Nyt on 3v ajanjakso selätetty ja tätä hetkeä olen odottanut. Taistelin tuulimyllyjä vastaan pitkään 2022 ja lopulta tuskallisen väsytystaistelun jälkeen en uskaltanut hankkia vielä sähköautoa. Tesla M3:sta katselin, koeajoin ja hifistelin pitkään. Päädyin lopulta Volvo S60 B4 MHEV kevythybridiin (-21). Tein tuolloin laskelmia runsaasti ja katselin aiheeseen liittyviä klippejä kymmeniä, satoja, ellen tuhansia.
Joku järki päässäni sanoi, että odota, odota ja odota.
3 vuoden jälkeen, tein laskelmat siitä, kuinka rahallisesti tämä tilanne olisi erilainen - mikäli olisin tuolloin kuitenkin päätynyt Tesla M3:een vrt. Volvoon. Ja olisin nyt myymässä autoa. Toki, laskelman olisi voinut laskea esimerkiksi autoliikkeen antamalla hyvityksellä, mutta päädyin ka. myyntihintaan ko. autojen osalta n. 150tkm ajettuina. Laskelmasta jätin pois pyyhkijät, lasinpesunesteet etc. nippelit. Myöskään renkaiden kulumista en tähän laskenut mukaan, mikä 3v ajanjaksolla olisi Teslaan ainakin yhden kesäsarjan vaihdon vaatinut.
Tässä vertailu:
Volvo S60 B4 MHEV 2021(osto hetki 100tkm)
vs.
Tesla M3 2021 (osto hetki 100tkm) (Teslan vastaavat boldattuna)
3 vuoden rupeaman speksit:
- 15 000km /vuosi --> n. 45 000km yhteensä
- Polttoaineen ka.hinta ajanjaksolta 1,80€/litra vs. Sähköhinta (kotilataus ka. 3v jakso) 0,14cnt/kWh
- Arvonalenema - Myyntihinta ka. 1/2025
- Volvo 30 900,00€
- Tesla 25 900,00€
- Hankintahinta 40 900,00€ (1/2022) vs. 40 900,00€
- Ajoneuvoverot 3 vuodessa 1 470,00€ vs. 590,00€
- Ajoneuvon vakuutusmaksut 3 vuodessa 2 220,00€ vs. 3510,00€
- Rahoituskulut 19 080€ tasaerä (530,00€/kk) vs. 19 080€ tasaerä (530,00€/kk)
- Polttoaine -ja energiakulut 4206,00€ vs. 1269,00€
- Määräaikaishuoltokulut 1400,00€ vs. 0,00€
- Kotilatauspisteen hankinta n. 600,00€
- Arvonalenema 10 000,00€ vs. 15 000,00€
- Volvon maksut 3 vuoden ajanjaksolla: 28 376,00€
-
Teslan maksut 3 vuoden ajanjaksolla: 25 049,00€
- Voitot Teslan hyväksi: 3 327,00€
- Volvon arvonalenema lisättynä käyttökuluihin 37 376,00€
- Teslan arvonalenema lisättynä käyttökuluihin 40 049,00€
- Voitot Volvon hyväksi: 1 673,00€
Tietysti 3 vuoden ajanjaksolle jaettuna 1673,00€ voitto Volvon hyväksi ei ole kuin n. 47€ kuukausitasolle jaettuna, joten aika minimaalisista eroista puhutaan. Talous ei Teslan hankintaan olisi siis missään nimessä kaatunut, mutta Volvon nykyisellä myyntihinnalla kaikkien käyttökulujen jälkeen parin tonnin ero tietysti on selkeä.
Mitä tulee sitten käytännön asioihin, laskelmat tehty omalla 3 vuoden ajanjakson kilometrimäärällä. Jos laskelmat tehtäisiin esimerkiksi 30 000km vuotuisella ajomäärällä, kääntyisi laskurit arvonalenemankin jälkeen Teslan hyväksi aika reilusti - kohonneiden polttoainekulujen seurauksena Volvon osalta. Omilla ajosuoritteillani tuo Volvo vs. Tesla leikkauspiste kuluissa olisi kääntynyt Teslan hyväksi n. 22 000km vuotuisella ajomäärällä.
Kaiken kaikkiaan miljoonien Polttomoottori vs. Sähkö laskelmien osalta voidaan taas todeta, vaikka sähköautoissa on runsaasti ollut arvonalenemaa viimeisten vuosien aikana. Ei se arvonalenema kuitenkaan suhteutettuna polttomoottoriauton käyttökuluihin sitten ole niin suuri kuitenkaan ja hyödyt konkretisoituvat ajettaessa yli 20 000km vuositasolla.
Teslojen ja yleisestikkin sähköautojen hintojen leikkaukset ovat enemmän uusien autojen sekä vuoden tai max kaksi ikäisten ongelma. Nykyisellään tuolla reilussa 20k€ liikkuvat hinnat ovat jo niin edullisia, että sähköautoilu rahoituksenkin kanssa tulee selkeästi, ellei jopa aivan saatanasti halvemmaksi kuin vastaavan polttiksen pitäminen. Toki, sähköautoissa on omat murheensa PTC, ILP etc. kulut, jotka sitten keikauttavat laskureita väärään suuntaan. Pitää kuitenkin muistaa, että yhtälailla jo yksi jakopääremontti esimerkiksi Volvossa (1100€) keikauttaa yhtälailla muiden korjauskulujen kanssa laskuria.