kanssa on vähän samoin kuin maalivahdin tehdessä näyttävän torjunnan. Sitä ennen on tapahtunut virhe. Taloudellisinta ajo on silloin kun ei tule sellaisia jarrutuksia että energiaa pystyttäisiin ottamaan talteen. Aina siinä häviötä tulee.

Tämä kuvaus on varmasti hyvä ja perusteltu. Oma työsuhdeautoni tulisi vaihtaa kesän jälkeen ja ladattavat autot eivät tule kysymykseen latausmahdollisuuden puuttuessa mutta uusissa autoissa taitanee olla jo lähes kaikissa ns. kevythybridi, joka käsittääkseni perustuu jarruenergian lataamiseen akustoon ja sen hyödyntämiseen alkukiihdytyksessä.

Mielestäni olen taloudellinen ajaja ja tässä mielessä kevythybridi on aivan turha jos matka on pääsääntöisesti tasaista rullausta kehillä ja maanteillä. Tekisi mieli ottaa toistaiseksi vanha kunnon polttomoottori ja odotella latausmahdollisuuksien lisääntymistä parit seuraavat vuodet. Jos nyt oikein katsoin, kevythybridit ovat edullisempia mutta epäilen että ne tulevat kuluttamaan enemmän mitä nykyinen polttomoottoriautoni.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä kuvaus on varmasti hyvä ja perusteltu. Oma työsuhdeautoni tulisi vaihtaa kesän jälkeen ja ladattavat autot eivät tule kysymykseen latausmahdollisuuden puuttuessa mutta uusissa autoissa taitanee olla jo lähes kaikissa ns. kevythybridi, joka käsittääkseni perustuu jarruenergian lataamiseen akustoon ja sen hyödyntämiseen alkukiihdytyksessä.

Mielestäni olen taloudellinen ajaja ja tässä mielessä kevythybridi on aivan turha jos matka on pääsääntöisesti tasaista rullausta kehillä ja maanteillä. Tekisi mieli ottaa toistaiseksi vanha kunnon polttomoottori ja odotella latausmahdollisuuksien lisääntymistä parit seuraavat vuodet. Jos nyt oikein katsoin, kevythybridit ovat edullisempia mutta epäilen että ne tulevat kuluttamaan enemmän mitä nykyinen polttomoottoriautoni.
Kevyt hybridin akut lienevät ihan minikokoisia puskureita eli jos arvata pitäisi niin painoa on luokkaa parikymmentä kiloa. En siis usko että kuluttavat enempää millään versus polttomoottorit, erityisesti kun kehillä on ruuhkaa ja valoja suht usein. Olen ymmärtänyt että viiden litran tuntumaan tai allekin kevythybrideillä päästään satasella.

Jarrutusten lisäksi hybridit ottavat energiaa varastoon myös alamäissä eli hyvin mäkisessä maastossa nyt pystyvät hyödyntämään energian ja käyttämään sitä ylämäkiin. Toki teknisesti ottaen taloudellisempaa olisi antaa vauhdin nousta reippaaseen ylinopeuteen, mutta se voi sitten muista syistä olla hengenvaarallista.

Joskus haaveillut että olisi mielenkiintoista päästä koittamaan hybridillä Mont Blancin suunnasta Italian puolelle laaksoon laskevaa tietä ajamaan alaspäin. Siinä on sellainen suora jossa on suhteellisen jyrkkää alamäkeä joku viitisenkymmentä kilometriä, että kuinka paljon auto latautuisi tyhjistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään viimeksi ajoin miinus viiden asteen pakkasella rangen tuntumaan. Lähtiessä oli auto tallissa lämmin, mutta kiekkoilun jälkeen kylmä. Eli parikymmentä kilsaa olisi matka ja range lyheni vissiin 22 km.

Mitä tähän lataamiseen ajon aikana tulee, niin tokihan sitä tapahtuu mutta sen kanssa on vähän samoin kuin maalivahdin tehdessä näyttävän torjunnan. Sitä ennen on tapahtunut virhe. Taloudellisinta ajo on silloin kun ei tule sellaisia jarrutuksia että energiaa pystyttäisiin ottamaan talteen. Aina siinä häviötä tulee.

Jarrujen suhteen näin, mutta tokihan alamäissä latautuu akku jarruttamattakin, kun vapaalla rullauksella vauhti kiihtyy jopa motarilla yli sallitun. Pelkästään vaikka Kolin parkista alas regenillä jarrutellessa tulee rangea useampi kilometri.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
jos tarkoitit että on myös regen-ominaisuus, toki se PHEVeissäkin on. Kaikissa sähkiksissä. Miksi se olisi yllätys kenellekään?

Jos olisin saanut euron jokaisesta kerrasta kun sitä joutuu selittämään niin olisin joutunut ostamaan uuden lompakon. Pari taksaria alkoi vielä inttämään asiasta kun tuli kyydin aikana puheeksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos olisin saanut euron jokaisesta kerrasta kun sitä joutuu selittämään niin olisin joutunut ostamaan uuden lompakon. Pari taksaria alkoi vielä inttämään asiasta kun tuli kyydin aikana puheeksi.

Tuli tästä mieleen, kun olin muutama vuosi sitten työmatkalla Oulussa Toyota Prius (oletan ettei ollut PHEV) hybriditaksin kyydissä, kyseinen herra oli varmaan saanut tarkat ohjeet Toyotan liikkeestä. Oli nimittäin saatanan raskas matka Oulun keskustasta lentokentälle, kun joka saatanan kiihdytys tapahtui kaasu pohjassa ja ennakointi muuten oli varsin heikkoa, joten jarruttelu oli myös äkkinäistä.

Kuulemma sillä hybridillä piti mahdollisimman nopeasti (eli kaasu pohjassa) kiihdyttää haluamaansa nopeuteen, jotta saatiin hybridistä täysi hyöty. Matkustajan mukavuudella ei selkeästi ollut väliä...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuli tästä mieleen, kun olin muutama vuosi sitten työmatkalla Oulussa Toyota Prius (oletan ettei ollut PHEV) hybriditaksin kyydissä, kyseinen herra oli varmaan saanut tarkat ohjeet Toyotan liikkeestä. Oli nimittäin saatanan raskas matka Oulun keskustasta lentokentälle, kun joka saatanan kiihdytys tapahtui kaasu pohjassa ja ennakointi muuten oli varsin heikkoa, joten jarruttelu oli myös äkkinäistä.

Kuulemma sillä hybridillä piti mahdollisimman nopeasti (eli kaasu pohjassa) kiihdyttää haluamaansa nopeuteen, jotta saatiin hybridistä täysi hyöty. Matkustajan mukavuudella ei selkeästi ollut väliä...
Sen lisäksi että tuo epämukavaa, niin ei tuolla tavalla tietenkään saada hybridistä mitään täyttä hyötyä irti. Epätaloudellinen ajotapa on epätaloudellinen, vaikka miten olisi hybridi alla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen lisäksi että tuo epämukavaa, niin ei tuolla tavalla tietenkään saada hybridistä mitään täyttä hyötyä irti. Epätaloudellinen ajotapa on epätaloudellinen, vaikka miten olisi hybridi alla.
Eikö se ole taloudellisinta kiihdyttää täysillä matkanopeuteen ja pysähtyä painamatta jarrua?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikö se ole taloudellisinta kiihdyttää täysillä matkanopeuteen ja pysähtyä painamatta jarrua?
Ei ole taloudellisinta kiihdyttää täysillä. Kyllä siihen enemmän energiaa tarvitaan kun rauhallisesti kiihdyttämällä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole taloudellisinta kiihdyttää täysillä. Kyllä siihen enemmän energiaa tarvitaan kun rauhallisesti kiihdyttämällä.
Siis ottomoottoriautolla kannattaa varmasti kiihdyttää optimilla kierrosalueella, mutta mikähän sen sähkömoottorin optimialue on? Eka arvaus mikä itseltä irtoaa, on täydet kierrokset, mutta ei ehkä pidä paikkaansa. Tai kierroslukuhan on sama kuin nopeus, kun ei ole vaihteita, niin luulis, että kannattaa nostaa kierrokset pikana siihen mihin haluaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis ottomoottoriautolla kannattaa varmasti kiihdyttää optimilla kierrosalueella, mutta mikähän sen sähkömoottorin optimialue on? Eka arvaus mikä itseltä irtoaa, on täydet kierrokset, mutta ei ehkä pidä paikkaansa. Tai kierroslukuhan on sama kuin nopeus, kun ei ole vaihteita, niin luulis, että kannattaa nostaa kierrokset pikana siihen mihin haluaa.
Minä puhuin toki hybrideistä, joissa on vaihteet, mutta tokihan myös ilmanvastus kasvaa toiseen potenssiin joten senkin puolesta rauhallisuus on valttia. Se tietenkin pätee ihan samalla tavalla myös ajonopeuteen kuin kaikkiin muihinkin voimalähteisiin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä puhuin toki hybrideistä, joissa on vaihteet, mutta tokihan myös ilmanvastus kasvaa toiseen potenssiin joten senkin puolesta rauhallisuus on valttia. Se tietenkin pätee ihan samalla tavalla myös ajonopeuteen kuin kaikkiin muihinkin voimalähteisiin.
Totta tosiaan ilmanvastus. Mutta eikö sen kokonaisvaikutus ole sama loppujen lopuksi. Jos siis ajatellaan että matkataan pisteestä a pisteeseen b niin, että ajoaika on sama, niin kun nopeasti kiihdyttää, niin voi ajaa hitaammalla huippunopeudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös