Sähköautoilu

  • 625 808
  • 5 542

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee sitten käytännön asioihin, laskelmat tehty omalla 3 vuoden ajanjakson kilometrimäärällä. Jos laskelmat tehtäisiin esimerkiksi 30 000km vuotuisella ajomäärällä, kääntyisi laskurit arvonalenemankin jälkeen Teslan hyväksi aika reilusti - kohonneiden polttoainekulujen seurauksena Volvon osalta. Omilla ajosuoritteillani tuo Volvo vs. Tesla leikkauspiste kuluissa olisi kääntynyt Teslan hyväksi n. 22 000km vuotuisella ajomäärällä.
Tässä se tärkein. Eli ajosuorite vaikuttaa paljon. Jossain 20 000 km vuosikilometreissä se raja yleensä menee, minkä jälkeen sähköautoilu muuttuu halvemmaksi kuin vastaavalla bensa-autolla ajeleminen. Tottakai myös muita muuttujia on mukana.

Mielenkiintoisia lukuja kiitos!
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Vähän tai aika paljonkin alkanut heräämään kiinnostus Hyundai Ioniq 5:sta kohtaan. Kenelläkään kyseistä menopeliä alla tai kokemuksia muuten autosta? Risuja ja ruusuja?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Vähän tai aika paljonkin alkanut heräämään kiinnostus Hyundai Ioniq 5:sta kohtaan. Kenelläkään kyseistä menopeliä alla tai kokemuksia muuten autosta? Risuja ja ruusuja?
Systeri on töissä ajanut ja sanoi että muuten hieno auto mutta takalasinpyyhin ois vitun kiva.

Jos hommaisin autoa niin tää olisi korkealla vaihtoehdoissa ja ei vähiten siksi että saa ulospäin 3,6kw.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Systeri on töissä ajanut ja sanoi että muuten hieno auto mutta takalasinpyyhin ois vitun kiva.

Jos hommaisin autoa niin tää olisi korkealla vaihtoehdoissa ja ei vähiten siksi että saa ulospäin 3,6kw.
Ioniq 5 MY25 tarjoaa myös takalasin raaputtimen ja pari muuta mukavaa korjausta, mm penkinlämmittimet nappuloilla. Itella on juurikin tuo uusi malli kiikarissa ja todennäköisesti tuontiautona Saksasta. Se arvonpudotus on niin hyytävä, niin mielellään sen alottaa about kymppiä alempaa kun suomi-autolla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vähän tai aika paljonkin alkanut heräämään kiinnostus Hyundai Ioniq 5:sta kohtaan. Kenelläkään kyseistä menopeliä alla tai kokemuksia muuten autosta? Risuja ja ruusuja?
Tunnin koeajon olen autolla ajanut pari vuotta taaksepäin. Tosi hyvä auto ajaa ja hyvät tilat matkustajille. Huonona puolena luokattoman surkea käyttöliittymä/infotainment.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tunnin koeajon olen autolla ajanut pari vuotta taaksepäin. Tosi hyvä auto ajaa ja hyvät tilat matkustajille. Huonona puolena luokattoman surkea käyttöliittymä/infotainment.

Täähän se monen sähköauton kohdalla mietityttää. Jos Teslasta vaihtaa pois niin kuinka kamalia ne käyttöliittymät muissa autossa ja mobiilisovelluksessa on. Ennen Teslaa ajelin XC60:lla ja meinaa alkaa vituttaa, kun pohtiikin sitä Volvon umpisurkeaa käyttöliittymää. Milloin lämmitintä ei voinut käyttää ja toisena hetkenä taas puhelinta ei saanut mitenkään autoon kiinni samalla kun lapset karjuu, kun eivät saa lauluaan autossa.

Elon Musk vituttaa niin paljon, että jotain pitäisi tehdä. Ensihelpotuksena tilasin sen tarran takaluukkuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ioniq 5 ei ole skenessään kovin suuri auto kuten ei myöskään sisarmalli EV6, mutta hienosti muunneltava. Siinähän takapenkit liikkuvat sähköisesti aika reippaasti pituussuunnassa. Jos tilat ja malli riittää, hyvä auto. infotainment noissa on tosiaan vuosia taaksepäin vaikkapa Tesloista, mutta asiat kuitenkin ihan toimivat.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ioniq 5 ei ole skenessään kovin suuri auto kuten ei myöskään sisarmalli EV6, mutta hienosti muunneltava. Siinähän takapenkit liikkuvat sähköisesti aika reippaasti pituussuunnassa. Jos tilat ja malli riittää, hyvä auto. infotainment noissa on tosiaan vuosia taaksepäin vaikkapa Tesloista, mutta asiat kuitenkin ihan toimivat.
Mä olen kiertänyt noita nyt läpi, niin Ioniq on vähän näköharha mallinen auto. Ei niin suuri ulkoa, mutta kyllä ne sisätilat on aika väljät. Mua henk koht ilahduttaa se hieman erilainen sisätila kun ei ole sitä valtavaa keskimöhköä viemässä tilaa etupenkkien välissä. Myös takapenkkien jalkatilat on aika hyvät. Toki se 3m akseliväli sitten tuntuu kääntösäteessä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sähköautoja olen kanssa pikkuhiljaa kartoittanut ja Ioniq 5 kohdalla muutama asia mietityttää, toki kaikki autot netissä jonkun verran kritiikkiä saavat.
Mutta Ioniqia on haukuttu sen huollon suhteen, kallista ja vaikea saada aikoja välillä.
Sitten on tuo ICCU-"moduulin" vika, uutta osaa on joutunut osa odottamaan kauan ja autolla ei ole voinut ajaa, takuu jos on ummessa niin voi olla aika kallis paukku jos menee uudestaan.
Sitten jälleenmyyntiarvo, jostain bongasin että on pisin jälleenmyyntiaika, takuuvarmasti vaikuttaa vaihtohyvitykseen tuo.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Sähköautoja olen kanssa pikkuhiljaa kartoittanut ja Ioniq 5 kohdalla muutama asia mietityttää, toki kaikki autot netissä jonkun verran kritiikkiä saavat.
Mutta Ioniqia on haukuttu sen huollon suhteen, kallista ja vaikea saada aikoja välillä.
Sitten on tuo ICCU-"moduulin" vika, uutta osaa on joutunut osa odottamaan kauan ja autolla ei ole voinut ajaa, takuu jos on ummessa niin voi olla aika kallis paukku jos menee uudestaan.
Sitten jälleenmyyntiarvo, jostain bongasin että on pisin jälleenmyyntiaika, takuuvarmasti vaikuttaa vaihtohyvitykseen tuo.
Tuossapa nippu hyvä syitä miksi olen katellut sen MY25 faceliftin perään. Nyt on runsaasti tarjolla MY24 varastoa hyvillä korkotarjouksilla. Noita ICCU murheita on momissa faceryhmissä näkynyt samoin kun 12V akun ongelmia. Tuo 12V akku tuntuu olevan uusien autojen synti käyttövoimasta riippumatta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä olen kiertänyt noita nyt läpi, niin Ioniq on vähän näköharha mallinen auto. Ei niin suuri ulkoa, mutta kyllä ne sisätilat on aika väljät. Mua henk koht ilahduttaa se hieman erilainen sisätila kun ei ole sitä valtavaa keskimöhköä viemässä tilaa etupenkkien välissä. Myös takapenkkien jalkatilat on aika hyvät. Toki se 3m akseliväli sitten tuntuu kääntösäteessä.

Minä kuormasin 2022-23 kaikki nuo autot itse tietoisesti testatakseni ne, kun ovat eri mallisia takatiloiltaan. I5 on paremmasta päästä ja muunneltavin, mutta häviää sekin reippaasti esim. MY:lle. Penkkien liikuttaminen tekee siitä tiloistaan paremman kuin sisarmallinsa. EV6 konttihan on naurettavan pieni.
 

lefa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Rangers, Real Madrid Cf ja Liverpool Fc
Tuossapa nippu hyvä syitä miksi olen katellut sen MY25 faceliftin perään. Nyt on runsaasti tarjolla MY24 varastoa hyvillä korkotarjouksilla. Noita ICCU murheita on momissa faceryhmissä näkynyt samoin kun 12V akun ongelmia. Tuo 12V akku tuntuu olevan uusien autojen synti käyttövoimasta riippumatta.
Itse olen vuoden ajanut Ioniq vitosella ja on ollut erinomainen auto ajettavuudeltaan ja tiloiltaan.Tuore kokemus myös ICCU ongelmasta, viime viikolla meni paskaksi ja varaosien toimitus menee huollon arvion mukaan maaliskuulle...
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mutta Ioniqia on haukuttu sen huollon suhteen, kallista ja vaikea saada aikoja välillä.
Mulla oli 2 ekaa huoltoa kaupan päälle, nyt 3. edessä huomenna. Ja 90tkm huollon hinnat oli tarjousten perusteella 180-250€. En tiedä paljon muilla merkeillä.

Minulla ei vielä ole ollut ongelmia ICCUn tai 12v akun kanssa. Monella muulla tuntunut olevan
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.

Istuvatko aikuiset takapenkillä, kun koira käyttää autoa?

Vitsit sikseen. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Volvon XC40 autooni. Nykyisin tuo tottelee EX40 nimeä. Itse pidän myös aika pystystä ajoasennosta ja olen sen hyväksi saanut. Omalla keskikokoisella koiralla on puolet kontista käytössä ja mahtuu sinne hyvin.

Kannattaa ainakin käydä tsekkaamassa fiilikset.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
Aika kliseistä ja tylsää, mutta kai se on pakko vastata vakiovastaus: Tesla Model Y.

Tilaa löytyy ja pysty ajoasento. Itsekin selkävaivainen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
Enyaqissa mielestäni saa myös penkin hyvin ylös jos niin haluaa, ainakin jos sähköllä säädettävä. Onhan tuossa paljon vaihtoehtoja. Kun istuma-asento on tärkein kriteeri, ja se on täysin subjektiivinen kokemus, niin oikea auto löytyy vaan koeajamalla eri vaihtoehdot.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö MY ja Enyaq ole täyttä liioittelua silkkaan kehä 3 sisäpuoliseen kahden hengen pyörittelyyn? Siis kokoluokaltaan. Fiat 500e, siinähän on kai hyvät etupenkit ja säästyneellä 20k€:lla tms voi tehdä jotain kivaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö MY ja Enyaq ole täyttä liioittelua silkkaan kehä 3 sisäpuoliseen kahden hengen pyörittelyyn? Siis kokoluokaltaan. Fiat 500e, siinähän on kai hyvät etupenkit ja säästyneellä 20k€:lla tms voi tehdä jotain kivaa.
Riippuu onko kyseinen koira sylikoira vai tanskandoggi. Mutta toki joo jos takapenkit saa nurin niin riittää sitä pienempikin. Toki aika paljon kilometrejä, niin varmaan haluaisi auton, jossa iso akku, että voi ladata harvemmin.

Vaihtoehtoja vaikka kuinka. Itse kävisin koeistumassa ja -ajamassa kaikkia, jotta saa selälle parhaan. Mahdoton sitä on suositella ajoasennon perusteella kun on henkilökohtaisesta asiasta kyse.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eikö MY ja Enyaq ole täyttä liioittelua silkkaan kehä 3 sisäpuoliseen kahden hengen pyörittelyyn? Siis kokoluokaltaan. Fiat 500e, siinähän on kai hyvät etupenkit ja säästyneellä 20k€:lla tms voi tehdä jotain kivaa.
No kyllä aika vaikea ajatella että joku jaksaisi ajaa 30tkm vuodessa jollain fiatilla koira kyydissä.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Aika kliseistä ja tylsää, mutta kai se on pakko vastata vakiovastaus: Tesla Model Y.
Y:ssä pari kertaa nyt talvella kyydissä olleena vituttaa muovinen nitinä, joka kuului jostain auton takaosasta. Lisäksi auton alusta on aika kova, enkä tiedä voiko sitä säätää mukavaksi. Kolmas miinus on ruma ulkonäkö. Plussia on sitten varmaan enemmänkin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.

Multa samoja suosituksia, kuin tänne jo tullut. Eli Enyaq tai MY. Molemmissa on tilaa todistetusti ainakin kultaisellenoutajalle ja Y:ssä lisäksi Frunk ja sitten se takakontin pohjan alla oleva valtava tila (jonka nimeä en tiedä), joten parhaimmassa tapauksessa koiralle saa koko kontin käyttöön ja tavarat silti mukaan.

Y:ssä pari kertaa nyt talvella kyydissä olleena vituttaa muovinen nitinä, joka kuului jostain auton takaosasta. Lisäksi auton alusta on aika kova, enkä tiedä voiko sitä säätää mukavaksi. Kolmas miinus on ruma ulkonäkö. Plussia on sitten varmaan enemmänkin.

Joo, ainakin tämä nyt mulla ajossa oleva, vuonna -22 valmistettu yksilö on alustaltaan todella kova ja koko kori tuntuu nitisevän kun on vähän epätasaisempaa. Uudemmat Y:t kuulemma hieman mukavampia ja nythän on jo Aasiassa ja Australiassa julkaistu täysin uusi Y, jossa oletettavasti vieläkin parempi alusta. On myös paremman näköinenkin IMO.

Jos jompikumpi pitää valita, niin vannoutuneena Skoda-miehenä valitsisin Enyaqin ;)
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Y:ssä pari kertaa nyt talvella kyydissä olleena vituttaa muovinen nitinä, joka kuului jostain auton takaosasta. Lisäksi auton alusta on aika kova, enkä tiedä voiko sitä säätää mukavaksi. Kolmas miinus on ruma ulkonäkö. Plussia on sitten varmaan enemmänkin.
Kyllä. Kova alusta on kyllä Y:ssä iso miinus. Mutta tuohan selviää koeajolla että kuinka paljon se haittaa. Esim yhdelle kaverilleni en suositellut 2019 vuoden model 3:sta kovan alustan ja kovan metelin takia. Koeajon jälkeen sanoi, että yritti oikein kiinnittää näihin asioihin huomiota eikä huomannut mitään. Oli kuulemma helvetin hyvä ajaa, eikä mikään häirinnyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No kyllä aika vaikea ajatella että joku jaksaisi ajaa 30tkm vuodessa jollain fiatilla koira kyydissä.
Riippuu tietysti koiran koosta. Fiatissa ei saa lattiaa ihan tasaiseksi joka voi olla miinus. Samassa tai vaikka pykälää isommassakin kokoluokassa muitakin vaihtoehtoja, ettei tarvitse kahden hengen alkaa mihinkään Y/Enyaq pöhköilyyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös