Ei se kauppa käynyt kaksisesti ennen hankintatukiakaan, ja halpoja vähän käytettyjä on ollut tarjolla jo ainakin kolmisen vuotta.
Vastaava polttis on autoveron puuttumisen takia Saksassa niin paljon sähköautoa halvempi, että se vaikuttaa käytetyn hintaan väkisinkin.
Asia kunnossa. Minä en ole aktiivisesti seurannut sitä, kuinka sähköautojen kauppa on Saksassa käynyt ennen hankintatukien lopettamista. Googlen kautta löytämissäni jutuissa mainittiin, että hankintatuen loppumisen jälkeen kauppamäärät ovat vähentyneet, joten ilmeisesti sitten jo ennestään huonosti käynyt kauppa on entisestään vähentynyt.
Saksassa taidettiin aikaisemmin myöntää hankintatukea myös ladattaville hybrideille, mutta tämä tuki oli euromääräisesti pienempi kuin täyssähköille myönnetty tuki ja tämä tukimuoto lopetettiin jo aikaisemmin.
Itsekin olen jonkin verran noita Saksan täyssähköjä vilkuillut ja kiinnostus kohdistuu kolmeen malliin:
- MB EQA
- Skoda Elroq
- Ford Explorer (neliveto)
Yhtäkään näistä en ole koeajanut, mutta tuon Fordin Explorerin kävin takavetomallina koeajamassa. Fiilikset ajettavuuden / ajotuntuman osalta aika lailla samat kuin Metukan kirjoituksissa tuodaan esiin. Tähän päälle hipaisulevyt ratissa ja turha ylimääräinen säätö lasien avaamisen kanssa (ei erillisiä painikkeita etu- ja takalaseille, kuten omassa Ford Kugassa), niin eiköhän Fordin tekele kauppaan myös jatkossa jää.