Mainos

Sähköautoilu

  • 556 335
  • 4 925

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulenpa, että kaistavahti ja nopeusvaroitin ovat ihan lain mukaan pakko olla päällä käynnistyksessä. Ainakin nopeusvaroitin on pakko olla päällä käynnistyksessä. Tähän tuli joku lakimuutos joka koskee kai ainakin vm2024 autoja.
No voihan nenä. Pitääpä vähän katsella ympärilleen, josko jostain löytyisi sopivampaa vaihtoehtoa aiemmilta vuosilta (jos tässä työnhaussa käy flaksi). Itseäni nimittäin etoo ajatus siitä, että noita lapsenvahteja pitäisi hätyytellä joka kerralla erikseen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
ID.4/Enyaq on tosiaan maantiellä oleellisesti MY:tä hiljaisempi. Itse taas pidän siitä tiukemmasta alustasta, kun aiemmin oli tuon toisen merkkiperheen sähkäri, ja ärsytti se lällivä alusta. Makuasioita toki tämä. Softapuolella ero on edelleen hämmentävästi valtavan suuri, missä näkyy VAG:n takamatka sähköissä kaikkein eniten.

Just näin. Jo pelkästään se, että puhelin toimii avaimena autoon, on mielestäni ihan huikean hieno juttu ja tuo sovellus on muutenkin valovuoden edellä Skodan vastaavaa. Toki en ole Skodan sovellusta käyttänyt 5.x softaversiolla varustettujen autojen kanssa. Ilmeisesti on tosiaan paljon parempi verrattuna 3.x softalla varustettuihin.

Kuitenkin sitä jotenkin tykästyi tuohon Skodan hiljaiseen ja rauhalliseen ajettavuuteen, niin sillä ainakin nyt halusin vielä jatkaa. Mutta kuten sanoit, makuasioita. Lisäksi meidän turvaistuimet istuivat paremmin Enyaqin takapenkille kuin MY:n, joten siinäkin ainakin nyt tällä hetkellä iso plussa Enyaqin puolesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
ID.4/Enyaq on tosiaan maantiellä oleellisesti MY:tä hiljaisempi. Itse taas pidän siitä tiukemmasta alustasta, kun aiemmin oli tuon toisen merkkiperheen sähkäri, ja ärsytti se lällivä alusta. Makuasioita toki tämä. Softapuolella ero on edelleen hämmentävästi valtavan suuri, missä näkyy VAG:n takamatka sähköissä kaikkein eniten.
Enyaqin softasta tuli toimiva kun omaan autoon huollossa asentui uusin softa, nyt versio 3.7. Toki toimiva softa ei välttämättä ole hyvä, mutta vanhempi softa oli ihan toimimaton kusinen paska. Nykyään on huomattavasti parempi toimivuudeltaan, mutta eihän se käyttöliittymä ihan parasta ole. Silti toki käyttöliittymässä Tesla voittaa konsernin autot helposti, mutta ero kaventunut hieman siitä mitä se oli ainakin 2v sitten.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Oon vikalla hakukierroksella työpaikkaan, jossa pitäisi valita sähköauto työsuhdeautoksi ja hintakatto on ilmeisesti katalogista 60k€. Suosikkini olisi VW ID7 farmari (takavetoisena). (En tosin ole nähnyt tuon katalogin valikoimaa, mutta kuitenkin). Onko jollain kyseisestä autosta kokemusta? Lähinnä kiinnostaa, saako ajoasetukset pysymään voimassa käynnistysten välillä. Esim. kaistavahdin, nopeusrajoitusvaroittimen yms., joista olen kuullut, että palaavat helposti takaisin default-asetuksiin.
60K€ budjetilla saat nelivedon, ei kannata takavetoista siinä tapauksessa edes harkita. Itse kun aikanaan hommasin nelivedon, ei ole tullut mieleenkään luopua siitä. Paljon vakaampi ja turvallisempi ajaa liukkaalla.
Omassa EV6:ssa kaistavahti on automaattisesti päällä, mutta koska sen nappi on ratissa, ei se ole ongelma. Sitten se alkaa ärsyttää, jos sen pois kytkemiseksi tarvitsee mennä auton hallintasoftan asetuksiin eli se kannattaa selvittää.
Taitaa kaikissa uusissa autoissa olla tuo, että ne menee automaattisesti päälle ja syynä se, että saavat ne kaikki NCAP-tähdet markkinointiin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
60K€ budjetilla saat nelivedon, ei kannata takavetoista siinä tapauksessa edes harkita. Itse kun aikanaan hommasin nelivedon, ei ole tullut mieleenkään luopua siitä. Paljon vakaampi ja turvallisempi ajaa liukkaalla.
Jos nyt en ihan väärin katsonut, niin tuo ID7 GTX eli nelivetoinen maksaa luokkaa 70+k€. Ottaisin tietty mieluummin, mutta tuon ID7:n kohdalla ei taida onnistua.

Sitten se alkaa ärsyttää, jos sen pois kytkemiseksi tarvitsee mennä auton hallintasoftan asetuksiin eli se kannattaa selvittää.
Ainakin CarWow:n testissä näytti siltä, että ID7:ssa pitää mennä kosketusnäytön kautta muutamilla näpyttelyillä asetuksiin ja laittaa kaikki nanny state -asetukset yksi kerrallaan pois.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa kaistavahdissa ärsyttää?
Ihan kaikki. Minusta se on ylipäätään ajatuksena turha. Toisekseen, keino ilmoittaa kuskille on joko tärinä (jota inhoan) tai piippaus (jota inhoan vielä enemmän). Kolmanneksi, nuo antavat usein sen varoituksen jo ennen kuin on edes reunaviivalla, ja neljänneksi, joskus on ihan tarkoituksenmukaista ajaa kaistaviivalla jne.

Ei ole mun juttu, ja aika paljon pitäisi tapahtua (ehkä lobotomia), jotta suostuisin ajamaan autoa, jossa tuo ei olisi automaattisesti täysin pois päältä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan kaikki. Minusta se on ylipäätään ajatuksena turha. Toisekseen, keino ilmoittaa kuskille on joko tärinä (jota inhoan) tai piippaus (jota inhoan vielä enemmän). Kolmanneksi, nuo antavat usein sen varoituksen jo ennen kuin on edes reunaviivalla, ja neljänneksi, joskus on ihan tarkoituksenmukaista ajaa kaistaviivalla jne.

Ei ole mun juttu, ja aika paljon pitäisi tapahtua (ehkä lobotomia), jotta suostuisin ajamaan autoa, jossa tuo ei olisi automaattisesti täysin pois päältä.
Jäi silti vähän mysteeriksi mistä tuo inhotus tulee.

Noissa muuten on toimivuudessa ihan hirveä ero. Toyotan hybridissä (unohdin nimen) tuo toimi jotenkin todella ärsyttävästi, mutta Skodalla selvästi hienovaraisemmin. Oletettavasti volkkarissa sama tekniikka.

Toisaalta ajan muutenkin yleensä vakkari ja travel assisti päällä, että ratti kääntyy itsestään ja pitää auton keskellä kaistaa. Sitten kun tarvitsee ajaa muuten, niin ajan vaan sen ”värinän läpi”.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jäi silti vähän mysteeriksi mistä tuo inhotus tulee.

Noissa muuten on toimivuudessa ihan hirveä ero. Toyotan hybridissä (unohdin nimen) tuo toimi jotenkin todella ärsyttävästi, mutta Skodalla selvästi hienovaraisemmin. Oletettavasti volkkarissa sama tekniikka.

Toisaalta ajan muutenkin yleensä vakkari ja travel assisti päällä, että ratti kääntyy itsestään ja pitää auton keskellä kaistaa. Sitten kun tarvitsee ajaa muuten, niin ajan vaan sen ”värinän läpi”.

Itellekin jäi vähän mysteeriksi, että miksi tuo ärsyttää niin paljon? Onko se sitten muissa autoissa jotenkin todella raivostuttava, koska nimenomaan Enyaqissa tuo on ainakin itselle lähes huomaamaton. Tai sitten vaan ajan aina niin keskellä kaistaa, ettei tuo koskaan koita mua ojentaa :D
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö VAG travel assistin saa vielä "opetettua" ajamaan juuri sillä kohdalla kaistaa missä haluat? VAG Lane assist on tuollainen tyhmä kaistallapito, mutta travel assist nimenomaan "ajaa kuskin puolesta".
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
- Enyaqiin verrattuna ”levottomampi” ohjaus
- kovempi alusta
- kovempi rengasmelu.

Tähän muuten vielä lisäyksenä, että tämä nyt käytössä oleva Y taitaa olla -22 vuosimallia, muistanko väärin, vai tuliko -23 jotain parannuksia alustaan?

ping @DAF
 

rpeez

Jäsen
No voihan nenä. Pitääpä vähän katsella ympärilleen, josko jostain löytyisi sopivampaa vaihtoehtoa aiemmilta vuosilta (jos tässä työnhaussa käy flaksi). Itseäni nimittäin etoo ajatus siitä, että noita lapsenvahteja pitäisi hätyytellä joka kerralla erikseen.
Jos tuo nopeusvaroitin on ID.7:ssä sama kuin ID.4:ssä, ei kannata ottaa siitä ongelmaa. On meinaan ääneltään niin miellyttävä, etten edes kuule sitä enää kun korvat tottuu helposti. Hiljainen plong plong.

Lane assist ei haittaa kesäkelissä jossei itse sitä kiusaa, mutta talvella joudun varmaan sen ottamaan pois joka kerta kun koeajolla lumi sotki toimintaa.

Nämä puolen vuoden kokemuksella ID.4:stä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mersussa tuo kaistavahti jarruttaa toisen puolen renkailla ja piippaa niin perkeleesti, että joka kerta meinaa tulla paskat housuun, kun auto hienovaraisesti kertoo, että kohta oot melkeen jo lähellä viivaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mersussa tuo kaistavahti jarruttaa toisen puolen renkailla ja piippaa niin perkeleesti, että joka kerta meinaa tulla paskat housuun, kun auto hienovaraisesti kertoo, että kohta oot melkeen jo lähellä viivaa.
Kuulostaa kyllä erikoiselta. Näköjään VAG osaa jotain tehdä oikein kun ei mitään tuollaista näissä ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tähän muuten vielä lisäyksenä, että tämä nyt käytössä oleva Y taitaa olla -22 vuosimallia, muistanko väärin, vai tuliko -23 jotain parannuksia alustaan?

ping @DAF

Juu, on ihan erilainen alusta noissa. Muuttui jossain vaiheessa vuotta 2023, mitään vuosimallejahan Tesloissa ei ole.
 

hege

Jäsen
Kaistavahtijärjestelmän tulee toimia katsastuksessa ja tulikohan se pakolliseksi joskus -22? Hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmällä (tämä kai sen ohjaukseen vaikuttavan järjestelmän virallinen EU nimi) on sitten taas luksusta (tai sitten horroria) ja ainakin meidän autossa sen saa pysyvästi pois päältä (-23 EV6 ja Outback joka jo vanhempi).
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ioniqissa tuo kaistavahti on myös melko ärsyttävä tai ainakin jos automaattinen ohjaus on samaan aikaan päällä. Kyseessä ei siis ole mikään kovinkaan usein toistuva ilmiö, mutta hetkittäin Ioniq ohjaa näppärästi itsensä sinne reunaviivan tuntumaan ja tietenkin alkaa siitä tämän jälkeen kovin varoittelemaan.

Onneksi kaistavahdin saa kuitenkin Ioniqissa helposti kuitenkin pois päältä ratin pikanäppäimestä.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuulostaa kyllä erikoiselta. Näköjään VAG osaa jotain tehdä oikein kun ei mitään tuollaista näissä ole.
Uran ulkopuolella rengasmelu on yleensä huomattavasti hiljaisempi, joten yritän itsekin ajaa niiden ulkopuolella. 2021 Audi (VAG) kyllä muistuttaa heti, kun auto menee liian lähelle reunaviivaa kääntämällä rattia, taitaa tulla joku plong-ääni, ja kun tarpeeksi monesti järjestelmää kiusaa, näytölle tulee ilmoitus "Aja keskellä kaistaa".

Mikä taas on tieliikennelain vastaista: "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

Ohje on siis laiton Suomessa. Tosin auto onkin PHEV eikä sähköauto, e-troneissa on ehkä viety homma pidemmälle.
 

rpeez

Jäsen
Ainakin minun ID.4:ssä Travel Assist antaa kuljettajan opettaa auton ajamaan ajoradan sillä kohtaa kun kuljettaja haluaa, eli ei ole pakko ajaa keskellä kaistaa. En ole ihan varma tuliko lisäpaketin mukana vai onko jo perus Travel Assistissa. Lainaus ohjekirjasta:
Ajoavustimen (Travel Assist) avulla auto pystyy järjestelmärajoitusten puitteissa säilyttämään kuljettajan etukäteen valitseman etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon sekä pysymään halutulla kohtaa ajokaistaa (mukautuva kaistaohjaus).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös keskellä kaistaa (normaalilla kaksikaistaisella tiellä) ajaminen ole liikennesääntöjen vastaistakin, olisi hassua jos avustin siihen pakottaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös