Mainos

Sähköautoilu

  • 556 650
  • 4 925

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
”Hintaa ei ole vielä kerrottu” ja toimintasäde 260km. Eli kyllä, sähköautoilun ongelmat ovat ratkaistu. Onnea kaikille sähköpositiivisille!

Mun näkemyksen mukaan jos on semmoinen joka ajaa erittäin pienellä autolla kaupungissa muutamia kilometriä päivässä ja on latausmahdollisuus kotona tai työpaikalla niin sähköauto on jo hyvä mahdollisuus.

Hinnat toki kokoajan tippuu, mutta jos sähköautoja saa juuri ja juuri alle 20 000e ja bensalla varustettuja uusia jopa alle 10 000e tai lähelle sitä niin onhan siinä vielä eroa. Nimenomaan vielä pitää vertaila autoja lähelle niitä muistuttavia samassa kokoluokassa eikä suoraan että tuota sähköllä toimivaa mopoauto sitten johonkin isomman kategorian luokan autoon ja sitten sanoa että saa jo samaan hintaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköauto sopii tällä hetkellä henkilölle, jolta löytyy n.10-25k€ ylimääräistä auton hankintaan poltettavaksi.

Oma harkintani päätyi "sähköautoon" puhtaasti taloudellisten laskelmien, eettisten pohdintojen ja kyllä, myös edelläkävijyysmanttelin hohdokkuuden vuoksi. Oma Hollannista uitettu V60 siis on vain 90% sähköinen ja pitkillä matkoilla, joita osuu useampi kesässä, mennään sähkö-diesel-panoksella (kulutus MY Dieselissä n. 4-4,5l/100km). Laskin verot (ml. järjetön dieselvero), vakuutukset, kulutuksen yhteen ja oma taskulaskin näytti vanhaan 2-litraiseen bensakoneeseen verrattuna n. 1000e/a säästöä. Yleensä ajelen autolla sen 4-6 vuotta jona aikana kuroutuu sama määrä tonnilappusia bensakoneen hintaan verrattuna. Kun lisäksi katsoi mitä tarjonnassa oleva V60 PHEV -markkina antoi, alkoi valinta olla pelkästään järkevä. Ja väitän vieläkin että myös euroina. En ole mielestäni polttanut mitään ylimääräistä rahaa, päinvastoin suurin piirtein samalla rahasummalla per omistusaika saanut enemmän autoa. Jalkoihin ei jäädä viivalla eikä Lapin reissut jää tekemättä; myös peräkärry siirtyy jouhevasti. Suosittelen taajama-keskusta-alueilla pääsääntöisesti toimivia harkitsemaan plugin-tarjontaa, varsinkin jos työpaikka tmv tarjoaa kääntöpisteessä virtaa. Paitsi että Outlander ei ole auto.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeiseen kappaleeseen, eivät ole eivätkä perustu.
Sähköauto sopii tällä hetkellä henkilölle, jolta löytyy n.10-25k€ ylimääräistä auton hankintaan poltettavaksi.
Toimintasäteet Suomen teillä ja olosuhteissa.ovat vahvasti liioiteltuja.
....
Jos luit viestini, niin erikseen sanoin, että en puhu hinnoista, enkä ottanut niihin lainkaan kantaa. Kritisoin vain sitä argumenttia, että toimintasäde on mukamas liian lyhyt. Viestissäni oli myös perustelut, mutta ilmeisesti niistä ei löytynyt mitään kritisoitavaa, kun vain johtopäätöstä kritisoit. Pysyn kannassani ainakin toistaiseksi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Hybridi on varsin järkevä vaihtoehto, vaikka nuo Volvon verotukseen vaikuttavat kulutuslukemat ei pidäkään millään muotoa paikkaansa. Verrokkina tässä S60 hybridi. Eli valtio tukee autoveron muodossa tuota ajoneuvoa reippaalla kymppitonnilla, vaikka ajaisit pelkällä bensalla. Ja kokemuksesta kaasujalan ollessa raskaampi ollaan +8 L lukemissa melko helpolla, maantieajossa.
Tottakai kaasujalka ja ajomatkat vaikuttavat T8 hybridi Volvon kulutukseen. Lyhyitä ajomatkoja ajaessa, kauppa ja työmatkat, kulutus on ainakin itselläni pyörinyt 3 litran paikkeilla. Pitemmillä matkoilla maantiellä pääsee helposti 5-6 litran kulutuksiin, mikä ei ole ollenkaan huono lukema painavalle yli 400 heppaiselle autolle. Eniten se kulutus on kiinni kaasujalasta.

Autovero oli 4000 € luokkaa, mikä oli merkittävä tekijä mallin valinnassa. En yhtään ihmettele, jos joku mielensäpahoittaja pahoittaa mielensä, kun autoveroa ei T8 volvoissa ole enempää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On hyvin helppoa antaa raippaa niille hybridiomistajille, jotka seisovat kaasupolkimella ja tuhrivat hyvän idean: polttoainevero tappiin. Bring it on! Ei haittaa vaikka maksaisi 5e litralta. Kyllä siinä firmakin jo reagoisi pikkukikkelisen audi-insinöörinsä vastuuttomuuteen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katso se viesti, mistä keskustelu lähti. Ehkä se avaa itsellesi, mihin alunperin kommentoin. Vastauksessani sinulle oli toki oletuksena, että puhutaan samoista väitteistä.
En jaksa lukea koko ketjua selvittääkseni mistä detaljista jauhatte. Minä kommentoin vain ja ainoastaan argumenttia, että toimintasäde on este sähköauton käytölle. Edeleen ei ole, koska keskiverto kuski ajaa jotain 15000km/vuosi. On tietenkin aivan eri asia, jos ajelee 500km päivässä, mutta kerroin esimerkinkin omista ajoista, mutta vastasit johonkin muuhun. Itselle auto, minkä toimintasäde on 400km, riittää aivan helvetin hyvin lähes kaikkeen. Taisin 5 vuotta sitten käydä round tripillä helsingistä ouluun monella stopilla ja olisin käytännössä joutunut vain oulun hotsellista selvittämään etukäteen, että onhan siellä laturi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@muti
Kiitos vastauksesta. Ensin mietin että provoilitko, mutta äkkiä huomasin että et.
Sitten tuli mieleen, että kommenttisi oli Hesa, tai isojen kylien mukainen.
Sitten tuli mieleen, että perusjamppa kun ei elä sähköjohto rajoitteiden mukaan.
Ja ennenkaikkea EI halua lisähaasteita peruselämiseen, kuten liikkumiseensa sähköjohdon mukaan. Latauspaikat eivät pelitä ihan joka töpselin päässä.
Puhuit mahdollisuudesta. Nuo ovat taas eri juttuja kuin se hankkinan mahdollisuus.

Kyse ei ole mistään mielensä pahoittamisesta, vaan siitä ettei tuo vero ole todellisen kulutuksen mukainen. Suuri osa kyseisen automallin hankkijoista on firmoja ja autolla ajellaan hyvin pitkälti polttomoottorilla (sähkö toki avustaa). Tuolloin kulutus on ihan muuta, kuin nuo veron perusteet.
Hauskaa sinällään että valtio tukee noinkin laajasti suuritehoista isokokoista bensa-autoa, vaikka muutoin niitä niin kovin rankaistaan. Yleensähän noilla ajetaan yksin ilman kuormaa, niin eikö se sähköSmart olisi luonnollisempi valinta?
Porschen katumaasturi taitaa myös olla hybridinä edullisempi kuin pelkkä polttis.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kyse ei ole mistään mielensä pahoittamisesta, vaan siitä ettei tuo vero ole todellisen kulutuksen mukainen.
Hauskaa sinällään että valtio tukee noinkin laajasti suuritehoista isokokoista bensa-autoa, vaikka muutoin niitä niin kovin rankaistaan. Yleensähän noilla ajetaan yksin ilman kuormaa, niin eikö se sähköSmart olisi luonnollisempi valinta?
Hybriditekniikka on pääsääntöisesti kallista ja halpenee tekniikan yleistyessä. Jostain homma pitää aloittaa ja uusien tekniikoiden lanseeraaminen yleensä tapahtuu malliston kalleimmasta päästä alkaen. Vähitellen tarjolle tulee perusjampan kukkarollekin sopivia vaihtoehtoja.

Tehokkaiden hybridien kulutuksiin liittyen tekniikka vähentää kulutusta reilusti verrattuna vastaavan tehoiseen pelkästään polttomoottoriseen autoon. Toki se perusulisijaa varmaan haittaa, että 400 heppaisessa volvossa autovero on samaa luokkaa jonkun octavian kanssa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tehokkaiden hybridien kulutuksiin liittyen tekniikka vähentää kulutusta reilusti verrattuna vastaavan tehoiseen pelkästään polttomoottoriseen autoon. Toki se perusulisijaa varmaan haittaa, että 400 heppaisessa volvossa autovero on samaa luokkaa jonkun octavian kanssa.

Vähentää toki kulutusta tietyissä olosuhteissa - moottorietielle kun menee tuollaisella T8:lla, niin testien mukaan kulutus on ollut reaalimaailmassa 10.x litraa. Tämä siis rajoitetuin mahdollisuuksin sähköllä ajaen.

Ymmärtääkseni tuo kritiikki hybridien autoveroa kohtaan oli kohdistettu siihen, että hybridien päästöt ovat laskennallisesti alhaisia tietyissä olosuhteissa - toisenlaisissa olosuhteissa päästöt taasen eivät merkittävästi poikkea polttomoottoriauton päästöistä - obv. silloin kun ajetaan polttomoottorilla pääsääntöisesti.

Hybridien verotuksessa tuo ongelma tulee olemaan aina: minusta silti on parempi, että hybridien yleistymistä tuetaan kuin ei tuettaisi.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos nyt ymmärsin oikein niin sanoma on se, että sähköautoilua ei voi kannattaa koska vaikka toimintasäteet ja autojen hinnat alkavat olla pikkuhiljaa sitä mitä haluttiin niin ei hitsi ei sittenkään voi koska entä jos se syttyykin palamaan parkkihallissa.

Ihan hyvä.
ja jos nyt tuo palo-ongelma jotenkin ihmeen kautta ratkeaisikin, niin varmaan ne sähköautot on ihan väärän värisiä eivätkä yhtään sovi keittiön verhojen sävyyn!
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
ja jos nyt tuo palo-ongelma jotenkin ihmeen kautta ratkeaisikin, niin varmaan ne sähköautot on ihan väärän värisiä eivätkö yhtään sovi keittiön verhojen sävyyn!

Tuossa tapauksessa varmaan kannattaisi vakavasti harkita verhojen vaihtamista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vaikka nuo Volvon verotukseen vaikuttavat kulutuslukemat ei pidäkään millään muotoa paikkaansa. Verrokkina tässä S60 hybridi. Eli valtio tukee autoveron muodossa tuota ajoneuvoa reippaalla kymppitonnilla, vaikka ajaisit pelkällä bensalla. Ja kokemuksesta kaasujalan ollessa raskaampi ollaan +8 L lukemissa melko helpolla, maantieajossa.

Kuka käskee painamaan sitä kaasupoljinta hampaat irvessä. Ensimmäisen kuukauden käyttökokemuksella on päästy matka-ajossa 3,3L kulutuksella (MY diesel) ja nämä kaupunkisuhailut täysin sähköllä. Omassa elinpiirissä on kaksi julkista latauspistettä jotka tarjoavat toistaiseksi ilmaisena 2h latauksen, joten sekin todellisuudessa euromääräisesti pieni summa sataa omaan laariin.

Nostakaa niitä polttoaineveroja!
 

salama#8

Jäsen
Pikaisella vilkaisulla tilannehuoneeseen näyttäisi viimeisen 24h:n aikana olevan 8 liikennevälinepaloa Suomessa. Taitavat kaikki olla ns. dinoja kun ei iltapäivälehtien lööpit huuda palaneista sähköautoista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Kyllähän sitä sähköauton voisi hommata vaikka samantien, kun työajotkin kaikki max. 200 km per suuntaansa per päivä, joten akkujen range olisi riittävä. Se on vain isona ongelmana, kuten varmasti monella muullakin Helsingissä asuvalla, että eipä ole omaa pysäköintipaikkaa / tolppaa, mistä autoa latailla yön yli. Kohtuuttoman paljon aikaa ja vaivaa koituisi, jos pitäisi aina mennä varta vasten huoltoasemien yms. latauspisteille latailemaan ja odottelemaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllähän sitä sähköauton voisi hommata vaikka samantien, kun työajotkin kaikki max. 200 km per suuntaansa per päivä, joten akkujen range olisi riittävä. Se on vain isona ongelmana, kuten varmasti monella muullakin Helsingissä asuvalla, että eipä ole omaa pysäköintipaikkaa / tolppaa, mistä autoa latailla yön yli. Kohtuuttoman paljon aikaa ja vaivaa koituisi, jos pitäisi aina mennä varta vasten huoltoasemien yms. latauspisteille latailemaan ja odottelemaan.

Superilla (ne ja vastaavat tulevat yleistymään lähivuosina todella paljon) saat 20 minuutissa ~300 km rangea. Normaalit ihmiset kun käyvät esimerkiksi kaupoissa autoillaan, ei ole kovin suuri ongelma latailu vaikka ei olisi kotona mitään tolppaa.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Superilla (ne ja vastaavat tulevat yleistymään lähivuosina todella paljon) saat 20 minuutissa ~300 km rangea. Normaalit ihmiset kun käyvät esimerkiksi kaupoissa autoillaan, ei ole kovin suuri ongelma latailu vaikka ei olisi kotona mitään tolppaa.
Ok. Hyvä jos/kun näin. Tätä odotellessa..
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Superilla (ne ja vastaavat tulevat yleistymään lähivuosina todella paljon) saat 20 minuutissa ~300 km rangea. Normaalit ihmiset kun käyvät esimerkiksi kaupoissa autoillaan, ei ole kovin suuri ongelma latailu vaikka ei olisi kotona mitään tolppaa.

Viittaatko Superilla Tesla Superchargeriin? Eikö SC ole vain Teslan omilla autoille - joten muille tuosta ei ole iloa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viittaatko Superilla Tesla Superchargeriin? Eikö SC ole vain Teslan omilla autoille - joten muille tuosta ei ole iloa.

Viittaan, ja vastaavilla/lähes vastaavilla tehoilla on myös Fortumin C&D ja muita koko ajan tulee. Fortum ei tosin vielä nykyisellään anna Teslan 220 kW vaan 150 kW, jolla saa ulos 20 minuutissa "vain" 250 km. Käytännössä siis sen, mitä autot ottavat vastaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kummaa ettei mitkään muut litium-ioni akut kestä moisia aikoja, edes lähelle tuota, vaikka ovat samoja komponentteja mitä autoissakin käytetään.
En tiedä missä itse käytät litium-ioni akkuja, mutta itse olen käyttänyt muutamassakin eri paikassa. Suurimpina eroina sähköauton akkuihin on lämpeäminen*, korkea tehonotto** ja käyttö tyhjäksi***. Huom käytän railakkaasti akkua ja akustoa tässä väärin, mutta asian pitäisi silti olla helposti ymmärrettävää. Ja oletuksena että sähköauton ajomäärä on kohtuullinen, heitetään vaikka 25tkm vuodessa, ei 100tkm vuodessa.

* Nykyaikaisissa sähköautoissa pitäisi olla akuston lämpötilan säätelyjärjestelmä, eli kylmällä kelillä lämmittää (varsinkin latauksessa) ja akuston lämmetessä, viilentää. Tuo kuumuus/kuumentuminen on sellainen asia joka tuhoaa akkua erittäin nopeasti.
** Tämä ei toki rajoitu pelkästään muihin kuin sähköautojen akkuihin, mutta kun akusta revitään maksimitehoja ulos, se kuluu huomattavasti nopeammin. Sähköautoissa tuota tehonottoa voidaan rajoittaa helposti, kaikissa tietyissä laitteissa ei. Tähän kategoriaan kuuluu myös pikalataukset yms. Nämä liittyvät toki myös akuston lämmönsäätelyn.
*** Kännykänkin akun saa aika tyhjäksi, kuten myös akkuporakoneiden yms. Sähköautossa valmistaja voisi jättää tietyn kapasiteetin, vaikka 20%, jota ei saa käyttöön, jolloin akusto ei rasitu äärimmilleen. Opel Ampera / Chevy Volt -hybridissä taitaa olla yksi isoimmista "suoja-alueista" ja sen akusto kestääkin kauan.

Jos sähköautossa ei ole kunnollista akuston lämmönsäätelyjärjestelmää, saat otettua siitä melkein kaikki tehot aina irti, ajat akun aina täydestä tyhjäksi ja vedät pikalaturilla akun aina täyteen (100%), niin se 7-8v on realismia.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä, että tällainenkin ketju on pistetty pystyyn. Autoiluketjuun tuli omia kokemuksia täyssähköautoilusta jo vähän kirjoitettuakin, mutta jatketaan vaikka tänne. Tuo vilpertin linkkaama TM-juttu oli kyllä harvinaisen tyhjentävä selvitys nimenomaan sähköautojen akuista. Nykyaikaiset BMS:t osaavat suojella akkuja hienosti. Omalla kohdalla otanta on hyvin suppea, vasta n. 14 tkm ajettu mutta range ei ole pudonnut lainkaan, päin vastoin kasvanut 2-3 km. Lataukseni teen useimmiten tasavirralla (40-50 kW, CCS) ja jonkin verran vaihtovirralla 3-11 kW (Suko, Type 2). Superlatauksia on tullut testattua parikymmentä kertaa, ja se on kyllä aina yhtä kivaa, varsinkin mökkiviikonlopun hidaslatauksen (24+ h) jälkeen :D

Lataamisesta, ja jopa ilmaislatauksen kyttäilystä on alkanut tulla jonkinasteinen harrastus. Mieltä lämmittää saada ilmaisia kilometrejä akkuun, eikä ne maksetutkaan kovin kalliita ole. Vaikka Model 3:n range ei jokapäiväistä latausta omilla ajomäärillä kaipaile, olen alkanut omaksua sähköautoilijoiden ABC-toimintatavan, eli Always Be Charging. Mitä eksoottisempi paikka, sen hauskempaa.

Heinäkuussa tuli pyörähdettyä Norjassa, ja onhan sen maan (varsinkin Oslon ympäristön) autokanta todella mielenkiintoista. Sähköautoja aivan kaikkialla. Hienon näköistä ja hiljaisen kuuloista! Siellä ei Tesla-kuskitkaan enää toisilleen morjesta, sillä käsi olisi jatkuvasti ojossa.

Olen jopa yllättynyt, kuinka luontevasti oma ajotapa sopeutui sähköautoiluun. Mielestäni mistään kivasta ei ole tarvinnut tinkiä, ja ajaminen on hauskempaa kuin ikinä. Ei ole niin pientä tekosyytä, etteikö pienelle "kauppalenkille" voisi lähteä. Ajamisen iloa, todella. Voin vilpittömästi suositella.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei voi olla tuollaista. Miten meinaat nyt kiskoa sen täyden peräkärryn Hangosta Utsjoelle 20 asteen pakkasessa ja entäs sitten, kun se syttyy tuleen vielä siellä parkkihallissa?

Noh, älkää nyt hermostuko. Vähän piti piikitellä :D

Itsellä loppuu hybridin käyttö toistaiseksi, kun vaihtuu työpaikka. Täytyy katsoa jos alkaa uudessa duunissa kauppa käymään, niin voisi vuoden tai kahden kuluessa ostaa sähköauton.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Vaikka Model 3:n range ei jokapäiväistä latausta omilla ajomäärillä kaipaile, olen alkanut omaksua sähköautoilijoiden ABC-toimintatavan, eli Always Be Charging. Mitä eksoottisempi paikka, sen hauskempaa.

Tämä ei nyt varsinaisesti aivan täysin liity mitenkään sähköautoiluun, mutta kysytään silti: sinun Model 3 on ilmeisesti ollut hyvälaatuinen? Ei ole ollut "panel gap" tai maalipinnan kanssa ongelmia? Ymmärtääkseni Teslalla on hieman ollut haasteita joidenkin autojen kanssa ja huollon kanssa on sitten ollut myös kaiketi vähän nihkeämpää asioiden korjaamisen suhteen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös