MY:stä julkaistiin Eurooppaan tulevana tänään muuten seitsenpaikkainen versio. Erittäin hyvä lisäys, joka ei vie perussetupista mitään pois, ei edes takakontin syvennystä.
Tää on kyllä mielenkiintoinen lisäys. Muistanko väärin vai oliko Y:stä olemassa hetken aikaa jo 7-paikkainen versio silloin 2021, kun malli julkaistiin? Siis Euroopassa meinaan. Jenkeissähän tuota on kai myyty koko ajan?
Mitä nopeasti videoita katselin, niin eihän tuonne kolmannelle riville iso aikuinen mitenkään mukavasti mahdu, mutta kuitenkin yllättävän hyvin saatu tilaa. Lapset esim. matkustavat varmasti todella mukavasti tuolla.
Huomenna tulee Y jälleen koeajolle, vielä on toistaiseksi Enyaq vahvemmilla, mutta Y on ihan kannoilla. Toimitusajat, pienempi verotusarvo, latausnopeus, softa ja uutuuden viehätys puhuvat Y:n puolesta, mutta Enyaq Coupen puolesta taas se, että tietää mitä saa (erittäin hyvän auton) ja mielestäni ulkonäöllisesti paljon Y:tä hienompi.
Nähtävästi tuon saa nyt lisättyä nelivetoiseen malliin 2500 euron lisähinnalla. Korko 0%. Tämän lisäksi luoton avausmaksu (70€) ja käsittelymaksu (7€/kk) myös varsin maltilliset, jättäen todellisen vuosikoron hyvin pieneksi.MY:stä julkaistiin Eurooppaan tulevana tänään muuten seitsenpaikkainen versio. Erittäin hyvä lisäys, joka ei vie perussetupista mitään pois, ei edes takakontin syvennystä.
Huomenna tulee Y jälleen koeajolle, vielä on toistaiseksi Enyaq vahvemmilla, mutta Y on ihan kannoilla. Toimitusajat, pienempi verotusarvo, latausnopeus, softa ja uutuuden viehätys puhuvat Y:n puolesta, mutta Enyaq Coupen puolesta taas se, että tietää mitä saa (erittäin hyvän auton) ja mielestäni ulkonäöllisesti paljon Y:tä hienompi.
Eli sulle on tulossa kolmas Enyaq jos ei mieli muutu? Siinä on kyllä kiirettä pitänyt :DEi tullut Y:tä koeajolle, sillä päädyttiin tilaamaan tuo Enyaq Coupe ja odotusajaksi sain firman tallista Y:n, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi koeajoa. Tilauksen saa varmasti perua, jos Y osottautuukin loistopeliksi, joten aika win-win meni tämä asia maaliin kuitenkin.
Eli sulle on tulossa kolmas Enyaq jos ei mieli muutu? Siinä on kyllä kiirettä pitänyt :D
Ei kai nuo autoliikkeet anna ilmaiseksi perua tilausta vaan jokunen tonni pitää maksaa.Ei tullut Y:tä koeajolle, sillä päädyttiin tilaamaan tuo Enyaq Coupe ja odotusajaksi sain firman tallista Y:n, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi koeajoa. Tilauksen saa varmasti perua, jos Y osottautuukin loistopeliksi, joten aika win-win meni tämä asia maaliin kuitenkin.
Samiksia. Mullakin neljäs auto menossa tuon jälkeen, eikä edes mitään liisareita. Kolmas työpaikka. Siinä häviän sulle valitettavasti.Jep! :D
Mitä sitä liian pitkään yhtä autoa pitämään, vähän sama kun työpaikoissa. Nyt on 2018 vuoden jälkeen 4. työnantaja :D
Ei kai nuo autoliikkeet anna ilmaiseksi perua tilausta vaan jokunen tonni pitää maksaa.
Laita sitten kokemuksia Y:stäkin kun olet enemmän ajellut. 7-paikkainen Y hieman kiinnostaisi Enyaqin jatkoksi, aika harvoin lisäpaikoille on oikeasti tarvetta mutta olisi kiva optio. Vuosi vielä kyllä Skodailua edessä mutta hyvä selvitellä jo vaihtoehtoja.Niin sitä en tietenkään tiedä, mutta Teslan puolelta sanottiin, että jos tilaa Y:n firman liisariksi, voi tilauksen perua ilman mitään lisäkuluja kenellekään.
Mut voi olla, että Helkamalla on eri asia…
Tuskin kuitenkaan tuun tilausta perumaan, sen verran tyytyväinen Enyaq-kuski oon ollut.
Ei kai nuo autoliikkeet anna ilmaiseksi perua tilausta vaan jokunen tonni pitää maksaa.
Osa toki antaa mutta suurin osa ei. Kun korona-aikana toimitusajat venyivät niin osa ei antanut silloinkaan vaikka autot oli myöhässä jo useita kuukausia eivätkä edes osanneet sanoa milloin pystyvät sen toimittamaan.Ainakin Kia / Länsiauto ja Tesla antavat kyllä perua tilaukset ilman mitään kustannuksia. Oli sitten välissä liisarifirma tai ei.
Osa toki antaa mutta suurin osa ei. Kun korona-aikana toimitusajat venyivät niin osa ei antanut silloinkaan vaikka autot oli myöhässä jo useita kuukausia eivätkä edes osanneet sanoa milloin pystyvät sen toimittamaan.
Ja siis kuluttajahan toki tuollaisessa tilanteessa pystyy aina mutta yritys ei.
Kiaa myy toki muutkin kuin Länsiauto joka taitaa olla lopettelemassa uusien autojen myyntiä kokonaan. Teslan osalta toki sitten politiikka kaikkialla sama kun myyvät autot itse.Ainakin nuo kaksi antavat, ja taitavat olla aika merkittäviä sähköautotoimittajia ja maahantuojia, kun noiden kautta kulkevat korealaiset ja Teslat. VAG:sta en osaa sanoa.
Kiaa myy toki muutkin kuin Länsiauto joka taitaa olla lopettelemassa uusien autojen myyntiä kokonaan. Teslan osalta toki sitten politiikka kaikkialla sama kun myyvät autot itse.
Ja käytännössähän politiikka tuon osalta ei riipu siitä onko sähköauto vai perinteinen, vaan jälleenmyyjäkohtaisia juttuja.
Juu kyllä ne suurin osa jonkun tonnin ottaa jos perua haluaa. Meillä kans näitä selvitelty 2020 alkaen useampia ja Tesla taitaa olla ainut joks ei ole ottanut mitään.Maahantuonnista riippuu myös, ja mainitulla merkillä tiedän jälleenmyyjistä muitakin (Länsiauto oli ainakin aiemmin suurin, Hedin saattaa nykyään olla), joille liisarin tilauksen voi perua, samoin suurimmat leasingyhtiöt ~kaikki. Sattuneesti tämä tuli tutuksi sopimustekniselläkin tasolla, kun heillä toimitukset voimakkaasti sakkasivat, politiikka on kuitenkin edelleen sama.
Varmaan muunkinlaisia jälleenmyyjiä on. Pelkkiä täyssähköjä nykyisin jo useita vuosia, joten muista käyttövoimista en osaa sanoa, onko merkitystä vai ei.
Eikös se nyt ole niin, että Teslat, Polestarit ja muut etämyytävät eivät voi mitään hintaa peruuttamisesta vaatia, edes 14 päivää auton luovuttamisen jälkeen.Juu kyllä ne suurin osa jonkun tonnin ottaa jos perua haluaa. Meillä kans näitä selvitelty 2020 alkaen useampia ja Tesla taitaa olla ainut joks ei ole ottanut mitään.
Joo kuluttajan osalta noin, yrityksen kannalta sopimuksesta ja myyjän tahdosta kiinni.Eikös se nyt ole niin, että Teslat, Polestarit ja muut etämyytävät eivät voi mitään hintaa peruuttamisesta vaatia, edes 14 päivää auton luovuttamisen jälkeen.
”Valtaosalla etämyyntietuotteista on lain mukaan 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä.”
Eikös se nyt ole niin, että Teslat, Polestarit ja muut etämyytävät eivät voi mitään hintaa peruuttamisesta vaatia, edes 14 päivää auton luovuttamisen jälkeen.
”Valtaosalla etämyyntietuotteista on lain mukaan 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä.”
Laita sitten kokemuksia Y:stäkin kun olet enemmän ajellut. 7-paikkainen Y hieman kiinnostaisi Enyaqin jatkoksi, aika harvoin lisäpaikoille on oikeasti tarvetta mutta olisi kiva optio. Vuosi vielä kyllä Skodailua edessä mutta hyvä selvitellä jo vaihtoehtoja.
- Enyaqiin verrattuna ”levottomampi” ohjaus
- kovempi alusta
- kovempi rengasmelu.
Luulenpa, että kaistavahti ja nopeusvaroitin ovat ihan lain mukaan pakko olla päällä käynnistyksessä. Ainakin nopeusvaroitin on pakko olla päällä käynnistyksessä. Tähän tuli joku lakimuutos joka koskee kai ainakin vm2024 autoja.Oon vikalla hakukierroksella työpaikkaan, jossa pitäisi valita sähköauto työsuhdeautoksi ja hintakatto on ilmeisesti katalogista 60k€. Suosikkini olisi VW ID7 farmari (takavetoisena). (En tosin ole nähnyt tuon katalogin valikoimaa, mutta kuitenkin). Onko jollain kyseisestä autosta kokemusta? Lähinnä kiinnostaa, saako ajoasetukset pysymään voimassa käynnistysten välillä. Esim. kaistavahdin, nopeusrajoitusvaroittimen yms., joista olen kuullut, että palaavat helposti takaisin default-asetuksiin.