Mainos

Sähköautoilu

  • 557 215
  • 4 925

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
ajo siis tosiaan itsellä on semmoista noin 35km päivässä kiihdytys/jarrutus tyylistä ajoa postinjakoa + päälle taajamassa ruuan jakelua .
Oletko kuunnellut Sähköautomiehet podcastia? Yhdessä jaksossa käsiteltiin ihan tosielämän esimerkin kautta sähköautoa postinjakohommissa, koska siinä on muutamia erikoisuuksia (mm. ajetaan paljon ikkuna auki, talvellakin eli kajuutta jäähtyy mikä vie energiaa). Heidän testikeissi oli ehkä autolle rankempi kuin ilmeisesti sulla, mutta kannattaa kuunnella, ihan mielenkiintoisia juttuja nousee esillle siinä:

 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tesla-Björnin videoita kun on tullut katsottua niin googlasin sattumoisin sponsorina olleen MarcusBilin äsken, niin kyseinen yritys on mennyt nyt kesällä konkurssiin. Liike on ollut Norjan suurimpia sähköautojen myyjiä ja liisaajia.


Edit: Aika sattuma että just sitten samainen tubettaja julkaisi pitkän podcastin samaisesta asiasta. En myönnä että olisin videoiden kommenteista tms. huomannut konkurssikeskustelua.
Siinä juttua sylttytehtaalta:



 

Schadowan

Jäsen
Olikos 11kwh latausasemasta suosituksia? . Autona Tesla - onko hyötyä hommata Teslan oma latausasema? En osaa yhtään sanoa, mitä tarvitsen siihen, mutta kuormanhallinta toki tarvitaan ja se ,että asema keskustelee sähkökaapin mittarin kanssa jossa han-portti (onko sama asia kuin kuormanhallinta, mene ja tiedä). Kiitos jo etukäteen!

EDIT: Haluaisin hyödyntää pörssisähkön halpoja tunteja ns automatic jos mahdollista. Lisätään nyt vielä se, että talossa ei ole voimavirtarasiaa valmiina, pelkkä normi rasia, joten latausasemalle on tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
EDIT: Haluaisin hyödyntää pörssisähkön halpoja tunteja ns automatic jos mahdollista. Lisätään nyt vielä se, että talossa ei ole voimavirtarasiaa valmiina, pelkkä normi rasia, joten latausasemalle on tarvetta.

Onko Gridio tuttu sovellus? Omassa Enyaqissani toiminut erittäin hyvin. Auto liitetään sovellukseen Skodan tapauksessa MySkodan kautta ja Gridio sitten hoitaa auton latauksen niin, että lataa vain ns. halvoilla tunneilla.

Latauslaitteena meillä Garo, josta ei pahaa sanottavaa, mutta kuormanhallintaa en tuohon ottanut, joten sen suhteen en osaa auttaa…
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olikos 11kwh latausasemasta suosituksia? . Autona Tesla - onko hyötyä hommata Teslan oma latausasema? En osaa yhtään sanoa, mitä tarvitsen siihen, mutta kuormanhallinta toki tarvitaan ja se ,että asema keskustelee sähkökaapin mittarin kanssa jossa han-portti (onko sama asia kuin kuormanhallinta, mene ja tiedä). Kiitos jo etukäteen!

EDIT: Haluaisin hyödyntää pörssisähkön halpoja tunteja ns automatic jos mahdollista. Lisätään nyt vielä se, että talossa ei ole voimavirtarasiaa valmiina, pelkkä normi rasia, joten latausasemalle on tarvetta.
Itse hankin sen Defan 22kw laturin vaikkei tarve olekaan toistaiseksi kuin 11kw:n lataukselle. Onpahan optio olemassa, jos jossain vaiheessa on auto jota voi ladata kovemmalla vauhdilla ja tarve myös siihen. Hinnaltaa vähän arvokkaampi muttei hirveästi.

Siinä on jonkinlainen kuormanhallinta mukana, mutta en ole vielä tutustunut tarkemmin, kun sille ei ole tarvetta. Lisäksi siinä on ominaisuus mikä ajoittaa latauksen halvimmille pörssisähkötunneille.

Huomioithan, että tarvitset todennäköisesti vetää sähkökaapilta ns. paksumpaa kaapelia latausasemalle saakka kerta ei ole voimavirtapistoketta valmiina.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko alv:n korotus näkynyt julkisissa latauspaikoissa?
Isoista toimijoista ainakin S-ryhmän ABC-latauksen hinta nousi sentillä viime yönä. K-lataus ei näytä nostaneen lataushintoja.
Ymmärrän alv:n korotuksen siirtyvän yleisesti hintoihin, mutta sähkön osalta ei ainakaan tämän hetken pörssihinnat puolla lataushintojen korotusta. Toki noita lataushintoja ei ole sitten tapana rukata myöskään korkeiden pörssihintojen aikaan.

Edit. perushintoja oli myös K-lataus nostanut sentillä. Käytössä on myös kellonaikaan sidotut vaihtuvat hinnat.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos sinulla on sähköauto ajat mieluummin reilua ylinopeutta, sen sijaan että tukit tietä autollasi mihin sinulla ei ole ollut varaa ja joudut säästämään sähköä.

Aina tämä sama keskustelu ja edelleenkin vastaus on se, että sähköautot eivät kyllä ole niitä ketkä tuolla hidastelevat. Kyllä se 98% varmuudella on aina polttis/hybridi, kun ohittaa auton liikenteessä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Aina tämä sama keskustelu ja edelleenkin vastaus on se, että sähköautot eivät kyllä ole niitä ketkä tuolla hidastelevat. Kyllä se 98% varmuudella on aina polttis/hybridi, kun ohittaa auton liikenteessä.

Just näin ja aika usein vielä jostain syystä 2000-luvun alun E-mersu.

Itse vetelen ihan samaa vauhtia sähkärillä kuin polttiksella.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jos kilometrejä tulee paljon, niin polttomoottoriautolla erityisesti kannattaisi ajaa maltillisemmin, mikäli haluaa helpolla tavalla säästää satasia vuodessa.

Sähköllä ajellessa kulutusta tulee kyllä seurattua tarkemmin, kun säästetyn energian näkee ruudulla niin selvästi.

Valtaosa sähköautoilijoista ajelee kotikulmilla, jolloin kulutuksella ei ole juuri merkitystä euromääräisesti tai ajallisesti.

Joskus harvoin, kun matka on juuri sellainen, että pienellä kulutuksella ei tarvitse lataustaukoa, niin tulee itsekin ajeltua hieman hitaammin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koko keskustelu lähtee ihan väärille urille jo siinä kohtaa, kun Ilta-Sanomien toimittaja tekee johtopäätöksiä sen perusteella, kun poimivat artikkeliin Suomen osalta muutaman kylähullun näkemykset ja niitä käytetään rinnastuksena Ruotsin Poliisin dataan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ajelen aina nopeusrajoitus+ 5km/h mittarissa. Eli todellinen nopeus id.3:lla 2km/h yli sallitun rajan. Samoin ajelin myös polttiksilla.
Tässä tosiaan kylähullujen juttuja käytetty uutisen lähteenä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos sinulla on sähköauto ajat mieluummin reilua ylinopeutta, sen sijaan että tukit tietä autollasi mihin sinulla ei ole ollut varaa ja joudut säästämään sähköä.

Jos 80km/h satasen tiellä köröttelevä sähköauto ja sen keräämä letka koetaan ongelmaksi, niin ratkaisu on helppo. Lasketaan kaikilla kaksikaistaisilla teillä suurimmaksi sallituksi 80km/h. Tässähän myös kuolonkolarit laskevat merkittävästi, asia oli juuri esillä autoiluketjussa. Eli sekä ympäristö että ihmishenki kiittää. Ohituskaistoilla ja nelikaistaisilla teillä voi sitten olla korkeammat rajoitukset.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tää on vähän omituista urputusta. Tuontitullien tarkoitus juuri lienee tehdä kiinalaisista autoista kalliimpia Euroopassa, ja päästövaatimusten tarkoitus juuri lienee saada autonvalmistajat rajojen alle. Miksi nämä eivät koskisi Cupraa (tai Seatia mutta eikös se lopu muutenkin 2030).
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vaikuttaisiko asiaan se että liikenteessä olevista autoista tuo sama prosentti on kyseisiä autoja?
Vaikuttaa. Mutta pitää silti paikkansa. Yleinen keskustelu on kuitenkin aina se, että ”taas joutui ohittelemaan hidastelevia Tesloja kun ajelin tuolla”. Ja tämä siis vaikka se tesla olisi letkan keskellä menossa, eli edessä ja sen takana olisi autoja. Mutta se sähköauto on silti se mikä sieltä letkasta muistetaan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikuttaa. Mutta pitää silti paikkansa. Yleinen keskustelu on kuitenkin aina se, että ”taas joutui ohittelemaan hidastelevia Tesloja kun ajelin tuolla”. Ja tämä siis vaikka se tesla olisi letkan keskellä menossa, eli edessä ja sen takana olisi autoja. Mutta se sähköauto on silti se mikä sieltä letkasta muistetaan.
Kyllä ne ennakkoluulot on suurin tekijä sille, mitä siellä nähdää. Veikkaisin, että jos kysytään nykyisiltä tai entisiltä sähköautoilijoilta, niin he ei ole kiinnittänyt huomiota siihen, että sähköautoilijat hidastelee. Jos taas kysytään niiltä, jotka ei ole edes harkinnut sähköautoa, niin heidän mielestään todennäköisesti sähköautot on liikenteessä tukkona.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikuttaa. Mutta pitää silti paikkansa. Yleinen keskustelu on kuitenkin aina se, että ”taas joutui ohittelemaan hidastelevia Tesloja kun ajelin tuolla”. Ja tämä siis vaikka se tesla olisi letkan keskellä menossa, eli edessä ja sen takana olisi autoja. Mutta se sähköauto on silti se mikä sieltä letkasta muistetaan.
Kummallista tosiaan. Eikö teiden tukon usein sanota olevan se, joka jää toisena roikkumaan ”hidastelijan” perään. Sama kai silloin on, onko jonon toisella sähköauto vai polttomoottoriauto.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Onpa outo juttu tuossa köröttelyuutisessa, että rekan imussa ajaminen lisääntyy säästösyistä? Ei kai nyt kukaan noin räikeästi liikenneturvallisuudesta piittaamatta voi yhden euron takia säästää?
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Onpa outo juttu tuossa köröttelyuutisessa, että rekan imussa ajaminen lisääntyy säästösyistä? Ei kai nyt kukaan noin räikeästi liikenneturvallisuudesta piittaamatta voi yhden euron takia säästää?

Riippuu ajetusta matkasta, tuuliolosuhteista, auton otsapinta-alasta jne jne, mutta kyllä 100km matkalla hyöty on enemmän kuin yksi euro* - eikä tarvitse edes ihan rekan perseessä olla.

Ja tietty se että ajellaan 90km/h vs vaikkapa 110km/h on jo säästö.

*Polttomoottori/hybridillä
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riippuu ajetusta matkasta, tuuliolosuhteista, auton otsapinta-alasta jne jne, mutta kyllä 100km matkalla hyöty on enemmän kuin yksi euro - eikä tarvitse edes ihan rekan perseessä olla.
Eikös tätä Mythbustersit tutkinut, ja että säästö olisi edes prosentteja, niin turvaväli on jo riittämätön. Ihan perseessä säästää kymmeniä prosentteja, 30 metrin päässä enää 10% ja kunnollisen turvavälin päässä ei enää juuri mitään.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös tätä Mythbustersit tutkinut, ja että säästö olisi edes prosentteja, niin turvaväli on jo riittämätön. Ihan perseessä säästää kymmeniä prosentteja, 30 metrin päässä enää 10% ja kunnollisen turvavälin päässä ei enää juuri mitään.
Tuntuu kamalalta jos nuukuuttaan pitäisi ajaa autolla sekä vaarallisesti että niin, että ajamisesta ei voi edes nauttia. No, joku nauttii tietysti kaikenlaisesta pihistelystä niin kai sen sinänsä ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös