Tottahan toki:
Kulutus: Itsellä tuo nelivetoversio, joka kai takavetoiseen verrattuna hieman enemmän ajossa kuluttaa. Ajotapa ja nopeus vaikuttaa paljon, koska Ioniq 5 ei ole ilmanvastukeseltaan mikään sukkula. Omassa ajossa kesäkulutus ollut 18,6kwh / 100km ja pidemmän aikavälin kulutus 21-22 välillä. Pienimmillään optimioloissa kulkenut siinä 15kwh:n juhakoilla kun taas talvella moottoritienopeuksissa kulutus on 26kwh:n luokkaa. Arkiajossa kulutuksella ei niin hirveää merkitystä ja pidemmällä reissulla tuo latausnopeus on niin hyvä, ettei kulutus ole itselläni muodostunut ongelmaksi.
Varustetaso on itselläni se Premium. Olen tykännyt erityisesti 360 kameroista, penkin viilennyksestä ja kun ajan pitkää matkaa, niin mielestäni nuo kaistallapitoavustimet yms ovat toimineet mukavasti. Relaxation penkki on taas ollut aika turha. Valoja on haukuttu jonkun verran, mutta ei ole itselleni tullut mieleen laittaa lisäpitkiä, vaikka mukavampi aina kunnon valot olisi. Etäohjaus on toiminut hyvin, eniten käytän sitä lämmitykseen ja akun latauksen seurantaan. Softapäivityksiä on tullut karttoihin yms, mutta ei nyt itselleni mitään maata mullistavaa.
Foorumeista parhaan kuvan saa varmaan facebookista, jossa melko aktiivinen ryhmä. Siellä myös tuotu aika hyvin ongelmakohtia, joita joillakin on autojen kanssa ollut. Lähinnä pikkuakun tai lataukseen liittyviä, joihin korjauskampanijoita ollutkin.
Erikseen voisin nostaa korealaisista esiin tuon energian talteenoton, jota säädellään ratin takana olevista läpistä. Se on ainakin omaan mieleen mukava, koska tykkään liuttaa autoa ilman regenerointia paljon, mutta läpysköistä voi nopeasti myös jarruttaa. Jokainen käyttää noita varmaan omalla tavallaan ja jotkut kiroavat sitä, ettei yhdenpolkimen ajo jää päälle. Regeneroinnin huono puoli on se, että jäisellä tiellä voi aiheuttaa pahoja vaaratilanteita, jos jarrutus on voimakkaalla ja kuski höllää kaasulta. Kerran lähti peilijäällä auto luistelemaan ja ihan himpun verran kyllä säikäytti.