Joo, muistan sen sanalla sanoen sekavan viestiinnän aiheesta jokin aika sitten.Johan Viking Gracessa on ns. roottoripurje. Tekniikassa on vielä kehitettävää, mutta uusiin laivoihin noita tulee koko ajan.
Joo, muistan sen sanalla sanoen sekavan viestiinnän aiheesta jokin aika sitten.Johan Viking Gracessa on ns. roottoripurje. Tekniikassa on vielä kehitettävää, mutta uusiin laivoihin noita tulee koko ajan.
Eikös tuosta ollut taannoin juttua, että purje oli pettymys ja tuleviin uusiin laivoihin sitä ei enää laiteta.
Eikös tuosta ollut taannoin juttua, että purje oli pettymys ja tuleviin uusiin laivoihin sitä ei enää laiteta.
Ei toimi esim. Itämeren alueella, isoilla merillä tulokset ovat ihan toisenlaisia.
Lähinnä kyse siis ennustettavien tuulien suunnista tai niiden vaihtuvuudesta tms.
Itämeren ”tuulialue”, varsinkin Ahvenanmaan/Turun saariston ympäristöt eri nopeusalueineen söivät hyödyn.
Taisi ilmanvastus poistettuna,mennä +-0 - osastolle.
Tai näin siis kokonaisuuden ymmärsin. Tiedä sitten ymmärsinkö oikein.
En kyllä tiedä miten liittyy sähköautoiluun, mutta tuskin niitä niihin tulee, ettei mene off topiciksi.
Sen verran näkyvä markkinointitempaus tuollainen roottori on, että jos ei sen pyörittäminen paljon sähköä vie, niin voinee laskea kannattavaksi risteilijöillä.Taisi ilmanvastus poistettuna,mennä +-0 - osastolle.
Eikö esilämmitin toimi verkkovirralla johdon ollessa seinässä? Entä jos autossa olisi ihan rehellinen old school sisätilalämmitin?Närästää. Kun ilmat ovat nyt hieman viilenneet, toimintamatka on tippunut lähes kymmenen kilometriä. Esilämmitystä käytettäessä 20 minuutin ajan (auton ollessa 16A latauksessa) tippuu toimintamatka kuusi kilometriä. Kun esilämmityksen sammuttaa, kestää kolme varttia saada akku takaisin täyteen. Kabiini kylmänä siis on lähdettävä, mikäli haluaa lähteä liikenteeseen akku täynnä. Sapettaa.
Eikö esilämmitin toimi verkkovirralla johdon ollessa seinässä?
Eikö esilämmitin toimi verkkovirralla johdon ollessa seinässä? Entä jos autossa olisi ihan rehellinen old school sisätilalämmitin?
Passatissa voi ymmärtääkseni olla esilämmitin ja lataus yhtä aikaa päällä.
Voi olla ettei toimi "ohi", mutta Blue F:n kuvauksesta ymmärsin että lämmitys kuluttaa enemmän kuin ottaa sisään ja ei minun tapauksessasi asia ole noin eli vähintään varaus pysyy samassa tasossa lämmityksen aikana tai jopa lataa lisää eli auton saa sekä lämpimäksi että täyteen varaukseen.Ei käytännössä missään plugarissa toimi "ohi", jollei ole erillistä sisälämppäriä, vaan joko vastuslämmitys tai ilppi toimii ajoakun virralla, jota voidaan toki sitten samalla ladata. Poikkeuksena korealaisten plugarit, joissa mitään sähköistä lämmitystä ei ole lainkaan.
Voi olla ettei toimi "ohi", mutta Blue F:n kuvauksesta ymmärsin että lämmitys kuluttaa enemmän kuin ottaa sisään ja ei minun tapauksessasi asia ole noin eli vähintään varaus pysyy samassa tasossa lämmityksen aikana tai jopa lataa lisää eli auton saa sekä lämpimäksi että täyteen varaukseen.
Vaikuttaa aikamoiselta suunnittelun kukkaselta. Kuinkahan paljon olisi tuonut lisää valmistuskustannuksia, jos esilämmitysteho säätyisi/ olisi säädettävissä saatavissa olevan virran mukaan.Riippuu tietenkin lämmityslaitteen tehosta. Usein ne ovat luokkaa 4 kW, jolloin yhdestä vaiheesta ei saa pidettyä täyttä varausta.
Vanha autotoimittaja Harry Metcalfe twiittailee ja tekee videoita aina silloin tällöin sähköautoilusta Briteissä, ja itse ainakin tykkään miehen lähestymistavasta asiaan, eli aihe kiinnostaa, mutta tällä hetkellä on vielä aika paljon käytännön asioita vielä ratkaistavana. Ihan mielenkiintoinen kuvio tässä kun näkee energiatuotannon päästöt. Eli tuolla hetkellä jos lataili sähköautoaan niin mentiin aikalailla perus bensa/diesel-auton hiilidioksidipäästöillä.
Varmasti tuokin on totta, mutta pointti on että vaikka kaikesta sähköstä tuotetteisiin hiilellä esim 10%, niin käytännössä se koostuu vain muutamien tuntien kulutuksesta. Sähkön hinta on lähes poikkeuksetta korkeimmillaan klo 18 ja aamulla klo 8 ja 9 eli silloin kulutuspiikit ovat korkeimmat. Tämä ei nyt ole kova fakta, mutta jos lataukset eivät kohdistu noille tunneille, niin ei välttämättä ole liioittelua sanoa että silloin sitä ei ole tehty juurikaan hiilellä. Tämän takia olisikin niin iso asia, että kulutusta ohjattaisiin pois noilta tunneilta ja hinta on siihen paras tunnettu mekanismi. Noiden tuntien välttely ei ole tekemätön paikka useimmille työpaikkalataajillekaan varsinkin kun kaikissa sähköautoissa lienee ajastusmahdollisuudet.@dana77 Tuohan olisi hieno tapa ajatella asia, mutta pitäisi tietysti tietää, mikä on latailujen aikaprofiili. Luulenpa että se keskimäärin on sellainen, että tuo maantieteellinen jako on ihan yhtälailla oleellinen. Esimerkiksi aIka monella työpaikkalataajalla on huonot mahdollisuudet latailla klo 20-07, obviously. Luulen että kaupallisissa latauspisteissäkin käyttö painottuu muuhun kuin yöaikaan.
Eli eiko tuota @Blue F autoa voi ladata esilämmityksen aikana, vai viekö se esilämmitys yli 16A virtaa? Ja miten se 6km:n lataaminen takaisin voi kestää 45min?
Mistä autosta on kysymys ja minkä kokoinen akku siinä on? Ei ole Passatissa tuollaista ilmiötä, vaan suhtellisen tasaisesti lataa akun (13 kWh) tyhjästä täyteen 4h 30 min normipistokkeesta tai puolessa ajasta 16A rasiasta.Puuttuvan osan lataus takaisin lienee ihan normaalia, no ainakin omassa mesessä. Oma autoni latautuu tyhjästä (8%) täyteen 6h 30minuutissa. Tyhjästä 90%:in puolestaan vajaassa 4 tunnissa, eli tuo loppu kymmenen pinnaa tulee suhteessa todella hitaasti.
C300e kokonaiskapasiteetiltaan 13,5 kWh. Käyttökapasiteetti 10,8 kWh. Ja kyllä, tarkastin että rasiasta mistä virta tulee, on 16A. Mutta, nyt huomasinkin, kun laitoin auton esilämmitykseen että akku latautuukin vain 1,7kW teholla (Mercedes me app). Ilmeisesti tuo kaapeli onkin mitä käytän vain tuo kasiA. Olin väärässä. Totaalisesti kujalla.Mistä autosta on kysymys ja minkä kokoinen akku siinä on?
C300e kokonaiskapasiteetiltaan 13,5 kWh. Käyttökapasiteetti 10,8 kWh. Ja kyllä, tarkastin että rasiasta mistä virta tulee, on 16A. Mutta, nyt huomasinkin, kun laitoin auton esilämmitykseen että akku latautuukin vain 1,7kW teholla (Mercedes me app). Ilmeisesti tuo kaapeli onkin mitä käytän vain tuo kasiA. Olin väärässä. Totaalisesti kujalla.
Eilen tuli ensimmäinen todellinen pakkastesti tehtyä GTE:lle. Ulkona oli 25 astetta pakkasta ja pojan kiekkotreenit kestivät pari tuntia. Aika paljon julkisuudessa sähköautoilun "vastustajat" jaksavat muistuttaa, että pakkasella sähköautojen range tippuu ja varmasti näin käykin, mutta työkaveri julkaisi just kuvan miten hänen bensa-autossaan oli kulutus ollut pakkasella 18l / 100l kun oli lyhemmän matkan ajanut.
Anyway, GTE:llä paluumatka oli varsin mukava. Range tippui merkittävästi, mutta kun mitään liikkuvia osia ei liikkumiseen tarvita, niin käynnistymisessä ei ollut mitään ongelmaa ja auto toimi kylmänäkin aivan normaalisti.