Sähköautoilu

• 589 565
  • 5 318

12961

Jäsen
Tässä Volvo-artikkelissa on pakko olla joku suomennokseen liittyvä käpy. Sähköauton hiilijalanjälki on 70% suurempi kuin vastaavan polttisauton, sillä akku muodostaa 30% hiilijalanjäljestä. Ei toimi nämä luvut.

Lasketaanko akun elinkaareksi vain autoilu, vai myös kennojen kierrättäminen sellaisenaan seuraavaan käyttötarkoitukseen, kuten esimerkiksi paikallisakuiksi vaikka varavoimalle? Sähköauton akulle löytyy suora kierrätyskohde sellaisesta paikasta, jossa lataus/purkutehovaatimukset ovat vähäisempiä ja syklit harvoja. Sielläkin ne ovat ominaisuuksiltaan lyijyakkuja selvästi parempia.

Tälläinen uudelleenkäyttötehdas löytyy muuten Suomestakin.

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vastaan vähän myöhässä, mutta jos et tarvitse autoa rahoituksen vakuudeksi, niin vähän käytetty sähköauto on Saksassa hinnaltaan suorastaan romahtanut verrattuna suomihintaan. Myös tuontiautojen hinnoissa suomalaisissa liikkeissä näyttää olevan autokauppaan todella kova kate.

Tojottimia en ole katsonut, mutta VW, MB, BMW, Polestar, Mustang, myös Transit romahtavat hinnaltaan kun ne ajaa ulos kaupan ovesta.

EQS oli 6000km ajettuna ja alle vuoden vanhana noin -50% uuden listahinnasta…
Ajatus oli maksaa auto joko käteisellä kokonaan tai sitten ottaa puuttuvalle osalle pankkilaina. Lähinnä näin sen takia että saan auton omiin nimiin eikä se olisi rahoitusyhtiön nimissä.

Mulla jäi tämä oma projekti holdiin talven tulon takia, parhaimmat diilit ovat just tuolla Saksassa ja siinä sitten oma kuvionsa kun Suomessa tarttis olla talvirenkaat. Muutamasta paikasta hintoja kyselin niin halvin oli 1200 € + alv tuonti ja olisi tuonut kotipihaan/työpaikan pihaan. Sama firma mitä käytin viimeksi Saksasta autoa ostaessa kymmenisen vuotta sitten (sama auto mulla vieläkin käytössä). Saksasta tuovat vähemmän nykyään, ei ole kuskeja ja Ruotsistakin saa lähempää kohtuulliseen hintaan.

Itse katson autoja missä kilometrejä olisi se vähintään 6000 ja alle 15 000 ja mahdollisimman uusi kuitenkin vanhempi kuin se puol vuotta ettei tartte Suomen arvonlisäveroa maksaa.

Täytyy talven jälkeen katsoa tilannetta uudelleen. Jotain firmaa mä käytän auton hakuun, ei maksa vaivaa hakea itse kun siinä tulee niitä Saksan pään kuluja rekisteröinneistä ja itse ajamisesta ja muusta.

12961

Jäsen
Ajatus oli maksaa auto joko käteisellä kokonaan tai sitten ottaa puuttuvalle osalle pankkilaina. Lähinnä näin sen takia että saan auton omiin nimiin eikä se olisi rahoitusyhtiön nimissä.

Mulla jäi tämä oma projekti holdiin talven tulon takia, parhaimmat diilit ovat just tuolla Saksassa ja siinä sitten oma kuvionsa kun Suomessa tarttis olla talvirenkaat. Muutamasta paikasta hintoja kyselin niin halvin oli 1200 € + alv tuonti ja olisi tuonut kotipihaan/työpaikan pihaan. Sama firma mitä käytin viimeksi Saksasta autoa ostaessa kymmenisen vuotta sitten (sama auto mulla vieläkin käytössä). Saksasta tuovat vähemmän nykyään, ei ole kuskeja ja Ruotsistakin saa lähempää kohtuulliseen hintaan.

Itse katson autoja missä kilometrejä olisi se vähintään 6000 ja alle 15 000 ja mahdollisimman uusi kuitenkin vanhempi kuin se puol vuotta ettei tartte Suomen arvonlisäveroa maksaa.

Täytyy talven jälkeen katsoa tilannetta uudelleen. Jotain firmaa mä käytän auton hakuun, ei maksa vaivaa hakea itse kun siinä tulee niitä Saksan pään kuluja rekisteröinneistä ja itse ajamisesta ja muusta.

Olen muutaman auton nyt ostanut niin, että teen itse kaupat saksalaisen kauppiaan kanssa ja ostan pelkän kuljetuksen erikseen. Riippuen missä päin Saksaa on, maksaa kuljetus autonkuljetusauton kyydissä luokkaa 1000-1400€, auton olen noutanut Hangosta.

Suomen päässä paperityöt ovat niin helpot ja suoraviivaiset, ettei niistä kannata kenellekään erikseen maksaa.

rpeez

Jäsen
Itsellä oli ID.4 tuossa reilun vuoden alkupään softilla, ja "kaarrevaroitus" oli siinä erittäin tunnettu bugi. Voi olla, että uudemmissa se saatiin korjattua, mutta oli huomattavasti Teslan karttapohjaan perustuvia nopeusrajoitusten muutoksia yleisempi. Ja paljon esillä.
Onko tämä sellainen, että vakkarilla ajaessa auto sanoo yhtäkkiä että kaarre edessä ja alkaa hidastamaan reilusti nopeutta, ja sitten kuitenkin keskellä kaarretta yhtäkkiä kiihdyttää takaisin? Jos on, niin on omassa 2024 mallissa vielä. Pari kertaa tehnyt jotain tuollaista.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ei se kauppa käynyt kaksisesti ennen hankintatukiakaan, ja halpoja vähän käytettyjä on ollut tarjolla jo ainakin kolmisen vuotta.

Vastaava polttis on autoveron puuttumisen takia Saksassa niin paljon sähköautoa halvempi, että se vaikuttaa käytetyn hintaan väkisinkin.
Asia kunnossa. Minä en ole aktiivisesti seurannut sitä, kuinka sähköautojen kauppa on Saksassa käynyt ennen hankintatukien lopettamista. Googlen kautta löytämissäni jutuissa mainittiin, että hankintatuen loppumisen jälkeen kauppamäärät ovat vähentyneet, joten ilmeisesti sitten jo ennestään huonosti käynyt kauppa on entisestään vähentynyt.

Saksassa taidettiin aikaisemmin myöntää hankintatukea myös ladattaville hybrideille, mutta tämä tuki oli euromääräisesti pienempi kuin täyssähköille myönnetty tuki ja tämä tukimuoto lopetettiin jo aikaisemmin.

Itsekin olen jonkin verran noita Saksan täyssähköjä vilkuillut ja kiinnostus kohdistuu kolmeen malliin:

- MB EQA
- Skoda Elroq
- Ford Explorer (neliveto)

Yhtäkään näistä en ole koeajanut, mutta tuon Fordin Explorerin kävin takavetomallina koeajamassa. Fiilikset ajettavuuden / ajotuntuman osalta aika lailla samat kuin Metukan kirjoituksissa tuodaan esiin. Tähän päälle hipaisulevyt ratissa ja turha ylimääräinen säätö lasien avaamisen kanssa (ei erillisiä painikkeita etu- ja takalaseille, kuten omassa Ford Kugassa), niin eiköhän Fordin tekele kauppaan myös jatkossa jää.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tähän päälle hipaisulevyt ratissa ja turha ylimääräinen säätö lasien avaamisen kanssa (ei erillisiä painikkeita etu- ja takalaseille, kuten omassa Ford Kugassa), niin eiköhän Fordin tekele kauppaan myös jatkossa jää.

Jos nää ärsyttää, niin katseet vaan suosiolla Skodaan. Joko Enyaqiin tai Elroqiin.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos syttynyt auto paljastuu bensiiniautoksi, niin uskaltavatko sähköauton vastustajat nousta enää edes bensiiniautonkaan kyytiin?

Ilmeisesti tällainen ryhmä kuin sähköauton vastustajat on olemassa - ainakin tiettyjen kommenttien perusteella? Sinänsä huvittavaa vastustaa sähköautoja, kun ilmeisistä puutteistaan huolimatta ovat varsin suosittuja. Ei ole siis pakko ostaa, mutta on helppo päätellä, että seuraavan 10 vuoden aikana nämä puutteet tulevat häviämään/pienenemään ja tulevaisuus on sähköinen. Toki tämä "ajatko kusematta Lappiin" -jengi on yhtä huvittavaa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sakan käytettyjen autojen kauppa näkyy olevan kuvissa. Mitähän ihmeen tekemistä sillä on tämän ketjun kanssa?

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nii mut jos se olisi ollut akkupalo, nii eihän sitä olisi palokunta saanut sammumaan. Eikä sähköautolla edes pääse Lappiin lataamatta.

Ei liity ketjuun, mutta ihmettelen kyllä miten mikään auto voi "syttyä itsestään" kuten palomestari jutussa sanoo. Omissa autoiluissa kun tulipalo on ollut mahdollisesti lähelläkään niin olen ihan itse ajanut esim juuttuneella jarrulevyllä niin että sauhu nousee ja levy hehkuu. Varmaan venehommissa joskus on bensakin ollut höyrystymäisillään kun on lyöty kipinää konehuoneeseen. Olisiko näissäkin tapauksissa auto/vene "syttynyt itsestään"?

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos lähdetään sille linjalle, niin mikään ei tapahdu itsestään. Aina sille joku ulkopuolinen aiheuttaja on.
Lähinnä meinaan että jos joku vaikka starttaa tai lataa autoa jossa on akku oikosessa, niin eihän se ole "itsestään". Sitten tietysti on, jos se auto on esim seissyt pitkään koskemattomana.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy