Mainos

Sähköautoilu

  • 573 609
  • 5 055

rpeez

Jäsen
Mikä hyöty tai etu tällä on, tai järkevä käyttökohde? Käytännössä hukkaenergiaa mitä ei oikein voi hyödyntää.
Tarkoitin, että polttomoottoriautoissa tulee hukkalämpöä moottorista sivutuotteena kabiiniin ajonaikana eli lämmityslaitehan niissä toimii sillä. Vastaavaa määrää energian hukkalämpöä ei tule sähköautoissa.

Renault 5 on kyllä kiva uutuus. Pienehkön akun aiheuttama auton keveyskin on merkittävän hyvä piirre taajama-autossa.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Monista kehotuksista huolimatta minä nyt päädyin Toyota bZ4X ostamaan ja se meille toissapäivänä saapui. Auton tilasin kotiin toimitettuna, jolloin siinä on 14 vuorokauden "no questions asked" palautusoikeus. Auto toki meinasi jäädä tulematta, myyjä kun ei ollut sitä ladannut täyteen niin kuljettaja joutui pysähtymään lataamaan ja minulle vain ilmoitti, että tässä nyt vähän kestää. Tuolloin vastasin, että taitaa olla parempi kun käännyt vain takaisin kun olet riittävästi virtaa saanut. Kuljettaja kuitenkin sai minut ylipuhuttua, että hitaus ei ole täysin auton vika vaan myös hänen omaa osaamattomuuttaan. Lopulta auto paikalle saapui 1h30min myöhemmin mitä oltiin sovittu. Ensikohtaaminen auton kanssa ei siis ollut mitenkään hilpeä tai innostava.

Minulla ei myöskään ole vielä latausasemaa kotona. Tokmannilla oli tarjouksessa Blaupunktin latauslaite säätimellä, joka menee suoraan voimavirtarasiaan, mutta se ei ole tosiaan vielä saapunut. Ilmeisesti jostain kumman syystä toimituksissa on nyt ruuhkaa. En siis ole päässyt sähköauton yhdestä parhaasta puolesta nauttimaan eli kotona lataamisesta, mutta onneksi työpaikalla on latausmahdollisuus.

Alkuhaasteista huolimatta niin kyllähän auto on muuten tehnyt suuren vaikutuksen. Se miten eleettömästi tuollainen neliveto liikkuu huonollakin tiellä on mykistävää ja väkisin tulee hymy huulille. Autoa on todella miellyttävä ajaa, vähän kuten minua osattiin asiasta varoitellakin. Myös Toyotan sovellus on vakuuttanut ja lämpöiseen autoon, jossa on lasit puhtaana, on ollut juuri niin mukava saapua kuin vain saattoi olettaa. Rouvakin on tykännyt ja hänen on ollut mukava huomata hänen epäluulonsa täyssähköä kohtaan murenevan pieninä palasina. Näin toki osasin olettaa käyvän.
Onnea uudesta autosta. Ehkä tyhmä kysymys, mutta eikö mallia saa ladattua ihan normaalista talon pistorasiasta pihalla vai mikä juttu? Omaa sähkövatkainta oon ladannut jo kolmatta vuotta lähes pelkästään hitaalla latauksella tavallisesta ulkopistorasiasta. Eihän sillä 0-100% saa yön aikana, mutta harvoinpa akku on kotipihaan tullessa tyhjänä. Päivässä tulee ajoja vaihtelevasti, mutta käytännössä jokaisena päivänä auto jonkun matkan taittaa. Vain reissuilla tarvitsee käyttää pikalatureita.

Talviautona sähköauto on kyllä aivan mahtava ja työpaikallakin on kateutta ilmassa, kun minulla on nyt kolmatta talvea pihalla lämmin auto heidän jäädessä rapaamaan laseja. Tokihan polttiksiakin saa etälämmitettyä, mutta on tuo sähkövatkain ollut paras talviautoni ikinä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onnea uudesta autosta. Ehkä tyhmä kysymys, mutta eikö mallia saa ladattua ihan normaalista talon pistorasiasta pihalla vai mikä juttu? Omaa sähkövatkainta oon ladannut jo kolmatta vuotta lähes pelkästään hitaalla latauksella tavallisesta ulkopistorasiasta. Eihän sillä 0-100% saa yön aikana, mutta harvoinpa akku on kotipihaan tullessa tyhjänä. Päivässä tulee ajoja vaihtelevasti, mutta käytännössä jokaisena päivänä auto jonkun matkan taittaa. Vain reissuilla tarvitsee käyttää pikalatureita.
Yleensä ne pistorasiat ei ole Super Schukoja, joten niitä ei ole tarkoitettu noin isolle teholle. Jos lataustehoa voi säätää, niin sitten voi käyttää väliaikaiseen lataukseen, mutta täydellä teholla on jo iso riski käyttää lataukseen.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Yleensä ne pistorasiat ei ole Super Schukoja, joten niitä ei ole tarkoitettu noin isolle teholle. Jos lataustehoa voi säätää, niin sitten voi käyttää väliaikaiseen lataukseen, mutta täydellä teholla on jo iso riski käyttää lataukseen.
Onnekseni en ymmärrä näistä asioista paljoakaan, niin olen surutta päästellyt virtaa jo kolmatta vuotta ilman ongelmia. Oma autoni on Nissan Leaf ja oletettavasti se sitten osaa kait ottaa virtaa hitailla tehoilla. Ei ole käynyt itellä edes mielessä, että joku auto ei olisi ladattavissa peruspistorasiasta. Olen elänyt siinä uskossa, että ihmiset ostavat kotilatausaseman vain nopean latauksen mahdollistamiseksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onnea uudesta autosta. Ehkä tyhmä kysymys, mutta eikö mallia saa ladattua ihan normaalista talon pistorasiasta pihalla vai mikä juttu? Omaa sähkövatkainta oon ladannut jo kolmatta vuotta lähes pelkästään hitaalla latauksella tavallisesta ulkopistorasiasta. Eihän sillä 0-100% saa yön aikana, mutta harvoinpa akku on kotipihaan tullessa tyhjänä. Päivässä tulee ajoja vaihtelevasti, mutta käytännössä jokaisena päivänä auto jonkun matkan taittaa. Vain reissuilla tarvitsee käyttää pikalatureita.

Itse en tiedä mihin sähkövatkaimia ladataan, mutta jos sähköautosta puhutaan, kannattaa tarkistuttaa sekä pistorasia että kaikki kytkennät keskukselta asti.

Sukoa voi ehjänä aivan hyvin matalalla virralla käyttää ja yön aikana ehtii kilsojakin päiväajeluun saada, mutta kun virroitus on niin pitkäaikaista, jopa ihan päällisin puolin kunnossaolevan näköinen pistorasia ja etenkin välikytkennät helposti lämpeävät ja mustuvat. Pahimmassa tapauksessa paikoista, jotka eivät asujalle edes näy.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse en tiedä mihin sähkövatkaimia ladataan, mutta jos sähköautosta puhutaan, kannattaa tarkistuttaa sekä pistorasia että kaikki kytkennät keskukselta asti.

Sukoa voi ehjänä aivan hyvin matalalla virralla käyttää ja yön aikana ehtii kilsojakin päiväajeluun saada, mutta kun virroitus on niin pitkäaikaista, jopa ihan päällisin puolin kunnossaolevan näköinen pistorasia ja etenkin välikytkennät helposti lämpeävät ja mustuvat. Pahimmassa tapauksessa paikoista, jotka eivät asujalle edes näy.
Juurikin näin. Ensimmäinen hälyttävä merkki on tietysti, jos pistorasia lämpenee, mutta se ei vielä kaikkea kerro.

Noissa latureissa on myös semmoinen ongelma, että ne on painavia ja ne sitten roikkuu pistorasian varassa ja aiheuttaa vääntöä. Tällöin kosketus saattaa heiketä ja kuumentaa pistorasiaa jopa niin, että se syttyy palaamaan. Tämä vaara on ihan todellinen, joten se kannattaa ottaa tosissaan.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Itse en tiedä mihin sähkövatkaimia ladataan, mutta jos sähköautosta puhutaan, kannattaa tarkistuttaa sekä pistorasia että kaikki kytkennät keskukselta asti.

Sukoa voi ehjänä aivan hyvin matalalla virralla käyttää ja yön aikana ehtii kilsojakin päiväajeluun saada, mutta kun virroitus on niin pitkäaikaista, jopa ihan päällisin puolin kunnossaolevan näköinen pistorasia ja etenkin välikytkennät helposti lämpeävät ja mustuvat. Pahimmassa tapauksessa paikoista, jotka eivät asujalle edes näy.
Noiden tarkistus ei taida ilman sähkömiehen käyntiä onnistua. Varsinkaan kun tietotaito riittää toteamaan sähkön tulevan pistokkeesta, mutta muutoin sähkötekniikka ei ole hallussa.

Lämpenemisestä oli joskus puhetta, mutta en toistaiseksi ole silmämääräisesti havainnut värimuutoksia enkä myöskään lämpenemistä kokeilemalla kädellä näkyvillä olevia johtoja.

Tieto lisää tietoa ja joskus myös pientä tuskaa.... tuolla se taas lataa.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Juurikin näin. Ensimmäinen hälyttävä merkki on tietysti, jos pistorasia lämpenee, mutta se ei vielä kaikkea kerro.

Noissa latureissa on myös semmoinen ongelma, että ne on painavia ja ne sitten roikkuu pistorasian varassa ja aiheuttaa vääntöä. Tällöin kosketus saattaa heiketä ja kuumentaa pistorasiaa jopa niin, että se syttyy palaamaan. Tämä vaara on ihan todellinen, joten se kannattaa ottaa tosissaan.
Kuinka paljon näitä paloja on tilastoituna? Olettaisin näitä seurattavan jos riski on yleinen. Tämähän alkaa jo hieman kuumottamaan omia huolettomia aivolohkoja.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka paljon näitä paloja on tilastoituna? Olettaisin näitä seurattavan jos riski on yleinen. Tämähän alkaa jo hieman kuumottamaan omia huolettomia aivolohkoja.
Kannattaa myös tarkistaa, mitä oma vakuutusyhtiö sanoo tuosta normaalista pistorasiasta lataamisesta. Riski on, että palon sattuessa mene ainakin osa vahingosta omaan piikkiin.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kannattaa myös tarkistaa, mitä oma vakuutusyhtiö sanoo tuosta normaalista pistorasiasta lataamisesta. Riski on, että palon sattuessa mene ainakin osa vahingosta omaan piikkiin.
Vaihdoimme tuossa jokin aika sitten kaupunkia ja uuteen kaupunkiin muutimme vuokralle, jotta saa vähän kuvaa minne sitä haluaa tarkemmin asettua. Tuota ihmettelyä on tullut tehtyä nyt jo muutama vuosi. Sähköauton hankinnan aikana keskustelin vuokranantajan kanssa lataamisesta ja hän oli sitä mieltä, että sähköt olisi jossain kohtaa uusittu ja näki turvalliseksi lataamisen. Kyselin silloin asiasta lähinnä latausaseman vuoksi, kun pohdin miten vuokranantaja suhtautuisi tämmöisen asentamiseen. Lupa on siis sinänsä tullut vuokranantajalta, mutta uskoisin tuon luvan katoavan jos pahin tapahtuisi ja vakuutusyhtiön kanssa alettaisiin keskusteluun. Pahuksenmoinen tilanne, kun nyt tässä alkaa pelätä auton palavan tuolla pihalla justiinsa nyt. Oman asunnon kun löytäisi, niin sinne olisi kyllä tarkoitus asentaa latausasema.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Alla oleva tuli sähköpostiin. Taitaa olla joulukuun halvin pikalataus, niin tiedoksi muillekin:

”Hyvä sähköautoilija,

Joulukuussa monelle sähköautoilijalle kertyy tavallista enemmän ajoja ja sähköauton lataamista tien päällä. Joulukuun kampanjaetuna voit ladata Rechargen vähintään 50 kW:n lataustehon pikalatausasemilla alennettuun kampanjahintaan: 0,29 €/kWh.

Kampanjahinta on voimassa koko joulukuun ajan. Pääset hyötymään kampanjahinnasta kun olet aktivoinut sovelluksessamme koodin JOULU24 ja lataat sähköautosi joko Fortum Charge & Driven RFID-latausavaimella, RFID-latauskortilla tai sovelluksella.”
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuinka paljon näitä paloja on tilastoituna? Olettaisin näitä seurattavan jos riski on yleinen. Tämähän alkaa jo hieman kuumottamaan omia huolettomia aivolohkoja.
En tiedä, mutta harvinaisia ne kuitenkin on. Jos olisi yleisiä, niin enemmän niistä puhuttaisiin. Silti riski on todellinen ja kun autoa ladataan yleensä yöllä, niin tulipalo todennäköisesti syttyy just silloin kun on nukkumassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuinka paljon näitä paloja on tilastoituna? Olettaisin näitä seurattavan jos riski on yleinen. Tämähän alkaa jo hieman kuumottamaan omia huolettomia

Ei autojen sukolatauksista ole tiettävästi tulipaloja syttynyt, mutta sulaneita pistorasioita on kyllä kohtalaisen paljon, jopa voimavirtarasioita Ja sulaneita keskuskytkentöjä. Riski on ihan aito - vaatii tosiaan sähkärin tarkistamaan, mutta mikään monen sadan euron juttu ei ole sinänsä kyseessä. Aika turha leikkimisen aihe.

Kannattaa myös tarkistaa, mitä oma vakuutusyhtiö sanoo tuosta normaalista pistorasiasta lataamisesta. Riski on, että palon sattuessa mene ainakin osa vahingosta omaan piikkiin.

Yksikään vakuutusyhtiö ei kiellä sukosta lataamista niin, että se vähentäisi vakuutuskorvauksen määrää, koska tämä ei käytännössä ole heille laajasti ehtoja muuttamatta (pelkillä suojeluohjeilla) mahdollista. Sen sijaan korvauksen määrää voidaan laskea, jos pistoke ei ole ollut ehjä ja tarkastettu - riippumatta siitä, onko siitä ladattu autoa, otettu lämmitystä moottoriin vai mitä ikinä onkaan tehty, eli siksi tarkastus pitää suorittaa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosittelen kyllä kaikille sähköautoilijoille kiinteän pistokkeellisen latausaseman hankintaa. Hinta saattaa hetken kirpaista, mutta se on turvallista, helppoa, ja palvelee todennäköisesti hyvin pitkään. Ei tulisi mieleenkään kaivella joka kerta kaapeleita tai jättää piuhoja perus pistorasiaan, näitä tehdään vain reissuilla. Laitteen hinta ei montaa tankillista maksa, ja helpottaa elämää huomattavasti.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksikään vakuutusyhtiö ei kiellä sukosta lataamista niin, että se vähentäisi vakuutuskorvauksen määrää, koska tämä ei käytännössä ole heille laajasti ehtoja muuttamatta (pelkillä suojeluohjeilla) mahdollista. Sen sijaan korvauksen määrää voidaan laskea, jos pistoke ei ole ollut ehjä ja tarkastettu - riippumatta siitä, onko siitä ladattu autoa, otettu lämmitystä moottoriin vai mitä ikinä onkaan tehty, eli siksi tarkastus pitää suorittaa.
Niin, tässähän nimenomaan pistoketta ei oltu tarkastettu. Tämä laitteiden soveltuvuuden tarkistus ennen latauksen aloittamista nimenomaan on kyllä suojeluohjeissa vaatimuksena ainakin osalla yhtiöistä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Suosittelen kyllä kaikille sähköautoilijoille kiinteän pistokkeellisen latausaseman hankintaa. Hinta saattaa hetken kirpaista, mutta se on turvallista, helppoa, ja palvelee todennäköisesti hyvin pitkään. Ei tulisi mieleenkään kaivella joka kerta kaapeleita tai jättää piuhoja perus pistorasiaan, näitä tehdään vain reissuilla. Laitteen hinta ei montaa tankillista maksa, ja helpottaa elämää huomattavasti.
Kaikille tuo ei ole mahdollista.
Tuttu asensi omalla kustannuksellaan super-suko pistokkeen omaan tolppaansa kun muuta keinoa ei oikein ollut.
Toki en tiedä miten sähkölaskutuksen kanssa menee yhtiönsä kanssa, kai tuo on sen sopinut jotenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Autotallissa voimavirtapistoke ja siinä koko ajan laturi kiinni.

Nämäkin kontaktit tosiaan syytä tarkistuttaa ennen käyttöä, mutta asennuksena (jollei latausjohtoa irrottele) on lähellä kiinteää asennusta. Useampi sulanut voimavirtapistokekin on nähty, mutta ne ovat olleet niitä, joista latausjohtoa otetaan irti ja mukaan. Kiinteästi kiinni olevassa riskiä nyt ei käytännössä ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari vuotta sähköautoilun takana ja kaikki kotilataukset voimavirrasta pihan jakokaapista. Alkuun jaksoi irrottaa johdon joka kerta, mutta nykyisin se on koko ajan kiinni ja kaapin ovi raollaan. Ei ehkä turvallisin tapa, mutta näin on menty Jari-myrskyjen ja muiden läpi. Alkuun mietin latausasema hankintaa, mutta olisi mennyt hieman hankalaksi, kun keskuksessa ei oikein ollut vapaita lähtöjä ja kaapelireitti talon nurkalle olisi vaatinut läpivientejä, jotka hankalampi tehdä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämäkin kontaktit tosiaan syytä tarkistuttaa ennen käyttöä, mutta asennuksena (jollei latausjohtoa irrottele) on lähellä kiinteää asennusta. Useampi sulanut voimavirtapistokekin on nähty, mutta ne ovat olleet niitä, joista latausjohtoa otetaan irti ja mukaan. Kiinteästi kiinni olevassa riskiä nyt ei käytännössä ole.
Jeps. Unohtui vielä mainita, että lataan aina puolikkaalla teholla eli sen noin 5,5 kw KW vai mikä onkaan. Siltäkin osin turvallisempaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikille tuo ei ole mahdollista.
Tuttu asensi omalla kustannuksellaan super-suko pistokkeen omaan tolppaansa kun muuta keinoa ei oikein ollut.
Toki en tiedä miten sähkölaskutuksen kanssa menee yhtiönsä kanssa, kai tuo on sen sopinut jotenkin.
Taloyhtiön tolppaan minäkin vaihdoin omalla kustannuksella latausaseman. Naapurille normaali 2h ajastimella varustettu pistorasia samassa pömpelissä. Kerran vuodessa tilitän maksun kuluneesta sähköstä taloyhtiölle. (Pari viimeistä vuotta about 400€/vuosi)
 

Latinolanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
1936
@Iggy mikäli sopii asiasta kiinnostuneena kysyä pari asiaa niin laitan ne varuilta alle enkä lainaa viestiäsi.

Tuon Toyota bZ4X:n kun olet nyt saanut ajolle ja mainitsit tuosta 14 päivän ”no questions asked" palautusoikeudesta. Sisältyykö tuohon 14 päivään minkälaisia kuluja mikäli päädytkin palauttamaan/purkamaan kaupat vai oliko näistä tarkemmin puhetta?

Paljonko tällä hetkellä kilsoja mittarissa?

Huollossa (ja katsastuksessa) kun joka tapauksessa käytät niin varmasti kannattaa pyytää tsekkaamaan, koska tuskin autoliikkeen halu on päätyä auton palauttamiseen pienestä summasta. Sähköautoista esim. Tesloissa kun on pienilläkin kilometreillä ollut ongelmia tukivarsien kanssa niin olisi mielenkiintoista kuulla löytyykö tuosta jotakin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Latinolanne

Tietysti aina kannattaa varmistaa asiat, muttei mikään oikein viittaa siihen, että noin uudessa Toyotassa olisi alustassa yhtään mitään vikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös