Sähköautoilu

  • 587 953
  • 5 304

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No niin, voit kokemuksesta esimerkiksi kertoa, miten näissä VW-konsernin sähkiksissä saa rattia repivän kaistavahdin pois päältä niin, ettei se tule aina uudelleen päälle? Kun vm. 2022 ID ja vm. 2022 Volkkarin polttis ovat esimerkiksi usein töissä rinnakkain ajossa. Toisessa kerran nappia painamalla se lähtee koko ajon ajaksi pois, toisessa ei.

Jaa, en osaa sanoa, miksi se sun ajamassa ID:ssä menee uudelleen päälle, koska Skodassa se kyllä pysyy pois koko ajon. En tiedä, palautuuko käyttöön taas kun auto käynnistetään (voi olla taas yksi EU-direktiivi, joka tuon vaatii käyttöön), kun itsellä tuo on aina käytössä. Omaa ajoani se ei korjaile, koska pysyn kaistalla ;)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jaa, en osaa sanoa, miksi se sun ajamassa ID:ssä menee uudelleen päälle, koska Skodassa se kyllä pysyy pois koko ajon. En tiedä, palautuuko käyttöön taas kun auto käynnistetään (voi olla taas yksi EU-direktiivi, joka tuon vaatii käyttöön), kun itsellä tuo on aina käytössä. Omaa ajoani se ei korjaile, koska pysyn kaistalla ;)

No sehän menee sähkiksessä aina päälle, kun pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin ja auto logiikan mukaan "sammuttaa itsensä". Polttiksessa tuon "itsensä sammutuksen" saa pois päältä, koska eri tekniikka. Noin toimii firman jokainen ID.

Kaverilla on Skodan sähkis ja toimii täysin samalla tavalla kuin nuo ID:t.

Varsinkin talvella kun autot joka päivä ajossa, niin eihän tuota ominaisuutta voi kuin vihata.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No sehän menee sähkiksessä aina päälle, kun pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin ja auto logiikan mukaan "sammuttaa itsensä". Polttiksessa tuon "itsensä sammutuksen" saa pois päältä, koska eri tekniikka. Noin toimii firman jokainen ID.

Kaverilla on Skodan sähkis ja toimii täysin samalla tavalla kuin nuo ID:t.

Varsinkin talvella kun autot joka päivä ajossa, niin eihän tuota ominaisuutta voi kuin vihata.
Mulla ei kyllä myöskään Enyaqissa mene se tärinä päälle. Olen kerran ottanut pois, eikä ole edes huollossa palautunut takaisin päälle. Kaistavahti pysyy päällä, mutta se toimii ilman tärinää. Talvella se ei edes näytä olevan päällä kun kaistaviivoja ei näy. Yhtään äkkipysäydystä ei myöskään ole tapahtunut. 2,5 vuotta ja 50 000 km takana.

Oli huollon sijausautona joskus Toyotan hybridi, ja se tärisytti rattia koko ajan jos ei ollut ihan keskellä kaistaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No sehän menee sähkiksessä aina päälle, kun pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin ja auto logiikan mukaan "sammuttaa itsensä". Polttiksessa tuon "itsensä sammutuksen" saa pois päältä, koska eri tekniikka. Noin toimii firman jokainen ID.

Kaverilla on Skodan sähkis ja toimii täysin samalla tavalla kuin nuo ID:t.

Varsinkin talvella kun autot joka päivä ajossa, niin eihän tuota ominaisuutta voi kuin vihata.

Ei se auto sammuta itseään liikennevaloissa, auto sammuttaa itsensä siinä vaiheessa kun kuskin paikalta poistutaan ja ovi lyödään kiinni.

Mä en edelleenkään ymmärrä, miten teidän firman autoissa tuo menee aina päälle uudelleen kesken ajon, kun omalla kohdalla tuota ei ole ikinä tapahtunut... vaikkakin siis itsellä tuo on pääasiassa päällä, mutta kyllä mä sen muutaman kerran olen pois ottanut.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ei se auto sammuta itseään liikennevaloissa, auto sammuttaa itsensä siinä vaiheessa kun kuskin paikalta poistutaan ja ovi lyödään kiinni.

Mä en edelleenkään ymmärrä, miten teidän firman autoissa tuo menee aina päälle uudelleen kesken ajon, kun omalla kohdalla tuota ei ole ikinä tapahtunut... vaikkakin siis itsellä tuo on pääasiassa päällä, mutta kyllä mä sen muutaman kerran olen pois ottanut.

Sieltä valikoista saa raksittua ties mitä liikennemerkin tunnistusjärjestelmää yms. pois, mutta nämäkään eivät ole pysyviä. Palautuvat itsekseen takaisin jossain vaiheessa. Ihan huollostakin tätä on kysytty että voiko asetuksia muuttaa, niin vastaus on ei.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sieltä valikoista saa raksittua ties mitä liikennemerkin tunnistusjärjestelmää yms. pois, mutta nämäkään eivät ole pysyviä. Palautuvat itsekseen takaisin jossain vaiheessa. Ihan huollostakin tätä on kysytty että voiko asetuksia muuttaa, niin vastaus on ei.
Väärin. Olen ottanut tuolta valikoista pois päältä sen, että travel assist / vakkari vaihtaa nopeutta automaattisesti nopeusrajoituksen mukaan, ja kyllä sekin pois päältä pysyy. Muita vaihtoja en tuonne ole yrittänyt tehdä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Väärin. Olen ottanut tuolta valikoista pois päältä sen, että travel assist / vakkari vaihtaa nopeutta automaattisesti nopeusrajoituksen mukaan, ja kyllä sekin pois päältä pysyy. Muita vaihtoja en tuonne ole yrittänyt tehdä.

Jep, samoin mäkin otin ennakoivan nopeuden pois käytöstä eikä se siitä palautunut.

Joissain esittelyautoissahan taitaa olla niin, että nuo ominaisuudet palautuvat asetettuihin default-asetuksiin. Aloin pohtimaan, että voisiko tässä olla kyseessä se, että @Skeletor in firman autoissa ei ole mitään käyttäjäprofiilia luotuna?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Joissain esittelyautoissahan taitaa olla niin, että nuo ominaisuudet palautuvat asetettuihin default-asetuksiin. Aloin pohtimaan, että voisiko tässä olla kyseessä se, että @Skeletor in firman autoissa ei ole mitään käyttäjäprofiilia luotuna?

Pitääpä tarkistaa. Onhan tuossa tullut vastaan asioita, joita huolto ei voi korjata. Ne pitää tehdä itse oman puhelimen softalla, jonka jälkeen asia toimii. Huolto ei tätä softapäivitystä tee, vaan vetoaa maahantuojan ohjeisiin. Kai tämä on sitä nykypäivää, että takuuajan viatkin asiakkaan pitää korjata itse.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitääpä tarkistaa. Onhan tuossa tullut vastaan asioita, joita huolto ei voi korjata. Ne pitää tehdä itse oman puhelimen softalla, jonka jälkeen asia toimii. Huolto ei tätä softapäivitystä tee, vaan vetoaa maahantuojan ohjeisiin. Kai tämä on sitä nykypäivää, että takuuajan viatkin asiakkaan pitää korjata itse.
Onhan toi softa ja myös kännykkä app myös ihan kamalia. Mulla on fiilis, että osa noista mainitsemistasi asetuksista pysyy pois päältä ja osa ei.

Olisiko siellä myös erikseen ”liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä” ja ”ennakoiva nopeus”. Niin noista pitää ottaa tuo jälkimmäinen pois. Tuo tunnistusjärjestelmä tuo vaan näytölle näkyviin nopeusrajoituksen, mutta ei mitenkään ilmoita tai valita jos ajaa ylinopeutta, eli siitä ei mielestäni ole haittaa vaikka on päällä.

Voin tarkistaa jos muistan tänään illalla.

Mulla kesti vuosi, että skoda appin sai paritettua auton kanssa. Huollosta ei tähän mitään apua saanut. Kun sai paritettua niin toimii 9 kertaa kymmenestä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköautojen vakionopeudensäätimien ja kaistavahtien ominaisuudet ovat Suomeen täysin järjettömiä. Vaikka nämä napsauttaa pois päältä, ovat ne kohta taas uudelleen toiminnassa. Autot tekevät äkkijarrutuksia, täristävät rattia jne. Sitten vielä omistajat selittävät tiettyjen mallien kohdalla, että hän ajaa ilman vakionopeudensäädintä, koska eihän sitä tarvita.

Itse pitäydyn ylipäänsä vanhemmassa autossa ihan siksi, että niissä on vähemmän ATK:ta. Vakkari ja navigaattori riittää itselleni teknologiaksi, kaikki siitä eteenpäin on perseestä. Uudet autot ovat vihoviimeisiä nalkuttajia, pysy keskellä kaistaa, käyppä välillä kahvilla, ylinopeuttakin ruoja kehtaat ajaa, mind the pedestrian, jarrutanpa tässä ihan muuten vaan kun et itse ymmärrä. Mulla on perkele vaimo tuota varten, en kaipaa samaa autolta.

Toivoisin kovasti, että nyt eletään teknologian murrosvaihetta ja viiden vuoden päästä nämä softat ovat huomaamattomia, hyödyllisiä ja kerralla valmiita. Tai sitten siirryn museoautoharrastajaksi.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mulla kesti vuosi, että skoda appin sai paritettua auton kanssa. Huollosta ei tähän mitään apua saanut. Kun sai paritettua niin toimii 9 kertaa kymmenestä.

En tiedä muusta Suomesta, mutta ainakin Pirkanmaalla VW-huolto maahantuojan osalta on ollut viimeiset vuodet luokatonta. Ja tämä koskee myös polttiksia.

Ei se paljoa lohduta, kun kiireessä firmasta joku vie auton vian takia huoltoon ja vastaus on tehkää korjaus itse softien yms. kautta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä muusta Suomesta, mutta ainakin Pirkanmaalla VW-huolto maahantuojan osalta on ollut viimeiset vuodet luokatonta. Ja tämä koskee myös polttiksia.

Ei se paljoa lohduta, kun kiireessä firmasta joku vie auton vian takia huoltoon ja vastaus on tehkää korjaus itse softien yms. kautta.
Autotekniikan kehitys ollut nopeampaa kuin huollon osaamisen kehittyminen. Toivottavasti huoltoa ei paljoa tarvittaisi…
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
ID.4:n huolto toimi aikanaan kyllä ihan hyvin ja tekivät ne peruskorjaukset ja -päivitykset hyvin. Hölmöähän siinä oli vaan se, että softapäivityksille piti viedä aina marmorille puoleksi päiväksi, kun OTAa ei saatu toimimaan. Siitä sovelluksesta/autosta on paljon kätevämpi ihan itse päivittää ohjelmisto. Tämä tosin ilmeisesti on VAG:lla parantunut.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Jarrutuksissa on hyvä muistaa se sähköautojen isompi massa, joka tekee sen hallittavuudesta liukkailla talvikeleillä hankalampaa vs. kevyemmät hlöautot polttomoottorilla. Itselle kävi syksyllä sellainen tilanne missä ajaessani motarin vasenta kaistaa vakkarilla, oikeata kaistalta vaihtoi toinen auto eteen alle satasen vauhdissa ja autoni teki voimakkaan jarrutuksen. Tienpinta oli mustaa jäätä ja pari sekuntia menin auton kanssa lähes poikittain kahden kaistan välissä. Eteen tullut tuskin edes itse tajusi mitä tuli tehtyä. Vastaavaa ei ole tapahtunut aiemmilla polttomoottoriautoilla, vaikka samoja tilanteita on ollut. Oma luottamukseni näihin sähkövatkaimiin nimenomaan haastavissa talvikeleissä ei ole kovin kummoinen.

@Skeletor missä autossa menee vakionopeussäädin automaattisesti päälle?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole koskaan ajanut sähkövatkaimella (tämä termi oli "hauska" joskus 2017 jos silloinkaan, sen käytön voi ihan vaan lopettaa), mutta sähköautoissa massalla on kelien suhteen kahtalainen merkitys. Toisaalta tosiaan liike-energia vie pidemmälle, mutta toisaalta painojakauma on polttiksiin nähden huomattavasti tasaisempi, jolloin hallittavuus on omalla kokemuksella usein parempikin. Samasta syystähän ovat takavetoisia, kun perä ei ole oleellisesti keulaa kevyempi.
 

Jokeri70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Etuvetoisuus ei ole kadonnut sähköautojen myötä minnekkään. Niro, Kona, Megane, EV3 ja XC40 ovat nyt ainakin perusmallien osalta etuvetoisia. Eikä Niroa ja Konaa awd:nä saakkaan. Polestar2 vaihdettiin lennosta mallivuodelle -24 etuvedosta takavetoiseksi, ei olisi onnistunut polttomoottorillisen rakenteella
Painoa toki näille kertyy, mutta edellä onkin jo todettu painojakautuman olevan paljon parempi, ja paremmin hallittavissa ihan vetotavasta riippumatta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
En ole koskaan ajanut sähkövatkaimella (tämä termi oli "hauska" joskus 2017 jos silloinkaan, sen käytön voi ihan vaan lopettaa), mutta sähköautoissa massalla on kelien suhteen kahtalainen merkitys. Toisaalta tosiaan liike-energia vie pidemmälle, mutta toisaalta painojakauma on polttiksiin nähden huomattavasti tasaisempi, jolloin hallittavuus on omalla kokemuksella usein parempikin. Samasta syystähän ovat takavetoisia, kun perä ei ole oleellisesti keulaa kevyempi.
En tiedä oliko tämä viesti mulle osoitettu, jos oli, niin kyllä ihan sähkövatkaimella ajan nyt. Kilometreja tulee noin 30tkm vuodessa ja ajohistoriaa useammalta vuosikymmeneltä, joten pohjaan omat kokemukseni niihin enkä siihen mitä täällä sanotaan. Etuvetoinen Skodakin on talvella parempi ajaa kuin sähköauto.
Takaveto ja talvi on huono kombo. Sitä huonompi on vain takavetoinen polttomoottori. Toki ajan kitkoilla, jotka on ehkä sitten väärät renkaat painavalle autolle, kun niiden kokokin on sähköautojen tapaan ylimitoitettu.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En tiedä oliko tämä viesti mulle osoitettu, jos oli, niin kyllä ihan sähkövatkaimella ajan nyt. Kilometreja tulee noin 30tkm vuodessa ja ajohistoriaa useammalta vuosikymmeneltä, joten pohjaan omat kokemukseni niihin enkä siihen mitä täällä sanotaan. Etuvetoinen Skodakin on talvella parempi ajaa kuin sähköauto.
Takaveto ja talvi on huono kombo. Sitä huonompi on vain takavetoinen polttomoottori. Toki ajan kitkoilla, jotka on ehkä sitten väärät renkaat painavalle autolle, kun niiden kokokin on sähköautojen tapaan ylimitoitettu.

Näin ne näkemykset eroaa. Mulla oli ennen ensimmäistä Skoda Enyaqia ollut vain ja ainoastaan etuvetoisia ja viimeisin oli Seat Ateca. Takavetoinen Enyaq oli mun makuun valovuoden edellä talviajettavuudessa tuota Atecaa.
 

12961

Jäsen
Saksassa oli jo aiemmin edullisia leasingtarjouksia kun tuontiautoja kattelin. Koskakohan Suomen hinnat tippuvat?

Vastaan vähän myöhässä, mutta jos et tarvitse autoa rahoituksen vakuudeksi, niin vähän käytetty sähköauto on Saksassa hinnaltaan suorastaan romahtanut verrattuna suomihintaan. Myös tuontiautojen hinnoissa suomalaisissa liikkeissä näyttää olevan autokauppaan todella kova kate.

Tojottimia en ole katsonut, mutta VW, MB, BMW, Polestar, Mustang, myös Transit romahtavat hinnaltaan kun ne ajaa ulos kaupan ovesta.

EQS oli 6000km ajettuna ja alle vuoden vanhana noin -50% uuden listahinnasta…
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Näin ne näkemykset eroaa. Mulla oli ennen ensimmäistä Skoda Enyaqia ollut vain ja ainoastaan etuvetoisia ja viimeisin oli Seat Ateca. Takavetoinen Enyaq oli mun makuun valovuoden edellä talviajettavuudessa tuota Atecaa.
Subjektiivinenhan se mielipide on jokaisella. Täälläkin ollaan muutaman nimimerkin osalta herkillä, kun arvostelee sähköautoja. Itse pidän polttomoottoriautojen paremmasta ajotuntumasta ja keveydestä, joka tekee niistä helpommin hallittavia. Toki sähköautoissakin on puolensa, mutta juurikin tuo ajotuntuma on se mistä en tykkää.
 

12961

Jäsen
Saksassa lopetettiin hankintatuki vissiinkin joulukuussa 2023 ja tämä on ilmeisesti vaikuttanut sähköautojen myyntiin. Eivät ilmeisesti käy oikein kaupaksi ja seisovat sitten liikkeiden pihalla.

Laita vaikka kuukkeliin hakusanoiksi Sähköautojen myynti Saksassa, niin saat lisätietoja. Tuli sen verran monta IS:n ja IL:n juttua tuolla haulla, että jätän suosiolla linkittämättä.

Ei se kauppa käynyt kaksisesti ennen hankintatukiakaan, ja halpoja vähän käytettyjä on ollut tarjolla jo ainakin kolmisen vuotta.

Vastaava polttis on autoveron puuttumisen takia Saksassa niin paljon sähköautoa halvempi, että se vaikuttaa käytetyn hintaan väkisinkin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole koskaan ajanut sähkövatkaimella (tämä termi oli "hauska" joskus 2017 jos silloinkaan, sen käytön voi ihan vaan lopettaa)
Ei sen käyttö varmaan lopu. Ainakaan niin kauan kuin Esson baarin bensalenkkarit ajelevat fossiilileilla.

Tulee ihan kouluajat mieleen kun naapurin Teron faijan autossa oli ekana napista aukeavat sivulasit ja keskuslukitus naapurustossa. Tai kun suurin osa ihmisistä ei tiennyt mitä eroa on ilmastoinnilla ja tuulettimella. Tai kun automaattivaihteita ei ollut kuin takseissa ja vammautuneilla. Autoilijoiden parrat on jostain käsittämättömästä syystä pärisseet kautta aikojen. Sellaista se jostain syystä on.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitääpä tarkistaa. Onhan tuossa tullut vastaan asioita, joita huolto ei voi korjata. Ne pitää tehdä itse oman puhelimen softalla, jonka jälkeen asia toimii. Huolto ei tätä softapäivitystä tee, vaan vetoaa maahantuojan ohjeisiin. Kai tämä on sitä nykypäivää, että takuuajan viatkin asiakkaan pitää korjata itse.
Laitoin pari kuvaliitettä asetuksista, jotka itsellä pysyvät aina noin… eli värinä on kaistavahdista pois.
 

Liitteet

  • IMG_4325.jpeg
    IMG_4325.jpeg
    1,4 MB · kertaa luettu: 23
  • IMG_4324.jpeg
    IMG_4324.jpeg
    1,8 MB · kertaa luettu: 23
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös