Mainos

Sähköautoilu

  • 559 717
  • 4 962

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Siksi kirjoitinkin "käyttäjäpäässä", eli autoilijoiden osalta. Ja sama asia toistui niin Suomessa kuin myös ulkomailla.

Itsellä bensa-auto ja sähköautoilu rajoittunut ~sataan kilometriin koeajoissa, niin en tiedä, mutta onko tuollainen nykivä ajotapa sähköautoilussa taloudellista?
Ei ole taloudellisesta, sekä sähköä että renkaita kuluttavaa tuo kyllä on. Osalle varsikin uudemmista kuskeista saattaa tulla kiusaus kiihdytellä voimakkaammin, joka tietysti johtaa siihen, että myös hiljentäessä jarrutukset ovat voimakkaampia.

Taksiajossa tietysti aika on myös rahaa, joten veikkaan kuskit pyrkivät lähtemään valoista mahdollisimman vauhdikkaasti, etteivät jää seisomaan valoihin. Eli tässä tapauksessa tekniikka ei aiheuta ongelmaa, vaan korostaa kuskien heikkoa ajotapaa
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@regularflex Ja onhan se niin, että kuski itse ei välttämättä huomaa tuota epämukavaa ajotapaansa, kun itse tietysti tietää mitä tapahtuu milloinkin, päinvastoin voi tuntua ajaminen hyvinkin "dynaamiselta" omaan perseeseen. Sähköautossa tämä varmaan korostuu kun ei ole samanlaisia viiveitä ja vasteita kuin polttiksessa.
Sanoahan tuosta pitäisi, "Opettel tiäksää ajamaa hei" tms.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@regularflex Ja onhan se niin, että kuski itse ei välttämättä huomaa tuota epämukavaa ajotapaansa, kun itse tietysti tietää mitä tapahtuu milloinkin, päinvastoin voi tuntua ajaminen hyvinkin "dynaamiselta" omaan perseeseen. Sähköautossa tämä varmaan korostuu kun ei ole samanlaisia viiveitä ja vasteita kuin polttiksessa.
Sanoahan tuosta pitäisi, "Opettel tiäksää ajamaa hei" tms.
Toi on kyllä totta. Sähköauto reagoi ihan eri tavalla "kaasun polkemiseen" kuin bensa-auto saatikka joku vanha diesel.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toi on kyllä totta. Sähköauto reagoi ihan eri tavalla "kaasun polkemiseen" kuin bensa-auto saatikka joku vanha diesel.
Pitäisi taksiuudistuksessa mukavuussyistä määritellä ainoaksi taksiliikenteessä sallituksi ajoneuvoksi väyrysmersu, teholtaan maksimissaan 220 D.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@regularflex Ja onhan se niin, että kuski itse ei välttämättä huomaa tuota epämukavaa ajotapaansa, kun itse tietysti tietää mitä tapahtuu milloinkin, päinvastoin voi tuntua ajaminen hyvinkin "dynaamiselta" omaan perseeseen. Sähköautossa tämä varmaan korostuu kun ei ole samanlaisia viiveitä ja vasteita kuin polttiksessa.
Sanoahan tuosta pitäisi, "Opettel tiäksää ajamaa hei" tms.
Tämän uskoisin olevan suurin syy. Itsekin ajan "urheilullisesti", jos olen ainoa autossa, mutta heti jos rouva ja/tai lapset hyppää kyytiin, niin ennakoitavuus, mukavuus ja turvallisuus on ne avainsanat.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tottahan toki:

Kulutus: Itsellä tuo nelivetoversio, joka kai takavetoiseen verrattuna hieman enemmän ajossa kuluttaa. Ajotapa ja nopeus vaikuttaa paljon, koska Ioniq 5 ei ole ilmanvastukeseltaan mikään sukkula. Omassa ajossa kesäkulutus ollut 18,6kwh / 100km ja pidemmän aikavälin kulutus 21-22 välillä. Pienimmillään optimioloissa kulkenut siinä 15kwh:n juhakoilla kun taas talvella moottoritienopeuksissa kulutus on 26kwh:n luokkaa. Arkiajossa kulutuksella ei niin hirveää merkitystä ja pidemmällä reissulla tuo latausnopeus on niin hyvä, ettei kulutus ole itselläni muodostunut ongelmaksi.

Varustetaso on itselläni se Premium. Olen tykännyt erityisesti 360 kameroista, penkin viilennyksestä ja kun ajan pitkää matkaa, niin mielestäni nuo kaistallapitoavustimet yms ovat toimineet mukavasti. Relaxation penkki on taas ollut aika turha. Valoja on haukuttu jonkun verran, mutta ei ole itselleni tullut mieleen laittaa lisäpitkiä, vaikka mukavampi aina kunnon valot olisi. Etäohjaus on toiminut hyvin, eniten käytän sitä lämmitykseen ja akun latauksen seurantaan. Softapäivityksiä on tullut karttoihin yms, mutta ei nyt itselleni mitään maata mullistavaa.

Foorumeista parhaan kuvan saa varmaan facebookista, jossa melko aktiivinen ryhmä. Siellä myös tuotu aika hyvin ongelmakohtia, joita joillakin on autojen kanssa ollut. Lähinnä pikkuakun tai lataukseen liittyviä, joihin korjauskampanijoita ollutkin.

Erikseen voisin nostaa korealaisista esiin tuon energian talteenoton, jota säädellään ratin takana olevista läpistä. Se on ainakin omaan mieleen mukava, koska tykkään liuttaa autoa ilman regenerointia paljon, mutta läpysköistä voi nopeasti myös jarruttaa. Jokainen käyttää noita varmaan omalla tavallaan ja jotkut kiroavat sitä, ettei yhdenpolkimen ajo jää päälle. Regeneroinnin huono puoli on se, että jäisellä tiellä voi aiheuttaa pahoja vaaratilanteita, jos jarrutus on voimakkaalla ja kuski höllää kaasulta. Kerran lähti peilijäällä auto luistelemaan ja ihan himpun verran kyllä säikäytti.
Minkälaiset huoltokustannukset tuossa mahtaa olla? Huoltoväli taitaa 24kk/30tkm. Käytiin kokeilemassa ja onhan se mainio laite. Sisätilat on aivan mahtavat, kuumetta pukkaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taksiajossa tietysti aika on myös rahaa, joten veikkaan kuskit pyrkivät lähtemään valoista mahdollisimman vauhdikkaasti, etteivät jää seisomaan valoihin. Eli tässä tapauksessa tekniikka ei aiheuta ongelmaa, vaan korostaa kuskien heikkoa ajotapaa
Valoista nyt saakin lähteä vauhdikkaasti eikä vihreän vaihtumisen jälkeen odottaa paria sekuntia ja sitten lähteä hiljalleen valumaan liikkelle. Toki niin että kyyti silti tasaista, eli ei nyt laita sentään pedaalia pohjaan.

Jos regenin käyttäminen johtaa nykimiseen niin se on tosiaan 100% kuskista kiinni. Ja kyllähän tuota näkee kaikkialla liikenteessä, että hyvin monelta kuskilta puuttuu se ennakointi kokonaan. Ei havainnoida yhtään mitä kauempana tapahtuu.

Ja toki se regenin käyttö vaatii hieman totuttelua ja uutta suhtautumista siihen, miten sitä voimapoljinta käsitellään. Asia, joka nyt on helppo sisäistää ensimmäisen ajokerran aikana, mutten yhtään ihmettele, että monilla tämä(kin) tuottaa vaikeuksia. Jos nostat jatkuvasti jalan kaasulta äkisti, niin onhan se nykivää menoa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Onhan tämä vähän erikoista, mitä tietoa kansalle syötetään. Ensin liikenteen sähköistymisessä ei pitänyt olla mitään ongelmaa ja nyt tulee jo tällaisia uutisia? Sähköautoja on kuitenkin niin vähän kokonaisliikenteestä ja tämä on jo nyt ongelma, joten aina ladatessa pitää olla siis paha mieli:

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tämä vähän erikoista, mitä tietoa kansalle syötetään. Ensin liikenteen sähköistymisessä ei pitänyt olla mitään ongelmaa ja nyt tulee jo tällaisia uutisia? Sähköautoja on kuitenkin niin vähän kokonaisliikenteestä ja tämä on jo nyt ongelma, joten aina ladatessa pitää olla siis paha mieli:

Venäjältä ei enää saa halpaa sähköä toisin kuin ennen 02/2022.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Venäjältä ei enää saa halpaa sähköä toisin kuin ennen 02/2022.

Venäjän tilanteella ei ole tällä hetkellä mitään tekemistä asian uutisoinnin kanssa. Esimerkkinä vaikka alla oleva uutinen tältä vuodelta. Lähinnä tämä tuntuu taas kerran olevan yksi mielipidekysymys, johon voi vastata oman agendansa mukaan:

 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Venäjän tilanteella ei ole tällä hetkellä mitään tekemistä asian uutisoinnin kanssa. Esimerkkinä vaikka alla oleva uutinen tältä vuodelta. Lähinnä tämä tuntuu taas kerran olevan yksi mielipidekysymys, johon voi vastata oman agendansa mukaan:

Jep, verkkoyhtiöt luonnollisesti ovat pahoillaan kun Energiavirasto pyrkii pitämään siirtomaksut kohtuullisina, jolloin kannattaa pelotella verkkoinvestointien vähenemisellä ja sen aiheuttamilla ongelmilla. Varsinaisen sähköenergian riittäminen autoiluun ei liene missään skenaariossa minkäänlainen ongelma, etenkin jos sitä käytetään valtaosa silloin kun muuta käyttöä on vähemmän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, verkkoyhtiöt luonnollisesti ovat pahoillaan kun Energiavirasto pyrkii pitämään siirtomaksut kohtuullisina, jolloin kannattaa pelotella verkkoinvestointien vähenemisellä ja sen aiheuttamilla ongelmilla. Varsinaisen sähköenergian riittäminen autoiluun ei liene missään skenaariossa minkäänlainen ongelma, etenkin jos sitä käytetään valtaosa silloin kun muuta käyttöä on vähemmän.

Koko kumipyöräliikenteen sähköistäminen ei nostaisi Suomen sähkönkulutusta edes aiempien huippuvuosien tasolle.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Enyaq on nyt pistetty lihoiksi jäätävällä persnetolla: Ostettu 08/2023 noin 60k hinnalla ja myytiin nyt liikkeelle 39k. No, sellaista se on ja se on autokauppa joka kannattaa.

Nyt täytyy sitten tehdä seuraavaksi päätös, jonka piti olla jo tehtynä… tilataanko Enyaq Coupe 85x L&K ja ajellaan 3kk pienellä Audi A3:lla vai tilataanko Model Y Long Range RWD ja odotetaan maksimissaan kuukausi?

Mites Y:llä ajavat kuskit, ootteko autoon edelleen tyytyväisiä? Ping ainakin @Creed Bratton ja @DAF
 
Enyaq on nyt pistetty lihoiksi jäätävällä persnetolla: Ostettu 08/2023 noin 60k hinnalla ja myytiin nyt liikkeelle 39k. No, sellaista se on ja se on autokauppa joka kannattaa.

Nyt täytyy sitten tehdä seuraavaksi päätös, jonka piti olla jo tehtynä… tilataanko Enyaq Coupe 85x L&K ja ajellaan 3kk pienellä Audi A3:lla vai tilataanko Model Y Long Range RWD ja odotetaan maksimissaan kuukausi?

Mites Y:llä ajavat kuskit, ootteko autoon edelleen tyytyväisiä? Ping ainakin @Creed Bratton ja @DAF
Ihan mielenkiinnosta, miksi myit?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ihan mielenkiinnosta, miksi myit?

Tuli mahdollisuus työsuhdeautoon, kun nykyiseen työpaikkaan vaihdoin, niin oli liian houkuttelevaa jättää tuota mahdollisuutta käyttämättä. Varsinkin Enyaqin rahoitussopimus oli luokkaa paska :D
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Enyaq on nyt pistetty lihoiksi jäätävällä persnetolla: Ostettu 08/2023 noin 60k hinnalla ja myytiin nyt liikkeelle 39k. No, sellaista se on ja se on autokauppa joka kannattaa.

Nyt täytyy sitten tehdä seuraavaksi päätös, jonka piti olla jo tehtynä… tilataanko Enyaq Coupe 85x L&K ja ajellaan 3kk pienellä Audi A3:lla vai tilataanko Model Y Long Range RWD ja odotetaan maksimissaan kuukausi?

Mites Y:llä ajavat kuskit, ootteko autoon edelleen tyytyväisiä? Ping ainakin @Creed Bratton ja @DAF

Ihan perustyytyväinen. Autohan on muutamalla päivityksellä parantunut merkittävästi, erityisesti matriisien tuonti on ollut kiva lisä. Hankkisin edelleen vastaavin kustannuksin, tosin oma MY-taivalhan alkoi siksi, etteivät korealaiset saaneet autoa toimitettua millään. En ole nyt seurannut, miten sillä puolella toimitusajat ovat kehittyneet.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mites Y:llä ajavat kuskit, ootteko autoon edelleen tyytyväisiä? Ping ainakin @Creed Bratton ja @DAF
Et kysynyt minulta, mutta vastaan silti. Olen tyytyväinen autoon. Mikään ei päivittäisessä ajelussa ärsytä. Pidemmässä matka-ajossa ärsyttää välillä haamujarrutukset ja muut ihmeellisyydet autopilotin toiminnassa. Mutta ne ei sinänsä vaaratilanteita aiheuta, kun pysyy valppaana vaan niin kuin tietysti kuuluukin pysyä.

Ajelen uudehkolla Volkkarin hybridillä teslan lisäksi ja sen rattiin hypätessä tuntuu aina kuin hyppäisi aikamatkalle 2010-luvun alkupuolelle. Käyttöjärjestelmä tökkii ja kaikki mitä autossa tekee on vähän sellaista hidastempoista ja nykivää. Itsekin varmaan entisenä Enyaq kuskina tunnistat tämän. Tai jos et tunnista, niin viimeistään sitten kun olet hetken ajellut teslalla tulet huomaamaan.

Kokonaisuudessaan siis Tesla taitaa edelleen olla hinta-tila-sähköauto suhteessa paras kompromissi.

Edit. Ja siis 1,5 vuotta ja 45tkm takana Y:llä.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@smugu miten muistin, että sulla oli 3 alla :D

No, mutta kiitos näistä @DAF ja @smugu , hyvin vahva vaihtoehto Y kyllä on Enyaqin korvaajaksi! Se tosin on sanottava, että Enyaqin käyttis on ottanut aimo harppauksen eteenpäin käytettävyydessä uudessa softaversiossa ja nykyään jopa sulava. Toki Tesla edelleen omaa luokkaansa niin softassa kuin päivityksissäkin.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Enyaq on nyt pistetty lihoiksi jäätävällä persnetolla: Ostettu 08/2023 noin 60k hinnalla ja myytiin nyt liikkeelle 39k. No, sellaista se on ja se on autokauppa joka kannattaa.
Kiitos tästä rehellisestä raportista. Auton käyttö 14kk ajaksi maksoi siis sinulle 21k. Hurja summa kun sen näin muotoilee.

Ite tuskaillut oman porttihuumeeni (Leaf) kanssa, kun ostin sen 07/22 noin 30k hintaan uutena ja päivittäessä häviäisi niin paljon. Sun summaan verrattuna se olisi kuitenkin pähkinöitä. Kinostelisi hommata jo isojen poikien sähköauto kun luotto sähköautoiluun on nyt saatu porttihuumeella testattua.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kiitos tästä rehellisestä raportista. Auton käyttö 14kk ajaksi maksoi siis sinulle 21k. Hurja summa kun sen näin muotoilee.

Kyllä… aivan älytön summa. Toisaalta edellisestä Enyaqista saatiin ihan ylihintaa kun saatiin 1,5v ikäisestä autosta vaihdossa uuteen 2500€ enemmän, mitä siitä maksettiin. Ja sen ostanut liike myi sen taas 6000€ pienemmällä summalla mitä itse siitä maksoi :D

Eli kai niitä huonoja diilejä nyt sitten tasaillaan näillä tämän hetkisillä diileillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, itse myin Teslaani edeltäneen kaasu-Ocun about samalla hintaa millä pari vuotta aiemmin ostin. Teslastani olisin saanut kolmen kuukauden ajojen jälkeen enemmän kuin itse maksoin, mutta nyt kahden ja puolen vuoden jälkeen en enää paljon paskaakaan, kun hintaa on leikattu pariin aika railakkaasti. Mutta sellaista se on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös